nescafe skrev:Er Soundcare spikes/føtter feks noe som kan være passende?
Mvh Frode
Penere enn gamle kingdom. Den måtte en ha spesielle interesser for å like utseende på...Men at den spilte musikk med stor autoritet skal ikke underdrives akkurat..bambadoo skrev:Låter sikkert bra men var da ikke pene. Ikke som "prestige" serien.
MT3 ble nok for dyr for meg, A06 var jo et alternativ.gunvald skrev:Sjekk og ut Xindak MT3
Knakande go rørforsterker som nok kan gjøre susen i Tannoy oppsettet ditt...
http://www.audiofoni.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=21&category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=9
Eventuellt Xindak A06
http://www.audiofoni.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage.tpl&product_id=24&category_id=10&option=com_virtuemart&Itemid=9
To gode forsterkere til en rimelig penge...
Prisen, etterspørselen og kvaliteten står og faller på magnetsystemet. Opp til 1976, og noen få i 1977 så var alle elementer utstyrt med de i dag hundedyre AlNiCo magneter som Tannoy navnga Alcomax "X". Pga prishopp i råmateriale til disse magnetene ble keramiske magneter valgt - og her faller etterspørselen, prisen og kvaliteten.made4u skrev:Hei.
En kamerat av meg har noen store 15-tommere, Tannoy Gold vintage-elementer som stod i noen Store høyttalerkasser i ett eller annet små-studio han i sitt yrke som snakker var med å restaurere. I alle fall så fikk han kjøpe disse høyttalerene billig, nå sitter han igjen med elementene han har skrudd ut av selve kassen.
Spørsmål; Hvor mye kan slike elementer være verdt? Ser dem har gull-farge bak på elementet, selve membranen tror jeg var grå eller sort (??? Jeg husker ikke helt fargen)...
Takk for invitasjonen. Jeg har ikke erfaring med supertweeter. De gangene jeg har hørt det ved demo, så har jeg ikke blitt helt overbevist. Prestige har ikke den mest luftige diskanten, noe supertweeteren kan hjelpe med, men synes heller ikke dette er det viktigste. Har lest på forum at supertweetere også kan hjelpe til med å få den tonale karakteren i hele frekvensbredden bedre. Har du erfaring med dette? Du høres ikke helt overbevist ut Opera: "tror det muligens gir noe..."opera skrev:Jeg håper du får det til med dine Kensington i ny stue også Det går sikkert bra, - tror de skal være greie å plassere. Du er hjertelig velkommen til litt prøvelytting hvis du finner litt tid innimellom flyttingen.
Noen som har erfaring med supertweetere og Tannoy? Jeg har tweetere nå og tror det muligens gir noe ekstra oppover i lydbildet.
Jeg kan vel ikke si jeg har gode erfaringer, som i betydningen helt klare erfaringer. Synes Kensington fungerer både med og uten toe-in. Når det er sagt så har jeg merket meg at jeg liker de best over tid, jeg tar meg selv i å plassere dem slik, med mye toe-in; slik som anbefales i manualen. Jeg har de stort sett toe-in rettet rett mot ørene, men setter meg noen ganger lenger bak, avhengig av innspillingskvalitet på kilden, slik at at de krysser rett foran meg.opera skrev:Hmm, jeg blir ikke helt enig med meg selv hva som er riktig toe-in. I henhold til manualen skal de krysse like i forkant av lytteposisjon. Pt har jeg de svak to-in uten at hornene peker rett mot meg. Noen som har gode erfaringer her?
Ofte anbefales mye toe-in på høyttalere med begrenset spredning grunnet waveguide eller horn. Grunnen er nok at man ønsker litt mer ambience i toppen, og det fungerer bra når etterklangen blir forsinket nok i forhold til direktelyden slik at hjernen klarer å skille mellom disse lydene. Man får hovedtyngden av refleksjon fra motsatt sidevegg og ikke den nærmeste sideveggen. Å lytte til DC-elementene i nærfelt og på aksen kan gi en litt for tørr og direkte lyd, men er helt klart en smakssak. Selv varierer min preferanse etter dagsform, hva slags musikk og lyttemodus.Oslo2 skrev:Jeg kan vel ikke si jeg har gode erfaringer, som i betydningen helt klare erfaringer. Synes Kensington fungerer både med og uten toe-in. Når det er sagt så har jeg merket meg at jeg liker de best over tid, jeg tar meg selv i å plassere dem slik, med mye toe-in; slik som anbefales i manualen. Jeg har de stort sett toe-in rettet rett mot ørene, men setter meg noen ganger lenger bak, avhengig av innspillingskvalitet på kilden, slik at at de krysser rett foran meg.opera skrev:Hmm, jeg blir ikke helt enig med meg selv hva som er riktig toe-in. I henhold til manualen skal de krysse like i forkant av lytteposisjon. Pt har jeg de svak to-in uten at hornene peker rett mot meg. Noen som har gode erfaringer her?
Sjekk ut Pass Labs! Ellers er jo Naim en sikker vei å gå...Lieberung skrev:Hei Tannoy-venner.
Ser etter en passende forsterker kombo for mine Tannoy DC10t. Budsjett er ca 25-30k brukt eller nytt. Må være solid state/transistor, og relativt pent å se på (pga samboer som har visse krav). Dere har vel god erfaring for hva som passer med disse sensitive høytalerne. Kom gjerne med forslag. Har hatt naimxs tilkoplet disse som jeg synes var veldig musikalsk, men prøver gjerne noe nytt. Hører på variert musikk, men en god del rock, metall, electronica.
- Alternativ 1: Gå videre på Naim stigen:
Ny Supernait eller brukt nac202/nap200/teddycap til omtrent samme pris- Alternativ 2: noe helt annet
Ser bøllebra ut. Have fun.tdbil skrev:Hei!
Da har jeg etter prøving av mange forskjellige høytalere endelig funnet HØYTALEREN som fungerer for meg ;D
Synd jeg ikke testet Tannoy før ???
Søker herved å få bli medlem i vennetråden
Ja frekke og bøllete passer nok bra ;Darmaniak skrev:Frekke høyttalere!!! Gratulerer!! ;D ;D