Løfter denne opp igjen
Har Tandberg 3018A og 3006A
Dette settet spiller betydelig bedre enn Electrocompaniets 4,7 og AW 120
Selv om Electrocompaniet ble brukt med dyrere høytalere enn det jeg har, dvs de ble brukt med JM lab electra 936 eller noe i den duren.
( Høytalerne kostet nesten 30.000,- kr nye ) balansert, med Electrocompaniets strømkabler og dyre høytaler / signalkabler.
En Clear audio platespiller i 20.000,- kr++ klassen ble også brukt inkl en pickup fra Lyra i dette Electrocompani oppsett.
Settet spilte også bedre enn Tandberg 3028A og Adcom GFA 5500 - ett sett som jeg kjøpte kun for å ha ett reserveanlegg mens de to øvrige var til service.
Tandberg 3028A skal inn til service når jeg har fått mine to komponenter tilbake.
Fikk email fra Mjølsnes elektronikk service i dag og servicen var utført.
Info fra verksted:
For 3018A:
Demontert. feilsøkt.
Rensa sterkt oksydert programvendar og record vendar. Gjenteke fleire gonger før OK. (Ny kan ikkje skaffast så vidt eg veit).
Skifta 5 defekte og svekka elektrolyttkondensatorar i høgre nettdel, og 5 i venstre.
Lodda svake og sprukne loddingar ved stab.transistorar i begge nettdelar og kontaktgjennomføringar mellom øvre og nedre printlag + på hovudprint generelt.
Snørt lause jordingsskruer rundt hovudprint.
Etterprøvd i 4 veker. OK.
Hadde hatt problemer med brumlyd i 3018A til tider særlig når det var kaldt i rommet og lenge mellom bruk, senere mye spraking i begge høytalere.
For 3006A:
Demontert. Trykkluftrensa for støv.
Kontrollert forsterkar, - som nok var på kanten til havari.
Skifta 18 stk uttørka elektrolytt-kondensatorar i begge utgangstrinn. Lodda mange svake og utsette loddingar på alle printkort.
Rensa justerpotmeter.
Justert nullspenning, og kvilestraum, 35mV, for begge kanalar.
Demontert og rensa kontaktar på høgtalar-relè som var veldig oksyderte.
Etterprøvd i lag med 3018A - OK.
Var noe uventet kanskje, men forrige eier hadde hatt den standby da den spilte bedre når den var varm, og varm det blir den mildt sagt.
Hele sullamitten kommer på ca 8.500,- kr med frakt tur/retur verksted.
Noe i den dur som jeg regnet med, hadde en mistanke om reperasjoner opp mot 10.000,- kr for begge samlet.
Så om noen dager når jeg har mottatt dette, blir det å pakke Adcom unna, og sende inn 3028A når anledningen byr seg til service.
Forøvrig har jeg en Tandberg DCD 4025 også.
Elektronikken til skuffen har tildels begynt å levet sitt eget liv, da den gjerne lukker skuffen før jeg velger dette.
Ellers fungerer fjernkontroll for 4025 ( 4070 mkII ) også for Tandberg 3028A
Ellers synes jeg 3018A låter merkbart bedre enn 3028A på alle områder.