TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Kör de endast med luxman på tannoy?
    Är det någon som använder rör på legacy serien-typ Cheviot? Nyfiken på att testa rörförstärkare på mina.
    Vad ska man se efter som kan passa? Och som inte behöver bli dyrt?
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Manley er vel et klassisk valg på Tannoy. Også har jo Luxman rør de også.

    Kanskje prøve Lab12?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    8.072
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kör de endast med luxman på tannoy?
    Är det någon som använder rör på legacy serien-typ Cheviot? Nyfiken på att testa rörförstärkare på mina.
    Vad ska man se efter som kan passa? Och som inte behöver bli dyrt?

    Jeg bruker rør (og klasse D) på mine Cheviot; EAR 890 og Papworth TVA50. Begge fungerer aldeles glimrende og har mer enn nok krefter. Jeg vil si at du bør ha minst 30 solide watt hvis du skal spille alvorlig høyt (90dB>), eller minst 25 hvis du aldri bruker "party-volum". Gjerne en forsterker som ikke er utpreget varm, siden høyttalerne selv har godt med varme og pondus, men det er selvsagt opp til deg og din smak.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    Ja klass d funkar kanonbra! Men- det är något som ändå saknas.
    Min t+a spelar ordentligt potent och nästan perfekt på nåt vis, stort och mäktigt- men… detta men..? Nånting saknas?
    En 300b set blir väl för svag?
    Rimliga kinamaskiner då? Blir det mindre bra?
    Orkar inte ha nånting som kräver en massa jobb hela tiden för jag är lite för bekväm av mig. Spelar typ bara Spotify så man får ju inte ha alla krav i världen men lite magi får man ju önska.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    8.072
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Lab12 er fabelaktig. Spesielt til prisen, men også isolert sett. Jeg hadde et sett Pre1/Suono på forrige høyttalere, Legacy Eaton, og det spilte forrykende bra. Suono manglet litt krefter i triode-stilling (16-17W) og klippet når jeg dro på over 90dB, men i pentode-modus (25W) hadde den mer enn nok krefter til at ørene ga etter før den begynte å forvrenge Den fungerer garantert også svært godt sammen med Cheviot og med tanke på pris vs kvalitet tror jeg ikke at hverken settet eller effekt-trinnet er mulig å slå. Anbefales på det aller varmeste.
     

    pak.k

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    489
    Antall liker
    157
    Sted
    Charlottenberg
    Torget vurderinger
    1
    McIntosh hybrid? 252 kanske??bara nån idé jag fick..
    Det är nåt skit när man egentligen är nöjd fast ändå inte… ;)
     

    stingsilda

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.12.2008
    Innlegg
    2.211
    Antall liker
    3.151
    Sted
    Lillehammer
    Torget vurderinger
    3
    Cary funker også bra til Tannoy ;)

    Men kjører selv Cary Rør pre og Transistor sluttrinn her.
    Synes det funker veldig bra.

    Men har et sett gamle Tannoy Chatsworth hvor det er reint røroppsett fra Cary.
     

    Joar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    309
    Antall liker
    336
    Torget vurderinger
    3
    Musical Innovation funker bra her med XT8F :)
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.520
    Antall liker
    8.072
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    De funker selvsagt uhyre bra med enhver god forsterker, uansett teknologi. Vil man ha rør så er det bare effektbehovet man skal ha i tankene, sammen med hva lommeboka tåler. Kjøpt nytt tror jeg ingenting slår et sett fra Lab12, men har man penger nok eller følger bruktmarkedet med argusøyne så er det utallige muligheter. En god forsterker er en god forsterker, enten det er rør, transistor eller D.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Håhå. Da ble det dc10ti på meg i stua. Holly makrell for en organisk og deilig lyd. 🤣🤣👍. Her kan man ikke bli lyttetrett med det første.

    Edit: står helt mongo satt opp..men funker bra.. uten at det kanskje er litt mye bass til tider... Kjøre opp dirac i morgen. :)
     

    Vedlegg

    roeng2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2012
    Innlegg
    4.353
    Antall liker
    5.838
    Sted
    Møre & Romsdal
    Torget vurderinger
    8
    Håhå. Da ble det dc10ti på meg i stua. Holly makrell for en organisk og deilig lyd. 🤣🤣👍. Her kan man ikke bli lyttetrett med det første.

    Edit: står helt mongo satt opp..men funker bra.. uten at det kanskje er litt mye bass til tider... Kjøre opp dirac i morgen. :)
    Gratulerer med DC10ti😁
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Slenger meg på å gratulerer med ds10ti, utrolig spennende taler.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Helt klart flotte. Er mer "bøllete" i lyden enn fyne 704 iallefall. Men vanvittig fine allround. Synd tannoy ga seg med slike. Men nå har vi fyne da. 😎💪
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Kör de endast med luxman på tannoy?
    Är det någon som använder rör på legacy serien-typ Cheviot? Nyfiken på att testa rörförstärkare på mina.
    Vad ska man se efter som kan passa? Och som inte behöver bli dyrt?
    Jerg bruker Aesthetix Mimas (hybrid integrert med rør i pre-delen) på mine Arden, med veldig godt resultat. Hadde klasse D før (Devialet 440 PRO), og fortrekker Aesthetix med god margin.
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Håhå. Da ble det dc10ti på meg i stua. Holly makrell for en organisk og deilig lyd. 🤣🤣👍. Her kan man ikke bli lyttetrett med det første.

    Edit: står helt mongo satt opp..men funker bra.. uten at det kanskje er litt mye bass til tider... Kjøre opp dirac i morgen. :)
    Gratulerer :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.824
    Antall liker
    14.859
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Melder meg inn i klubben med noen DSP-dinosaurer i form av Precision 8 IDP monitorer og en TS112 IDP sub.
    PXL_20230527_152437684.jpg

    Hvordan låter det? Aner ikke, etter en reset ble det tyst som i graven, både på den digitale og analoge inngangen. Innebygd pink noise fungerer dog, så det lukter brukerfeil lang vei.

    Hvis noen mot formodning skulle ha liggende tilhørende programvare til PC eller MAC, gjerne gi meg en lyd. Programvaren er blitt til hønsetenner ser det ut til. Heldigvis er det er klin umulig å komme i kontakt med Tannoys kundeservice da jeg får en feilmelding hver gang jeg prøver å opprette en sak. Både Chrome, Edge og Firefox er prøvd på både Androidtelefon og PC. Noen som faktisk har greid å komme igjennom hos Tannoy/Music Tribe?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.824
    Antall liker
    14.859
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Er på jakt etter en diskant til Tannoy Ellipse 10 IDP. Noen som vet hvem importør jeg evt bør kontakte?
    Mvh...
    Long shot, men du har tilfeldigvis ikke Tannoys RS232 til RJ45-kabel for å kople høyttalerne til PC?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.851
    Antall liker
    5.504
    Sted
    Holmestrand
    T

    ThomasN

    Gjest
    Helt klart flotte. Er mer "bøllete" i lyden enn fyne 704 iallefall. Men vanvittig fine allround. Synd tannoy ga seg med slike. Men nå har vi fyne da. 😎💪
    Fyne og Tannoy låter i mine ører temmelig forskjellig. Har jo hørt og eid noe av det.
    Holder en finger på gode gamle Tannoy. For meg blir Fyne kjedelig av en eller annen grunn.

    Men nå kan jo du kose deg med veldressert lyd og litt bøllete lyd, så en fot i begge verdener må jo være topp :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.824
    Antall liker
    14.859
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    En slik?
    Takk for tipset, har kikket på diverse slike. Eneste er at Tannoy skriver følgende
    Screenshot_20230609-013542~3.png

    Regner med at det er en motstand eller flere, hadde vært greit å få målt en originalkabel før jeg prøver å lage min egen. Pinouten hadde også vært kjekt å ha. Har kjøpt meg en prøve og feile-plugg, så med litt flaks får jeg kontakt med høyttalerene.
    Screenshot_20230611-220851.png
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.824
    Antall liker
    14.859
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Nei, dessverre.
    Takk for raskt svar! Hvis du mangler programvare for DSPen har jeg fått den av Tannoy etter mye om og men. Regner med at den kan deles. Tannoy har, utrolig nok, mistet programvaren til Precision IDP, så de sendte meg Ellipses i stedet, med lykkeønskninger. De aner ikke om den funker på Precision. Løste det seg for deg med diskanten?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.851
    Antall liker
    5.504
    Sted
    Holmestrand
    Takk for tipset, har kikket på diverse slike. Eneste er at Tannoy skriver følgende
    Vis vedlegget 928237
    Regner med at det er en motstand eller flere, hadde vært greit å få målt en originalkabel før jeg prøver å lage min egen. Pinouten hadde også vært kjekt å ha. Har kjøpt meg en prøve og feile-plugg, så med litt flaks får jeg kontakt med høyttalerene.
    Vis vedlegget 928238
    Da trenger du antagelig en slik:
    (I tillegg til en serial-USB-A)

    Red: My bad. Dette er bare en dum overgang fra DB-9 ti lRJ45
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.824
    Antall liker
    14.859
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    He rkandu plugge på en vanlig nettverkskabel.
    Hvis du er i nærheten så må du gjerne låne?
    Takk for tilbudet! Bor i Bodø, så jeg er dessverre litt langt unna. Har funnet en laptop med rs232-port på bunnen av finn.no, så overgang til USB trenger jeg sannsynligvis ikke. Har du link til pluggen du la ut bilde av? Inneholder den motstander av noe slag?
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for raskt svar! Hvis du mangler programvare for DSPen har jeg fått den av Tannoy etter mye om og men. Regner med at den kan deles. Tannoy har, utrolig nok, mistet programvaren til Precision IDP, så de sendte meg Ellipses i stedet, med lykkeønskninger. De aner ikke om den funker på Precision. Løste det seg for deg med diskanten?
    Det er en kamerat av meg som bruker dem i studio. Vi fikk tak i en ny diskant fra et lite firma i USA. Tannoy kunne kanskje levere i løpet av neste år. Produksjonen av den diskanten med Neodym magnet sto vist på vent av en eller annen grunn.?
     

    Amou

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2018
    Innlegg
    528
    Antall liker
    1.039
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    3

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.851
    Antall liker
    5.504
    Sted
    Holmestrand
    Takk for tilbudet! Bor i Bodø, så jeg er dessverre litt langt unna. Har funnet en laptop med rs232-port på bunnen av finn.no, så overgang til USB trenger jeg sannsynligvis ikke. Har du link til pluggen du la ut bilde av? Inneholder den motstander av noe slag?
    Hadde nettopp 2 dager i et datarom hvor jeg gang etter gang ble forklart at jeg måtte ha akkurat den overgangen .... men nei, den inneholder bare 3 ledninger, så hvis Tannoy krever noe mer så er jeg antagelig på feil retning. Beklager.
    Jeg burde visst bedre etter 40 år med seriekabler.
    IMG_6086.jpeg
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.824
    Antall liker
    14.859
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Hadde nettopp 2 dager i et datarom hvor jeg gang etter gang ble forklart at jeg måtte ha akkurat den overgangen .... men nei, den inneholder bare 3 ledninger, så hvis Tannoy krever noe mer så er jeg antagelig på feil retning. Beklager.
    Jeg burde visst bedre etter 40 år med seriekabler.
    Vis vedlegget 928277
    Takk for at du tok deg bryet og åpnet overgangen!
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Finnes det noen i dette land som reparerer Tannoy-elementer? Den ene forsterkeren min tok kveld, og sendte noen pulser ut som ble for mye for elementene i en D700. Begge 10-tommerne skraper når de beveges på.
     

    xtz 69

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2011
    Innlegg
    555
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    8
    Finnes det noen i dette land som reparerer Tannoy-elementer? Den ene forsterkeren min tok kveld, og sendte noen pulser ut som ble for mye for elementene i en D700. Begge 10-tommerne skraper når de beveges på.
    Var i kontakt med dette firmaet i Tyskland ang problemer med et element som sto i tannoy turnberry gr.. du ser på bildet e post til Hans.. tror han kan hjelpe deg.
    Mvh Jan Arne Nilsen
    Screenshot_20230818_120008_Outlook.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn