Tang Band W8-1808 fulltone og kasseforslag

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• trosse1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Antall liker
    2.387
    Torget vurderinger
    75
    Her får en jo ferdig med baffle, ikke verdens mest sexy ..men

Vedlegg

northpole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Antall liker
    609
    GOD PÅSKE .
    Gammel tråd men låner den litt .Har kjøp disse tang band w8-1808 og lurer på hva dere kom frem til som et enkelt og bra filter for å kompensere for en pågående mellomtone setter pris på om noen kan bidea med en skisse :)

Sist redigert:

northpole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Antall liker
    609
    Den ligger i eske for øyeblikket.men er tiltenkt OB i første omgang fra 125 hz og opp.:)

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Hva er bredden/høyden? Hva slags bass skal du ha?

northpole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Antall liker
    609
    Dessverre må svaret bli vet ikke.Skal prøve å forklare litt .Har i dag PSB stratus gold som egentlig gjør en bra jobb dem er delt ut med 4stk 12" peerless XXLS på 125hz har nå bestilt 4stk AE dipole18 .Så jeg ser for meg to muligheter ene er å fjerne PSB og og kjøre en dipol løsning med AE og kansje en fulltoner i topp og XXLS fra 40-50hz og ned .Den andre muligheten er og bruke PSB med AE i bunn og fjerne XXLS.Vet ikke om Tang band vil fungere godt nok sammen med AE i dipol .Hadde lyst å koble opp TB og sette dem i en prøvebaffel for å få et inntrykk av potensialet i dem først og fremst.Hvis dem ikke blir brukt sammen med AE kan det jo hende de ender i dipol på rommet til min datter eller på brukten.Her er som du forstår mange ukjente faktorer er også usikker på mål og utforming på baffel til 2stk dipole18 og det er vell et godt stykke frem i tid før jeg har AE i hus også.Så dette er et langsiktig prosjekt .Trenger nok mange gode råd fremover så er ikke særlig fornøyd med han der Kineseren som laget det ordtaket :)

northpole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Antall liker
    609
    Saget hull i en plate jeg hadde stående og la på 2 notch filter høres ikke helt håpløst ut dette:rolleyes:

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.622
    Torget vurderinger
    10
    Fine greier. Har du mulighet til å kjøre Tangbandene via miniDSP eller lignende og parre dem med subbene kan dette bli meget bra.

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Gammel tråd dør aldri!

Mitt bidrag til åpen baffel med TB w8-1808 har tatt lang tid å realisere, pga familie og TTT. Men, fordi gain-clone fra Sjöström audio ble ferdigbygget, fikk jeg vann på mølla. Og etter 2,5 timer i garasjen ble det to baffler i MDF med mål 100x60 cm. Og lyd ble det også!

20190526_202908.jpg

Foreløpig er det ikke noe zobel eller BSC, men jeg har filterkomponenter for å prøve meg frem litt. Imidlertid oppdaget jeg også Edge, og har prøvd meg litt frem der.
    En pålitelig kilde (Introduction To The Art And Science Of Open Baffle Speaker Building Article By Darrel Hawthorne Of Hawthorne Audio) indikerer at sentrering horisontalt ikke er kritisk i praksis, men at minste avstand ikke bør være fra toppen. Dette stemmer ikke helt overens med diffraksjonsteori, noe de skriver også.

Slik ser det ut med 100x60 baffel, og element sentrert på 70 cm høyde og 25 cm bredde:
    baffle 100x60.jpg

Jeg tolker dette som 3 dB økning og 2 dB drop sammenlignet med 2kHz.

Slik blir det hvis baffelen kuttes 15 cm i toppen:
    baffle 85x60.jpg

Jeg tolker dette som 2 dB økning og ingen drop sammenlignet med 2kHz. Samme resultat med 85 og 90 cm høy baffel.

Så samme som originalen, men elementet flyttet helt ut til siden:
    baffle 100x60 x15.jpg

2 dB økning, men tilsynelatende penere respons.

Hvordan stemmer teori og praksis her? Skal man legge mye i dette, eller bare lytte seg fram?

OBS: endring av "speaker source density" har ganske ekstrem effekt på resultatene, usikker på hva som er mest riktig her.

på forhånd takk for svar :)

Sist redigert:

sofferud

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.02.2004
    Antall liker
    81
    Sted
    Kjeller
    Vel, skjønner at ikke interessen er den store :)

Jeg har uansett bestilt fra dynabel - 2.7 mH som utgangspunkt for rundt 3-4 dB kompensasjon, og motstander rundt 3-4 ohm for å prøve ut.

Høyttalerene gir utrolig nok gode lytteopplevelser - beklager blasfemien - med en bitte liten Tripath TA2024 på 6 watt og mobilen... :rolleyes:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn