Technics Matsushita Electric Trading Co., Ltd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.640
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Har søkt og funnet Luxman sin anbefalte olje. Men den må skaffes fra Japan. Får ikke til å legge inn bestilling på mindre enn 4 liter, så det er uaktuelt.
    De fleste oljer som er til platespillere duger, det meste er svada uansett. Motor olje jobber under extreme forhold og duger nok på 33/45 rpm også🤔😁. Så jeg hadde ikke blitt stresset så mye av det der😜

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    10
    De fleste oljer som er til platespillere duger, det meste er svada uansett. Motor olje jobber under extreme forhold og duger nok på 33/45 rpm også🤔😁. Så jeg hadde ikke blitt stresset så mye av det der😜
    Neida, enig med deg og stresser egentlig ikke med saken, men ville gjerne ha den spesialoljen med molybden for å være 100% sikker. Nå ser det også ut til at saken skal ordne seg med ei lita flaske fra Stereofil.

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.773
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Komisk syns du sikkert, men det driter jeg i.
    Skjønner ikke hva jeg har gjort deg? Du har misforstått meg før og fortsetter å hakke på meg uten at jeg har adressert deg på noen måte nå?

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Olje er null synsing viskositet på oljen å kvaliteten er en del av lager/ spindel design å funksjonalitet . Mvh

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    41.855
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Ser ikke problemet, det er det samme hvilken olje en bruker :) Hvorfor må ting være så vanskelig 🤔

mvh

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.309
    Torget vurderinger
    0
    Nå ser det også ut til at saken skal ordne seg med ei lita flaske fra Stereofil.
    Så bra at noen kan bidra med et par dråper for å holde liv i produktet de neste 50 år (y)

Fyll opp til 2-tallet så har den neste eieren olje for 100 år ekstra....... 👔

vinyl_syringe.jpg

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.081
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke hva jeg har gjort deg? Du har misforstått meg før og fortsetter å hakke på meg uten at jeg har adressert deg på noen måte nå?
    @K.H. har hatt noen sånne utbrudd før, kanskje bare en dårlig dag, på han 😇

TomVen

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Antall liker
    485
    Sted
    Jar
    Det finnes lagerteknologier som gjør det unødvendig å tilføre ny olje. Eksempler på spillere med forseglet oljebad er SME og større Micro Seiki; disse skal aldri ha supplerende olje i lageret. Jeg sendte forespørsel til SME om det virkelig var slik at min Model 20 aldri skulle ha olje, og fikk bekreftet det ("it's lubricated for life").

Det finnes også ulike lager som ikke bruker olje, men materialer som gir riktig friksjon.

Etter min mening er det en stor fordel om man kan unngå smøring. Å åpne lageret gir en risiko for små riper, og bør unngås. Det er rart hvordan audiofile kan bruke penger på kabelløftere og andre remedier som neppe har betydning, men gladelig åpner lageret på dyre platespillere... Også merkelig at det ikke er vektlagt mer i tester av platespillere og i manualer hva slags smørebehov spilleren har. Jeg ville styrt unna spillere som krever hyppig smøring, og i alle fall spillere som skal sendes bort for å få olje.

I bruksanvisningen til eldre Technics-spillere står det som regel noe om at spindelen skal ha litt olje, med lange intervaller. Det står ikke noe om det i bruksanvisningen til SL1200G. Det kan vel tolkes som at det er unødvendig å smøre den.

Sist redigert:

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    14
    Det finnes lagerteknologier som gjør det unødvendig å tilføre ny olje. Eksempler på spillere med forseglet oljebad er SME og større Micro Seiki; disse skal aldri ha supplerende olje i lageret. Jeg sendte forespørsel til SME om det virkelig var slik at min Model 20 aldri skulle ha olje, og fikk bekreftet det ("it's lubricated for life").

Det finnes også ulike lager som ikke bruker olje, men materialer som gir riktig friksjon.

Etter min mening er det en stor fordel om man kan unngå smøring. Å åpne lageret gir en risiko for små riper, og bør unngås. Det er rart hvordan audiofile kan bruke penger på kabelløftere og andre remedier som neppe har betydning, men gladelig åpner lageret på dyre platespillere... Også merkelig at det ikke er vektlagt mer i tester av platespillere og i manualer hva slags smørebehov spilleren har. Jeg ville styrt unna spillere som krever hyppig smøring, og i alle fall spillere som skal sendes bort for å få olje.

I bruksanvisningen til eldre Technics-spillere står det som regel noe om at spindelen skal ha litt olje, med lange intervaller. Det står ikke noe om det i bruksanvisningen til SL1200G. Det kan vel tolkes som at det er unødvendig å smøre den.
    Det er dette jeg tenker også. (y)
    Har en Pioneer PLC 590 og der står det også "lubricated for life", så dette er ikke noe nytt.

TAF

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Antall liker
    437
    Torget vurderinger
    14
    Om det IKKE står i brukermanualen, da er det vel å betrakte som vedlikehold-fri.
    Om det står noe i Servicemanualen, er det = ikke for brukere men for teknikkere å foreta vedlikehold ;)
    Samme
    Om det IKKE står i brukermanualen, da er det vel å betrakte som vedlikehold-fri.
    Om det står noe i Servicemanualen, er det = ikke for brukere men for teknikkere å foreta vedlikehold ;)
    Samme tenkte jeg.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    10
    Fordi noen vil gjøre det vanskelig😁
    Hvis det er meg du sikter til så er jeg slett ikke ute etter å gjøre ting vanskelig, men jeg foretrekker å gjøre ting riktig, så langt det er mulig. Kunne sikkert ha brukt min avdøde bestefars gamle Sabb olje, siden olje er olje, men det ønsker jeg ikke.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    819
    Det ble vel sagt før at en (eneste?) fordel med Lada var at den ble levert med et rikholdig verktøysett i bagasjerommet.

Jeg har i alle fall foreløpig ikke følt behov for å smøre noe på min 1200G, som er brukt nesten daglig siden den ble introdusert. Men jeg har aldri sjekket om det kan bli nødvendig.

• Liker
    Reaksjoner: TAF

Laban MK3

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Antall liker
    1.743
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis det er sintret bronze lager på 1200G holder det vel det en mannsalder vil jeg tru :)
    ( sintret bronze er nok ferdig innkokt med smøring til antatt levetid fra fabrikk ) :)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    42.773
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    For å avslutte temaet:

New self-lubricating impregnated metal bearings help produce a maintenance-free motor drive system.

Ble medlem
    27.10.2023
    Antall liker
    7.928
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    5
    Dette må vel være noe for entusiastene?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.180
    Sted
    Holmestrand
    «Oljer til platespillere»?
    Hvilke spesielle egenskaper krever en platespiller i forhold til smøreegenskaper.
    Vi snakker lav hastighet, lav temperatur, ikke spesielt trykk…
    Kort og godt lite krevende ville jeg tro?

Sist redigert:

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.640
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    «Oljer til platespillere»?
    Hvilke spesielle egenskaper krever en platespiller i forhold til smøreefenskaper.
    Vi snakker lav hastighet, lav temperatur, ikke spesielt trykk…
    Kort og godt lite krevende ville jeg tro?
    Ja 🙄

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.399
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Platespillerlagre er ulike. Oljer er ulike.
    Jeg har sett en Thorens TD 125 Mk. I som ikke klarte 33 1/3 på grunn av ukyndig valg av olje.
    Ikke så lurt å ta lett på det. Det vanskelige kan være å vite/finne ut hva «spesialoljen» faktisk har av spesifikasjoner.

K.H.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Antall liker
    1.185
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har sett en Thorens TD 125 Mk. I som ikke klarte 33 1/3 på grunn av ukyndig valg av olje.
    Ikke så lurt å ta lett på det. Det vanskelige kan være å vite/finne ut hva «spesialoljen» faktisk har av spesifikasjoner.
    Enig. Luxman anbefaler i alle fall en spesialolje til lageret på PD-171. Siden jeg ikke er noen ekspert på området velger jeg å følge denne anbefalingen. Litt rart da å nærmest bli latterliggjort for dette. Men greit nok, folk må gjerne bruke myggolje for min del, siden olje er olje.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    57.640
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Enig. Luxman anbefaler i alle fall en spesialolje til lageret på PD-171. Siden jeg ikke er noen ekspert på området velger jeg å følge denne anbefalingen. Litt rart da å nærmest bli latterliggjort for dette. Men greit nok, folk må gjerne bruke myggolje for min del, siden olje er olje.
    Ingen som lattlerlig gjør deg, heller bransjen som skal vanskelig gjøre altmulig😉

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.180
    Sted
    Holmestrand
    Oljer er ulike, men da ofte fordi de brukes i krevende sammenhenger.
    Og smøring er interessant.
    En platespiller er ikke krevende, så jeg lurer bare på hvilke kvaliteter disse spesialoljene besitter.
    Akademisk interesse ved siden av det rent praktiske.
    🤗

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.399
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Viskositet selvfølgelig. Korrosivitet (faktisk). Sikkert flere.
    Jeg har vel enda stående bortimot 1 liter Rega Planar 3 anno 1987 spekk girolje. Har også olje til Thorensen, men i mindre kvantum. Oljeskift på 65-årsdagen min. Det er enda en stund til.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.180
    Sted
    Holmestrand
    Viskositet selvfølgelig. Korrosivitet (faktisk). Sikkert flere.
    Jeg har vel enda stående bortimot 1 liter Rega Planar 3 anno 1987 spekk girolje. Har også olje til Thorensen, men i mindre kvantum. Oljeskift på 65-årsdagen min. Det er enda en stund til.
    Joda.
    Olje har masse spesielle egenskaper,
    jeg lurer bare på hvorfor en platespiller skulle trenge «spesialolje».
    Alt som trenger smøring har jo en spek for smøremidlene, men det er ikke så mye av det vi møter i det daglige som trenger noe som kan kalles spesialolje.
    Tviler veeeeldig sterkt på at en platespillerprodusent har sin egen unike olje. De kjøper nok et eller annet passende produkt, fyller det på en flaske av høvelig størrelse, kvadrer prisen og ganger med pi, før man klasker på en merkelapp med «Thorens Sonderschmiermittel» eller noe slikt.
    Dette utløser i sin tur angst og traumer hos audiofile…
    😂
    Denne var spesifisert til bruk til i den ene enden av en spindel. 1 dråpe.
    Kun ved første installasjon. Skulle ikke oljes på nytt. Egentlig litt samme type lager som i en platespiller.
    IMG_8543.jpeg
    IMG_8544.jpeg
    IMG_8545.jpeg
    IMG_8546.jpeg

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.086
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Joda.
    Olje har masse spesielle egenskaper,
    jeg lurer bare på hvorfor en platespiller skulle trenge «spesialolje».
    Alt som trenger smøring har jo en spek for smøremidlene, men det er ikke så mye av det vi møter i det daglige som trenger noe som kan kalles spesialolje.
    Tviler veeeeldig sterkt på at en platespillerprodusent har sin egen unike olje. De kjøper nok et eller annet passende produkt, fyller det på en flaske av høvelig størrelse, kvadrer prisen og ganger med pi, før man klasker på en merkelapp med «Thorens Sonderschmiermittel» eller noe slikt.
    Dette utløser i sin tur angst og traumer hos audiofile…
    😂
    Denne var spesifisert til bruk til i den ene enden av en spindel. 1 dråpe.
    Kun ved første installasjon. Skulle ikke oljes på nytt. Egentlig litt samme type lager som i en platespiller. Vis vedlegget 1069240 Vis vedlegget 1069241 Vis vedlegget 1069242 Vis vedlegget 1069243
    Det är väl ingen annan än du som fabrikerar ett problem ut av detta? :rolleyes: Får nästan känslan av att du fiskar efter krangling.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.401
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Overhodet ikke.
    Som sagt bare nysgjerrig på hvilke spesielle egenskaper produsentene mener er viktige.
    Det vil nok i realiteten være viskositeten man er på jakt etter - og at denne bør være forholdsvis stabil på relevante temperaturer. Forskjeller i viskositet er nok større en man tenker over. Ved atmosfærisk trykk og 20C er viskositeten til vann 1.0 mPs, mens viskositeten til rapsolje kan være 60-100 mPs. Baseoljer til oljebasert boreslam ligger gjerne på 2-6 mPs ved samme forhold.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn