|
Ja, og da stort sett beregnet på studiobruk som monitorer, hvor du får de rett i fleisen med et sweetspot som er +/- 0,5 m.Pioneer brukte jo TH4001 uten ekstra tweeter i 2401 og 2402, så det kan ikke være helt borte vekk.Det ligger jo et par TH4001 trehorn på brukten her da. Med dem funker det vel ok med to-veis evnt med ET-703 i toppen
mvh
jan
med TH4001 MÅ/BØR du ha tweeter
mvh
Leif
Det kan jo forsåvidt være interessant å begynne med to-veis med f.eks. en eller to TAD 1601a ev. Altec 515/416, og TH/TD-4001.
Senere kan man legge til en ekstra tweeter etter smak...
71,5 cm. for å pirke...Hvis størrelsen på hornet er av estetisk betydning (noe det ikke burde være), så er mitt par med 340Hz cut-off ca 59cm i diameter, mens et 270Hz er 68-69cm avhengig av utregning.
Interessant det du skriver her. Er inne på tanken på skifte B&C DE-250 elementet i mine Abbey med Denova BA-750. Vet ikke om BA-750 også kunne være aktuell for trådstarter.En 2-tommer låter dessuten nesten alltid glattere, renere og mer dynamisk enn en 1-tommer.
Passe delefrekvens for 2-tommer i "normale" horn, er rundt 600 Hz. En 1-tommer bør IMO ikke deles vesentlig lavere enn 1,2 kHz.
Helt enig i det du sier om dette forslagets begrensninger, men forsøkte i noen grad å holde meg til de noe løse kriteriene Trondmeg framsatte i åpningsinnlegget:Ja, og da stort sett beregnet på studiobruk som monitorer, hvor du får de rett i fleisen med et sweetspot som er +/- 0,5 m.Pioneer brukte jo TH4001 uten ekstra tweeter i 2401 og 2402, så det kan ikke være helt borte vekk.Det ligger jo et par TH4001 trehorn på brukten her da. Med dem funker det vel ok med to-veis evnt med ET-703 i toppen
mvh
jan
mvh
Leif
Det kan jo forsåvidt være interessant å begynne med to-veis med f.eks. en eller to TAD 1601a ev. Altec 515/416, og TH/TD-4001.
Jeg har spilt på denne kombinasjonen hjemme også, og selvfølgelig kan du leve med det, gitt et ego oppsett bl.a.
Men ikke glem barnelærdommen om horn da; et horn ER og BLIR et bandpass-sysem med relativt snevert arbeidsområde pr. horn, dersom skal det låte noenlunde.
Iddelt bør hvert horn ikke jobbe med så mye mer enn tre oktaver, litt avhengig av selve frekvensområdet og hornets profil. Hvorfor TAD kom unna med såpass enkel toveis som de du nevner skyldes i første rekke bruksområdet (monitor) og det faktum at driverne har Beryllium membran. som gir 1-2k høyere frekvensområde, MEN det er ikke optimalt, hverken ut i fra selve hornet eller driver. Enkelheten og fravær av kompliserte filtre tar litt av ulempen, men det er ikke optimalt. Og når man finner ut dette, så er det kanskje slik da a en vil oppgradere, men da er kanskje ikke valg a horn man tidligere har gjort optimalt for en utvidelse igjen. Det er ikke BARE å legge til en tweeter etter smak, en må ALLTID se på helheten i systemet.
Ja, der ser du71,5 cm. for å pirke...![]()
Har en på vei nå, men til ditt bruk er det litt poengløst. Delefrekvensen din er 1,2kHz. Da er antakeligvis en TAD 2001 et bedre valg når du først skal oppgradere.Interessant det du skriver her. Er inne på tanken på skifte B&C DE-250 elementet i mine Abbey med Denova BA-750. Vet ikke om BA-750 også kunne være aktuell for trådstarter.En 2-tommer låter dessuten nesten alltid glattere, renere og mer dynamisk enn en 1-tommer.
Passe delefrekvens for 2-tommer i "normale" horn, er rundt 600 Hz. En 1-tommer bør IMO ikke deles vesentlig lavere enn 1,2 kHz.
Denovo BA-750 Compression Driver - Tweeters - Drivers DIY Sound Group
Ok. Takk for infoen. Skal undersøke det. Er på vei over til aktiv drift. Må jo det når Geddes ikke kan tune høyttalerne skikkelig.Har en på vei nå, men til ditt bruk er det litt poengløst. Delefrekvensen din er 1,2kHz. Da er antakeligvis en TAD 2001 et bedre valg når du først skal oppgradere.Interessant det du skriver her. Er inne på tanken på skifte B&C DE-250 elementet i mine Abbey med Denova BA-750. Vet ikke om BA-750 også kunne være aktuell for trådstarter.En 2-tommer låter dessuten nesten alltid glattere, renere og mer dynamisk enn en 1-tommer.
Denovo BA-750 Compression Driver - Tweeters - Drivers DIY Sound Group
Edit: mulig jeg tar feil med tanke på delefrekvensen, men jeg tror altså Denovoen først og fremst er bedre fra 1,2kHz og ned, ikke nødvendigvis oppover. Tydeligere oppbrytning i toppen pga titan membran.
Vel, TAD er forsåvidt innen rekkevidde, men mere eksotiske saker blir vanskeligere.Helt enig i det du sier om dette forslagets begrensninger, men forsøkte i noen grad å holde meg til de noe løse kriteriene Trondmeg framsatte i åpningsinnlegget:Ja, og da stort sett beregnet på studiobruk som monitorer, hvor du får de rett i fleisen med et sweetspot som er +/- 0,5 m.Pioneer brukte jo TH4001 uten ekstra tweeter i 2401 og 2402, så det kan ikke være helt borte vekk.Det ligger jo et par TH4001 trehorn på brukten her da. Med dem funker det vel ok med to-veis evnt med ET-703 i toppen
mvh
jan
mvh
Leif
Jeg har spilt på denne kombinasjonen hjemme også, og selvfølgelig kan du leve med det, gitt et ego oppsett bl.a.
Men ikke glem barnelærdommen om horn da; et horn ER og BLIR et bandpass-sysem med relativt snevert arbeidsområde pr. horn, dersom skal det låte noenlunde.
Iddelt bør hvert horn ikke jobbe med så mye mer enn tre oktaver, litt avhengig av selve frekvensområdet og hornets profil. Hvorfor TAD kom unna med såpass enkel toveis som de du nevner skyldes i første rekke bruksområdet (monitor) og det faktum at driverne har Beryllium membran. som gir 1-2k høyere frekvensområde, MEN det er ikke optimalt, hverken ut i fra selve hornet eller driver. Enkelheten og fravær av kompliserte filtre tar litt av ulempen, men det er ikke optimalt. Og når man finner ut dette, så er det kanskje slik da a en vil oppgradere, men da er kanskje ikke valg a horn man tidligere har gjort optimalt for en utvidelse igjen. Det er ikke BARE å legge til en tweeter etter smak, en må ALLTID se på helheten i systemet.
"Kort fortalt, jeg har lyst på horn med skikkelige gode elementer. Av plass og budsjetthensyn tenker jeg primært på 2-veis med kompresjonsdriver og fronthorn i toppen og "hvasomhelst" i bunn. Et kompromiss som gir spilleglede for ca 30-40k (++) i materialer og som kan realiseres uten å ta over huset plassmessig."
1. Japanerne (GOTO, YL, ALE) er vel de som først og fremst inne på det med å ta hensyn til at horn kun bør brukes innenfor et smalt frekvensområde. Riktignok tror jeg det blir vanskelig å bygge et femveis hornsystem med skikkelig gode elementer for 30-40K.
Det lar seg selvsagt ikke gjøre - jeg bare redegjorde for hva som virkelig kreves dersom et skal gjøres absolutt gjennomført.
2. Er litt usikker på om jeg tolker deg riktig her, men for meg høres det ut som du sier at TD/TH-4001 er no good som topp i et to-veis system med mindre man er nærfeltgeek/superegoist. I tillegg tolker jeg deg som at om man velger TD/TH-4001 i to-veis som en start, så er det ikke mulig å legge til en tweeter for å gjøre en tre-veis. I mitt ringe hode blir det det samme som å si at du heller ikke kan bygge en tre-veis fra scratch med TD/TH-4001 som mellomtone....
Jeg sier ikke no good, jeg sier bare at det ikke er optimalt. Men det funker greit nokunder visse forutsettinger, f.eks. med tilhørende radialhorn.
Videre sier jeg IKKE at det ikke er mulig å legge til en tweeter, jeg prøver bare å forklare at en gjerne ender opp der før eller siden, og da er muligens et annet mellomtonehorn enn det man valgte innledningsvis et bede alternativ i samspill med nevnte tweeter, og så skal man til å bytte nok en gang... Og selvsagt kan du bygge hva som helst, treveis, fireveis, femveis.... fra schratch med basis i TD-4001.
Poenget jeg prøvd å få frem var bare de at det r ikke så enkelt som å se disse komponentene løsrevet, ting henger alltid sammen og må sees på som et system dersom resultatet ska bli optimalt.
3. For 30-40K blir du så vidt jeg kan se nødt til å inngå ganske mange kompromisser sammenlignet med et ideelt hornsystem.
Skal du ha skikkelig gode komponenter, så har du sannelig ikke råd til mer enn 2-veis. Spørsmålet blir vel kanskje om løsningen er å fire litt på komponentkvalitet, og heller gå for en mer helhetlig løsning.
I så fall er det ganske enkelt bare å glemme TAD og andre eksotiske japanere i denne sammenhengen.
Jeg lagde en liten infotråd om 2402 her for en tid tilbake: http://www.hifisentralen.no/forumet...e-forsterkere-etc/64558-tad-2402-monitor.htmlPioneer brukte jo TH4001 uten ekstra tweeter i 2401 og 2402, så det kan ikke være helt borte vekk.Det ligger jo et par TH4001 trehorn på brukten her da. Med dem funker det vel ok med to-veis evnt med ET-703 i toppen
mvh
jan
mvh
Leif