TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Har i dag bestilt Kensington med Manley Snapper monoblokker. Ser frem i mot dette som et barn. Så kanskje vi burde snakke sammen ErosLoveKing om lyderfaringer? Du kan jo eventuelt få høre på Kensington før du bestemmer deg om ny høyttaler. Jeg har bestilt en Leben preamp til Snapper. En fantastisk kombinasjon. Verker nå selvfølgelig til å høre dette i egen stue. Frustrerende med den lange innspillingstiden.

I

ijustpop

Gjest
    Rojoh skrev:
    Wergeland skrev:
    Oslo2 skrev:
    Jeg synes det er rart at ikke flere er opptatt av Kensington. Dette er jo en Prestige som får plass i en vanlig norsk familiestue, men har kvaliteten til toppserien. I oppsettet jeg hørte den så hadde den mer av kvalitetene fra Westminister og Yorkminister enn Glenair serien. På den annen side, så koster den jo litt.
    Kensington, Canterbury, Yorkminster og Westminster har samme diskanten, så de låter nok ganske likt i toppen.

Det er nok det tradisjonelle utseende på "de klassiske" Prestige høyttalerne som gjør at folk ofte er litt skeptiske til disse, og at Glenair-høyttalerne er mer populære.
    Jeg er også blitt veldig glad i retrodesignet på de klassiske Prestige-modellene. Mulig at det blir litt voldsomt når man kommer opp i de virkelig store modellene, men saldoen tilsier at det ikke blir et problem med det første.

Ellers: Fornøyd med Sandringham, Wergeland?

Mvh. Johan
    Veldig fornøyd. Har lagt ut noen bilder nå: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,25862.msg488141/topicseen.html#new

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Dette var pent Wergeland. Flott oppsett. Det er noe med Prestige høyttalerne som blir mer som en del av stue, i steden for å være teknologi i hjemmet. ;)

Miles

Bransjeaktør
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    354
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3
    Oslo2 skrev:
    Har i dag bestilt Kensington med Manley Snapper monoblokker. Ser frem i mot dette som et barn. Så kanskje vi burde snakke sammen ErosLoveKing om lyderfaringer? Du kan jo eventuelt få høre på Kensington før du bestemmer deg om ny høyttaler. Jeg har bestilt en Leben preamp til Snapper. En fantastisk kombinasjon. Verker nå selvfølgelig til å høre dette i egen stue. Frustrerende med den lange innspillingstiden.

Hei Oslo 2

Hvor har du bestilt Leben pre amp ?

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Til Miles: Dette opplever jeg som et privat spørsmål. Du kunne tatt kontakt på mail. Jeg vil svare deg på mail om saken.

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Ikke så mange bilder i denne "venne" tråden! ;)

@Oslo2: Leben er gode saker!! :) Gratulerer!

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Atonal: Du må komme en tur å høre. Når jeg har fått det i hus ;)

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Takk for det, gleder meg! Hvis Kensington`ene låter like bra som de ser ut må dette bli bra :)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Kensington er helt rå teknologisk sett også: Kompresjonsdiskant med delefrekvens på 1,1 kHz. Nesten et fulltone element :eek: Magnetene er AlNico, gir en naturlighet i mellomtonen ;D Oj, oj, som jeg gleder meg.

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    1
    ROJOH!/WERGELAND!/ANDRE MED FORMENINGER!:

Hva sier dere til omtalen av Sandringham på side 76 - 78?
    http://www.audiofidelity.no/comlete_mags/07.pdf

P.S.:
    -Hva tror man om Sandringham + McIntosh MC 252?
    -Hva tror man om Tannoy TD 10 + McIntosh MC 252 på 20 m2 (på langveggen) med dobbeldør inn til 16 m2 til?

R

Rojoh

Gjest
    Sundance_Pete skrev:
    ROJOH!/WERGELAND!/ANDRE MED FORMENINGER!:

P.S.:
    -Hva tror man om Sandringham + McIntosh MC 252?
    -Hva tror man om Tannoy TD 10 + McIntosh MC 252 på 20 m2 (på langveggen) med dobbeldør inn til 16 m2 til?
    Hei. :)

Tror jeg må tenke litt over dette, men skal se om jeg ikke kan komme med noen kommentarer vedrørende Sandringham/Fidelity-testen i løpet av helgen.

McIntosh/Tannoy skal være en god kombinasjon, men har ikke hørt det selv. Rom på ca. 20m2 skulle fungere fint til Sandringham.

Ellers anbefales en prøvelytt hvis du har mulighet til det.

Mvh. Johan

R

Rojoh

Gjest
    Oslo2 skrev:
    Høres meget spennende ut. :) Du får pøse på med bilder og beskrivelser etterhvert.

Mvh. Johan

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Jo jeg skal prøve meg med bilder etterhvert.

Gutta på Stereofil har visst noe erfaring med McIntosh på Prestige. Ta en prat med de om kombinasjonen.

Fidelity/Sandringham anmeldelsen var overraskende. På den annen side har jeg fått med meg at Prestige ofte trives med mye effekt og strøm. Jeg har selv vært opptatt av å kombinere Tannoy med SET forsterkere (et av drømmeoppsettene er Air Tight 211 med Yorkminister. Noe som Atasushi Miura selv har som oppsett. Så det må jo være noe i det.) Likevel gikk det opp et lys for meg da jeg hørte Kensington med Manley Snapper. En utrolig kraft og dynamikk som kanskje har noe med dette at Prestige vil ha forsterkere med kraft til tross for høy følsomhet. Jeg er usikker på hvor mye dette kan generaliseres. Hva er deres erfaring med effekttrinn og Prestige?

En digresjon: Anbefaler å lese manualen til Snapper av Eve Manley (kan lastes ned på hjemmesiden). No bullshit. Sengelektyre for hififrelste.

Torsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.08.2005
    Antall liker
    152
    Hei
    Noen som vet hvordan Naim gjør seg med Tannoy?

Torsen

R

Rojoh

Gjest
    Sundance_Pete skrev:
    Ved første (og andre) lesing av testen, så satt jeg igjen med at Sandringham ble vurdert som en litt sær høyttaler som var vanskelig å få til.

Hvis vi tar dette litt punktvis:

• Plassering og romresonanser:
    Rognlien mener at disse høyttalerne var vriene å plassere, og fikk en litt treg og pløsete gjengivelse. Han brukte kansje for mye spalteplass på å fortelle at det fungerte dårlig ved å følge bruksanvisningen, og litt for lite spalteplass på at det så ut til å fungere greiere ved å plassere dem mer "normalt"? Anyway; jeg deler ikke synet om at disse er vanskelige å plassere. Har hatt dem i to helt forskjellige rom + hørt dem i to ulike demorom hos Resonans i Stvgr. Ikke noe stort problem i noen av tilfellene så langt jeg kunne høre. Derfor er jeg fristet til å påstå at Sandringham ikke er vanskeligere enn høyttalere flest mht. rom/plassering.

• Rørforsterkere:
    Rognlien var visst litt skuffet over resultatet med sine AN P4 rørblokker, og foreskriver transistor/høy dempefaktor. Vel; min EAR 861 synes å ha grei kontroll over basselementet, og bassen fremstår som ganske kjapp, proporsjonert og lettflytende. En PrimaLuna rørsak til småpæng hadde også "nok" kontroll over Sandringham. Aner ikke hva som kan ha vært problemet hos Rognlien. Preferanser? Nå er det forsåvidt store forskjeller på ulike rørforsterkere, og min EAR er ganske nøytral. Signalkilder er også avgjørende for sluttresultatet - av og til er opplevelsen av pløsete bass et resultat av den tonale balanse i anlegget, og ikke nødvendigvis bare et spørsmål om krefter i effekttrinn. Videre er gjerne veldig følsomme høyttalere litt slanke i grunntoneområdet, og det er jo mulig at Rognliens AN-oppsett kler Klipsch bedre enn de (antakelig) mørkereklingende Tannoyene?

• Dynamikk:
    Rognlien drar sammenligning mot mer lettdrevne høyttalere. Greit nok det. Sandringham er ikke en stor høyttaler. Basselementet er 8" og kassen er på rundt 50L. Følsomheten er på rundt 90dB (muligens litt optimistisk?). Jeg har de siste ukene hadde muligheten til å spille en god del på et par store, lettdrevne høyttalere (97dB, 12" bass, 2" frontladet horndiskant). Jeg skjønner hva han mener med at Sandringham kan virke litt nøktern og tilbakeholden i forhold til slike høyttalere - dog synes jeg ikke at dette med kanondyamikk og bakoversveis-lydtrykk er et vektig kriterium når en såpass liten høyttaler som Sandringham skal vurderes - dette sier seg jo litt selv gitt størrelse og bestykning.

Alle ting/parameter kan som regel strekkes enda et hakk videre; også med Sandringham. Jeg har uansett blitt veldig glad i måten disse spiller på. Veldig flott sammenheng mellom de ulike frekvenser gjør at man slipper å høre på lyder, og heller bruke fokuset på selve musikken. Diskanten er kanskje ikke like knalltøff som på store diskanthorn, men generelt meget bra integrert og "usynlig" i det totale lydbildet. At det kommer i en veldig flott innpakning, er bare en liten bonus.

Selvsagt bør man få seg en demo og to før man smeller nær 40K i bordet hos forhandler. Man har mange alternativer i denne prisklassen, og som jeg også har erfart: Det er ganske stor forskjell på hvordan ulike personer synes ting skal låte. Jeg er iallefall veldig fornøyd med mine Sandringham, og leverer de store dynamikkbombene ubesværet tilbake - moro å høre på var det dog, men vil ikke bytte bort Sandringhams kommunikative evner... ;)

Mvh. Johan

trikko

Medlem
    Ble medlem
    06.10.2007
    Antall liker
    0
    Vedr td 10

Har hørt nøye på TD 10 og har selv TD 12. Ett par innspill.
    - De er veldig forsterkerkrevende 6-ohm og diskanter i parallell så du må ha mye strøm og høy dempingsfaktor hvis du skal klare å drive dem. Glem rør hvis du ikke har 100 k til forsterker, det kan være vanskelig å temme basselementene.
    - Er skuffet over finishkvaliteten, de ser fine ut, men utførelsesmessig så mangler det en del hvis du er virkelig pirkete, det sorte stoffet må du ikke ta på med fingerene for da lager du merker. men somsagt lydmessig er de helt eminente.
    - De trenger forholdshvis mye plass til bakvegg og når vi snakker om plassering så er det ihverfall sånn hos meg at det er ett punkt som er sweet spot og vi snakker milimetere hva angår forflytning av høytalerene. Da spiller de bak og rundt deg, jeg har hørt om denne kula som man sitter inne i og etter at jeg byttet effekt fikk jeg det frem, men de er plasseringsforferdelge.
    - Bytt ut interkablingen til bass, mellomtone og alle kabelene på baksiden av terminalene, hvis du åpner og ser på dem blir du flau!
    Jeg har god erfaring med Kimber sellect internkablel. Hvis du er litt pirkete kan jeg nevne at elementene sitter med 5mm skruer og festene går sansynligvis i stykker hvis du rører dem men det går an å bytte ut til 8mm. på mine i hvertfall.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Oslo2 skrev:
    Hva skal en si? Moro!!!
    Godt å høre at andre er inne på samme spor som meg selv. Evt. innbydelse til å få hørt kombinasjonen mottas med STOR takk! :)
    Har overhodet ikke avskrevet Kensington. Glenair 10/15 og Kensington har jeg hørt i samme rommet på Stereofil. Glenair på ASR-elektronikk og Kensington på noe jeg ikke husker i farta. ASR-elektronikken er veldig tiltalende, og skjønner godt at merket har fått godt fotfeste.

Retro-looken til Kensington er jeg stor fan av. Liker generelt ikke grell nymotens hobby-hi-tech-look :-X
    Når musikken som blir avspilt i heimen stort sett treffer bullseye på riktige tiår som designet, så hvorfor ikke? Lydfilosofi/design er kanskje heller ikke så langt unna. Hva har du forresten tenkt av rør til Snapperne?

Eneste "problemet" mitt nå, er at oppgradering til Tannoy definitivt blir utsatt til neste år, siden budsjettet mitt blir spist opp ifb. med kjøp av en slump singler fra en samling her i Oslo, til en kost av 40-50K :-X ;D ;D ;D
    Har en lei tendens til og "alltid" prioritere software før hardware. ::)

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Det siste først: Jeg tror du prioriterer bra da du kjøpte musikk før hifi. Det er jo musikken som er grunnen til at vi holder på med denne galskapen. Når det gjelder rør til Snapper, så håpet jeg du kunne dele noen erfaringer. Jeg fikk de på torsdag i forrige uke, så jeg har ikke lange fartstiden med dem. Jeg har foreløpig fått i hus Snapper og Leben, samt kabler. Jeg spiller hele dagen lang for å spille det hele inn, lyden endrer seg hele tiden. Kensington kommer dessverre ikke før et par uker. Men dette gir meg tid til å finne cd-spiller. Skal forhandle om en brukt Audio Research cd-spiller i dag, så håper dette går i boks.

På en måte er det fint at din oppgradering på Tannoy er forsinket, for det vil ta tid før anlegget er komplett opp å går i innspilt tilstand. ErosLoveKing, du er hjertelig velkommen med gode råd og ny musikk når tiden er inne.

Kan ellers fortelle at jeg fikk låne en Naim CDX-2 i helgen. Morsom spiller, utrolig dynamisk og hurtig. Passet bra med Snapper. Savnet litt stoffelighet, som jeg håper jeg kan få med Audio Reseach.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Her var det lite aktivitet. Håper å få Kensington i dag, senest i morgen, så jeg er ivrig på å holde tråden varm. Gutta på Stereofil sier jeg må regne med 500 timer innspillingstid. Noen som har erfaring med innspillingstid på Prestige sine kompresjonsdiskanter? Hva kan jeg vente meg lydmessig de nærmeste dagene og månedene? Ganske frustrerende med den lange innspillingstiden.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Her er jeg visst alene for tiden om å være gira på å snakke om Tannoy. Jeg fikk Kensington i går ettermiddag, de har nå spilt i ca 10 timer. Så jeg er helt overgira! Jeg hører potensialet, men de har ikke begynt å synge musikk slik jeg vet de er i stand til. Foreløpig låter de svært detaljert og "hifi" aktig, men mangler flyt og stoffelighet. Det er frustrerende å kanskje måtte vente i måneder på god lyd.

Forhåpentligvis er det flere tannoyere som kommer med i tråden.

Forsøker meg for første gang på å sette inn et bilde. Beklager om det bare blir rot.

Vedlegg

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Det fungerte med bilde. Her kommer ett til 8)

Vedlegg

ELEL6200

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.08.2004
    Antall liker
    117
    Store gratulasjoner til Oslo :) Du har kjøpt de lekreste Tannoyene jeg vet om.
    Jeg har selv Tannoy Glenair 15 som skulle være en "mellomhøyttaler" før kjøp av Avantgarde eller Khorn, men jeg klarer enda ikke helt å gi slipp på dem......

Lf

oddemann

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    137
    Torget vurderinger
    7
    herlige ht, ser og ut som du har bra med plass til å få de til å spille som du vil....

innspillingstid tror jeg alle ht trenger, men har aldri opplevd som med tannoy at de faktisk fortsatt blir bedre(over 500t).

her i huset er YBA sin design serie på veg inn. YBA har vist seg å fungere meget bra med mine tannoy.

Lurer på om det er sånn i de "øvre" klasser og. At yba sin passion serie feks vi vere god match med dyrere tannoy.

Hadde vore spennende om noen testa....

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje R.E.S. vet noe om matching mellomo YBA og Tannoy, siden han er hifianmelder. YBA er ihvertfall svært pene i linjene.

Oddemann: hvilke Tannoy har du nå da? (Du har kanskje nevnt det tidligere i tråden?)

oddemann

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Antall liker
    137
    Torget vurderinger
    7
    hei, den nye revolution serien her.

dc6t

en "killer" vs pris:)

hadde før eyris serien, dette er som navnet sier: En revolution ifht til de iallefall:)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.250
    Torget vurderinger
    32
    Oslo2 skrev:
    Kanskje R.E.S. vet noe om matching mellomo YBA og Tannoy, siden han er hifianmelder. YBA er ihvertfall svært pene i linjene.

Oddemann: hvilke Tannoy har du nå da? (Du har kanskje nevnt det tidligere i tråden?)
    YBAene (201-produktene) jeg testet passet i det minste utrolig godt på Glenair 10.

Roy

BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.910
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    ELEL6200 skrev:
    Store gratulasjoner til Oslo :) Du har kjøpt de lekreste Tannoyene jeg vet om.
    Jeg har selv Tannoy Glenair 15 som skulle være en "mellomhøyttaler" før kjøp av Avantgarde eller Khorn, men jeg klarer enda ikke helt å gi slipp på dem......

Lf
    :eek:

Som i Klipsch K-Horn?! :eek:

R

Rojoh

Gjest
    Oslo2 skrev:
    Her er jeg visst alene for tiden om å være gira på å snakke om Tannoy. Jeg fikk Kensington i går ettermiddag, de har nå spilt i ca 10 timer. Så jeg er helt overgira! Jeg hører potensialet, men de har ikke begynt å synge musikk slik jeg vet de er i stand til. Foreløpig låter de svært detaljert og "hifi" aktig, men mangler flyt og stoffelighet. Det er frustrerende å kanskje måtte vente i måneder på god lyd.

Forhåpentligvis er det flere tannoyere som kommer med i tråden.

Forsøker meg for første gang på å sette inn et bilde. Beklager om det bare blir rot.
    Gratulerer med flotte høyttalere. Passet inn i stuen gjorde de også. Du vil garantert få mange fine stunder forran de.

Når det gjelder meg selv, så har jeg falt for fristelsen å prøve ut noen hornhøyttalere. Derfor vil Sandringhamene bli lagt ut for salg. Mulig at det ikke er noen klok avgjørelse, men nysgjerrig som jeg er, så bare må jeg bytte litt... ::) Men; det er godt å vite at Tannoy har levert varen hos meg, og det er vel ikke utenkelig at jeg finner tilbake igjen. Jeg kødder ikke når jeg snakker om lyd - Tannoy er bra saker! Det er mye "bling"-lyd der ute...

Mvh. Johan

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Synd å miste deg fra menigheten :'( Tror kanskje at du kommer tilbake.

Sett fra en annen side, nå er det mulighet for andre å få Sandringham til bruktpris. Løp å kjøp. Jeg er såpass frelst på Tannoy at hadde jeg hatt penger så skulle jeg hatt flere av dem.

Atonal: Hyggelig om du kommer innom en tur. De er jo ikke innspilt, men du får et inntrykk. Også kan du jo selvfølgelig komme tilbake senere igjen. Alltid hyggelig med besøk av deg og dine.

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Til oddemann: Den nye Revolution serien er lekker for øye og øre. Jeg selv hadde Eyris DC3. Spilte med den nye elektronikken på de i et par uker. Utrolig hvordan den høyttaleren spilte med og vokste på oppgraderingen. Den spilte utrolig musikalsk, en fantastisk flyt. Tannoy har kompetansen til å lage godlyd i alle prisnivåene. Anbefalte akkurat mine foreldre til å kjøpe den billigste og minste høyttaleren fra Revolution serien.

R

Rojoh

Gjest
    Oslo2 skrev:
    Synd å miste deg fra menigheten :'( Tror kanskje at du kommer tilbake.

Sett fra en annen side, nå er det mulighet for andre å få Sandringham til bruktpris. Løp å kjøp. Jeg er såpass frelst på Tannoy at hadde jeg hatt penger så skulle jeg hatt flere av dem.
    Nå er jeg ikke så komfortabel med å tilhøre noen lydmenighet ( ;) ), men jeg er helt klart Tannoy-venn. Denne tråden kommer til å følges med både interesse og glede fremover. Jeg skifter utstyr rett som det er (eller dyrker galskapen om man vil), men Tannoy har imponert - dog på en subtil måte. Skal ikke se bort fra at det vil stå noen Tannoyer på plass i fremtiden...

Mvh. Johan

Oslo2

Bransjeaktør
    Ble medlem
    29.11.2004
    Antall liker
    133
    Torget vurderinger
    2
    Du får ta min kommentar om menighet som et utslag av eufori andre dagen som eier av Kensington. I fortsatt fare for å være for selvfornøyd tar jeg sjangsen på å sette inn bilde av elektronikken. Det hører ikke egentlig hjemme i denne tråden, men jeg har søkt lenge og vel for å finne elektronikk som spiller musikalsk, og da med tanke på synergi med Tannoy.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn