system audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Bildet er tatt fra messa i Horten. Dette er de nye Pandion 50. Det var maaange anlegg på denne messa. For meg var dette oppsettet den største oppturen. Jeg ble rett og slett sjokkert over hvor bra disse spilte. Og de ser sinnsykt bra ut.
    System Audio selv demonstrerte lyden. Karen hadde (i motsetning til svært mange andre) skjønt det. Han pratet noen minutter først om hvilket kvaliteter han ville fremheve på den neste låten og musikken/høyttalerene fikk virkelig vist frem dette. Den eneste demoen jeg satt under hele demonstrasjon uten å gå, og pratet i tillegg ca 15 min med System Audio etterpå. Bravo til Pandion 50 oppsettet.
    Så mange System Audio fans burde nok få lyttet til disse og kanskje slenge noen kroner på sparebøssa i ny og ne :)
     

    Vedlegg

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Flotte er de ja.. :). Hvad bliver prisen? Mener at huske der er nævnt pris på i omegnen 110k?
     

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Flotte er de ja.. :). Hvad bliver prisen? Mener at huske der er nævnt pris på i omegnen 110k?
    Tror det var 130 eller 140.000. Når jeg zoomer inn på mobilen på galleriet ser det ut som at det står 129.995. Men litt uklart fra så stor avstand.
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Flotte er de ja.. :). Hvad bliver prisen? Mener at huske der er nævnt pris på i omegnen 110k?
    Tror det var 130 eller 140.000. Når jeg zoomer inn på mobilen på galleriet ser det ut som at det står 129.995. Men litt uklart fra så stor avstand.
    Ugh! Oppe i de prislag er luften tynd og konkurrenterne tøffe.
    Jeg er ikke i tvivl om at Pandion 50 objektivt kan levere (SA folkene er både flinke og erfarne), men et problem kan blive at det er første gang de kommer op i "Mercedes klassen", deroppe hvor stjernen på frontgrillen betyder lige så meget som lyden.

    SA må for alt i verden ikke gentage "strategien" de brugte med Pandion 30: tavshed. Ingen tests, ingenting. Total mangel på aktiv PR. Blir spændende at følge :)


    Edith: SA7 Master kostede omkring 80k i begyndelsen af 2000 tallet, så helt første gang er det ikke med heftige priser. Men hvor mange var det lige der blev solgt...
     
    Sist redigert:

    Focalius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2009
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    488
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    5
    Det er veldig sant det med mange konkurrenter. F.eks Focal Sopra 2 og B&W 803D3.
    Pandion 50 bruker egenmodifiserte Scan Speak Revelator elementer. Dette er elementer som har et veldig godt rykte. Og mange fans av papirmembraner vil ikke ha noe annet, og synes dette låter mest naturlig.
    Pandion 50 fikk jeg også et særdeles godt inntrykk av lydmessig , og de vil (i mine øyer) ha mye høyere WAF enn veldig mye annet.
    SA hadde satt spesifikasjonene til +- 1.5 db @ 22 hz. Så disse går også veldig dypt. Men nå spørst det jo hvor lurt det er å tvinge så små elementer til å spille så dypt. Om det vil gå utover forvrenging osv blir vel en diskusjon.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.106
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har et blandet forhold til System Audio.

    Har tidligere hatt SA Mantra 60, en høyttaler jeg likte veldig godt på grunn av sin snappy dynamikk og åpne spillestil. Trodde derfor jeg gjorde en oppgradering da jeg gikk over til Ranger. Vel, så feil kan man ta. Mørk, lukket og blåselyder fra bassporten er det jeg husker fra Ranger. Etter det har jeg holdt meg unna SA, fram til nå.

    Gikk til innkjøp av et par gamle SA 1250 for å bruke på gutterommet, til prisen disse går for om dagen hadde jeg ikke store forventinger egentlig.. men dette låter jo ganske bra! Med Ranger i minnet så låter disse mer åpent og oppløst i toppen, fortsatt ingen dypbass å spore selvfølgelig, men ellers synes jeg dette er mye nærmere Mantra som jeg likte godt enn Ranger. 1250 går jo for 2-2,5k om dagen på brukten, det må da være gode kjøp?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Ranger er den mest rævva høyttaler SA har prestert å lage. Overfokusert på bassen og
    livløs videre oppover. Høres ut som du sitter på andre siden av veggen og hører på ;)

    1250 er en sprek høyttaler. Enig. Dog mangler den litt av tyngden som Mantra 60 hadde.
    Mantra 60 er forøvrig en taler som er litt i skyggen. Når disse blir koblet til seriøse amper
    av kvalitet så synger de som engler. Noe av det bedre SA har laget. SA2K Master er bedre
    på de fleste parametre, men var i en annen prisklasse. Som Explorer Master, som er den
    desidert beste jeg har hørt så langt fra SA. Men riktig utstyr og rom spiller de vakkert som
    bare fy. Men som du sier sirop. 1250 er value for money hvis man skal sette opp et
    skikkelig budsjett anlegg :)
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.106
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    4
    Kjapt spørsmål, er 1550 modellen over 1250, eller bare en serie nyere men på samme nivå?
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Mener bestemt 1250 var siste toppmodell før Mantra overtok. 1550 var da forgjenger til 1250.
     

    Seskage

    Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Innlegg
    1.978
    Antall liker
    5.634
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Mener bestemt 1250 var siste toppmodell før Mantra overtok. 1550 var da forgjenger til 1250.
    1200 serien kom våren 2001, så 1550 og 1750 erstattet vel 1250 og 1270?

    jeg har et par SA10, 1550 kabinett med 1750 elementer. Hvis jeg har forstått rett så var dette en jubileumsmodell laget til Soundgarden sitt tiårs jubileum. Så de kom vel i 2004-5 en gang.
     

    oyvindl85

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2013
    Innlegg
    3.131
    Antall liker
    2.218
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    17
    Mener bestemt 1250 var siste toppmodell før Mantra overtok. 1550 var da forgjenger til 1250.
    1200 serien kom våren 2001, så 1550 og 1750 erstattet vel 1250 og 1270?

    jeg har et par SA10, 1550 kabinett med 1750 elementer. Hvis jeg har forstått rett så var dette en jubileumsmodell laget til Soundgarden sitt tiårs jubileum. Så de kom vel i 2004-5 en gang.
    Jepp. Det er korrekt. Var litt kjapp der ser jeg. 1750 var siste toppmodell før Mantra.
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.106
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    4
    Så da er 1750 den naturlige oppgraderingen fra 1250, og ikke 1550?
     

    Kanki

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.08.2014
    Innlegg
    219
    Antall liker
    63
    Hei SA venner.

    Noen som våger seg på en sammenligning av Mantra 50 og 60? Er på jakt etter en høyttaler som kan stå nært bakvegg i et rom på 28-30 kvadrat. Vil jeg oppnå akseptabel bass med en av de? Hvordan oppfører de seg på lave lyttenivå? Er det slik at man må dra på litt for at de skal våkne eller lyder de akseptabelt på litt under vanlig lyttenivå også?
     

    FelisAttica

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.01.2017
    Innlegg
    140
    Antall liker
    37
    Hei! Jeg har hørt System audio saxo 50 sammen med Hegel H80 og var imponert over hvor kjapp og energisk denne høytaleren var. Bassen var såpass kraftig at en nesten kunne tro at de hadde koblet til en subwoofer. Den hadde også et godt stereoperspektiv. Dette var en av de mest underholdende høytalerne jeg har hørt så langt og nå er den på tilbud hos Soundgarden, så jeg vurderer å kjøpe den. Men det er også Mantra 50. Så siden den ikke er så ekstremt mye dyrere nå er jeg litt nysgjerrig på om noen har hørt disse opp mot hverandre? Hva kan man forvente å få med mantraen i forhold til saxoen? Vil man få den samme energiske spillestilen og punchy bassen? Ser at den ikke går like dypt. Er mantra 50 en veldig analytisk høytaler? Jeg liker detaljer, men ikke når det blir for analytisk, da det kan ødelegge for musikknytelsen når kvaliteten på en innspilling ikke er Top notch. Saxo 50 har en nokså varm lydsignatur og jeg opplevde at monitor audio silver 6 og Dali zensor 5 AX som jeg også har prøvd kanskje fikk frem enkelte detaljer i diskanten bedre. Har mantra 50 luftig diskant som Dali, eller litt mer skarp som monitor audio? Jeg ønsker ikke at diskanten skal bli hard.

    Så er det dette med forsterker som ser ut til å være litt vanskeligere med mantra enn saxo. Saxo 50 lot ikke til å ha noe problem med en forsterker på 75 watt i 8 ohm, men mantraen er noe mindre følsom enn saxoen, så jeg lurer på om en forsterker på 75-80 watt vil være nok for dem? Spiller høyt nok til å rocke løs, men ikke høyt nok til at naboene klager eller at jeg får vondt i ørene. Men skal spille tung metal og har hørt at det krever litt av forsterkeren. Dessuten er jeg usikker på om mantra har impedanse på 4 Ohm eller 8 ohm. Står så mye forskjellig på nettet...

    I tilegg kommer jo også saxo 70 på tilbud innimellom og nå koster den det samme som mantraen. Den har jo større elementer, noe som også kan bety bredere lydbilde. Men spørsmålet blir det samme med den. Er en forsterker på 75-80 watt nok?

    System audio later til å være et av de beste valgene for min lille stue ettersom de er slanke og kan stå tett opp mot bakvegg...
     

    sirop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.12.2007
    Innlegg
    1.106
    Antall liker
    215
    Torget vurderinger
    4
    Noen som har hørt hvordan Saxo serien står seg i forhold til System Audio sine eldre serier? Tenker da spesielt på 1250, 1550 og 1750.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.205
    Antall liker
    37.449
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan noen fortelle meg om forskjellen mellom 1530 og Saxo 30..?
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.205
    Antall liker
    37.449
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    System Audio SA1530 i hus, som frontrekke i et surroundsystem, men fy som det låter i stereo også, godt hjulpet av en peerless 12" i lukket kasse.
     

    Assy74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2005
    Innlegg
    565
    Antall liker
    215
    Sted
    Kristiansand
    Det var et særdeles bra tilbud de hadde på swsg..... Skal innrømme jeg tenkte hardt på det samme :)
    Har bare hørt pandion 30.....
    Gleder meg til å høre hva du synes :)
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    20.205
    Antall liker
    37.449
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer, håper på både bilder og lytterinntrykk...
     

    Akiturus

    Medlem
    Ble medlem
    16.11.2017
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Valgte å bruke meg av tilbudet til Soundgarden, og gikk for et par Pandion 20.
    Forhåpentligvis en oppgradering fra mine nærmere 20 år gamle JMLab Electra 915.
     

    Akiturus

    Medlem
    Ble medlem
    16.11.2017
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Hvordan er inntrykket for de som nylig har anskaffet Pandion 20, 30 eller 50? (Eller 5 for den saks skyld).
     

    vlt2

    Fersking
    Ble medlem
    23.01.2018
    Innlegg
    3
    Antall liker
    1
    Sted
    Trondheim
    Heisann!

    Hvis jeg får lov vil jeg gjerne melde meg inn i SA's vennetråd :)

    Kjøpte meg et par Pandion 2 for et par år siden og er så langt veldig godt fornøyd. Synes den burde fått mer oppmerksomhet i pressen gjennom årene. Den var ørlite spiss i toppen da de ble brukt sammen med en Hegel H300, så det var ikke en perfekt match. Da jeg gikk over til Hegel H20 falt brikkene på plass og har ikke angret siden :)
     

    Akiturus

    Medlem
    Ble medlem
    16.11.2017
    Innlegg
    12
    Antall liker
    1
    Er det noen som har erfaring med Pandion 2 + sub? Utfordringer mht. å 'integrere' sub'en? Tips og tricks om dette?

    (Spør på vegne av en kompis som nettopp har gått til anskaffelse)

    Jeg har Pandion 20, og tingene begynner å falle på plass nå. Etter visse start problemer begynner de nå å komme seg bra.
    Ingen anger hittil ihvertfall.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.407
    Antall liker
    9.292
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen som har erfaring med Pandion 2 + sub? Utfordringer mht. å 'integrere' sub'en? Tips og tricks om dette?

    (Spør på vegne av en kompis som nettopp har gått til anskaffelse)

    Jeg har Pandion 20, og tingene begynner å falle på plass nå. Etter visse start problemer begynner de nå å komme seg bra.
    Ingen anger hittil ihvertfall.
    Hadde en jamo sub800 sammen med pandion 2.. falt enkelt på plass uten mye jobb.. delte på ca 55hz
     

    RvV

    Fersking
    Ble medlem
    21.02.2014
    Innlegg
    4
    Antall liker
    2
    SA Legend / SA Legend Silverback 5 & 40

    Ny serie kommer i mai i både aktiv og passiv versjoner:


    Priser (dkk):
    Legend 5 Kr.9.998,- par.
    Legend Silverback 5 Kr.23.998,- par (aktive).
    Legend 40 Kr. 19.998,- par.
    Legend Silverback 40 Kr. 39.998,- par (aktive).
     
    Sist redigert:

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Pandion 50 har blitt spilt på en ukes tid nå. Mannen fra SA påstår på fb etter mitt spørsmål at de trenger 50 timer innspilling, men det tviler jeg på. Tok i alle fall et par dager å få fram mellomtonen. Var ganske sjokk nyoppkoblet og bare høre en spiss diskant :)
    De spiller storslått og veldig definert og med en skikkelig dypbass. Har de halvannen til 2 meter fra veggen, mot anbefalt mindre avstand som jeg heller ikke har noe tro på da det spiller så flott som det gjør. Skal flytte litt på de etter hvert.
    Dette er et forsøk fra min side på å avklipsche meg fordi slam og morrofaktor er fraværende i alt det korrekte fine.
    Så det er vel ganske riktig av Lyd & Bilde å nevne dette som en highend høyttaler. Første gangen på lenge av det jeg har hatt jeg ikke tenker på at her kunne jeg hatt en sub i tillegg. En ikke så ubetydelig detalj er den gode tv lyden som jeg hører alt det meste jeg ikke gjorde med Klipsch. En glimrende høyttaler for de som ikke er hekta på slam og morrofaktor. I så tilfelle mer eller mindre perfekt faktisk, slik som jeg ser det. Slam er det også så klart hvor lydkilden serverer det.
     

    MoonDust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    248
    Antall liker
    133
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Pandion 50 har blitt spilt på en ukes tid nå. Mannen fra SA påstår på fb etter mitt spørsmål at de trenger 50 timer innspilling, men det tviler jeg på. Tok i alle fall et par dager å få fram mellomtonen. Var ganske sjokk nyoppkoblet og bare høre en spiss diskant :)
    De spiller storslått og veldig definert og med en skikkelig dypbass. Har de halvannen til 2 meter fra veggen, mot anbefalt mindre avstand som jeg heller ikke har noe tro på da det spiller så flott som det gjør. Skal flytte litt på de etter hvert.
    Dette er et forsøk fra min side på å avklipsche meg fordi slam og morrofaktor er fraværende i alt det korrekte fine.
    Så det er vel ganske riktig av Lyd & Bilde å nevne dette som en highend høyttaler. Første gangen på lenge av det jeg har hatt jeg ikke tenker på at her kunne jeg hatt en sub i tillegg. En ikke så ubetydelig detalj er den gode tv lyden som jeg hører alt det meste jeg ikke gjorde med Klipsch. En glimrende høyttaler for de som ikke er hekta på slam og morrofaktor. I så tilfelle mer eller mindre perfekt faktisk, slik som jeg ser det. Slam er det også så klart hvor lydkilden serverer det.
    Gratulerer med noen nydelige musikkformidlere! :) Hvilket oppsett har du tilkoblet?
    Synes selv Pandion-serien balanserer veldig bra mellom "hifi" og moro.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Pandion 50 har blitt spilt på en ukes tid nå. Mannen fra SA påstår på fb etter mitt spørsmål at de trenger 50 timer innspilling, men det tviler jeg på. Tok i alle fall et par dager å få fram mellomtonen. Var ganske sjokk nyoppkoblet og bare høre en spiss diskant :)
    De spiller storslått og veldig definert og med en skikkelig dypbass. Har de halvannen til 2 meter fra veggen, mot anbefalt mindre avstand som jeg heller ikke har noe tro på da det spiller så flott som det gjør. Skal flytte litt på de etter hvert.
    Dette er et forsøk fra min side på å avklipsche meg fordi slam og morrofaktor er fraværende i alt det korrekte fine.
    Så det er vel ganske riktig av Lyd & Bilde å nevne dette som en highend høyttaler. Første gangen på lenge av det jeg har hatt jeg ikke tenker på at her kunne jeg hatt en sub i tillegg. En ikke så ubetydelig detalj er den gode tv lyden som jeg hører alt det meste jeg ikke gjorde med Klipsch. En glimrende høyttaler for de som ikke er hekta på slam og morrofaktor. I så tilfelle mer eller mindre perfekt faktisk, slik som jeg ser det. Slam er det også så klart hvor lydkilden serverer det.
    Gratulerer med noen nydelige musikkformidlere! :) Hvilket oppsett har du tilkoblet?
    Synes selv Pandion-serien balanserer veldig bra mellom "hifi" og moro.
    Takker! :)
    Jeg bruker Wyred 4 Sound, DAC 2v2 SE, som også er forforsterker, og de tilhørende monoblokkene SX-1000R. De er oppgitt til 570w i 8 Ohm hver slik at effekten holder i massevis til Pandion 50. Kjøpte direkte fra USA.
    Er veldig fornøyd med dette klasse D oppsettet, og gleder meg mer og mer over Pandion for hver dag som går.
     

    sammy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2008
    Innlegg
    909
    Antall liker
    456
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    5
    Hadde vært snilt om du kunne poste noen bilder av høyttalerne/oppsettet ditt. :)
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Elendige bilder, men fikk det i alle fall fram på et vis. :)

    En god detalj er at forsterker oppsettet ikke gir fra seg noe glorete lys utenom når jeg skifter kanaler eller annet med fjernkontrollen til DAC'en. Da lyser det grønne displayet for 10 sekunder før det slår seg av.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Stilig oppsett. Hva er ht designet for? Siden de er lekre og slanke er de nok designet for å stå mye nærmere bakvegg. Start meget nærme veggen og beveg deg utover. Hos meg feks er Sabrina designet for å stå ganske så nære bakvegg og låter best å alle måter når de får stå nære veggen.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Stilig oppsett. Hva er ht designet for? Siden de er lekre og slanke er de nok designet for å stå mye nærmere bakvegg. Start meget nærme veggen og beveg deg utover. Hos meg feks er Sabrina designet for å stå ganske så nære bakvegg og låter best å alle måter når de får stå nære veggen.
    Ja det var det jeg også fikk beskjed om. Ganske nær veggen og spille rett ut i rommet. Låter så utrolig flott slik de står nå, så skal skifte litt kabler for å prøve forskjeller før jeg flytter dem videre nærme vegg.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Jeg er den heldige eier av både Pandion 5 og 30. 5 med Devialet D400 på furterommet i en slags nærfeltløsning og 30 med D440. Fine ht begge deler, men opplever faktisk 5 som "renere" i lyden. Mindre lyd av kabinettet kanskje? Rom spiller selvsagt inn... Noen som har sammenlignet 30 og 50?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn