Tapped horn til bass?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg ville ungått "ufølsomme" små longthrow elementer
mvh
Leif

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
LMC skrev:
jeg ville ungått "ufølsomme" små longthrow elementer
mvh
Leif
Det er jeg helt enig i.

Peerless XXLS gir output ned mot 20-25 Hz, men krever mye watt inn. Pga parametrene, må du nesten bruke lukket kasse (i bassrefleks blir portstørrelsen veldig uhåndterlig), så eq blir nødvendig. Dette øker effektkravene ytterligere. Med bare 2" voice-coil vil dette elementet ha begrenset termisk kapasitet, og kan fort havne i power-compression. Skal du bruke XXLS ville jeg nok anbefale minst 4 stk pr. side. Og selv da vil (f eks) JBL 2242 gi mer enn dobbelt så mye output ved 25 Hz med samme effekt inn.

Større elementer med høyere følsomhet sammen med skikkelig voice-coil og kjøling låter IMO mye bedre og (ikke minst) betydelig mer dynamisk enn et typisk longthrow-element som Peeress XXLS.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.807
Torget vurderinger
23
Ingen diskusjon en gang; god, ren og rask bass handler i første rekke om å unngå POWER COMPRESSION, og da er det areal, stor svingspolediameter, god kjøling (gjerne elementer med lufting i magnetsystemet) og minst mulig arbeid som gjelder. En god 15" har et "snerr" i dypbasen som småelementer ikke klarer, og en tilsvarende god 18" enda litt til. Men det er langt færre gode 18" i forhold til 15".
Nesten litt trist at hififolket er så opphengt i disse små smultringene, men det er vel en følge av mange års markedsmakt og dreining.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
og mens Peeless´n er på vei tilbake har femtentommerne hatt mange utsving
lekende lett og raskt!
mvh
Leif

M

Mr-T

Gjest
Har noen av dere hørt 8x12_TOM sitt oppsett? Det er 4 stk Peerless XXLS 12" per side hvis jeg ikke tar helt feil. Lukket kasse og drives av en DP "sveisetrafo".

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
109.807
Torget vurderinger
23
Slike elementer burde hatt et nytt målebegrep i databladet; TF (c) Sluket

TF = Time-out Factor, måles i sekunder, hvor lang tid den må ha for å tenke seg om før neste note..

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Mr-T skrev:
Har noen av dere hørt 8x12_TOM sitt oppsett? Det er 4 stk Peerless XXLS 12" per side hvis jeg ikke tar helt feil. Lukket kasse og drives av en DP "sveisetrafo".
Jeg har hørt dette, og det mangler ikke smekk i bassen der. Det kan jeg love. Noe av det raskeste bassystemet jeg har hørt. Dette kommer selvfølgelig også an på hva man driver systemet med, og hos 8x12_TOM drives systemet med en haug med DP-amper.
Roger

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Watt er billig når man kjøper PA som Crown eller Behringer. Men jeg hadde ikke hatt imot å bruke kjølig klasse D.

15" skal nok gå fint.

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Watt er billig når .....
Sant nok, men jo mer watt inn, desto mer effekt som skal omsettes i varme i svingspolen, og dermed mer power compression.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Innebærer det at det også kan være en fordel å sette forsterkeren på utsiden?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
om et element står i fare for å bli overopphetet, hjelper det ikke spesielt mye med tilført varme fra innebygde forsterkere
trikset er store (ventilerte) spoler og lavt effektbehov
hjelper kanskje med svære kjøleribber bak på magneten
mvh
Leif

M

Mr-T

Gjest
Lenge siden jeg holdt på med så små elementer som 15", men jeg kan anbefale Beyma 15G40. Prisgunstig og god lyd synes jeg.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Lenge siden jeg holdt på med så små elementer som 15", men jeg kan anbefale Beyma 15G40. Prisgunstig og god lyd synes jeg.
"Så små som 15", hehe. Skal se på 15G40

Ser at du har hatt erfaring med JBL 2226G (Almighty Subwoofers). Mener du fortsatt det var en god bassløsning?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det ante meg. ;D

Er det slik å forstå at du mener at det ikke er noe som er i nærheten av dipol, selv i dypbass området?
Eller hva mener du kan være en bra alternativ løsning til dipol?

M

Mr-T

Gjest
F.eks ja. Jeg har hørt systemet hans. Det låt veldig bra det, også selv om jeg var pre-loaded med dyp skepsis til små smultringbasser....

J

J.J

Gjest
Stort areal som puster lite. Dessverre så kan en ikke kødde for mye med fysikken før det blir kompromisser lydmessig.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det målte ialle fall bra
har ikke hørt det selv
har ikke prioritert lav eff systemer iom at jeg likevel ikke er ute etter impulser i den retningen
masse andre systemer jeg gjerne skulle hørt,men tid er desverre en knapp ressurs
mvh
Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Orso, et tapped horn er vel omtrent det DÅRLIGSTE du kunne finne på å bygge fra hornfamilien, sett ut fra en målepyskopats synspunkt da. Prisnsippet mer eller mindre forlanger hjørne/bakveggmontasje hvor rombidraget utgjør en stor del av det ferdige resultatet, og eventuelle målinger er uinteressante dersom de ikke gjøres fra lytteposisjon. men som du vet, bass er det største kompromisset uansett prinsipp, horn eller ei, men et s.k."Tapped horn" er grassat mye morro for små penger og det finnes utallige eksempler på varianter og installasjoner som ikke måler veldig imponerende men som spiller riktig så bra.
Hentet fra en annen tråd.
Hva er det legger til grunn for at du mener tapped horn er det dårligste av horn til bass?
Jeg har kikket en del på frontladet horn også, men jeg kan ikke se at det måler noe bedre. Begge virker å ha de samme utfordringene. Frontladet horn kan bruke rimeligere driver, men går ikke like dybt som tapped horn. Riktig konstruert virker det ikke ut som det er ellers noen vesentlig forskjeller. Men åpen for innspill her.
Hvordan noe måler i lytteposisjon er et samspill med rommet og relatert til romnoder. Romnoder bør alltid behandles for et virkelig god resultat uavhengig av bassløsning.

Dette blir en subwoofer til hjemmekino hvor SPL og dypbass er prioritert. Til hifi har jeg foreløpig lagt horn på is. P.g.a. de peakene man få i passbandet og fordi det blir så stort. Ønsker nemlig en bassløsning med fleksibilitet til å dele så høyt som minst 200 Hz. Da er nok andre løsninger bedre enn horn. Kanskje to store bassrefleks suber?

Under er en foreløpig måling av en tapped horn som jeg vurderer å bygge. Den er under utvikling fortsatt og vil muligens bli litt bedre. Har ikke målinger av tidsdomenet enda.
1, 10, og 100w, 1m

Vedlegg

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
han sa fra et målemessig perspektiv!

TUBA THT !
kan fint deles til 200 og gir GODT bidrag IRL til 20
mvh
Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
han sa fra et målemessig perspektiv!

TUBA THT !
kan fint deles til 200 og gir GODT bidrag IRL til 20
mvh
Leif
Og jeg etterspør litt utdybning. :) Mye ulike meninger på området.

Tuba HT har jeg vurdert. Men. For det første har jeg ikke plass til den største/bredeste. Selv den litt mindre kan bli en utfordring med dybden på kassen. Og den går ikke veldig dybt uten roomgain. Han som har designet den er overhodet ikke villig til å svare på spørsmål angående målinger. Grafen på hjemmesiden er jo snorrett og åpenbart med masse smoothing. Den måler garantert ikke så bra og synes ikke det er noe godt tegn at designeren ikke vil svare på mer konkrete spørsmål.
Og det virker å være enighet blant mange at frontladet og tapped horn er rimelig like hvis begge er godt konstruert. Men sliter med å finne målinger av tidsdomenet på frontladet horn.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ok
har en stående i kjellern og den virker for å si det slik
ikke like brutal som Skramstad, men dog
trodde roomgain var en del av virkeligheten?
juniors er 90x90x60cm med Dayton 15 devet av Zachry D250 delt 18db/okt på ca 65
mvh
Leif

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Under er en foreløpig måling av en tapped horn som jeg vurderer å bygge. Den er under utvikling fortsatt og vil muligens bli litt bedre......
Målinger av dypbassområdet foretatt i et rom har svært begrenset overføringsverdi til hvordan dette vil måle i et annet rom.

Såfremt det forutsettes at høyttaleren faktisk har tilstrekkelig kapasitet til dypbass, har rombidrag (stående bølger, refleksjoner og roomgain) langt mer betydning for den endelige frekvensresponsen enn responsen fra selve høyttaleren. Når det gjelder dypbass, er det egenlig mest selve rommet (og hvordan høyttaleren kobler seg til rommet) man måler.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Under er en foreløpig måling av en tapped horn som jeg vurderer å bygge. Den er under utvikling fortsatt og vil muligens bli litt bedre......
Målinger av dypbassområdet foretatt i et rom har svært begrenset overføringsverdi til hvordan dette vil måle i et annet rom.

Såfremt det forutsettes at høyttaleren faktisk har tilstrekkelig kapasitet til dypbass, har rombidrag (stående bølger, refleksjoner og roomgain) langt mer betydning for den endelige frekvensresponsen enn responsen fra selve høyttaleren. Når det gjelder dypbass, er det egenlig mest selve rommet (og hvordan høyttaleren kobler seg til rommet) man måler.
Det er en groundplane måling.

Det andre du skriver er en selvfølge for meg.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
virket ikke slik på tidligere svar imo
mvh
Leif

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
virket ikke slik på tidligere svar imo
mvh
Leif
Det er jo ikke slik at designet er uvensentlig selv om rommet og plassering betyr mest. Betydelige resonanser fra utformingen av kassen er ønskelig å unngå. Der ligger det en utfordring med horn. Beste jeg har sett der er kanskje Danley DTS-20, men den er veldig vanskelig å kopiere (resonator system) og for dyr å kjøpe ferdig.
Blir det tilsvarende hvis man skal lage bassrefleks. Da er det vesentlig at man unngår hørbar portstøy. Her finnes det mange dårlige konstruerte løsninger kommersielt.

Så viktig med et godt grunndesign. Tuba HT er sikkert et godt alternativ. Trolig nok bass til det meste. Er jo ikke noe poeng å lage riper i veggene og få møblene til å gå. ;D

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
Det andre du skriver er en selvfølge for meg.
I beste mening: da skjønner jeg ikke helt hvorfor du er så opptatt av konstruksjonsprinsipper, eller målinger foretatt andre steder.
Under den forutsetning at vi snakker om dypbass, og gitt at løsningen har den tilstrekkelige kapasiteten, er valget melom ulike konstruksjonsprinsipper (lukket, bassrefleks, horn, dipol) langt underordnet rommets egenskaper og påvirkning.

Kapasitet er (i de fleste tilfeller) lett å beregne og/eller simulere. Løsninger med stort sett lik kapasitet, vil i dypbassområdet også måle stort sett likt i en utendørs groundplane måling.

Dette er derfor et område hvor implementering og tilpasning er ekstremt mye viktigere enn konstruksjonsprinsipper, og de viktigste kriterier for valg bør imo være løsningens praktiske implementerbarhet i et gitt rom: altså størrelse, plassering, cut-off- eller avstemmingsfrekvens i forhold til de viktigste rom-noder, osv.

En nyttig implementeringsteknikk kan være å først måle hvilket faktisk roomgain du får i det konkrete rommet, og deretter velge en løsning med en frekvenskurve som matcher dette best mulig, og som ellers lar seg integrere med resten av systemet på en god måte.

PS: kasseresonanser blir neppe et problem i dypbassområdet. Med en godt utført kasse, havner de høyere opp i frekvensområdet, og vil ikke bli trigget i særlig grad. Og at kasser/horn/bassporter forøvrig er designet riktig, må jo være en selvfølge.

Sist redigert:

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.637
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
gode poenger som vanlig........

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
PS: kasseresonanser blir neppe et problem i dypbassområdet. Med en godt utført kasse, havner de høyere opp i frekvensområdet, og vil ikke bli trigget i særlig grad. Og at kasser/horn/bassporter forøvrig er designet riktig, må jo være en selvfølge.
Det er jo resonanser og andre utfordriner som er tilfellet med en del design grelv. Tatt en titt på diverse groundplane målinger, så ser man klare forskjeller på resonanser. Ønsker selvsagt så ren bass så mulig innenfor prinsippet og passbandet. En del tapped horn har f.eks mye ringing. En del har det ikke. Her kan det være betydelige forskjeller og det vil være godt hørbart. Selvsagt snakker vi om gode og mindre gode design, men det er jo nettopp det jeg leter meg frem til.

Ellers heller jeg også mer og mer mot det du skriver. Jeg tror ikke det er noe magisk med f.eks dipoler. Det er ingen seriøs dokumentasjon på de trigger mindre romnoder hvis de flytter like mye luft og samme dypbass. Direktiviteten i bass forsvinner i stor grad i rom vi snakker om. Utendørs blir derimot noe annet. Det er ikke tilfeldig at kardioide brukes mye i PA sammenheng. Men i små rom så dominerer romnoder uavhengig av om det er kasse, horn, åpen baffel, osv. Kan virke som flere suber kan jevne ut responsen til en viss grad, men fortsatt vil man ha problemer i tidsdomenet. Ja, det blir forsterket med flere suber.

T

Torget

Gjest
Ser at mange tapped horn har ganske likt nivå i hver ende av de to oktavene de dekker, mens noen få avtar noe nedover i frevens (innenfor samme området).

Vil de TH-hornene som avtar litt i nivå nedover generelt være lettere å få til i et rom?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ser at mange tapped horn har ganske likt nivå i hver ende av de to oktavene de dekker, mens noen få avtar noe nedover i frevens (innenfor samme området).

Vil de TH-hornene som avtar litt i nivå nedover generelt være lettere å få til i et rom?
Ja, de som avtar nedover vil helt klart være enklere å få til. Mindre resonanser.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kunne tenke meg å høre litt om hvordan tapped horn fungerer til bass. Vurderer kjøpe å kjøpe en/to Danley DTS-10 som selges som kit
Hva med en TH-115?

Vis vedlegget 184889
Det har skjedd litt siden det innlegget. TH er ikke aktuelt lenger til musikk anlegget. Der har jeg nå valgt en annen løsning. Det blir bassrefleks med JBL 2226J drivere. Venter på de. Til surround kan derimot TH bli aktuelt, men ikke med det aller første. Uansett så blir det nok DIY i så fall. Er for dyrt å frakte disse fra Danley og USA til Norge.

T

Torget

Gjest
Uansett så blir det nok DIY i så fall. Er for dyrt å frakte disse fra Danley og USA til Norge.
Det var igrunn det jeg tenkte på.
Synes det er litt rart at jeg ikke har funnet noen cloner av disse på nettet,
da tegningen Danley selv har lagt ut gir endel info.

Mvh

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Ok. Det er en på avsforum.com som har laget noen og deler tegninger. Han holder på en ny nå som jeg vil vurdere. Her er to eldre han har bygget:
Lilmike's Cinema T-6
Lilmike's Cinema F-20

Har sett noen laget kloner av DTS-10, men usikker på hvor bra de har lyktes. DTS-20 vil være veldig vanskelig å kopiere siden den bruker en spesiell munning og er rørresonatorer.

Topp Bunn