Høyttalere Tør du utfordre dine fordommer? F.eks Jamo...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Ja det var en positiv Philips surprice. Philips var min første forsterker. Kjøpt brukt på S-laget for 300. Røyk pga. feilkobling av lysorgel:)
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hadde et par Jamo Power 250 tror jeg de het.Hadde glede av disse i mange år.Har ikke lyttet til Jamo siden.
    Hører at de nye høyttalerne fra Jamo spiller bra uten at jeg har fått lyttet til disse.Jeg kan ikke si at jeg har noen fordommer til disse.
    Skulle vært artig å prøve.
    Mvh Kenneth
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Her er bilder av Jamo 250R





    Jamo 230R var mer eller mindre prikk lik:



    230R vet jeg hadde diskant og mellomtone fra Philips.
    Spredelinse på utsiden av aluminium.

    Pyntering rundt bass var også av ekte aluminium, det samme var pyntelist rundt selve høyttalerkassen.
    "Hornet/ene" traktene til disse var av plast.

    Senere powermodeller fikk mere - betydelig mere plast.

    Lyden var ikke så gæern fra disse, tror utseende gjorde mange skeptiske.

    230R hadde en 12" bass, men den største i denne serie ca 1981 het 240R og hadde to 10" basser.

    Ellers hadde Jamo flere såkalte studiomonitorer sent 70-tallet, ett par av disse kostet da 7.000,- kr

    Jamo JR253



    Jamo JR 251



    Jamo JR 252



    De største av disse JR hadde 16" basser.

    Jamo hadde også Oriel, har ikke hørt denne.



     
    Sist redigert:

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei rock! Fine bilder av fine høyttalere.Ved nærmere ettertanke var det Jamo Power 250 CBR mine høyttalere het.
    Er du kjent med disse?Jeg husker jeg hadde veldig mye moro med å spille høyt.Til noens glede men mest til forargelse for øvrige som var innenfor husets
    4 vegger.:p
    Mvh Kenneth
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Ja, CBR var vel flere varianter av disse, hadde bassreflekshullet rundt selve basselementet.

    Tror basselementene var opphengt i gummiklosser, i hvert fall var det åpning rundt basselementene.

    Her er en knippe Jamo CBR høyttalere



    ProfessionalCBR904



    Power utgaver

    Tror denne het 555





    I tillegg til at jeg siklet etter JR utgavene seint 70-tall, var disse på ønskelisten tidlig 80-tall.

    JAMO CBR 90



    Jamo120-CBR



    De siste to syntes jeg var meget pene da de kom ut, syntes de låt bra også, særlig den største.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Phillips er et merke som mange av oss har hatt fordommer mot, i mitt tilfelle fram til jeg skiftet ut min første CDP fra Denon med en Phillips i 1991. Etterhvert har jeg også skjønt at noen av platespillerne de laget har vært gullkorn, men som Mitchell og Thorens-bruker var de for ordinære for meg som ung audiofil. Men jeg hadde et spesielt godt minne med Phillips som ung og nyfrelst lydfreak, og det var de svenske Chaconne II-høyttalerne jeg hadde som mitt tredje seriøse høyttalerpar. De var bestykket med ganske billige elementer fra Phillips, men jeg husker at jeg elsket det de leverte. Prisen på elementene kom som en svært positiv overraskelse mandagen etter en hjemme alene-fest der diskantene ble blåst på grunn av høy belastning over svært mange timer.

    Og da kom også de tidligere omtalte Radionette TK 400 godt med den uken jeg ventet på de nye diskantene. ;)
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Topp, og overraskende bilder her!

    ...FYF--, Jamo er tøft! Må jo være både turbo og intercooler på noen av de der.-)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det som var litt kjipt med Jamo Power var at selv om de så ut som om de tålte ragnarokk (ikke festivalen) så var det lettere å sprenge dem enn du skulle trodd. De skulle ikke gå i overload særlig lenge før det var tilfellet. En kompis hadde Power 500 som han modifiserte, og tro meg eller ei, de svære beista låt faktisk hifi etter at kabinettet var blitt stivet opp og blitt gitt mer isolasjonsmateriale. Men fram til det låt de mest som om noen hadde montert elementer i en bongotromme.

    Han er medlem av asylet, og er mer kjent for elektrostater og rør enn discodrønn i dag.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    309
    Philips var vel av de første ute med CD spiller også om jeg ikke husker feil, sammen med Sony.

    Brukt Tandberg 2060 til mine Jamo høyttalere, og sprengte utgangene flere ganger på receiveren.
    Det smalt som ett hagleskudd de fleste ganger, og rommet dette stod i var ikke all verden av størrelse.

    Dette skjedde også uten at det ble spilt spesielt høyt.

    Var sikringer på mine Jamo, tror jeg.
     

    svartkeiko

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    446
    Sted
    9395 KALDFARNES
    Torget vurderinger
    12
    Hei rock! Ja på bilde nr.4 finner du Jamo Power 250CBR.Mye gøy med disse.
    Philips har et av de beste drivverk som er å oppdrive på CD spiller.Jeg finner dette drivverk på min ARC Reference 8 cd spiller.
    Hadde autosikringer på mine Jamo og under høylyyyt spilling strevet jeg etter å få rødlysene til å slå seg på.:p De gjorde aldri det.
    Ja det var mye moro.
    Mvh Kenneth
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Jamo har laget mye bråte, uten tvil, men så er de rimelig også da, så hva kan man forvente.
    De har også laget endel bra, men de koster, som alt annet som er bra.
    concert serien, en av få bassreflex speakere jeg faktisk savner.
    Frem fra glemselen...

    Eldstemann skal flytte for seg selv og skal ha anlegg. Ikke noe hiend, men noe som kan spille litt høyt ved behov, og ellers fungerer til musikk og film. Han ønsker seg nok en fyldig og snill klang, ikke noe tanntrekking. Musikksmak er moderne countryrock for det meste.

    Budsjett på rundt de 10 for paret. Veldig mye brukt å finne, for eksempel litt eldre B&W. De er jo helt fine de, men så kom vi over Jamo sin concert-serie som slett ikke er så verst priset og spec'et.

    Hva med denne, C97:Jamo C 97 Black, pr stk Gulvstående, 3 x 6", 1" dome, 180 W - Mono AS

    Ser jo lekker og kompetent ut, men det gjør jo det meste for tiden, så mitt spørsmål er om noen har hørt på denne, eller kan si noe vettugt om Jamo generelt. Fant ikke noe vennetråd for Jamo så derfor bruker jeg denne her.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noen formening om størrelse på rom? Kan fort bli drøyt med slike store klosser på 12 kvm, uten at jeg aner noe om lyden i dem :)

    Her er konklusjon fra tysk test iallefall;

    "Conclusion

    The Jamo C97 from the new Concert series is a real jewel. More than that, because technically, she is convincing on the whole line. Thanks to its slim and organic design, the pretty stand box is elegant and gleaming with a great design that will surely find many more followers besides me. The new jamos have a particularly round and earthy sound, which is fun to listen to music. If you conclude the favorable pair price of 1,200 euros, the C97 is an absolute recommendation."

    - https://www.lite-magazin.de/2014/09/jamo-c97-schoenheit-mit-charme-kraft-feuer/
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Hei og takk for respons;)

    Ja rommet er ganske stort faktisk. Stue og kjøkken i ett, rundt 35 kvm tenker jeg. Og litt høyere under himlingen enn vanlig da det er saltak med sikkert ti grader stigning mot midten. Plassering er foreløpig litt usikkert, enten på langs eller tvers i ene enden (stuedelen).

    Når det gjelder forsterker er det Onkyo tx-8270 som er heteste kandidat, en tokanals receiver med dab+, hdmi-innganger, blåtann etc. Den yter vel 2 x 160 watt på papiret, men det er vel grunn til å tro at det er litt optimistisk. Har lest en omtale der den omtales som noe slank i klangen. Men det var på KeF 50, det må vel gå an å finne noe mer tilgivende enn de der, tenker jeg.

    Concert-modeller fra tidligere tider omtales gjerne som litt giftige i toppen, men de nye er tydeligvis mer homogene og snille?!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.012
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Her er mine første par høyttalere jeg kjøpte som nyinnflyttet Oslo borger i 1984.
    Kjøpt nye i hifi butikken på Røa senter.
    Jamo power 350.
    Er ikke flaut i det hele tatt. Et sted må man jo begynne som 18-åring.

     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat Jamo Power 350 ser vel litt up to date ut selv i dag. Setter de på listen over morsom vintage som kan ende opp i et rom i det balubske hjem. Alt til sin bruk.
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Glemte vel tidligere i tråden å nevne at jeg kjøpte et par slike som dette samme dag som jeg kjøpte vintage Radionette. Det er junior som spiller på dem nå, med en Pioneer-forsterker fra tidlig nittitall.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    Jamo funker bra. Har hatt jamo som hovedhøyttalere før (X870), og bruker Jamo D500 til film og tv nå.
    Tror concert-serien er mye høyttaler for penga. Sikla litt på disse selv når jeg skulle bytte høyttalere.
    Flott design er jo også positivt.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv om R 907 er unntatt ifølge åpningsposten til tråden, så kan vi koste på oss et bilde. Vet at Budal Radio solgte et blått par som bør befinne seg på Haugalandet. Er det noen som vet hvem som har de?

    209jamo.142451.jpg
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    En av de desidert mest "jazzzzfot" høyttalerne jeg har hatt er de digre Proson r69s 2/3...har hatt to par :cool: Når de blei foret med Audio Analogue Maestro Settanta kvitret de (tro det eller ei) lavmælt jazz, klassisk og tungt rocka materiale som en lek. Nevnte dette til "Hemispheres" når han hentet NS-1000m, erne av meg, men dette trodde han ikke på....kanskje fordommer... ha ha ha. Det var en artig høyttaler !
    Vh
    S
     

    olebrum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.12.2006
    Innlegg
    139
    Antall liker
    85
    Sted
    Kristiansund
    Her er første par høyttalere jeg kjøpte for egne penger. Litt flaut må jeg innrømme, men et sted må en begynne.

    IMG_1185.JPG
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger et sett av de høyttalerne jeg kjøpte med konfirmasjonspenger i 1980 på Finn for 400 kroner, tror jeg det er. De ser ut til å være i nydelig stand, helt lik de jeg selv hadde i et drøyt år. Men så mye lagringsplass har jeg ikke at jeg kjøper disse av nostalgiske årsaker. Skulle det dukke opp et par av de som avløste dem i 1981, AR 18, så skal jeg tenke mer på den saken. De er sånn passe små til å lagre, og de låter i tillegg helt knall. Skjønner hvorfor jeg solgte dem, ung og byttesyke, men AR 18 står svært høyt på re-innkjøpslisten.

    Bilder fra annonsen på Finn.

    jamo 35.jpg


    jamo 35 spec.jpg


    Som fjortis var disse og Sanyo receiver, kassettspiller og platespiller flotte saker. Men det varte ikke lenge...
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tilstår herved å testet Jamo Classic 10 men har kun prøvd dem til bakkanaler i fullrange , kan ikke si jeg har hatt noe som helst å utsette på lyden fra de testet også med DSD filer fra 2L nordic
    ( de fikk en Nad M22 på deling ) :) stygge som fy det skal dem ha .

    Mvh
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.907
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Mine første høyttalere jeg selv kjøpe for egen lønn var Jamo CBR et eller annet , det gikk ikke lange tiden før jeg hadde koblet ut sikringene / pluss et par kontroller for dette hadde jeg lest om i et Dansk hifiblad ( bibelen ? ) at slik gjør man bare . Lurer på om ikke mellomtonen hadde et eget plastkammer som ble fylt med noe ull jeg rappet fra en sauefell .
    Mener de fikk blygummiplater limt på kassa
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mine første høyttalere jeg selv kjøpe for egen lønn var Jamo CBR et eller annet , det gikk ikke lange tiden før jeg hadde koblet ut sikringene / pluss et par kontroller for dette hadde jeg lest om i et Dansk hifiblad ( bibelen ? ) at slik gjør man bare . Lurer på om ikke mellomtonen hadde et eget plastkammer som ble fylt med noe ull jeg rappet fra en sauefell .
    Mener de fikk blygummiplater limt på kassa
    Selv om Jamo har produsert mange vel enkle konstruksjoner som kostet småpenger og var beregnet på å selges med rimeligste racksystemene så var og er de ingen useriøst høyttalerfabrikk.
     

    Zeitgeist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Innlegg
    1.509
    Antall liker
    1.572
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Er det noen som har hørt den nyeste concert serien da? Jeg syntes hvertfall de ser veldig bra ut.

    Jamo-C-109-Gruppenbild1.jpg


    140915.Jamo-Test5.jpg
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.568
    Antall liker
    3.137
    Sted
    Oslo
    Jeg startet HFi-tilværelsen med Jamo 704. De var helt OK til prisen.
     
    Ble medlem
    07.04.2021
    Innlegg
    4
    Antall liker
    0
    Sted
    Vestland
    Disse var virkelig ille. Hadde et sett på lån (Power 360, tror jeg de het), da tweeterene i mine SEAS 603 hadde fått seg en overdose med AC/DC. Forferdelig er et ord som jeg synes er dekkende. La det være sagt, Jamo har absolutt levert kvalitetshøytalere i HI-FI klassen. Er forelsket i Classic serien, som er virkelige musikkformidlere.
    Har 2 sett med Classic 10, og 1 par Classic 4.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    784
    Antall liker
    945
    En kompis hadde Jamo Classic 10 på en JVC hjemmekinoreceiver som veide sikkert 2kg. Det spilte fest etter fest det.

    Selv har jeg hatt mengder med Cerwin Vega oppgjennom. Har fortsatt et par DC15.
    48AD18BE-000E-42C1-A2DD-AB5436E09834.jpeg
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kjøpte/fikk/stjal/lånte Jamo 100 i 1975.
    Husker lite hvordan det låt.
    Det hadde forresten ingen betydning bare jeg fikk høre favorittmusikken min.
    Er litt tilbake dit igjen og spiller på Qln høyttalere til 1000 kr.
    Funker fint når det kommer naturlig.
    Skal sies at jeg har cd spiller til 20k og samme i forsterker.
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    Jeg kjøpte et par Jamo Power 355 for konfirmasjonspengene.Hadde de i årevis.Byttet de så ut med norskbygde Martin hvis noen husker de.

    mvh.s,
    Jeg hadde også Jamo.
    Riktig nok Jamo Digital 90, disse ble også byttet til Martin høyttalere med seas elementer. (Gulvstående med 2stk. 8" hvor den ene var slave.)
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Emotiva selger bare direkte, så prisen er i stor grad påvirket av dette. Sleng på to ekstra forhandlerledd så blir det god pris på disse også.

    Samme med ATI. Kjøp JBL Synthesis versjonen om du vil betale mer. Ifølge forhandler er det bare byttet ut kabinett og navn.
    Hvilken forhandler har fortalt deg det?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn