Tape forum?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.902
    Antall liker
    107.921
    Torget vurderinger
    23
    Ufyselig tungvint nettside da....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Ufyselig tungvint nettside da....
    Ja, den vinner min Båndsalat-pris for vanskelig tilgjengelig nettside. Musikken er ikke tilgjengelig på Spotify - men man kan finne alle på Allmusic.com, om man vil prøvelytte spor.

    Og gutta bak er nok mer opptatt av opptak og dubbing enn av salg, skulle jeg tro. Men de får mye skryt rundt omkring i verden:

    The Reel Way, in Sweden
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.159
    Antall liker
    12.378
    Sted
    Hus
    Japan tape gjør nok at denne prisen er så høy :confused:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hei
    har et fjerde hode på A807n min som jeg ikke vet hva er
    det ser ikke ut som et lydhode
    kan det ha noe å gjøre med den såkalte TC/timecode funksjonen?

    IMG_1846.jpg


    hele broen

    IMG_1847.jpg
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    12.159
    Antall liker
    12.378
    Sted
    Hus
    Ser ut som en tosporsmaskin dette, og mulig at dette hodet har med timecode å gjøre. Studiomaskiner er vel gjerne fjernstyrte fra miksbordet oxo via RS232 grensesnitt :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ja , fant det selv i en brosjyre nå
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jo har original boken med manual, fabrikkmålinger og alt
    tar bare litt tid å bli kjent med den...
    mvh
    Leif
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    jo har original boken med manual, fabrikkmålinger og alt
    tar bare litt tid å bli kjent med den...
    mvh
    Leif
    Takk jeg myset litt i manualen på nesten 130 sider , du har min sterkeste med følelse , det var ikke mye how too der nei bare alt det andre :D

    Lykke til med doktorgraden :)
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er en avansert spolebåndspiller - men om den er rett satt opp er den enkel å bruke. Likevel er A807 slik at det nok bør en tekniker innom innimellom, for å sikre at den gjør det den skal. Vedkommende vil også ha med kalibreringstape som sikrer at playback er optimal.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Kanskje vi skal lage en egen tråd som vi klistrer øverst med linker til diverse nyttige bånd-sider?
    Tenkte jeg skulle prøve å sette sammen et innlegg med litt forskjellige ressurser, og så kan andre bidra til den tråden. Vi er sikkert en del her inne som har ting å by på. Så fint forslag.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det er en avansert spolebåndspiller - men om den er rett satt opp er den enkel å bruke. Likevel er A807 slik at det nok bør en tekniker innom innimellom, for å sikre at den gjør det den skal. Vedkommende vil også ha med kalibreringstape som sikrer at playback er optimal.
    den er nettopp kalibrert
    resten skal jeg finne ut av
    om dette er siste ordet er en annen sak
    den kan oppgraderes på analogkortene
    man kan koble på en extern reproamp
    mm

    den kan ikke spille 4 spors tape
    men i første omgang er jeg ute etter å finne ut hva den kan med 2 spors!:cool:
    mvh
    Leif
     

    trex

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2003
    Innlegg
    916
    Antall liker
    29
    Det er en avansert spolebåndspiller - men om den er rett satt opp er den enkel å bruke. Likevel er A807 slik at det nok bør en tekniker innom innimellom, for å sikre at den gjør det den skal. Vedkommende vil også ha med kalibreringstape som sikrer at playback er optimal.
    den er nettopp kalibrert
    resten skal jeg finne ut av
    om dette er siste ordet er en annen sak
    den kan oppgraderes på analogkortene
    man kan koble på en extern reproamp
    mm

    den kan ikke spille 4 spors tape
    men i første omgang er jeg ute etter å finne ut hva den kan med 2 spors!:cool:
    mvh
    Leif


    Regner med du allerede har funnet frem hit: Tapeheads.Net Home Page
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er en avansert spolebåndspiller - men om den er rett satt opp er den enkel å bruke. Likevel er A807 slik at det nok bør en tekniker innom innimellom, for å sikre at den gjør det den skal. Vedkommende vil også ha med kalibreringstape som sikrer at playback er optimal.
    den er nettopp kalibrert
    resten skal jeg finne ut av
    om dette er siste ordet er en annen sak
    den kan oppgraderes på analogkortene
    man kan koble på en extern reproamp
    mm

    den kan ikke spille 4 spors tape
    men i første omgang er jeg ute etter å finne ut hva den kan med 2 spors!:cool:
    mvh
    Leif
    Du har jo en god 4-sporsmaskin stående, og så er dette gourmetspilleren.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.842
    Antall liker
    94.649
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Da er ny kategori på plass, og vi får krysse fingerne for at dette er noe som vil engasjere og skape interessante tråder.

    Mvh
    Høvdingen
    Kan du flytte tråden Kassettspillerens venner til denne kategorien?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Det er en avansert spolebåndspiller - men om den er rett satt opp er den enkel å bruke. Likevel er A807 slik at det nok bør en tekniker innom innimellom, for å sikre at den gjør det den skal. Vedkommende vil også ha med kalibreringstape som sikrer at playback er optimal.
    den er nettopp kalibrert
    resten skal jeg finne ut av
    om dette er siste ordet er en annen sak
    den kan oppgraderes på analogkortene
    man kan koble på en extern reproamp
    mm

    den kan ikke spille 4 spors tape
    men i første omgang er jeg ute etter å finne ut hva den kan med 2 spors!:cool:
    mvh
    Leif
    Du har jo en god 4-sporsmaskin stående, og så er dette gourmetspilleren.
    hvilken 4-sporsmaskin?
    mvh
    Leif
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det er en avansert spolebåndspiller - men om den er rett satt opp er den enkel å bruke. Likevel er A807 slik at det nok bør en tekniker innom innimellom, for å sikre at den gjør det den skal. Vedkommende vil også ha med kalibreringstape som sikrer at playback er optimal.
    den er nettopp kalibrert
    resten skal jeg finne ut av
    om dette er siste ordet er en annen sak
    den kan oppgraderes på analogkortene
    man kan koble på en extern reproamp
    mm

    den kan ikke spille 4 spors tape
    men i første omgang er jeg ute etter å finne ut hva den kan med 2 spors!:cool:
    mvh
    Leif
    Du har jo en god 4-sporsmaskin stående, og så er dette gourmetspilleren.
    hvilken 4-sporsmaskin?
    mvh
    Leif
    Bare Alzheimern som slo inn, den andre er jo også 2-spors.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    takk registrerte bruker før i dag
    mvh
    Leif
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Husker jeg kjøpte en helt ny orginal Jimi Hendrix are you experienced på kassett i Lillestrøm for kanskje 20 år siden .Det var et eldre par som hadde en musikk sjappe med noter plater kassetter mm glemmer ikke den butikken så lett , det var som tiden hadde stått helt stille i flere tiår ( noen som husker den butikken ? )
    denne?

    Panoramio - Photo of Musikkhuset rives i 2003
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.114
    Antall liker
    11.140
    Torget vurderinger
    10
    Den husker jeg meget godt. På begynnelsen av 80 tallet hadde de falmede uåpnede esker med Tandberg og Radionette fra 60 tallet i hylla.

    Det luktet loppemarked der inne og så forsåvidt ut som det også, noen skikkelige originaler som stod bak disken :)
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Husker den lå i rettning av Leca / precon / roma er det samme sjappe tru ?
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Nei denne lå omtrent i sentrum ikke langt fra stasjonen.

    I dag er den gamle veggen prydet med noe foppal greier

    https://www.google.no/maps/dir//59....!1shqWiEgBkSEhgP0CGtfY64w!2e0!4m3!4m2!1m0!1m0

    det var en masse demonstrasjoner når kommunen reiv huset,
    en liten stund holdt han hus vis a vis Landerøe våpen, men det varte ikke så lenge før det var slutt for Lillestrøms eldste musikkforening.

    her omtrent

    https://www.google.no/maps/@59.9534...ata=!3m4!1e1!3m2!1sdK0sXKia68isR5IgkyCGYw!2e0
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.114
    Antall liker
    11.140
    Torget vurderinger
    10
    Også hadde Røsnes med dame fra 80 tallsgruppa Avalanche platebutikk vis a vis over gata.....en kort periode.
     
    L

    Laban MK2

    Gjest
    Nei denne lå omtrent i sentrum ikke langt fra stasjonen.

    I dag er den gamle veggen prydet med noe foppal greier

    https://www.google.no/maps/dir//59....!1shqWiEgBkSEhgP0CGtfY64w!2e0!4m3!4m2!1m0!1m0

    det var en masse demonstrasjoner når kommunen reiv huset,
    en liten stund holdt han hus vis a vis Landerøe våpen, men det varte ikke så lenge før det var slutt for Lillestrøms eldste musikkforening.

    her omtrent

    https://www.google.no/maps/@59.9534...ata=!3m4!1e1!3m2!1sdK0sXKia68isR5IgkyCGYw!2e0
    Må ha hvert samme butikk vi snakker om kan ikke skjønne annet , dette er jo så lenge siden ( luktet litt rart der inne det husker jeg ) fant aldrig butikken igjen ved senere søk mange mange år etterpå . Det var en ren slump husker jeg som gikk på den , hadde hvert ute å kjøpt el gitar for min første lønn utbetalt hehehehe snakk om tulling :)

    Mvh

    Enda dust
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    et step nærmere der det skjedde imo
    og sw utvalget er langt større enn jeg fryktet ;)
    mvh
    Leif
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    et step nærmere der det skjedde imo
    og sw utvalget er langt større enn jeg fryktet ;)
    mvh
    Leif
    Ja, det er faktisk en del kildemateriale å velge mellom.
    Denne uken landet jeg noe fint - komplett Askhenazy-innspilling av Beethovens pianokonserter (Solti/Chicago), og komplett Beethovens symfonier, samme orkester og dirigent. Sistnevnte over fem full-lengde bånd, og begge i 7.5ips.

    Det blir fine ting å få i hus. Og det begynner å bli "litt" bredde over nyinnspillinger som tilbys på bånd. I dag er det enkelt å sample ting før kjøp, og de som lager disse båndene tilbyr kvalitetsarbeid og service/oppfølging - hvilket legger en fin aura over det å pakke opp og avspille musikken som kommer i hus fra ulike verdenshjørner.

    Og som LMC skriver - dette er et steg nærmere opprinnelsen enn hva man får med de fleste andre formater.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    bruker du samme maskin og eq kurve for 7,5 og 15ips?
    mvh
    Leif
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bruker du samme maskin og eq kurve for 7,5 og 15ips?
    mvh
    Leif
    IEC/CCIR er det greieste å satse på, siden nyutgivelsene i 15ips kommer i denne. Så at en av de nye tilbyderne av bånd hadde tenkt å bruke NAB, og det fikk de øyeblikkelig kritikk for. IEC er blitt den nye standarden.

    Når det gjelder amerikanske gamle bånd i NAB, så klarer de seg greit om man avspiller på en IEC-maskin i 7.5. Ingen av disse vil ha høyere avspillingshastighet. Ideelt sett burde jeg ha mulighet for å svitsje, og jeg har 3 EQ-settinger på min maskin, så slik sett kan jeg optimalisere NAB-avspillingen, men det blir ikke det samme som å ha en som er kalibrert til NAB.

    (Er man veldig på innertier'n, kan man få disse tre EQ-settingene justert til forskjellige kurver ved en kvalifisert tekniker, men det er ikke jeg. Når jeg tar en overhaling på maskinen om noen år, kan det være jeg ber om å få gjort en slik justering.)
    USA er største kildeland for gamle bånd, men det finnes gamle utgivelser å få kjøpt i Europa også, og disse vil være IEC/CCIR.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.996
    Antall liker
    13.461
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    så det var noen som bruker 6K5Hz som øvre shelving og....
    Thomas Mayer bruker ulik IEC på 7,5 og 15ips
    VinylSavor: RIAA, NAB & IEC Equalisation

    btw: hva anses som høyt timetall for en studiomaskin, som har vært jevnt og profft ettersett?

    mvh
    Leif
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    så det var noen som bruker 6K5Hz som øvre shelving og....
    Thomas Mayer bruker ulik IEC på 7,5 og 15ips
    VinylSavor: RIAA, NAB & IEC Equalisation

    btw: hva anses som høyt timetall for en studiomaskin, som har vært jevnt og profft ettersett?

    mvh
    Leif
    Det Mayer gjør er alternativet, å ha en separat komponent som gir svitjsemulighetene - også andre som produserer slike nå som spolebånd er blitt en kilde i tillegg til vinyl.
    Evnen til frekvensgjengivelse vil endre seg som funksjon av avspillingshastigheten - det er derfor det er svitsjemulighet for EQ-setting på min Technics, for å kompensere for dette. (Gir en boost på lav hastighet, og nærmest pass-through på høy. Spilleren klarer fint å spille inn 45kHz styresporet til et CD-4 signal i 15ips, som et mål på hvor bra disse er.)

    Når det gjelder timetall på en studiomaskin, burde ikke det være et problem, om den er godt vedlikeholdt. Men tapehodene bør være nye eller uten slitasje, i det minste.
    Slikt er valgfritt og opp til den enkelte, men jeg ville unngått veldig kompliserte maskiner med tidsstyring og masser av kretskort og prosessorer, såfremt man ikke får til en deal med en god tekniker, og har back-up enhet som kan kannibaliseres, eller kjøper en maskin som fortsatt støttes med reservedeler.

    Når jeg kikker inn i min Technics syns jeg den er komplisert nok, og er forundret over at det virker som det gjør. En Beogram 4000 vinylavspiller, som er komplisert innvendig, er dill i sammenligning. Og når man ser prosessorkort-rekka på studiomaskiner i toppklassen, ser man vel egentlig på muligheter for at ting ikke gjør det de skal.

    Studer A80 er en god korsvei mellom driftssikkerhet og akseptabel kompleksitet, etter manges erfaringer.
     
    Sist redigert:

    unison

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.08.2004
    Innlegg
    426
    Antall liker
    58
    Sted
    Otta
    Torget vurderinger
    0
    Da melder jeg meg på her da jeg har noen maskiner stående pluss en del taper til disse...

    Teac A 7300

    249.jpg


    Teac X-2000M

    205.jpg


    Teac X-1000R

    242.jpg


    Og en 8 track spiller

    207.jpg


    Jeg har 3 stk. flere 8 track inne spillere, men den jeg tok bilde av er den fineste og beste av de.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn