det mener jeg er bullshit, merker stor forskjell på berkely mk1 med og uten føtter, hvis du liker å sitte på gulvet så for all del. anbefaller å få de lave modelene opp i normal lytte høyde
Jeg tror nok heller jeg går for å bygge sokkel enn å tilte. Det må måles litt i forhold til sittehøyde først Det ser jo ut som om du traff rimelig godt med farge @JMM. Eik og beis? Tar gjerne imot kode/navn på beis.
Usj, i farten skrev jeg visst slik at det virket som det var mitt eget arbeid. Da hadde det nok blitt mindre pent, gitt mangel på både evner, verktøy og verksted. Sokkelen ble laget av Elektronisk Bureau på Kråkerøy, der jeg også kjøpte høyttalerne.
For å finne riktig høyde målte jeg helt enkelt ørehøyden i godstolen, trakk fra høyden på diskanten i Cheviot og fikk 30cm. Det satt som et skudd. Jeg ba også om et lag tykk filt under hver sokkel for å gjøre posisjonering ekstra enkelt og gi litt avkobling. Til slutt er høyttalerne avkoblet fra sokkel med sorbothane for ytterligere avkobling. Alt i alt veldig vellykket.
Da har jeg målt senter av element på Arden til 68,7cm fra gulv. Øyehøyde fra gulv i lytteposisjon er 90cm for min del, og jeg er knappe 175cm på sokkelesten. Så disse soklene må bygges høyere enn hva jeg hadde sett for meg
Du trenger ikke være helt nøyaktig og ha senter akkurat i ørehøyde. Spredningen fra "tulipanen" er vel ~30 grader i alle retninger om jeg husker riktig, så avhengig av lytteavstand har du plenty rom for justering.
Du trenger ikke være helt nøyaktig og ha senter akkurat i ørehøyde. Spredningen fra "tulipanen" er vel ~30 grader i alle retninger om jeg husker riktig, så avhengig av lytteavstand har du plenty rom for justering.
Ikke glem at lyd er subjektivt, og at hifi er hobby
Selv om høyttalerne er konstruert til å stå på gulv, er det ingen problem å teste med forskjellige typer underlag/stativer. Det vil endre klang balanse, kun du avgjør om det er til det bedre eller verre.
Har samme dilemma med mine Heresy, prøvde stativ, men var desidert best lyd (for meg )uten.
Btw har Tannoy Autograph mini ow, har ikke funnet stativer jeg synes ser bra ut. Noen som har forslag?
Selv om høyttalerne er konstruert til å stå på gulv, er det ingen problem å teste med forskjellige typer underlag/stativer. Det vil endre klang balanse, kun du avgjør om det er til det bedre eller verre.
Har samme dilemma med mine Heresy, prøvde stativ, men var desidert best lyd (for meg )uten.
Btw har Tannoy Autograph mini ow, har ikke funnet stativer jeg synes ser bra ut. Noen som har forslag?
Veldig enig, det som funker i et rom er kanskje ikke like bra i et annet, jeg har virkelig ikke behov for og løfte mine Arden men jeg sitter også nesten 6 meter unna, har enormt stort lydbilde.
Nei, har aldri sett et bilde av de med fine stativ.
Har kikket litt på de Moet har, Custom Designs.
Var de du tenkte på?
De var 60cm, sikkert riktig høyde, men det blir så laaangt og tynt
Kanskje 50cm ikke hadde sett så dumt ut?
De i videoen så heller ikke dumme ut.
Det jeg fikk beskjed om fra Tannoy er at balansen og frekvens responsen i høyttalerne blir forandret! Lyden blir ikke slik Tannoy har voicet/justert høyttalerne og det burde vel være noe å tenke på
Nei, har aldri sett et bilde av de med fine stativ.
Har kikket litt på de Moet har, Custom Designs.
Var de du tenkte på?
De var 60cm, sikkert riktig høyde, men det blir så laaangt og tynt
Kanskje 50cm ikke hadde sett så dumt ut?
De i videoen så heller ikke dumme ut.
Lenge siden jeg har postet noe her, så det var nå på sin plass å poste siste prosjektet.
Har lenge hatt en Definition subwoofer som jeg fikk tak i "billig". De er visst "beryktet" for å ha noe støy på tomgang, og denne hadde det samme. uforklarlig støyover 50hz. Jeg prøvde å få denne på 10-års garantien fra Tannoy, men etter de ble med i MusicTribe, og kvitteringen selvsagt manglet ble det avslag. Nye forsterkere var også vanskelig å få tak i fra Tannoy og etter en tid ble kommunikasjonen brutt.
Jeg satte bare vekk hele subwooferen, i påvente av en måte å få denne operativ igjen på.
Jeg kom til slutt over en Hypex FA502 ( 2x500w) her lokalt, og tenkte den kunne brukes til å drive subwooferen. Den passet ikke inn i det originale hullet, så jeg måtte fjerne forsterkermodulen fra bakplaten og sette inn terminaler. Terminerte med nye kabler.
Siden forsterkeren ikke passet inn i bakplaten, måtte jeg på sløyden og lage en boks som passet forsterkeren, samt terminal. Valget falt på Speakon, da den tar minst plass
Kjøpte noen meter med kabel, og strømpe, og terminerte dette til passe lengde.
Fikk så begynt sånn smått å bygge filter i Hypex Filter Design, dette tar tid å få riktig uten målinger. Neste steg er å målle med UMM6 og REW, for å optimalisere, men slik det er nå er det absolutt en god start, og deilig å ha subwooferen tilbake.
Ps. den står ikke her, men flyttet inn i hjørnet til venstre - denne plasseringen var bare for å teste at det faktisk var lyd.