Gammel tråd dør aldri!
Mitt bidrag til åpen baffel med TB w8-1808 har tatt lang tid å realisere, pga familie og TTT. Men, fordi gain-clone fra Sjöström audio ble ferdigbygget, fikk jeg vann på mølla. Og etter 2,5 timer i garasjen ble det to baffler i MDF med mål 100x60 cm. Og lyd ble det også!
Foreløpig er det ikke noe zobel eller BSC, men jeg har filterkomponenter for å prøve meg frem litt. Imidlertid oppdaget jeg også Edge, og har prøvd meg litt frem der.
En pålitelig kilde (
Introduction To The Art And Science Of Open Baffle Speaker Building Article By Darrel Hawthorne Of Hawthorne Audio) indikerer at sentrering horisontalt
ikke er kritisk i praksis, men at minste avstand ikke bør være fra toppen. Dette stemmer ikke helt overens med diffraksjonsteori, noe de skriver også.
Slik ser det ut med 100x60 baffel, og element sentrert på 70 cm høyde og 25 cm bredde:
Jeg tolker dette som 3 dB økning og 2 dB drop sammenlignet med 2kHz.
Slik blir det hvis baffelen kuttes 15 cm i toppen:
Jeg tolker dette som 2 dB økning og ingen drop sammenlignet med 2kHz. Samme resultat med 85 og 90 cm høy baffel.
Så samme som originalen, men elementet flyttet helt ut til siden:
2 dB økning, men tilsynelatende penere respons.
Hvordan stemmer teori og praksis her? Skal man legge mye i dette, eller bare lytte seg fram?
OBS: endring av "speaker source density" har ganske ekstrem effekt på resultatene, usikker på hva som er mest riktig her.
på forhånd takk for svar