TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Må heve mine sandringham noen cm opp; hvilke føtter/spikes anbefales?

    Mvh Frode
     

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Er Soundcare spikes/føtter feks noe som kan være passende?

    Mvh Frode
     

    jonlam

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    438
    Antall liker
    5
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Ja, soundcare passer bra. Brukte det selv tidligere på Sandringham. Jeg fikk diskanten i øyehøyde iallefall.

    Mvh. jonlam



    nescafe skrev:
    Er Soundcare spikes/føtter feks noe som kan være passende?

    Mvh Frode
     

    nescafe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    572
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    2
    Soundcare er nå innkjøpt og montert, og høyden ble straks mer riktig :)
     

    Wergeland

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.05.2009
    Innlegg
    1.076
    Antall liker
    67
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke sett noen bilder av Tannoys nye toppmodell i denne tråden ennå.

    Kingdom Royal:
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.338
    Antall liker
    11.070
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Låter sikkert bra men var da ikke pene. Ikke som "prestige" serien.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    bambadoo skrev:
    Låter sikkert bra men var da ikke pene. Ikke som "prestige" serien.
    Penere enn gamle kingdom. Den måtte en ha spesielle interesser for å like utseende på...Men at den spilte musikk med stor autoritet skal ikke underdrives akkurat.. :)
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    For meg så er dette fortsatt toppmodellen. Ett element med dobbel horn effekt. Har så lyst å høre denne høytalleren ! :)
     

    Vedlegg

    sgs

    Fersking
    Ble medlem
    16.11.2010
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Kan noen anbefale en rimelig forsterker til Revolution DC4? Akter å bruke den med Squeezebox som lydkilde.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Sjekk ut Pioneer a400, f.eks. på eBay. Ellers Rotel 930AX og oppover. Ellers synes Tannoy (f.eks Mercury) syng fint med vintage-recivere om det er interessant.
     

    gunvald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2008
    Innlegg
    105
    Antall liker
    3

    sgs

    Fersking
    Ble medlem
    16.11.2010
    Innlegg
    3
    Antall liker
    0
    Takk for tips, begge to.

    gunvald skrev:
    MT3 ble nok for dyr for meg, A06 var jo et alternativ.

    Har tenkt litt på Marantz PM5003 eller PM6003, som det nå er salg på.Kan det være en ide, mener å ha hørt rykter om at Marantz skulle gå godt til DC4?
     

    gunvald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.06.2008
    Innlegg
    105
    Antall liker
    3
    Tror kanskje at Marantz blir litt i lyseste laget...
    A06 er litt "varmere" i klangen
     

    Jan-Helge

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.06.2007
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    551
    Hei.

    En kamerat av meg har noen store 15-tommere, Tannoy Gold vintage-elementer som stod i noen Store høyttalerkasser i ett eller annet små-studio han i sitt yrke som snakker var med å restaurere. I alle fall så fikk han kjøpe disse høyttalerene billig, nå sitter han igjen med elementene han har skrudd ut av selve kassen.

    Spørsmål; Hvor mye kan slike elementer være verdt? Ser dem har gull-farge bak på elementet, selve membranen tror jeg var grå eller sort (??? Jeg husker ikke helt fargen)...
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.176
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    made4u skrev:
    Hei.

    En kamerat av meg har noen store 15-tommere, Tannoy Gold vintage-elementer som stod i noen Store høyttalerkasser i ett eller annet små-studio han i sitt yrke som snakker var med å restaurere. I alle fall så fikk han kjøpe disse høyttalerene billig, nå sitter han igjen med elementene han har skrudd ut av selve kassen.

    Spørsmål; Hvor mye kan slike elementer være verdt? Ser dem har gull-farge bak på elementet, selve membranen tror jeg var grå eller sort (??? Jeg husker ikke helt fargen)...
    Prisen, etterspørselen og kvaliteten står og faller på magnetsystemet. Opp til 1976, og noen få i 1977 så var alle elementer utstyrt med de i dag hundedyre AlNiCo magneter som Tannoy navnga Alcomax "X". Pga prishopp i råmateriale til disse magnetene ble keramiske magneter valgt - og her faller etterspørselen, prisen og kvaliteten.

    Skal være mulig å finne ut av litt (alt?) om Tannoy høyttalere her:
    http://www.hilberink.nl/speaker.htm#chassis
     

    opera

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    14
    Yorkminster SE vs Kensington SE

    Hei godtfolk,

    Etter å med glede ha fulgt denne tråden tenkte jeg å gi litt bidrag ift. mine erfaringer med Yorkminster SE og Kensington SE. Først må jeg bare si at de begge er fantastiske høyttalere både lydmessig og utseendemessig! Jeg er blitt "tannoy entusiast" ;-)

    Yorkminster
    Denne ble dessverre litt for stor for min stue som er ca 20-25 kvadrat. Den største utfordringen var å få til en god plassering slik både bassen fikk riktig spillerom og hornene fikk korrekt toe-in (evt. rett frem). Dette lyktes jeg aldri med. Resultat var at det låt litt bassfattig, men på dynamikk og nærvær er de fantastiske.

    Kensington
    Disse var en mye bedre fit for mitt rom, - og det ga resultater umiddelbart. Det ble mer åpenhet og bassen satt bedre, - ble mer dynamisk og punchy. Jeg opplever at dette ga enda mer musikalitet kombinert med en enda tydeligere mellomtone. Oppløsningen i musikken ble også bedre.

    Min konlusjon er at de er begge utrolig bra. Kensington passer meg og mitt rom best, mens Yorkminster er avhengig av mye luft rundt seg for virkelig å få dratt nytt av dens sterkeste sider. Jeg har prøvd og feila mye med diverse høytallere, men disse Kensington blir med meg lenge :)
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    For meg er dette en interessant erfaring du har gjort. Jeg har tenkt på om jeg kunne ha vunnet mer på å bytte til Yorkminster, men har vel kjent det som at de kan virke "svære" og med det overstyre rommet. Men jeg har jo ikke noen erfaring på det, så det var interessant å høre at det var tilfelle i ditt rom. Dette med match mellom høyttaler og rom er vanskelig. Jeg skal flytte innen nærmeste fremtid og gruer/gleder meg til å prøve ut Tannoy'ene i ny stue: jeg vet jo hvordan de funker der jeg bor nå, men vet jo ikke hvordan det blir.

    Litt synd at jeg ikke rakk å høre på Yorkminster hjemme hos deg, slik vi snakket om. Men, det hadde vel ikke ytet dem rettferdighet når de ikke matchet rommet. Nå har jeg en ny grunn til å lytte hjemme hos deg: Leben og Kensington 8)
     

    opera

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    14
    Jeg håper du får det til med dine Kensington i ny stue også :) Det går sikkert bra, - tror de skal være greie å plassere. Du er hjertelig velkommen til litt prøvelytting hvis du finner litt tid innimellom flyttingen.

    Noen som har erfaring med supertweetere og Tannoy? Jeg har tweetere nå og tror det muligens gir noe ekstra oppover i lydbildet.
     

    opera

    Medlem
    Ble medlem
    22.06.2010
    Innlegg
    39
    Antall liker
    14
    Hmm, jeg blir ikke helt enig med meg selv hva som er riktig toe-in. I henhold til manualen skal de krysse like i forkant av lytteposisjon. Pt har jeg de svak to-in uten at hornene peker rett mot meg. Noen som har gode erfaringer her?
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    opera skrev:
    Jeg håper du får det til med dine Kensington i ny stue også :) Det går sikkert bra, - tror de skal være greie å plassere. Du er hjertelig velkommen til litt prøvelytting hvis du finner litt tid innimellom flyttingen.

    Noen som har erfaring med supertweetere og Tannoy? Jeg har tweetere nå og tror det muligens gir noe ekstra oppover i lydbildet.
    Takk for invitasjonen. Jeg har ikke erfaring med supertweeter. De gangene jeg har hørt det ved demo, så har jeg ikke blitt helt overbevist. Prestige har ikke den mest luftige diskanten, noe supertweeteren kan hjelpe med, men synes heller ikke dette er det viktigste. Har lest på forum at supertweetere også kan hjelpe til med å få den tonale karakteren i hele frekvensbredden bedre. Har du erfaring med dette? Du høres ikke helt overbevist ut Opera: "tror det muligens gir noe..."
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    opera skrev:
    Hmm, jeg blir ikke helt enig med meg selv hva som er riktig toe-in. I henhold til manualen skal de krysse like i forkant av lytteposisjon. Pt har jeg de svak to-in uten at hornene peker rett mot meg. Noen som har gode erfaringer her?
    Jeg kan vel ikke si jeg har gode erfaringer, som i betydningen helt klare erfaringer. Synes Kensington fungerer både med og uten toe-in. Når det er sagt så har jeg merket meg at jeg liker de best over tid, jeg tar meg selv i å plassere dem slik, med mye toe-in; slik som anbefales i manualen. Jeg har de stort sett toe-in rettet rett mot ørene, men setter meg noen ganger lenger bak, avhengig av innspillingskvalitet på kilden, slik at at de krysser rett foran meg.
     

    oddemann

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    552
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    7
    Hmmm!

    Har tidligere hatt DC6t I sIGNATURE revolution serien. En kjempeht som ikke ble erstattet før eg satte +20k på prisen.
    Ryktes at det skal komme en dc6t i definition serien! (DENNE hadde vore KNALL for meg)

    Noen som vet noe om dette?

    Mvh
    Odde,ann
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Oslo2 skrev:
    opera skrev:
    Hmm, jeg blir ikke helt enig med meg selv hva som er riktig toe-in. I henhold til manualen skal de krysse like i forkant av lytteposisjon. Pt har jeg de svak to-in uten at hornene peker rett mot meg. Noen som har gode erfaringer her?
    Jeg kan vel ikke si jeg har gode erfaringer, som i betydningen helt klare erfaringer. Synes Kensington fungerer både med og uten toe-in. Når det er sagt så har jeg merket meg at jeg liker de best over tid, jeg tar meg selv i å plassere dem slik, med mye toe-in; slik som anbefales i manualen. Jeg har de stort sett toe-in rettet rett mot ørene, men setter meg noen ganger lenger bak, avhengig av innspillingskvalitet på kilden, slik at at de krysser rett foran meg.
    Ofte anbefales mye toe-in på høyttalere med begrenset spredning grunnet waveguide eller horn. Grunnen er nok at man ønsker litt mer ambience i toppen, og det fungerer bra når etterklangen blir forsinket nok i forhold til direktelyden slik at hjernen klarer å skille mellom disse lydene. Man får hovedtyngden av refleksjon fra motsatt sidevegg og ikke den nærmeste sideveggen. Å lytte til DC-elementene i nærfelt og på aksen kan gi en litt for tørr og direkte lyd, men er helt klart en smakssak. Selv varierer min preferanse etter dagsform, hva slags musikk og lyttemodus.
     

    Lieberung

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.09.2009
    Innlegg
    185
    Antall liker
    50
    Torget vurderinger
    2
    Hei Tannoy-venner.

    Ser etter en passende forsterker kombo for mine Tannoy DC10t. Budsjett er ca 25-30k brukt eller nytt. Må være solid state/transistor, og relativt pent å se på (pga samboer som har visse krav). Dere har vel god erfaring for hva som passer med disse sensitive høytalerne. Kom gjerne med forslag. Har hatt naimxs tilkoplet disse som jeg synes var veldig musikalsk, men prøver gjerne noe nytt. Hører på variert musikk, men en god del rock, metall, electronica.

    • Alternativ 1: Gå videre på Naim stigen:
      Ny Supernait eller brukt nac202/nap200/teddycap til omtrent samme pris
    • Alternativ 2: noe helt annet
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.176
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Lieberung skrev:
    Hei Tannoy-venner.

    Ser etter en passende forsterker kombo for mine Tannoy DC10t. Budsjett er ca 25-30k brukt eller nytt. Må være solid state/transistor, og relativt pent å se på (pga samboer som har visse krav). Dere har vel god erfaring for hva som passer med disse sensitive høytalerne. Kom gjerne med forslag. Har hatt naimxs tilkoplet disse som jeg synes var veldig musikalsk, men prøver gjerne noe nytt. Hører på variert musikk, men en god del rock, metall, electronica.

    • Alternativ 1: Gå videre på Naim stigen:
      Ny Supernait eller brukt nac202/nap200/teddycap til omtrent samme pris
    • Alternativ 2: noe helt annet
    Sjekk ut Pass Labs! Ellers er jo Naim en sikker vei å gå... :)
     

    GisleB

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.08.2007
    Innlegg
    436
    Antall liker
    79
    Hei, har Tannoy Glenair 15. Anngående "toe in" synest jeg det er best med "litt" toe in, slik at lyden krysser ca 1 meter bak meg. Men dette har jeg forandret på alt etter hvilken elektronikk jeg har brukt.

    Bruker nå Audio Note OTO phono SE på høytallerene, og vil bare spørr om det er flere som bruker Audio Note på Tannoy ? Synes det er en fantastisk match og overgår alt det andre jeg har hatt på disse høytallerene med god margin anngående åpenhet/oppløsning/svart bakrunn/klang/headroom og fylde. Det er absolutt noe å sjekke ut om noen er på søk etter elektronikk til Tannoy :).

    Andre ting jeg har hatt på Høytallerene mine er Mcintosh mc 275, Electrocompaniet, Hegel H-200 . Alt dette var så mye mer "innelukket" i forhold, som om ett grått slør var over høytallerene. Ble lettere sjokkert over denne Audio Noten. Selvsagt er den ikke like kraftig, men kan spille overaskende høyt uten at den får pusteproblemer.
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    Hei!

    Da har jeg etter prøving av mange forskjellige høytalere endelig funnet HØYTALEREN som fungerer for meg ;D
    Synd jeg ikke testet Tannoy før ???

    Søker herved å få bli medlem i vennetråden ;)
     

    Vedlegg

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.426
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    tdbil skrev:
    Hei!

    Da har jeg etter prøving av mange forskjellige høytalere endelig funnet HØYTALEREN som fungerer for meg ;D
    Synd jeg ikke testet Tannoy før ???

    Søker herved å få bli medlem i vennetråden ;)
    Ser bøllebra ut. Have fun. :)
     

    tdbil

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2006
    Innlegg
    320
    Antall liker
    15
    Sted
    Båtstø
    armaniak skrev:
    Frekke høyttalere!!! Gratulerer!! ;D ;D
    Ja frekke og bøllete passer nok bra ;D
    De er ikke veldig pene eller stue/konevenlige :D
    Men det er 320 kg med fantastisk lyd ;D ;D
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    Må si at jeg savner mine Autograph mini. Hadde vært knallartig å hatt dem som en høyttaler nr.2.
    Var noe smått magisk over dem, fantastisk åpne i lyden. Ser at det er mulig å få kjøpt et brukt par her i nærområdet. Hmmm.....
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.336
    Antall liker
    376
    Torget vurderinger
    14
    Heisann folkens

    Da er ny oppgradering gjort. ;D

    Kensington SE er kjøpt og ventes ila nokre dager. Detta ska bli spennende. :)

    TAF
     

    Oslo2

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Innlegg
    813
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer (kan ikke sies nok ganger ;)) Jeg er fullstendig inhabil, men er av den oppfatningen av at du har kjøpt noe av det beste som er å oppdrive innen pris sjiktet. Blir spennende å høre om hvordan din elektronikk matcher med Kensington.
     

    Palace

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    761
    Antall liker
    35
    Sted
    Hagan
    I går fikk jeg kjøpt meg et par Tannoy mx4 til den nette sum av 300kr. ;D

    Har ikke fått testet dem enda, men er det noen andre som har erfaringer?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn