Suverent jobba! Små modifikasjoner på denne spilleren, kan gi store utslag i lydforbedringer
Den beste oppgraderingen er å fjerne strømforsyning som støyer, og som ligger under tallerken. Og har du ekstra til overs; vel, Mike New bearing gjør noe med spilleren du ikke trodde var mulig.
Takk.
Jeg har tenkt litt på å flytte psu ut av spilleren evt bygge en ny, men jeg er litt skeptisk til både ekstern psu og nytt lager etter at jeg har lekt meg med akrylmatten. Når jeg setter stiften ned på akrylmatta og skrur volumet godt opp er det ikke antydning til støy. I mitt hode burde det bli ulyder ved spilling av blank plate hvis trafo eller lager støyer.
Har en følelse av at det er mer å hente på å legge pengene i RIAA trinn eller rett og slett flere vinylplater.
Med Mike New Bearing og en kvalitets psu fra f.eks Mains Cables R Us, så vil du merke forskjell
Jeg trodde også alt var tyst og såre vel før jeg oppgraderte. Det var det ikke, og 1210 blir en helt annen spiller. Tro meg!
Riaa er så klart også veldig viktig, så det er spørs på prioriteringer. Jeg har alltid prioritert kilden først i alle år jeg har holdt på. For om kilden har svakheter, så hjelper det lite at resten av kjeden er bra. Med svakheter i kilden vil Riaa aldri låte optimalt. Selv en rimelig Riaa kan låte svært så godt dersom kilden har ting på stell. Den gode regelen: "shit in, shit out" har fungert for meg i alle år
Når det gjelder å oppgradere lageret, som er viktig på absolutt alle platespillere, så kan du lese litt om det her. Bla gjerne ned til "Listening":
http://hifipig.com/mike-new-bearing-for-technics-1210-turntable/
Denne oppgraderingen er ikke liten.
Så må en huske på at motoren er av meget høy kvalitet, og skulle et slikt drivverk produseres i dag så hadde nok spilleren kostet 15-20.000kr. Det er ingen av de Technics-kopiene som kan matche nøyaktigheten til motoren fra en 1210; selv ikke den nye spilleren fra Pioneer. Ei heller resten av byggekvalitet i chassis. Technics klarte å selge spillerne så billig (ca.
5000-7000 kr) fordi de hadde en stor produksjonskapasitet og solgte mer spillere enn noe annet merke. Derfor er det tabbe å regne spilleren som en billig-spiller. Vel, den er billig, men kvaliteten er alt annet enn billig. Så det å utbedre de tingene på spilleren som Technics MÅTTE kutte kostnadene på, vil gi deg en spiller helt på høyde med en Technics SP-10mk2. Lager, strømforsyning og arm (f.eks en Jelco 750D som er glimrende).
Mange mener at oppgraderingene er dyre, men jeg mener nå ikke det. Komplett kvalitets PSU med Furutech kontakter og helt ny regulator til drøye 3000 kr er billig. Hiv på en ny strømforsyning til Linn LP12 så skjønner man at 3000 kr er billig. Mike New lageret koster litt. Det gjør det, og jeg vurderte mye frem og tilbake. Men med ubetingede positive tester (som den jeg limte inn) og masse skriveringer på flere forum, gjorde at jeg nå er veldig glad for den investeringen. Og ny arm satte prikken over i-en
Det fine er at man kan ta litt av gangen.