TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Bror til stingsilda her.

    For å teste bassgjengivelsen, kan du gå på Spotify eller Tidal og finne ei plate av Medwyn Goodall som heter "the way of the ocean". Spill første sporet og se hva som skjer.

    Det var Rognlien som nevnte denne i en anmeldelse...

    Johan-Kr
    Bassen på dette sporet var ikke overveldende, gikk bare dypt samtidig som bølgesus og andre detaljer kom svært tydelig frem. Men takk for tipset, tror dette er den dypeste bassen spilt hjemme hos meg så langt :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.567
    Antall liker
    7.072
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    På egna høyttalere så er det der sporet egna til å rasle med parketten :D

    Nå er det forsåvidt ikke et poeng at høyttalerne skal kunne rive hus, heller. Det er ikke så mye som foregår nede i kjelleren, men jeg har drevet med litt eksperimentering, og når det går dypt nok, skjer det noe med attacket i musikken.

    Johan-Kr
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Kan ikke si at jeg helt opplevde det slik, nei. Men likevel gøy å høre dype lyder, har ikke hatt det tidligere :)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hei alle Tannoy`ere. Melder meg herved inn i klubben, selv om jeg (dessverre) enda ikke kan sitte å nyte lyden fra mine nylig bestilte DC 10 Ti. De ble bestilt sist tirsdag formiddag hos Stereofil, og hadde jo virkelig trodd de skulle vært her, snaue 6 mil fra hovedstaden, før helga. Men no, not, ikke f.... :( Ringte de i går ettermiddag for å høre om de var underveis, mest for å få bekrefta hvorvidt de ble levert på døra eller ikke, og fikk da til svar at de akkurat holdt på å pakke og klargjøre de, og at de skulle sendes neste dag, altså i dag... Dette synes jeg er skuffende rett og slett, 3 dager bare på å få de ut butikkdøra. Jaja, den som venter på noe godt osv... I mens har jeg nå vært innom Tidal og testet ut den låta med Medwyn Goodall, Sweet Wilderness, på mine IMF TLS 80 II, og du milde makter, er Tannoyene kapable til å generere det jordskjelvet jeg opplevde (noe jeg vel sterkt betviler, da IMF er i særklasse når det gjelder ekte dypbass), da blir jeg mektig overrasket og imponert. Er det noen her som har testet DC 10 Ti på den låta, som kan beskrive hvordan de takler en slik type låt?

    Uansett, det jeg savner på IMF og håper skal komme på plass med Tannoy er spekteret lenger oppe, i midbassområde (savner trøkket her) og en litt mer avbalansert mellomtone, puss Tannoys mye omtalte evne til å plassere musikerne i bandet/orkesteret i lydbildet, og til å presentere lydbildet slik at høyttalerne i seg selv forsvinner. Etter hva jeg har lest er vel disse egenskapene ganske godt tilstede på disse, men man er jo uansett spent da rom og møblering er en stor medaktør på resultatet, så jeg får mao bare smøre tjukt på med tålmodighet og prøve å få helga til å fly...

    Mvh. Caron
     

    Hifi-girl77

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2014
    Innlegg
    1.547
    Antall liker
    2.612
    Sted
    Bergen
    Velkommen og gratulerer med nye høyttalere. Har ingen erfaring med DC10, men lest mye positivt om dem. Du blir sikkert fornøyd når dem omsider ankommer heimen.
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.269
    Antall liker
    3.348
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Velkommen i klubben Caron, og gratulere med supre høyttalere.

    Har ikke hørt DC10 Ti med aktuelle låt men som du sier, skal godt gjøres at det er noen "normale" høyttalere som matcher dypbassen til IMF.
    Har vel ikke hørt noen som matcher helt enda, men er nå mye man ikke har lytta til da :). Ene bror min, Uttern, har RSPM MKVII så har hørt de en del ganger og de spiller også helt fortreffelig og igjen, med en bass som er uforglemmelig.

    Men testa låten på mine D900. Det rista godt for å si det slik :).
    Broder'n har for øvrig hørt mine D900 og tolket det slik at han likte det han hørte :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.747
    Antall liker
    11.359
    Torget vurderinger
    2
    Hei alle Tannoy`ere. Melder meg herved inn i klubben, selv om jeg (dessverre) enda ikke kan sitte å nyte lyden fra mine nylig bestilte DC 10 Ti. De ble bestilt sist tirsdag formiddag hos Stereofil, og hadde jo virkelig trodd de skulle vært her, snaue 6 mil fra hovedstaden, før helga. Men no, not, ikke f.... :( Ringte de i går ettermiddag for å høre om de var underveis, mest for å få bekrefta hvorvidt de ble levert på døra eller ikke, og fikk da til svar at de akkurat holdt på å pakke og klargjøre de, og at de skulle sendes neste dag, altså i dag... Dette synes jeg er skuffende rett og slett, 3 dager bare på å få de ut butikkdøra. Jaja, den som venter på noe godt osv... I mens har jeg nå vært innom Tidal og testet ut den låta med Medwyn Goodall, Sweet Wilderness, på mine IMF TLS 80 II, og du milde makter, er Tannoyene kapable til å generere det jordskjelvet jeg opplevde (noe jeg vel sterkt betviler, da IMF er i særklasse når det gjelder ekte dypbass), da blir jeg mektig overrasket og imponert. Er det noen her som har testet DC 10 Ti på den låta, som kan beskrive hvordan de takler en slik type låt?

    Uansett, det jeg savner på IMF og håper skal komme på plass med Tannoy er spekteret lenger oppe, i midbassområde (savner trøkket her) og en litt mer avbalansert mellomtone, puss Tannoys mye omtalte evne til å plassere musikerne i bandet/orkesteret i lydbildet, og til å presentere lydbildet slik at høyttalerne i seg selv forsvinner. Etter hva jeg har lest er vel disse egenskapene ganske godt tilstede på disse, men man er jo uansett spent da rom og møblering er en stor medaktør på resultatet, så jeg får mao bare smøre tjukt på med tålmodighet og prøve å få helga til å fly...

    Mvh. Caron
    En av de høyttalerne som virkelig vekte meg til den låta, var Tannoy Dc 10 T. Altså uten i. Det er liten grunn til å tro at de ikke kan håndtere de dype frekvenser, Caron. ¨
    Gjetting: De går like dypt, men klart mer nyansert enn hva du er vant med. Vedd gjerne i mot! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flotte høyttalere. Hos meg blafret det i plantene som stod bak høyttalerne når jeg dro på litt skikkelig med dc10ti. En meget god ht med flott lydbilde.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Velkommen i klubben Caron, og gratulere med supre høyttalere.

    Har ikke hørt DC10 Ti med aktuelle låt men som du sier, skal godt gjøres at det er noen "normale" høyttalere som matcher dypbassen til IMF.
    Har vel ikke hørt noen som matcher helt enda, men er nå mye man ikke har lytta til da :). Ene bror min, Uttern, har RSPM MKVII så har hørt de en del ganger og de spiller også helt fortreffelig og igjen, med en bass som er uforglemmelig.

    Men testa låten på mine D900. Det rista godt for å si det slik :).
    Broder'n har for øvrig hørt mine D900 og tolket det slik at han likte det han hørte :)
    Takker :) Joda, det er ingen tvil om at IMF er suverene der helt nedi kjelleren, og jeg må jo si de yter OK totalt sett også, alderen tatt i betratning. Men etter tre år med disse har det likevel vært (og er i stadig større grad) et savn av smell og dynamikk i øvre delen av bassområdet, samt at luftighet og billedlig oppmaling av det man hører på ikke helt er på plass. Å høre på f.eks. Metallica (og det meste av rockbasert) blir regelrett kjedelig, da det følbare kicket av basstromme og bassgitar er langt på vei fraværende. Setter jeg derimot på noe klassisk, elektronika eller kirkeorgel blir det noe helt annet, da får man det virkelig inn både gjennom ører og fysisk. Men for min del er ikke dette ting jeg lytter altfor ofte til til, det er vel heller noe jeg setter på for å imponere kompiser og andre interesserte, mens de sjangerne jeg virkelig lytter til, progrock, jazz og fusion, blir litt for pent og mildt i lydkarakteren på IMF`ene. Så håpet er jo at Tannoyene skal innfri her. Og er de i tillegg kapable til å sette stua i svingninger til en viss grad når Anthony Hammond tramper på pedalene og gir luft til 64-fotspipa, er jo det en ren bonus :)

    Og Uttern har jeg forøvrig lest alt av i IMF-tråden, der han på en aldeles glimrende måte beskriver det meste som er interessant å vite om IMF-høyttalernes historie og tekniske finesser. En flott bidragsyter for folk (bl.a. meg selv) som vurderer eller har skaffet seg et par eksemplarer av disse spennende engelske vintagehøyttalerne :)

    Mvh. Caron
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hei alle Tannoy`ere. Melder meg herved inn i klubben, selv om jeg (dessverre) enda ikke kan sitte å nyte lyden fra mine nylig bestilte DC 10 Ti. De ble bestilt sist tirsdag formiddag hos Stereofil, og hadde jo virkelig trodd de skulle vært her, snaue 6 mil fra hovedstaden, før helga. Men no, not, ikke f.... :( Ringte de i går ettermiddag for å høre om de var underveis, mest for å få bekrefta hvorvidt de ble levert på døra eller ikke, og fikk da til svar at de akkurat holdt på å pakke og klargjøre de, og at de skulle sendes neste dag, altså i dag... Dette synes jeg er skuffende rett og slett, 3 dager bare på å få de ut butikkdøra. Jaja, den som venter på noe godt osv... I mens har jeg nå vært innom Tidal og testet ut den låta med Medwyn Goodall, Sweet Wilderness, på mine IMF TLS 80 II, og du milde makter, er Tannoyene kapable til å generere det jordskjelvet jeg opplevde (noe jeg vel sterkt betviler, da IMF er i særklasse når det gjelder ekte dypbass), da blir jeg mektig overrasket og imponert. Er det noen her som har testet DC 10 Ti på den låta, som kan beskrive hvordan de takler en slik type låt?

    Uansett, det jeg savner på IMF og håper skal komme på plass med Tannoy er spekteret lenger oppe, i midbassområde (savner trøkket her) og en litt mer avbalansert mellomtone, puss Tannoys mye omtalte evne til å plassere musikerne i bandet/orkesteret i lydbildet, og til å presentere lydbildet slik at høyttalerne i seg selv forsvinner. Etter hva jeg har lest er vel disse egenskapene ganske godt tilstede på disse, men man er jo uansett spent da rom og møblering er en stor medaktør på resultatet, så jeg får mao bare smøre tjukt på med tålmodighet og prøve å få helga til å fly...

    Mvh. Caron
    En av de høyttalerne som virkelig vekte meg til den låta, var Tannoy Dc 10 T. Altså uten i. Det er liten grunn til å tro at de ikke kan håndtere de dype frekvenser, Caron. ¨
    Gjetting: De går like dypt, men klart mer nyansert enn hva du er vant med. Vedd gjerne i mot! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hehe, jeg tror ikke jeg skal begi meg ut på noe veddemål her gitt, men skal vi ta oppgitte data som utgangspunkt, (samt at IMF tross alt er transmisjonslinjer) så er jo DC 10 Ti oppgitt til å gå ned til 30Hz, mens TLS 80 sier 20Hz. Uansett er ikke dette avgjørende på noen måte for min del, det er viktigere at høyttalerne spiller troverdig og med musikalitet, trøkk og dynamikk i det frekvensområdet det meste av musikk og de fleste normale instrumenter befinner seg i. Men jau, det skader slett ikke at det du mener stemmer heller, for jeg liker følbar bass helt der nede meget godt en gang i blant :)
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.269
    Antall liker
    3.348
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Velkommen i klubben Caron, og gratulere med supre høyttalere.

    Har ikke hørt DC10 Ti med aktuelle låt men som du sier, skal godt gjøres at det er noen "normale" høyttalere som matcher dypbassen til IMF.
    Har vel ikke hørt noen som matcher helt enda, men er nå mye man ikke har lytta til da :). Ene bror min, Uttern, har RSPM MKVII så har hørt de en del ganger og de spiller også helt fortreffelig og igjen, med en bass som er uforglemmelig.

    Men testa låten på mine D900. Det rista godt for å si det slik :).
    Broder'n har for øvrig hørt mine D900 og tolket det slik at han likte det han hørte :)
    Takker :) Joda, det er ingen tvil om at IMF er suverene der helt nedi kjelleren, og jeg må jo si de yter OK totalt sett også, alderen tatt i betratning. Men etter tre år med disse har det likevel vært (og er i stadig større grad) et savn av smell og dynamikk i øvre delen av bassområdet, samt at luftighet og billedlig oppmaling av det man hører på ikke helt er på plass. Å høre på f.eks. Metallica (og det meste av rockbasert) blir regelrett kjedelig, da det følbare kicket av basstromme og bassgitar er langt på vei fraværende. Setter jeg derimot på noe klassisk, elektronika eller kirkeorgel blir det noe helt annet, da får man det virkelig inn både gjennom ører og fysisk. Men for min del er ikke dette ting jeg lytter altfor ofte til til, det er vel heller noe jeg setter på for å imponere kompiser og andre interesserte, mens de sjangerne jeg virkelig lytter til, progrock, jazz og fusion, blir litt for pent og mildt i lydkarakteren på IMF`ene. Så håpet er jo at Tannoyene skal innfri her. Og er de i tillegg kapable til å sette stua i svingninger til en viss grad når Anthony Hammond tramper på pedalene og gir luft til 64-fotspipa, er jo det en ren bonus :)

    Og Uttern har jeg forøvrig lest alt av i IMF-tråden, der han på en aldeles glimrende måte beskriver det meste som er interessant å vite om IMF-høyttalernes historie og tekniske finesser. En flott bidragsyter for folk (bl.a. meg selv) som vurderer eller har skaffet seg et par eksemplarer av disse spennende engelske vintagehøyttalerne :)

    Mvh. Caron
    Tror ikke du blir skuffet over DC10 TI. Hørte DC 10T for lenge siden og de syntes jeg spilte meget bra. TI skal være enda bedre :).
    Men nå er det nå ulik smak på hvilke lydsignatur man liker så.....

    Er mange varianter innen sjangeren Jazz, men er nå den type musikk jeg spiller mest her av hos meg, eks Chet Baker, Ben Webster, Count Basie osv, og der synes jeg Tannoy gjør en utmerket jobb.

    Blir spennende å høre lytteinntrykket og ikke minst sammenlikningen mot TLS80'ene da
    ( så kan jeg kanskje plage brodern litt også her ;) ).
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.567
    Antall liker
    7.072
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ærlig talt, så tror jeg mangelen på basstrommekick fra TLS80 ikke er relatert til høyttalerne, men mere på koblingen til rom og evnt hva de blir drevet av.

    Johan-Kr (en av de andre brødrene til stingsilda og Uttern)
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Ærlig talt, så tror jeg mangelen på basstrommekick fra TLS80 ikke er relatert til høyttalerne, men mere på koblingen til rom og evnt hva de blir drevet av.

    Johan-Kr (en av de andre brødrene til stingsilda og Uttern)
    Heisann. Nå har jeg jo hatt andre (mer normale) høyttalere i samme stue, påkobla samme elektronikk, hvor det aktuelle frekvensområdet har blomstret så voldsomt at bilder bl.a. har ramla ned, så jeg må nok si meg uenig her. Når vi også vet at IMF er en heller typisk klassisk høyttaler og ingen rocke/partyhøyttaler, er det jo også naturlig at egenskapene på dette området er noe avdempet. For all del, både basstromme og bassgitar er absolutt hørbart, det er bare ikke fysisk tilstede, i allefall ikke på TLS 80 II. Uttern har jo RSPM, kanskje disse (som jeg aldri har hørt) er bedre på dette. De er jo vesentlig større også.

    Nå skal det også sies at stua mi, som er vinkla, ikke er det beste lytterommet heller, da jeg har anlegget plassert noe usymmetrisk ifht sidevegger der den høyre høyttaleren står ganske nær hjørne, og den andre litt over midtveis langs veggen med et åpent dørfelt ved siden av. Dette gir såklart utfordringer med alle typer høyttalere, men med toe in, ca 3 meter mellom og sweetspot 3 meter fra, litt over midtveis i stuas største rektangulære del, befinner jeg meg der bassen låter strammest og minst dominerende. Beveger jeg meg en halvmeter fram eller bakover øker nivået og blir mer romlete, men uansett hvor jeg befinner meg i stua er det kun hørbart og ikke fysisk, med mindre jeg setter på musikk med skikkelig dypbass ala kirkeorgel eller elektronika.

    Håpet, ut fra alt jeg har lest om Tannoy DC10 Ti, er altså at jeg vil oppleve et mer fysisk trøkk i lydbildet der jeg sitter, og samtidig mer detaljrikdom og oppløsning lenger oppe, da IMF også der mangler en god del ifht nyere, litt mer påkosta saker. Spennende blir det i allefall, da prosjektet gjennomføres uten å ha lytta til disse høyttalerne, kun ut fra å ha finlest alt som finnes av tester og omtaler. IMF blir uansett fortsatt tilstede, da jeg har TLS 50 II i kjellerstua, og de låter knallbra der :)

    Mvh. Caron
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Wow! Fikk skikkelig lyst på Tannoy igjen etter å ha sett videoene. Savner mine gamle Sandringham nå, stilfulle saker! Men men, det kommer en tid hvor anlegget kan få mer av inntektene enn i dag... :)
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.269
    Antall liker
    3.348
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Hei alle Tannoy`ere. Melder meg herved inn i klubben, selv om jeg (dessverre) enda ikke kan sitte å nyte lyden fra mine nylig bestilte DC 10 Ti. De ble bestilt sist tirsdag formiddag hos Stereofil, og hadde jo virkelig trodd de skulle vært her, snaue 6 mil fra hovedstaden, før helga. Men no, not, ikke f.... :( Ringte de i går ettermiddag for å høre om de var underveis, mest for å få bekrefta hvorvidt de ble levert på døra eller ikke, og fikk da til svar at de akkurat holdt på å pakke og klargjøre de, og at de skulle sendes neste dag, altså i dag... Dette synes jeg er skuffende rett og slett, 3 dager bare på å få de ut butikkdøra. Jaja, den som venter på noe godt osv... I mens har jeg nå vært innom Tidal og testet ut den låta med Medwyn Goodall, Sweet Wilderness, på mine IMF TLS 80 II, og du milde makter, er Tannoyene kapable til å generere det jordskjelvet jeg opplevde (noe jeg vel sterkt betviler, da IMF er i særklasse når det gjelder ekte dypbass), da blir jeg mektig overrasket og imponert. Er det noen her som har testet DC 10 Ti på den låta, som kan beskrive hvordan de takler en slik type låt?

    Uansett, det jeg savner på IMF og håper skal komme på plass med Tannoy er spekteret lenger oppe, i midbassområde (savner trøkket her) og en litt mer avbalansert mellomtone, puss Tannoys mye omtalte evne til å plassere musikerne i bandet/orkesteret i lydbildet, og til å presentere lydbildet slik at høyttalerne i seg selv forsvinner. Etter hva jeg har lest er vel disse egenskapene ganske godt tilstede på disse, men man er jo uansett spent da rom og møblering er en stor medaktør på resultatet, så jeg får mao bare smøre tjukt på med tålmodighet og prøve å få helga til å fly...

    Mvh. Caron
    Fått DC10 TI i hus å kobla opp ?

    I så fall, inntrykk av disse da ?
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Hei alle Tannoy`ere. Melder meg herved inn i klubben, selv om jeg (dessverre) enda ikke kan sitte å nyte lyden fra mine nylig bestilte DC 10 Ti. De ble bestilt sist tirsdag formiddag hos Stereofil, og hadde jo virkelig trodd de skulle vært her, snaue 6 mil fra hovedstaden, før helga. Men no, not, ikke f.... :( Ringte de i går ettermiddag for å høre om de var underveis, mest for å få bekrefta hvorvidt de ble levert på døra eller ikke, og fikk da til svar at de akkurat holdt på å pakke og klargjøre de, og at de skulle sendes neste dag, altså i dag... Dette synes jeg er skuffende rett og slett, 3 dager bare på å få de ut butikkdøra. Jaja, den som venter på noe godt osv... I mens har jeg nå vært innom Tidal og testet ut den låta med Medwyn Goodall, Sweet Wilderness, på mine IMF TLS 80 II, og du milde makter, er Tannoyene kapable til å generere det jordskjelvet jeg opplevde (noe jeg vel sterkt betviler, da IMF er i særklasse når det gjelder ekte dypbass), da blir jeg mektig overrasket og imponert. Er det noen her som har testet DC 10 Ti på den låta, som kan beskrive hvordan de takler en slik type låt?

    Uansett, det jeg savner på IMF og håper skal komme på plass med Tannoy er spekteret lenger oppe, i midbassområde (savner trøkket her) og en litt mer avbalansert mellomtone, puss Tannoys mye omtalte evne til å plassere musikerne i bandet/orkesteret i lydbildet, og til å presentere lydbildet slik at høyttalerne i seg selv forsvinner. Etter hva jeg har lest er vel disse egenskapene ganske godt tilstede på disse, men man er jo uansett spent da rom og møblering er en stor medaktør på resultatet, så jeg får mao bare smøre tjukt på med tålmodighet og prøve å få helga til å fly...

    Mvh. Caron
    Fått DC10 TI i hus å kobla opp ?

    I så fall, inntrykk av disse da ?
    Jo, jeg må virkelig si de innfrir på alle hold. Det aller første inntrykket var noe blanda, fantastisk topp (nesten i overkant lyst) mens bassen virket noe ullen (og voldsomt tilstede). Men etter å ha flytta høyttalerne gradvis lenger frem fra vegg, endret på vinklinga, og justert ned bassen noe (ja, jeg har faktisk tonekontroller på forforsterkeren min, hehe...) falt alt rimelig fint på plass. Dog buldrer det enda en smule fra høyresida, som befinner seg litt nær sideveggen, men det må jeg nok leve meg. Skal prøve å sette ei bassfelle i hjørnet etterhvert.

    Men du verden for en åpenhet, detaljrikdom og dynamikk... Det blir nesten som å høre platesamlinga for første gang igjen, da det hele tida dukker opp nyanser og detaljer jeg ikke har hørt før. Og de takler alle sjangere på en glimrende, overbevisende måte. Medwyn Goodall-låta ga også den gode skjelven og satte hele huset i bevegelse, minst like kraftig som IMF'ene, utrolig.... ☺ Og flotte å se på er de også, rene smykkene, noe kona også var helt enig i.

    Så kort oppsummert, fantastiske høyttalere, som kommer til å bli værende her leeeeenge.

    Mvh. Caron
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.269
    Antall liker
    3.348
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Høres bra ut Caron :)

    Godt å høre at de innfridde, men var vel egentlig ikke i tvil....

    Igjen, gratulere med knall høyttalere !
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Har nå fått lytta på DC 10 Ti i snart ei uke med variert musikk og innspillinger av variabel kvalitet, og det er jo bare å ta av seg hatten og bøye seg i ærbødighet over hvilken fantastisk lydformidler dette er. De fungerer på absolutt alt, fra Bethoven via Albert Hammond og Iver Kleive til Metallica, Spocks Beard, Bremnes og Caroline Lavelle ++.
    Og fryktelig avslørende synes jeg faktisk ikke de er på dårlige innspillinger heller, selv om man jo oppfatter hvor det har svikta i studio. De evner likevel å sparke tilstrekkelig liv i musikken til at også disse platene igjen blir henta fram innimellom.

    Men, jeg vurderer nå å oppgradere litt på kabling. Jeg bruker Van Den Hul på alle signalveier, og føler vel at de forsåvidt gjør en grei nok jobb. Høyttalerkablene tror jeg derimot det er en del å hente på, så jeg spør derfor folket hva dere anbefaler her, basert på min foretrukne lydsignatur som er solid stram bunn, ikke for dominerende mellomtone, og en silkemyk og avrundet diskant?
    Er det noe av det som for tida ligger på brukten som kan passe ifht dette?

    Mvh. Caron
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    887
    Men, jeg vurderer nå å oppgradere litt på kabling. Jeg bruker Van Den Hul på alle signalveier, og føler vel at de forsåvidt gjør en grei nok jobb. Høyttalerkablene tror jeg derimot det er en del å hente på, så jeg spør derfor folket hva dere anbefaler her, basert på min foretrukne lydsignatur som er solid stram bunn, ikke for dominerende mellomtone, og en silkemyk og avrundet diskant?
    Er det noe av det som for tida ligger på brukten som kan passe ifht dette?

    Mvh. Caron
    Bruker du biwiring på høyttalerne?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.747
    Antall liker
    11.359
    Torget vurderinger
    2
    Men du verden for en åpenhet, detaljrikdom og dynamikk... Det blir nesten som å høre platesamlinga for første gang igjen, da det hele tida dukker opp nyanser og detaljer jeg ikke har hørt før. Og de takler alle sjangere på en glimrende, overbevisende måte. Medwyn Goodall-låta ga også den gode skjelven og satte hele huset i bevegelse, minst like kraftig som IMF'ene, utrolig.... ☺ Og flotte å se på er de også, rene smykkene, noe kona også var helt enig i.

    Så kort oppsummert, fantastiske høyttalere, som kommer til å bli værende her leeeeenge.

    Mvh. Caron
    Så jeg hadde altså vunnet veddemålet, ser det ut til... :) Flotte høyttalere på alle måter, det der.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Kanutus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Innlegg
    2.006
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Har nå fått lytta på DC 10 Ti i snart ei uke med variert musikk og innspillinger av variabel kvalitet, og det er jo bare å ta av seg hatten og bøye seg i ærbødighet over hvilken fantastisk lydformidler dette er. De fungerer på absolutt alt, fra Bethoven via Albert Hammond og Iver Kleive til Metallica, Spocks Beard, Bremnes og Caroline Lavelle ++.
    Og fryktelig avslørende synes jeg faktisk ikke de er på dårlige innspillinger heller, selv om man jo oppfatter hvor det har svikta i studio. De evner likevel å sparke tilstrekkelig liv i musikken til at også disse platene igjen blir henta fram innimellom.

    Men, jeg vurderer nå å oppgradere litt på kabling. Jeg bruker Van Den Hul på alle signalveier, og føler vel at de forsåvidt gjør en grei nok jobb. Høyttalerkablene tror jeg derimot det er en del å hente på, så jeg spør derfor folket hva dere anbefaler her, basert på min foretrukne lydsignatur som er solid stram bunn, ikke for dominerende mellomtone, og en silkemyk og avrundet diskant?
    Er det noe av det som for tida ligger på brukten som kan passe ifht dette?

    Mvh. Caron
    Er disse på sett og vis ferdig innspilte? Jeg får nesten det inntrykket slik du beskriver opplevelsen av disse. De nye høyttalerne jeg har fått i hus de siste årene (3 forskjellige par) har alle hatt _veldig_ godt av å bli spilt inn godt. Lyden som kom fra de dyreste var som å høre på noen spille på kam. Men det kom seg fort, samtidig som det har tatt ganske mange timer å få bassen ordentlig på plass.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.078
    Antall liker
    1.381
    Torget vurderinger
    2
    Har nå fått lytta på DC 10 Ti i snart ei uke med variert musikk og innspillinger av variabel kvalitet, og det er jo bare å ta av seg hatten og bøye seg i ærbødighet over hvilken fantastisk lydformidler dette er. De fungerer på absolutt alt, fra Bethoven via Albert Hammond og Iver Kleive til Metallica, Spocks Beard, Bremnes og Caroline Lavelle ++.
    Og fryktelig avslørende synes jeg faktisk ikke de er på dårlige innspillinger heller, selv om man jo oppfatter hvor det har svikta i studio. De evner likevel å sparke tilstrekkelig liv i musikken til at også disse platene igjen blir henta fram innimellom.

    Men, jeg vurderer nå å oppgradere litt på kabling. Jeg bruker Van Den Hul på alle signalveier, og føler vel at de forsåvidt gjør en grei nok jobb. Høyttalerkablene tror jeg derimot det er en del å hente på, så jeg spør derfor folket hva dere anbefaler her, basert på min foretrukne lydsignatur som er solid stram bunn, ikke for dominerende mellomtone, og en silkemyk og avrundet diskant?
    Er det noe av det som for tida ligger på brukten som kan passe ifht dette?

    Mvh. Caron
    Siden du nevner Metallica, har du testet med Master of Puppets og Ride the Lightning? Eller er det nyere saker? Lurer litt på hva de takler av (dårlig) produksjon. Jeg hørte en gang på DC10Ti på Stereofil og da funket det til og med, med Helloween - Eagle Fly Free. Det var dessverre i lytterommet, for tidligere har jeg flere ganger hørt på Vienna Acoustics og Sonus Faber ute i butikken. Vanskelig å si hvor mye hjelp de fikk av rommet.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Men, jeg vurderer nå å oppgradere litt på kabling. Jeg bruker Van Den Hul på alle signalveier, og føler vel at de forsåvidt gjør en grei nok jobb. Høyttalerkablene tror jeg derimot det er en del å hente på, så jeg spør derfor folket hva dere anbefaler her, basert på min foretrukne lydsignatur som er solid stram bunn, ikke for dominerende mellomtone, og en silkemyk og avrundet diskant?
    Er det noe av det som for tida ligger på brukten som kan passe ifht dette?

    Mvh. Caron
    Bruker du biwiring på høyttalerne?
    Nei, kun singel..
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Har nå fått lytta på DC 10 Ti i snart ei uke med variert musikk og innspillinger av variabel kvalitet, og det er jo bare å ta av seg hatten og bøye seg i ærbødighet over hvilken fantastisk lydformidler dette er. De fungerer på absolutt alt, fra Bethoven via Albert Hammond og Iver Kleive til Metallica, Spocks Beard, Bremnes og Caroline Lavelle ++.
    Og fryktelig avslørende synes jeg faktisk ikke de er på dårlige innspillinger heller, selv om man jo oppfatter hvor det har svikta i studio. De evner likevel å sparke tilstrekkelig liv i musikken til at også disse platene igjen blir henta fram innimellom.

    Men, jeg vurderer nå å oppgradere litt på kabling. Jeg bruker Van Den Hul på alle signalveier, og føler vel at de forsåvidt gjør en grei nok jobb. Høyttalerkablene tror jeg derimot det er en del å hente på, så jeg spør derfor folket hva dere anbefaler her, basert på min foretrukne lydsignatur som er solid stram bunn, ikke for dominerende mellomtone, og en silkemyk og avrundet diskant?
    Er det noe av det som for tida ligger på brukten som kan passe ifht dette?

    Mvh. Caron
    Er disse på sett og vis ferdig innspilte? Jeg får nesten det inntrykket slik du beskriver opplevelsen av disse. De nye høyttalerne jeg har fått i hus de siste årene (3 forskjellige par) har alle hatt _veldig_ godt av å bli spilt inn godt. Lyden som kom fra de dyreste var som å høre på noen spille på kam. Men det kom seg fort, samtidig som det har tatt ganske mange timer å få bassen ordentlig på plass.
    Disse har stått i demo en tid tid hos Stereofil, og har iflg det de sier der blitt spilt godt utover de 24 timene Tannoy oppgir. Men selvsagt er det nok som du sier enda rom for at de kanskje ikke har løsna helt, selv om jeg som sagt synes de låter knallbra pr i dag.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    887
    Men, jeg vurderer nå å oppgradere litt på kabling. Jeg bruker Van Den Hul på alle signalveier, og føler vel at de forsåvidt gjør en grei nok jobb. Høyttalerkablene tror jeg derimot det er en del å hente på, så jeg spør derfor folket hva dere anbefaler her, basert på min foretrukne lydsignatur som er solid stram bunn, ikke for dominerende mellomtone, og en silkemyk og avrundet diskant?
    Er det noe av det som for tida ligger på brukten som kan passe ifht dette?

    Mvh. Caron
    Bruker du biwiring på høyttalerne?
    Nei, kun singel..
    Det jeg har gjort på mine høyttalere er å kjøpe et identisk par med høyttalerkabler og koble disse i ekte biwiring-konfigurasjon til høyttalerne. Dette betyr at hvis du i dag bruker et par høyttalerkabler som du kobler med bananer til forsterkeren din, kjøper du et nytt sett med samme kabler men med spader for tilkobling til forsterker. Og vice versa hvis du bruker kabler med spade-tilkobling til forsterker i dag. Du kobler så det ene paret til HF terminalene på høyttaleren, og det andre paret på LF terminalene på høyttaleren. Dette forutsatt at forsterkeren din har mulighet for tilkobling av både spader og bananer.

    Med en slik tilkobling av to sett identiske kabler opplever jeg en forbedring av både diskant- og bassgjengivelse.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Men, jeg vurderer nå å oppgradere litt på kabling. Jeg bruker Van Den Hul på alle signalveier, og føler vel at de forsåvidt gjør en grei nok jobb. Høyttalerkablene tror jeg derimot det er en del å hente på, så jeg spør derfor folket hva dere anbefaler her, basert på min foretrukne lydsignatur som er solid stram bunn, ikke for dominerende mellomtone, og en silkemyk og avrundet diskant?
    Er det noe av det som for tida ligger på brukten som kan passe ifht dette?

    Mvh. Caron
    Bruker du biwiring på høyttalerne?
    Nei, kun singel..
    Det jeg har gjort på mine høyttalere er å kjøpe et identisk par med høyttalerkabler og koble disse i ekte biwiring-konfigurasjon til høyttalerne. Dette betyr at hvis du i dag bruker et par høyttalerkabler som du kobler med bananer til forsterkeren din, kjøper du et nytt sett med samme kabler men med spader for tilkobling til forsterker. Og vice versa hvis du bruker kabler med spade-tilkobling til forsterker i dag. Du kobler så det ene paret til HF terminalene på høyttaleren, og det andre paret på LF terminalene på høyttaleren. Dette forutsatt at forsterkeren din har mulighet for tilkobling av både spader og bananer.

    Med en slik tilkobling av to sett identiske kabler opplever jeg en forbedring av både diskant- og bassgjengivelse.
    Dette er sikkert en løsning mange finner tilfredsstillende. Selv har jeg prøvd biwiring på tidligere oppsett uten å oppleve noen vesentlig endring. Så i mitt hode har jeg mer tro på riktige singlewired-kabler ifht mine preferanser. Og det tror jeg faktisk jeg har fått en god pekepinne på nå etter å ha lest en del om Soundstring. Disse ser ut til å ha fokuset presist der jeg foretrekker det, og det uten å vrenge lommeboka også. Har noen her i Tannoy-tråden noen kommentarer ifht disse kablene er det flott om dere orker å skrive noen ord for eller imot, for jeg er ikke så voldsomt langt unna å bestille et par hos Høium HiFi nå... :)

    Mvh. Caron
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    887
    Soundstring kablene jeg hadde tidligere var ihvertfall rimelig langt unna Shunyata kablene jeg har nå i kvalitet. Soundstring er greie nok kabler, men på ting som oppløsning, rom og dynamikk er Shunyata noen divisjoner over.
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    Soundstring kablene jeg hadde tidligere var ihvertfall rimelig langt unna Shunyata kablene jeg har nå i kvalitet. Soundstring er greie nok kabler, men på ting som oppløsning, rom og dynamikk er Shunyata noen divisjoner over.
    Det er sikkert bedre kabler ja, men så var det dette med å vrenge lommeboka da. Jeg ser det ligger en annonse med Shunyata Python på Finn nå til salgs for 12000.- (nypris 30000.-) men vet ikke om det er disse du har da. Det skal vel være en viss forskjell på noe til 4500.- kontra 30000.- vil jeg tro, men akkurat der er jeg ikke enda for å si det slik... :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.747
    Antall liker
    11.359
    Torget vurderinger
    2
    La meg først og fremst bemerke at jeg er kabelagnostiker; jeg vet ikke om det er forskjell på kabler eller ikke.

    Det jeg derimot kan si med ganske mange erfaringer fra kilometervis med høyttalerkabler, er at kombinasjonen av gode Audioquest og gode Tannoy, alltid spiller ørevennlig. Jeg tenker da spesifikt på de kablene som har batterier med spenning på isloasjonsmaterialet, og lagt ut i "shotgun-konfigurasjon", dvs. de som har lagt kablene side om side.

    De fungerer lytefritt på alt du kobler dem til. Kontakter du Ljudtema Norge, tror jeg de har noen modeller til veldig gode priser for tiden.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    887
    Jeg har hatt hjemme Audioquest Oak i biwire konfigurasjon. Disse var ikke på samme nivå som Shunyata Anaconda når det gjaldt rom/oppløsning og dynamikk, men var som Håkon sier behagelig å lytte til og hadde muligens en litt avrundet topp. Hvis du kan få tak i disse til en rimeligere pris enn det Hifi Klubben selger dem for, og helst i biwire tror jeg du har kabler som vil passe anlegget ditt bra.
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.729
    Antall liker
    911
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    kan anbefale LFD grainless signatur biwire, gode ærlige kabler til tannoy, bruker dem til daglig på sandringhamene, ellers er synergistic element tungsten perfekt:) har noen vdh magnum hybrid som brukers på eldre tannoy monitor gold, er ikke gal dem heller
     

    Caron

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.09.2014
    Innlegg
    349
    Antall liker
    482
    Sted
    Svelvik, Vestfold
    OK, takker meget for mange gode forslag. Nå er ikke jeg særlig innvidd i kabler, og det meste som nevnes her er dessverre helt ukjent, med unntak av Audioquest og Soundstring. Det jeg imidlertid vet (har sjekket) er at prisnivået på mye av det som nevnes er milevis over det jeg er villig til å legge ut, så med dette som grunnlag er nok Soundstring det mest opplagte valget hittil, ihvertfall når det er snakk om nytt. Vet ikke hva man kan få til en pris rundt 4-5000.- som matcher denne kabelen, og er noe av det dere nevner mulig å få kjøpt brukt til dette prisnivået?
    Jeg skal i allefall sende en mail til Ljudtema og høre hva de evt. har av Audioquest til en overkommelig sum...

    Mvh. Caron
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes det har vært litt mye fotfetisj-bilder på asylet i sommer. ;)
    Men ht og Eames er definitivt innenfor.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn