Tape forum?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • J

    Jim.I.Hendriksen

    Gjest
    Slike tråder som dette er ikke bra i det hele tatt, man havner i angremodus....
     

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Høvding! får du opp noe da?
    på tide med litt diktatorisk handlekraft :cool:
    mvh
    Leif
    Det kommer på mandag.

    Angående navn - hva med: "Analog båndavspilling" med undertekst: "Diskusjon av spolebånd, kasettspiller og alt innen båndopptak/avspilling."

    Dette er kun et forslag. Jeg tenker også at det kan være greit at overskrift enkelt skal finnes ved søk på Google. Kan jo tenkes det sitter noen luringer der ute som ikke vet om HFS.
    Hva med "Spolebåndspillerens venner"
    Og kansje en annen en for "Elcaset, DCC og DAT`s venner"
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.351
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Høvding kjør på ellers blir det aldri noe av
    fortsatt god helg
    mvh
    Leif
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.180
    Antall liker
    9.506
    Angående navn - hva med: "Analog båndavspilling" med undertekst: "Diskusjon av spolebånd, kasettspiller og alt innen båndopptak/avspilling."

    Dette er kun et forslag. Jeg tenker også at det kan være greit at overskrift enkelt skal finnes ved søk på Google. Kan jo tenkes det sitter noen luringer der ute som ikke vet om HFS.
    Godt navn.
     

    Steinar_Lund

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Innlegg
    7.813
    Antall liker
    2.736
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Høvding! får du opp noe da?
    på tide med litt diktatorisk handlekraft :cool:
    mvh
    Leif
    Det kommer på mandag.

    Angående navn - hva med: "Analog båndavspilling" med undertekst: "Diskusjon av spolebånd, kasettspiller og alt innen båndopptak/avspilling."

    Dette er kun et forslag. Jeg tenker også at det kan være greit at overskrift enkelt skal finnes ved søk på Google. Kan jo tenkes det sitter noen luringer der ute som ikke vet om HFS.
    Objection, Your Honour! Er det noen der ute som ikke vet om HFS, blir det feil å omtale dem som luringer;)
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Skal feire begivenheten på mandag med å koble til min gamle Tandberg - 4000X eller noe sånt - og spille privatopptak i særdeles Low-Fi. :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    God ide! :)
    Sjøl har jeg faktisk en "low end" AKAI 1800SD stående, nærmest som en kuriositet.
    Lyden er selvsagt laaangt unna hva Revox og andre hi-tech utgaver kan prestere, men den har allikevel et "pre" som få (om overhodet noen?) andre maskiner kan oppvise: Innspilling / kopiering til 8-spors "endeløse" kassetter.
    Hvor mange har / har hørt om en slik løsning?
    Skal etterhvert legge ut noen bilder av "herligheten", formodentlig uten forkleinelse for den kvaliteten en skikkelig high-end spiller kan levere.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.351
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den med spalte i siden for trailer-kassetter?:cool:
    mvh
    Leif
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.180
    Antall liker
    9.506
    8-spor var overlegne 4-spor i lydkvalitet. 4-spor ble bedre etterhvert, men 8-spor fulgte ikke med i utviklingen av båndtyper. Desverre hadde de endel tekniske problemer. I USA holdt de stand lenge.
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    den med spalte i siden for trailer-kassetter?:cool:
    mvh
    Leif
    Spot on! ;)
    Ser vredens har vært så elskverdig å finne frem et bilde av herligheten.
    Får se om jeg i løpet av dagen finner tid til å legge ut noe sjøl!
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    It's A Boy (Pete's demo version) 0'44
    [FONT=Times New Roman,Times](Pete Townshend) BMG Music o/b/o Towser Tunes, Fabulous Music, ABKCO (BMI)
    All of these demos were recorded by Pete at his home in Twickenham on a Revox G36 stereo reel-to-reel at 15 ips. Instruments used were a Gibson J200 guitar, a Gibson SG special guitar, a piano, drums and electric organ
    The Who.JPG
    [/FONT]
     

    JackX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2002
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    1.377
    <snip>

    Angående navn - hva med: "Analog båndavspilling" med undertekst: "Diskusjon av spolebånd, kassettspiller og alt innen båndopptak/avspilling."
    Hva kjenner vi båndavspilling som under her i steinrøysla? Bånd - eller tape? Min gut-følelse sier tape.

    Derfor: Analog tape-avspilling, og gjerne med undertekst: "Diskusjon av spolebånd, kassettspiller og alt innen båndopptak/avspilling" som attåt for de tungdrevne.

    Post script: Dette med tape ~ taper blir vel å dra viske læret utenfor rammen. I all ærbødighet. ;)

    Cheers!
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Da kan jeg omsider legge ut et bilde av min Akai 1800SD, samt et lite knippe "trailerkassetter" ;)

    akai.JPG


    Hvor mange her har Fleetwood Mac og Creedence Clearwater Revival på 8-spors kassetter? :rolleyes:
    Spilleren er ellers kapabel for inn- og avspilling i fire (!) hastigheter reel-to-reel; 1 7/8", 3 3/4", 7" og 15". Sistnevnte hastighet betinget av at man byttet capstanadapter og presshjul, men dog.
    Spilleren fungerer ok, men det trengs nok en solid rens av kontakter etc i signalveien, når jeg en gang får tid.....
     
    L

    Labbis

    Gjest
    Da kan jeg omsider legge ut et bilde av min Akai 1800SD, samt et lite knippe "trailerkassetter" ;)

    Vis vedlegget 250898

    Hvor mange her har Fleetwood Mac og Creedence Clearwater Revival på 8-spors kassetter? :rolleyes:
    Spilleren er ellers kapabel for inn- og avspilling i fire (!) hastigheter reel-to-reel; 1 7/8", 3 3/4", 7" og 15". Sistnevnte hastighet betinget av at man byttet capstanadapter og presshjul, men dog.
    Spilleren fungerer ok, men det trengs nok en solid rens av kontakter etc i signalveien, når jeg en gang får tid.....
    Fantastisk. Fleetwood Mac: Then Play On på 8-spors var min musikalske oppvåkning!
    Mvh
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Da kan jeg omsider legge ut et bilde av min Akai 1800SD, samt et lite knippe "trailerkassetter" ;)

    Vis vedlegget 250898

    Hvor mange her har Fleetwood Mac og Creedence Clearwater Revival på 8-spors kassetter? :rolleyes:
    Spilleren er ellers kapabel for inn- og avspilling i fire (!) hastigheter reel-to-reel; 1 7/8", 3 3/4", 7" og 15". Sistnevnte hastighet betinget av at man byttet capstanadapter og presshjul, men dog.
    Spilleren fungerer ok, men det trengs nok en solid rens av kontakter etc i signalveien, når jeg en gang får tid.....
    Tørr jeg spørre hvor Herren så putter sine 8 track kassetter for litt fest musikk ?

    Mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.351
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Fant du ut av hodekonfigurasjonen på den?
    ikke butterfly
    men det sitter et ekstra lydhode til høyre som jeg ikke er sikker på hva er
    selger lurte på om det var en option for avspilling av 4 spors tape....
    får se hva jeg finner ut
    mvh
    Leif
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Fant du ut av hodekonfigurasjonen på den?
    ikke butterfly
    men det sitter et ekstra lydhode til høyre som jeg ikke er sikker på hva er
    selger lurte på om det var en option for avspilling av 4 spors tape....
    får se hva jeg finner ut
    mvh
    Leif
    Pleier ofte være Erase - Record - Playback - (Playback - om det er oppsett for mer enn én sporkonfigurasjon).

    Erase går for både 2 og 4 spors. Opptak gjerne bare på en av dem, mens begge har playback.

    Playback er etter Record, siden man da straks kan lytte til hva man har spilt inn - greit for monitorfunksjon og justeringer.

    Du ser fort om det er 2 eller 4 spor på REC og PB.

    Gratulerer med et flott funn!
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Fy flaten lykke til med Studer 807 når du har kommet igjenom manualen på nesten 130 sider blir du TapeHead Guru .

    Mvh
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Da kan jeg omsider legge ut et bilde av min Akai 1800SD, samt et lite knippe "trailerkassetter" ;)

    Hvor mange her har Fleetwood Mac og Creedence Clearwater Revival på 8-spors kassetter? :rolleyes:
    Spilleren er ellers kapabel for inn- og avspilling i fire (!) hastigheter reel-to-reel; 1 7/8", 3 3/4", 7" og 15". Sistnevnte hastighet betinget av at man byttet capstanadapter og presshjul, men dog.
    Spilleren fungerer ok, men det trengs nok en solid rens av kontakter etc i signalveien, når jeg en gang får tid.....
    Tørr jeg spørre hvor Herren så putter sine 8 track kassetter for litt fest musikk ?

    Mvh
    Det kan du se her!

    8spor.JPG


    Annen mulighet har jeg ikke, men det får duge.
    Legg ellers merke til at spilleren har innebygde høyttalere, med tilhørende 2x10w forsterkeri. Det blåste liv i de fleste fester, når jeg av og til orket å drasse med meg 15kg "spillverk". Det var tider det! ;)
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Da kan jeg omsider legge ut et bilde av min Akai 1800SD, samt et lite knippe "trailerkassetter" ;)

    Hvor mange her har Fleetwood Mac og Creedence Clearwater Revival på 8-spors kassetter? :rolleyes:
    Spilleren er ellers kapabel for inn- og avspilling i fire (!) hastigheter reel-to-reel; 1 7/8", 3 3/4", 7" og 15". Sistnevnte hastighet betinget av at man byttet capstanadapter og presshjul, men dog.
    Spilleren fungerer ok, men det trengs nok en solid rens av kontakter etc i signalveien, når jeg en gang får tid.....
    Tørr jeg spørre hvor Herren så putter sine 8 track kassetter for litt fest musikk ?

    Mvh
    Det kan du se her!

    Vis vedlegget 250953

    Annen mulighet har jeg ikke, men det får duge.
    Legg ellers merke til at spilleren har innebygde høyttalere, med tilhørende 2x10w forsterkeri. Det blåste liv i de fleste fester, når jeg av og til orket å drasse med meg 15kg "spillverk". Det var tider det! ;)
    Jøss jaggu det råeste jeg har sett , snakk om multimedia maskin fra fortiden :)
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.998
    Antall liker
    11.935
    Sted
    Hus
    Har du hatt denne maskinen siden ny siden du snakker om å blåse liv i de fleste fester, eller er dette noe du har snublet over senere :confused:


    Da kan jeg omsider legge ut et bilde av min Akai 1800SD, samt et lite knippe "trailerkassetter" ;)

    Hvor mange her har Fleetwood Mac og Creedence Clearwater Revival på 8-spors kassetter? :rolleyes:
    Spilleren er ellers kapabel for inn- og avspilling i fire (!) hastigheter reel-to-reel; 1 7/8", 3 3/4", 7" og 15". Sistnevnte hastighet betinget av at man byttet capstanadapter og presshjul, men dog.
    Spilleren fungerer ok, men det trengs nok en solid rens av kontakter etc i signalveien, når jeg en gang får tid.....
    Tørr jeg spørre hvor Herren så putter sine 8 track kassetter for litt fest musikk ?

    Mvh
    Det kan du se her!

    Vis vedlegget 250953

    Annen mulighet har jeg ikke, men det får duge.
    Legg ellers merke til at spilleren har innebygde høyttalere, med tilhørende 2x10w forsterkeri. Det blåste liv i de fleste fester, når jeg av og til orket å drasse med meg 15kg "spillverk". Det var tider det! ;)
    Jøss jaggu det råeste jeg har sett , snakk om multimedia maskin fra fortiden :)
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Kjøpte den ny ja, helt på slutten av 60-tallet.
    Jeg "måtte" jo bare ha en slik, ettersom jeg også hadde en 8-spors spiller i bilen. Jeg mente den gangen at 8-spors kassetter var philipskassettene overlegne mht lyd, noe de jo også var til å begynne med.
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.998
    Antall liker
    11.935
    Sted
    Hus
    Dette var jo en våt drøm for en del av oss på den tiden, og kostet noen kroner dengangen oxo. 8 sporskassettene var jo mere enn dobbelt så brede i tapen som compactkassettene, så lyden ble nok bedre dengangen ved at sporene var bredere. :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.351
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Da er ny kategori på plass, og vi får krysse fingerne for at dette er noe som vil engasjere og skape interessante tråder.

    Mvh
    Høvdingen
    flott at konkrete innspill leder til konkrete tiltak
    takk
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.351
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    noen i nærheten som kan låne meg en 4 spors tape med noe musikk på så jeg kan teste om 807n min har 4 sporsavpilling?
    mvh
    Leif
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Vet ikke hvor "i nærheten" jeg befinner meg i forhold til hva du mener, men jeg har jo noen spoler liggende......
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.968
    Antall liker
    13.351
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kult
    takk
    ser hva jeg rekker
    mulig jeg finner noe brukt hos en lokal "bule"
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn