TANNOY

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.518
    Antall liker
    8.070
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    SB-1000 Pro funker veldig bra her og kan absolutt anbefales. Har to, men en var også en fin oppgradering.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.439
    Antall liker
    2.003
    Torget vurderinger
    8
    Stirling GR og førsteinntrykket er fantastisk 👍
     

    Vedlegg

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.439
    Antall liker
    2.003
    Torget vurderinger
    8
    Hjelp! Hei på venstre høyttaler så er det vibrasjon/bevegelse på driveren i midten men ikke på høyre høyttaler, dette oppstår på rundt 70-80db.
    Hører ikke noe feil med lyden men er dette normalt ? Er vel bassen som beveger seg men som sagt så ser jeg ikke samme bevegelse på den andre høyttaleren 🙈
     

    jon guttorm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.11.2013
    Innlegg
    88
    Antall liker
    131
    Nyinnkjøpte "vintage" tannoy her. Lenge siden jeg hadde definition serien, så fikk et par d700 levert på døra 😁 du verden a disse litt eldre leverer 😁👍
    Så snart det dukker opp et par d900 på markedet, så blir det å få karra til seg et par. Regner med at jeg må ta turen til Tyskland.
     

    Vedlegg

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.439
    Antall liker
    2.003
    Torget vurderinger
    8
    Nyinnkjøpte "vintage" tannoy her. Lenge siden jeg hadde definition serien, så fikk et par d700 levert på døra 😁 du verden a disse litt eldre leverer 😁👍
    Så snart det dukker opp et par d900 på markedet, så blir det å få karra til seg et par. Regner med at jeg må ta turen til Tyskland.
    Skulle hentet et par Turnberry i Tyskland men orker ikke kjøre 🙈
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.439
    Antall liker
    2.003
    Torget vurderinger
    8
    turnberry er solgt masse av i norge, de dukker nok opp på brukten
    Holdt på og ofre La Scalaene for Stirling GR og Turnberry har vel litt større kasse og et mer påkostet element, må jo bli magisk
     

    Pug309gti

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.04.2016
    Innlegg
    1.713
    Antall liker
    898
    Sted
    Stavanger. Innflytter til Norges svar: Twin Peaks
    Torget vurderinger
    8
    eneste forskjellen er mer påkostet kabinett og større drivere. søker du alnico elementer så må du opp i minimum kensington og oppover, event jakte på eldre høytalerer gold, red eller black, men det blir fort dyrt. HPD og gold er egentlig samme drivere( magnet og chassi), annet oppheng og stivere membran, kan bygge om HPD drivere til Gold med å bytte membran og oppheng..

    kommer du opp i kensington klasse er det stor forskjell på lyd, men dessverre også pris...

    Har selv sandringham se og st 200 superdiskant, kjempe høytalere men bruker berkely mk 1 i det daglige:) 15 tommer er noe eget
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.439
    Antall liker
    2.003
    Torget vurderinger
    8
    eneste forskjellen er mer påkostet kabinett og større drivere. søker du alnico elementer så må du opp i minimum kensington og oppover, event jakte på eldre høytalerer gold, red eller black, men det blir fort dyrt. HPD og gold er egentlig samme drivere( magnet og chassi), annet oppheng og stivere membran, kan bygge om HPD drivere til Gold med å bytte membran og oppheng..

    kommer du opp i kensington klasse er det stor forskjell på lyd, men dessverre også pris...

    Har selv sandringham se og st 200 superdiskant, kjempe høytalere men bruker berkely mk 1 i det daglige:) 15 tommer er noe eget
    Ja det koster og oppgradere men må si jeg ble overrasket over smekket i 10’’
    Nå har vel Turnberry også større kasse! Fikk tilbud på et par kensington GR til 30000.- i Sverige for et par mnd siden men det var før jeg hørte Stirling 🙈
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.439
    Antall liker
    2.003
    Torget vurderinger
    8
    Da var Stirling solgt til Litauen 😢
    Kommer garantert Tannoy tilbake ved en senere anledning 👍
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.439
    Antall liker
    2.003
    Torget vurderinger
    8
    jøss forsvant de ut av landet.... Norge har ett stort tannoy miljø. har altid vært greit å få solgt disse
    Stort sett folk som ville prute litt vel mye! Fikk betalt før Jul men sliter litt med frakt pga været som har hvert! Skulle blitt hentet i romjula så de står klare 👍
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.439
    Antall liker
    2.003
    Torget vurderinger
    8
    Hei noen som vet verdi på et par DC10ti i topp stand ?
    Noen som vet evt forskjeller/plusser og minuser kontra Arden, Prestige etc ?
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Hei, har et par Arden Legacy og driver og tester heving av høyttalerne for å få diskant i ørehøyde. Foreløbig test med bøker under ht'ene er absolutt lovende , og jeg har begynt å se for meg å bygge noe mer varig fundament - omtrent 10 - 15 cm. Vurderer forkjellige løsninger, men tekte høre om noen av dere har erfaring med dette?

    På forhånd takk:)

    Hallgeir
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Husk på en ting:
    Hvis en renomert høyttalerprodusent har valgt en gitt høyde på en høyttaler, er dette målt, testet og tatt høyde for i delefilter beregninger og i spredningsmønsteret til diskant elementet.
    Hvis du da velger å heve høyttalerne gir du de forutsetninger som produsenten ikke hadde tiltenkt produktet...
    Just sayin'..

    M
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.439
    Antall liker
    2.003
    Torget vurderinger
    8
    Husk på en ting:
    Hvis en renomert høyttalerprodusent har valgt en gitt høyde på en høyttaler, er dette målt, testet og tatt høyde for i delefilter beregninger og i spredningsmønsteret til diskant elementet.
    Hvis du da velger å heve høyttalerne gir du de forutsetninger som produsenten ikke hadde tiltenkt produktet...
    Just sayin'..

    M
    Få som tenker på dette
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Jeg kjøpte valnøtt benkeplate i 40mm tykkelse + møbel hjul for letter forflyttning = 100 mm total høyde. Bruker Sonic Design "pucker" mellm ht og benkeplate for avkobling. Topp resultat. (y)

    PXL_20240306_115825663.MP.jpg
     

    sweare

    Medlem
    Ble medlem
    12.02.2008
    Innlegg
    35
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    9
    Hei, har et par Arden Legacy og driver og tester heving av høyttalerne for å få diskant i ørehøyde. Foreløbig test med bøker under ht'ene er absolutt lovende , og jeg har begynt å se for meg å bygge noe mer varig fundament - omtrent 10 - 15 cm. Vurderer forkjellige løsninger, men tekte høre om noen av dere har erfaring med dette?

    På forhånd takk:)

    Hallgeir
    I have their Canterbury's 15 and I understand your frustration. Many raise them or tilt the backwards but the best solution and the one I chose is to add a super tweeter. It will lift the treble by 15cm while also making a large improvement in the detail and soundstage in all directions.

    Stephen
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.518
    Antall liker
    8.070
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk laget en sokkel på 30cm til mine Cheviots, som bragte diskanten akkurat i ørehøyde. Før sokkelen kom på plass lå vokalene stort sett på, eller i underkant av øverste hylle på racket, noe som var særdeles frustrerende. Nå er de akkurat der de skal være. Anbefales på det aller varmeste.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Husk på en ting:
    Hvis en renomert høyttalerprodusent har valgt en gitt høyde på en høyttaler, er dette målt, testet og tatt høyde for i delefilter beregninger og i spredningsmønsteret til diskant elementet.
    Hvis du da velger å heve høyttalerne gir du de forutsetninger som produsenten ikke hadde tiltenkt produktet...
    Just sayin'..

    M
    Hvordan ser du for deg at produsenten kjenner til høyden på kunden?
    ....og hvilken type møbel som benyttes til lytting ?
    Hvis en normal mann på 200cm ligger i sofaen og lytter til musikken.......hvordan har produsenten hensyntatt sin kunde ?
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Liggende lytting er vel ikke seriøs lytting? 😉
    Produsentene kjenner vel høyden på stoler og sofaer i omløp noenlunde, men du har selvsagt et poeng. Mange produsenter sier vel litt om det er tenkt at lytter skal ha diskant i ørehøyde eller høyere/lavere.

    M
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.603
    Antall liker
    3.140
    Torget vurderinger
    0
    Mange produsenter sier vel litt om det er tenkt at lytter skal ha diskant i ørehøyde eller høyere/lavere.
    Vi kan være enige om at svært få produsenter har et eget punkt i manualen ifm. plassering av høyttalere og lytteposisjon,
    men du må gjerne poste et par eksempler som beviser det motsatte ? 👍
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    I brosjyrer og på nett har feks ProAc, DeVore og Epos sagt noe om avstand til frontvegg, avstand mellom høyttalere og vinkling/toe in. Jeg har ikke sjekket flere, så vet ikke.
    Dette har du Flageborg sikkert bedre greie på 😉

    M
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    I have their Canterbury's 15 and I understand your frustration. Many raise them or tilt the backwards but the best solution and the one I chose is to add a super tweeter. It will lift the treble by 15cm while also making a large improvement in the detail and soundstage in all directions.

    Stephen
    Thanks for the support Stephen. I´ve tried the tilting and that didn´t do it for me, although I´m aware some do this with success. The supertweeter I haven´t considered, and this seems to be a neat solution with upgrade potential as well. Having checked the prices for these, I think I´ll try raising them first though :)
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Jeg kjøpte valnøtt benkeplate i 40mm tykkelse + møbel hjul for letter forflyttning = 100 mm total høyde. Bruker Sonic Design "pucker" mellm ht og benkeplate for avkobling. Topp resultat. (y)

    Vis vedlegget 1003206
    Enkel og bra løsning det der! Er vel noe liknende jeg så for meg, kanskje uten hjul.. Uansett takk for tipset :)
     

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Jeg fikk laget en sokkel på 30cm til mine Cheviots, som bragte diskanten akkurat i ørehøyde. Før sokkelen kom på plass lå vokalene stort sett på, eller i underkant av øverste hylle på racket, noe som var særdeles frustrerende. Nå er de akkurat der de skal være. Anbefales på det aller varmeste.
    Det høres oppløftende ut! Hvordan og av hva laget du sokkelen? Funderer på å lime mdf plater sammen og skjære ut en ramme som passer.
    Edit: føler du at du mistet noe i lyden ved å benytte sokkelen?
     
    Sist redigert:

    Medeski

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2003
    Innlegg
    498
    Antall liker
    77
    Liggende lytting er vel ikke seriøs lytting? 😉
    Produsentene kjenner vel høyden på stoler og sofaer i omløp noenlunde, men du har selvsagt et poeng. Mange produsenter sier vel litt om det er tenkt at lytter skal ha diskant i ørehøyde eller høyere/lavere.

    M
    Da er jeg nok ikke helt seriøs er jeg redd ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn