|
Hei!
Hvor vil dere anbefale deling mellom JBL 2451SL TU i JBL 2384 og TAD 2001 i SEOS 10/12?
Bruker i dag bratt deling ved 5500Hz.
Mvh
OMF
7-8K ikke 10......Trakker sikkert åker av hele salaten her men...
SEOS og TAD 2001 delt ved 10k.. Vil det ikke da vere bedre å benytte egnet horn diskant?
Hei!
Hvor vil dere anbefale deling mellom JBL 2451SL TU i JBL 2384 og TAD 2001 i SEOS 10/12?
Bruker i dag bratt deling ved 5500Hz.
Mvh
OMF
DET blir tøft! Disse vil jeg veldig gjerne høre om anledningen skulle by seg!Da skal jeg lage verdens kuleste Impulse H6 klone.
TAD2001 delt ved 1200-1400 Hz i Tractrix 600 horn.
Har en liten eske med vifa 6,5 tommere og hoffsnekkern freser kabinetter på null niks.
Deling så lavt fikses på følgende måte og er beskrevet tidligere i tråden:
A great improvement, both at mesurement and listening is obtained when using an amplifier with a large output impedance (Zout larger than 36ohms). This fills the famous -3dB dip at 1600-1900Hz of that driver (origin of which is explained in Kinoshita's paper in JAES).
Best regards from Paris,
Jean-Michel Le Cleac'h"
Jeg har en Nelson Pass Amp Camp dual mono som er halvferdig. Bør funke brillefint på en slik konstruksjon da H6 er en lett last.
Vis vedlegget 464305
Har i grunn bare prøvd 7k og 5,5k så langt. Og det er helt utrolig hvor sømløst overgangen er - jeg har ikke sjans....7-8K ikke 10......Trakker sikkert åker av hele salaten her men...
SEOS og TAD 2001 delt ved 10k.. Vil det ikke da vere bedre å benytte egnet horn diskant?
vi prøvde å erstatte 2001 med Et703, men likte ikke det heller
ET703 har sin styrke lenger opp imo....
2001 blendet bedre inn med kraften fra storformatdriveren 4001 og låt mere som en forlengelse av denne
med ET-703 ble det en diskontinuitet......selv om den er mere oppløst lenger opp, låt den litt "veik champagnevisp" ned mot X/O......
2001 ga mere impact som 4001 ......
derfor.....
Spørs vel hva slags drivere som brukes ?, 4003 har jo en helt annen topp , både på kvalitet og nivå ? Å sammenligne 4003/2384 med mer kompliserte løsninger er umulig, men en ting er sikkert - forenkling er forbedring - spesielt med passivt filter. Komboen 4003/2384 gjør det mulig.Jeg tenker at cluet med 2384 er å ikke bruke diskant, evt en helt øverst.
Da du har et stort rom med lytteavstand langt unna så tror jeg en femveis rigg ville ha vært det riktigste.
De multicell greiene er veldig små... tror det finnes bedre løsninger hva horn angår.Flotters, radial på 4001, er små kåt på slike flotte keramiske ebay multicell på eventuell 2001
Om filteret benytter rare komponenter, aner ikke, må ha hjelp til det siden![]()
problemet med nesten alle horntweetere untatt TAD ET-703, er at de har maks følsomhet i et område man gjerne ikke kan nyttiggjøre seg av den....typisk 3-5K og opptil 10-11K, etter det detter de som et søkke!......ET-703 er omtrent den eneste som har full følsomhet langt over 20K
Audiolense er et godt verktøy, men å gjøre gråstein til gull tror jeg ingen kan.Mens andre lar Audiolense ta seg av sånnt....
Mvh
ArneM
Nei det er jeg enig i... Men dette gjør livet enklere for de som valgt den stien [emoji41]Audiolense er et godt verktøy, men å gjøre gråstein til gull tror jeg ingen kan.Mens andre lar Audiolense ta seg av sånnt....
Mvh
ArneM![]()