Diverse Tanker rundt Hifi-markedet de siste 25 år

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.929
    Antall liker
    2.027
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Jodda, enig i det, overdrivelse som virkemiddel for å få frem et poeng;)
    Tenkt å leve i noen ti-år til selv, så undertegnede og resten av gjengen her vil nok være deres kunder en god stund til ja:)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.388
    Antall liker
    2.932
    Ja, hvis du bruker direktevirkende elektrisk oppvarming - men man har vel gjerne varmepumpe i dag - da er det annerledes.

    Har pleid å bruke klasse A på vinteren tidligere, men det er det slutt på nå.
    Det blir vel snart slutt på klasse A forsterkere all over . Det ryktes at nye EU direktiver snart er på plass med grenser for hvor mye strøm elektriske apparater kan trekke.
    Luxman har vel nå nylig satt sluttstrek for klasse A.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.198
    Antall liker
    9.061
    Sted
    Oslo
    Tjah. Guttungen eier en Thorens TD 150 Mk. II. Neste gang dere er i bruktvinylsjapper og ser den forferdelige barnebarngenerasjonen surre rundt der" uten å en gang eie en grammofon" tenk om igjen. Noen kommer til å ta vare på musikkbibliotekene og høre på dem. Men ikke forvent at de har Klipsch La Svcala på studenthybelen.
    På Sogn studentby hadde jeg QUAD ESL57, LaScala kom da jeg bodde i 4etg i en leiegård.
    Naboen i 2. pleide å tekste meg "Pump up the volume" når jeg spelte!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.972
    Ungdom blir skremt av gamlinger som mener at kabler til noen titalls tusen, strømrenseutstyr, audiofile sikringer, egne kurser til anlegget og så videre er noe man bare -må- ha, eller så er man ikke oppriktig interessert i hi-fi. Gamlinger som lytter til remediene og ikke musikken, lytter de til musikk så er det bare fordi innspillingen har god lyd. Pling-plong.

    Ps. Alle over 30 er "gamlinger" sett fra en konfirmants ståsted.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.973
    Antall liker
    10.280
    HiFi fra helvete…

    En av de siste forsterker-kreasjoner fra legendary Bob Carver i USA. Forsterker til 100.000 +
    Audiosciencereview har testet.
    Konklusjonen i testen er dessverre spot-on og et termometer på high-end bransjen i 2022.
    Helt grusomme måleresultater!
    Espen, du mener mye om lyd både når det gjelder hvordan anlegg låter, er produsert, pris etc. Samme med musikk kilder. Dette er jo noe vi alle gjør til tider men få har så «sterke» meninger som deg her. Og når vi mener noe så er det fordi vi har referanser, så jeg lurte på hva som er referansene dine, hva hører du på og hva er det som gjør at det er nettopp det som er det «riktige» for deg? Og bare så det er sagt, jeg legger ikke opp til noen anleggsdiskusjon her, kommer ikke til å kommentere det du eventuelt skriver, jeg er bare veldig nysgjerrig på hva som gir deg musikk og lydgledene.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.388
    Antall liker
    2.932
    Espen, du mener mye om lyd både når det gjelder hvordan anlegg låter, er produsert, pris etc. Samme med musikk kilder. Dette er jo noe vi alle gjør til tider men få har så «sterke» meninger som deg her. Og når vi mener noe så er det fordi vi har referanser, så jeg lurte på hva som er referansene dine, hva hører du på og hva er det som gjør at det er nettopp det som er det «riktige» for deg? Og bare så det er sagt, jeg legger ikke opp til noen anleggsdiskusjon her, kommer ikke til å kommentere det du eventuelt skriver, jeg er bare veldig nysgjerrig på hva som gir deg musikk og lydgledene.
    Jim, dine spørsmål skal få stå ubesvart.
    Så kan du lure på hvorfor jeg ikke er interessert i å imøtekomme din henvendelse.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    941
    Antall liker
    1.320
    Sted
    Østfold
    Ungdom blir skremt av gamlinger som mener at kabler til noen titalls tusen, strømrenseutstyr, audiofile sikringer, egne kurser til anlegget og så videre er noe man bare -må- ha, eller så er man ikke oppriktig interessert i hi-fi.
    Ja du er nok inne på noe her, men ser at flere produsenter nå ruller ut aktive møbleringsvennlige high-end systemer som feks. Kef ls60. Dette reduserer kompleksitet og behovet for kabler og remedier - kanskje godt nytt for nye lydinteresserte?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.706
    Antall liker
    3.232
    Torget vurderinger
    0
    ....ser at flere produsenter nå ruller ut aktive møbleringsvennlige high-end systemer som feks. Kef ls60. Dette reduserer kompleksitet og behovet for kabler og remedier - kanskje godt nytt for nye lydinteresserte?
    Ja, det er en trist utvikling for oss som trives best med STORE høyttalere med STOR lyd...
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.706
    Antall liker
    3.232
    Torget vurderinger
    0
    De fleste av oss begynte vel med små høyttalere?
    Ja, det første paret stod på gulvet.....og siden har det bare ekspandert......i høyden
    Nå er taket innen rekkevidde med en klaring på 2cm og stopper nok der.... :unsure:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    De fleste unge skal ha mest mulig bass og ikke så bevisst på hva som skjer oppover. Sånn har det vel alltid vært? Den sære interessen kommer med årene, den typisk pensjonist hobbyen.
    Party til 30 årene og sofaen resten.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.706
    Antall liker
    3.232
    Torget vurderinger
    0
    Digitaliseringen har sin pris.....og det er utrolig at noen er villig til å betale så mye...... for så lite.
    Dagens innspill er fra en Youtuber som tester 2 produkter mot hverandre med enkle midler,
    men hvilken lyd er den mest "riktige" i dine ører ? :unsure:
    Benyttes det bevisst manipulasjon av lydbildet i det digitale domenet og hvis så er tilfelle...
    er det der pengene gir mest avkastning ?

     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Digitaliseringen har sin pris.....og det er utrolig at noen er villig til å betale så mye...... for så lite.
    Dagens innspill er fra en Youtuber som tester 2 produkter mot hverandre med enkle midler,
    men hvilken lyd er den mest "riktige" i dine ører ? :unsure:
    Benyttes det bevisst manipulasjon av lydbildet i det digitale domenet og hvis så er tilfelle...
    er det der pengene gir mest avkastning ?

    Der penger gir mest avkastning i lyd er blant annet denne. Sinnsyk lyd for kr. 2500.-
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.838
    Antall liker
    23.945
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lar meg også imponere av hvor trivelig juksogfanteriet i slike lydpølser låter. Sammenlikn med slepebrølerne vi hadde med på stranden for 40 år siden. Jeg puttet Glava i de avtakbare høyttalerne på min. Det hjalp, men det låt ikke så "høyt" etterpå.
    De fleste unge skal ha mest mulig bass og ikke så bevisst på hva som skjer oppover. Sånn har det vel alltid vært? Den sære interessen kommer med årene, den typisk pensjonist hobbyen.
    Party til 30 årene og sofaen resten.
    De fleste unge, ja, men det finnes heldigvis unntak. Herværende 20-åring har et mer bevisst forhold til realistisk gjengivelse av ekte vare. Det hjelper å synge. Sammen med andre. Uten mikrofon.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.829
    Torget vurderinger
    16
    Digitaliseringen har sin pris.....og det er utrolig at noen er villig til å betale så mye...... for så lite.
    Dagens innspill er fra en Youtuber som tester 2 produkter mot hverandre med enkle midler,
    Med enkle midler er treffende her. Snakker vi håndholdt mobil? Virker ikke som det er gjort noe forsøk på nivå-matching heller og da blir det rimelig uinteressant. I tillegg har han valgt en billig-dac som faktisk ikke måler spesielt bra, så her låter nok den som måler best også best.
    Hvis han hadde brukt en god mikrofon på stativ, valgt en god billig-dac og nivå-matchet så tipper jeg forskjellene hadde vært null.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg lar meg også imponere av hvor trivelig juksogfanteriet i slike lydpølser låter. Sammenlikn med slepebrølerne vi hadde med på stranden for 40 år siden. Jeg puttet Glava i de avtakbare høyttalerne på min. Det hjalp, men det låt ikke så "høyt" etterpå.
    De fleste unge, ja, men det finnes heldigvis unntak. Herværende 20-åring har et mer bevisst forhold til realistisk gjengivelse av ekte vare. Det hjelper å synge. Sammen med andre. Uten mikrofon.
    De små boksene fyller rommet godt. Nesten like magisk som kabler. 😅
    Alltid noen unge lovende. Hadde en unggutt her om dagen. Han var super entusiast å har både hifi og kino, men slik var det i gamle dage også…
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.829
    Torget vurderinger
    16
    De små boksene fyller rommet godt. Nesten like magisk som kabler. 😅
    Alltid noen unge lovende. Hadde en unggutt her om dagen. Han var super entusiast å har både hifi og kino, men slik var det i gamle dage også…
    Jeg mener det egentlig ikke var flere audiofile før. De fleste hjem hadde stereoanlegg, men ikke av særlig høy kvalitet. Ungdom i dag virker å gå mer på konsert enn vi gjorde og de har ofte ganske gode hodetelefoner og/eller ørepropper. Forskjellen er vel stort sett at man nå streamer fra telefon til head-fi heller enn å sitte foran et stereoanlegg. Jeg tror ungdom hører på like mye musikk som vi gjorde på 70-80 tallet.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    29.838
    Antall liker
    23.945
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Om ikke mer. Musikk mens man forflyttet seg uten å sitte i bil kom med Sony Walkman, ca 1980. Og det var en kjempedyr dings som tømte batterier fortere enn min gamle Nissan Leaf.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.388
    Antall liker
    2.932
    For å snu om trådstarters heading på tråden til Tanker rundt HiFi de neste 25 år. :)

    Som jeg ser det kommer digitalisering til å fortsette. Dette kommer til å åpne for mange muligheter til å forbedre lyden i hjemmet. Jeg tror ekte digitale forsterkere er fremtiden, som med pulse-width modulation som Technics nå bruker, eller tilsvarende teknologi. Ikke bare har du mulighet til å oppnå en uhyre transparent og forvrengningsfri lyd. Men poenget med digitalteknologien er at forsterkeren kan "se" impedansekurven mot høyttaleren og korrigere i real time, samt en avansert form for romkorreksjon innebygd i forsterkeren med ekstern målemic. En del av denne teknologien ser man allerede i Technics sin SU-R1000, men dette er bare den spede begynnelsen. Det er denne type én-boks teknologi som åpner opp for at vanlige folk kan få langt bedre lyd og ditto musikalske opplevelser i sin egen stue, på en enkel og grei måte.

    Platespillere og rørforsterkere kommer sikkert til å eksistere parallelt med den nye digitale virkeligheten, men mer som en morsom greie.

    All Imo.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.919
    Antall liker
    6.242
    Sleng på en god rimelig kinesisk DAC type Topping, SMSL, Gustard, Denafrips på Bluesounden, så tenker jeg du får samme luftige lyden som 20.000$ systemet i videoen.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Sleng på en god rimelig kinesisk DAC type Topping, SMSL, Gustard, Denafrips på Bluesounden, så tenker jeg du får samme luftige lyden som 20.000$ systemet i videoen.
    Må en såpass opp i pris. Har du prøvd Henry dacen?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har ikke prøvd denne, men i følge Din Side så...
    Ja, flere tester enn det. Jeg har hatt den selv og det er en knall dac, men låter sånn som typisk produkter som måler bra. Sjelløst og sterilt i mine ører.

     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.919
    Antall liker
    6.242
    Ja, flere tester enn det. Jeg har hatt den selv og det er en knall dac, men låter sånn som typisk produkter som måler bra. Sjelløst og sterilt i mine ører.

    Så konklusjonen din er at måler det bra så er det sjelløst?
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.450
    Antall liker
    12.055
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Interessant med alle disse betraktningene om at når noe faktisk måler korrekt, så låter det "sjelløst og sterilt"... MAO så ønsker man da at det tilføres artifacts som gjør lyden "bedre".... Når man i tillegg ser nye enheter i megaklasse som både måler og av og til tydeligvis også tildels låter helt rævva, så blir det faktisk litt morsomt med alle nedlatende uttalelser om feks 80-talls forsterkere som faktisk både låter og måler bedre enn mye nytt i 100k+++ klassen...
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    1
    Ikke skjedd mye siste 25 åra på selve effekt forsterker siden, men det har heldigvis skjedd endel med for forsterkere bare de siste årene. Ikke nødvendigvis på selve lyden, men mest med brukervennlighet og integrering av nye ting for å faktisk få brukt det til alle kildene man har lyst til og faktisk integrere digitale enheter er bare en fordel synes nå jeg.
    NAD med sin BluOS f.eks. synes jeg har vært en veldig god utvikling.

    At hifi industrien fortsatt ikke har lagt RCA grensesnittet mer eller mindre dødt er jo merkelig i seg selv.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.280
    Antall liker
    7.031
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Tja, god klasse D har vel bidratt til et ganske markant skifte på effektforsterkersiden, som jeg ikke synes man bare kan overse hvis man vurderer hva som har skjedd de siste 25 år.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.919
    Antall liker
    6.242
    Tja, god klasse D har vel bidratt til et ganske markant skifte på effektforsterkersiden, som jeg ikke synes man bare kan overse hvis man vurderer hva som har skjedd de siste 25 år.
    Der var du litt før meg, men enig at klasse D har hatt en rivende utvikling og gir vanlige folk muligheten til smaken av high end for overkommelige priser.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Mange liker ev viss type forvrengning, egenlyd osv... det kommer aldri til og komme til enighet på det, selvom det er folk som krysser grensene i ny og ne.

    Men når folk jakter på det allerbeste, og sier at dem vil ha forvrengning.. da er det vått i støvlene 🤭 🤭 🤭
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    1
    Tja, god klasse D har vel bidratt til et ganske markant skifte på effektforsterkersiden, som jeg ikke synes man bare kan overse hvis man vurderer hva som har skjedd de siste 25 år.
    Må ikke glemme de enda nyere klassene G og H heller da. :)
    Båndbredden har vel økt markant på klasse D de siste årene som har gjort den mer duganes og ikke minst volum produksjon så prisene ikke er rav ruskende tullete, sammenlignet med hvordan den var på 50-tallet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg vil kanskje si at mange anlegg tilsynelatende bremser mer enn de farger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn