Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• cox

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Antall liker
    312
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode ord. Innspilling pågår. Fruen er litt betenkt over mengden av gammel prog i heimen akkurat nå.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.185
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Lekkert begge to! Bilder liker vi :)
    @Lazyman: Hvilke modifikasjoner har du gjort?

Lazymann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Arm Jelco 750D Black Arm board i kopper fra Australia (Mike) og føtter fra UK. Neste oppgradering er nye Jasmin Riia som kommer til uken. PU er Denon DL103R

ROS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Flott "vinylavdeling" du har der Lazymann. Jeg liker platehyllene dine, hva er dette for noe fint? Finnes disse hyllene fortsatt i salg? Eller er det DIY?

Lazymann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Hei Robin! Det er DIY som jeg lagde for noen år siden. Vanlig møbelplater hos bygger'n. Kappet, limt og skrudd. Sparkling og malt med skummrulle. Satt på frontlister med downlight under med demper. Enkelt og greit :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Tenkte at jeg måtte slenge ut et bilde av min SL-1210 modifisert jeg også :)
    Flott å se at flere har den nydelige 1210M5G i modifisert form:) Isonoe-føttene gjør virkelig susen for lyden, men setter du den i Isokinetik TechniBoots, så får Isonoe-føttene enda bedre arbeidsforhold.

ROS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Har kikka litt på Isonoe i det siste, men synes egentlig de blir litt i overkant dyre i disse valutatider. Har fortsatt på de originale føttene på min mk2, men de er blitt noe morkne i gummien nå etter nærmere tre og et halvt tiårs tjeneste.
    Fotbytte står derfor uansett på lista.
    Funderer litt på hvor store lydforbedringer som egentilg kan forventes ved å oppgradere til Isonoes. Er det noen typer underlag som reduserer nytten/nødvendigheten av Isonoe? Har sett meninger på verdendveven om at oppgradering til Isonoene har mest for seg hvis man vil isolere spilleren fra eksterne lavfrekvente vibrasoner.
    Hva mener dere som har Isonoe?
    En annen ting, er Isonoene veldig myke i opphenget slik at spilleren føles veldig slingrete og fjærende ved vanlig bruk?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Isonoe strammer opp lydbildet betraktelig og bassen blir strammere. De fungerer på en måte som et trampoline-oppheng, men de er ganske stive. Ikke som en Linn LP12 hvor hele spilleren skjelver:) Jeg må trykke ganske hardt ned på spilleren før de gir etter. Det finnes andre sorbotan-baserte føtter også, og også de er bedre enn de som står på fra fabrikk. De har en god del å si, selv om de ikke gir noen ekstreme surperlativer. Men sammen med flere små-oppgraderinger så er oppgradering av føtter et must. Men du må ikke ha Isonoe. Om du f.eks kjøper IsoKinetik TechniBoots så beholder du original-føttene og setter de oppi TechniBoots. Tipper du da får 80% av lydforbedringen til Isonoe med de rimelige Isonoe. Isonoe er jo i tillegg et lekkert design:)

ROS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Takker for info. Jo, design og utseende har betydning for min del, og i så måte må det nok bli Isonoe i svart hvis jeg oppgraderer føttene.
    kjekt også å vite at de ikke er så myke i opphenget at spilleren blir skjelven.
    Techniboots utgår for min del pga utseende...

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.185
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Helt enig med Analog, techoboots svir i øya ;p
    y.jpg

Forøvrig enig med ChrisAndre, Isonoe funker fint. Jeg har spilleren stående på en plattform som hviler på Sorbothanebein. Kombinasjonen fungerer svært godt :)

Lazymann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Isokinetik TechniBoots er veldig bra. De skal jeg ha. Og så har jeg "hermet" litt fra deg, Jasmine LP2.5DU er på vei :)

ROS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    LP2.5DU er jeg også interessert i, håpte det skulle komme en på brukten snart. Er vel bare å bestille fra ebay. Du må poste dine lytteinntrykk når du får den i hus. Jeg har dessuten siktet meg inn på en AT150MLX pickup, skal bare somle litt til før jeg trykker kjøp på den.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jasmine LP2.5DU er virkelig bra:) Jeg har falt helt for London Decca-lyden og skal vurdere å gå over til Croft riaa, men må få somlet meg til å teste en først. Men det blir uansett en stund til siden jeg akkurat kjøpte meg DAC.

ROS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer;)
    Nuh, man må altså beregne å modifisere allerede ved ankomst? Regner med du har kikka under panseret på selve riaa trinnet også, fant du noe tilsvarende mistenksomt der?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Grattis. Men det er kanskje greit å ta dette i tråden som omhandler Jasmine:)

Lazymann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    @ChrisAndre ja det er helt riktig. Beklager ble vel litt overivrig :)

Lazymann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Jeg skal poste inntrykk og de oppgraderingene jeg skal gjøre på Jasmine. Pictures will come :)

666

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Antall liker
    6.183
    Torget vurderinger
    14
    Kjenner veldig på at jeg solgte min 1210 mk2, knurrr

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Få deg en 1210M5G og oppgrader den. Det spiller så utrolig flott og dynamisk:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ellers kan jeg på det varmeste anbefale at folk kikker nærmere på de nye London Decca pickuper. For de som har hørt PUer i 20.000-kroners klassen, så sier de at London Decca Super Gold er blant de aller beste. På dynamikk er det knapt noen som overgår den. Noen MCer er like gode på dynamikk få om noen er bedre, men da snakkes det visst om veldig dyre MCer. Men så har samtidig London Decca den som heter Reference til ca. 36.000kr, og den skal det litt for å overgå. Min Super Gold med DeccaPod ligger på ca. 10.000 kr, men rett under finnes den som heter kun Gold. Rett over min er den som heter London Decca Jubilee. Du trenger en god arm som f.eks Jelco 750D eller andre medium til tunge armer av god kvalitet. Decca med Nottingham platespillere skal også gi kanon-lyd!

Divine Audio i England har masse kunnskap om disse, og kjempeservice. Gamle myter om at de er av dårlig kvalitet stemmer mest for de helt gamle Decca, og ikke de nye London Decca. De nye holder like lenge som gode MCer ellers. Når diamant er slitt sendes den til Divine Audio. Der tar de full service med rens, smøring og ny diamant og man har i praksis helt ny PU etter dette. Pris ca. 3000 kr, noe som er rimelig ift hva re-tipping av MCer koster.

Det spesielle med Decca er at de ikke har tradisjonell nålefane hvor diamanten er festet til samtidig som de er av moving iron prinsipp. Dette gir lynhurtig respons fra rilla, og det hele ligner litt på hvordan vinyl graveres. Med nålefaner må bevegelsene gå opp gjennom nålefanen, og det er bevegelsene i nålefanen som gir bevegelsene i coil eller magneten. Derfor har nålefanemateriale og vekt mye å si. På London Decca reagerer coilene direkte, fordi diamanten ligger rett i rilla uten den tradisjonelle nålefanen som må bevege seg etter hvordan diamanten går i rilla.

Stemmeprakt, ekstrem dynamikk og hurtighet, stram bass og en live følelse som er unik for Decca.

Bare et tips fra en veldig fornøyd bruker, pluss at flere enn meg har opplevd success med Decca/1210 :)

aec_referenz.jpg

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Fikk ett byggesett i posten idag, så nå fikk jeg endelig målt kapasitans på RCA kabel og armkabel.
    DSC_0862.jpg

Jeg målte den originale RCA kabelen til 73pF, så her må jeg til med loddebolten og få målt den nye kabelen og armkabel hver for seg. Jeg går utifra at riaa trinnet har 100pF på inngangen, så her må jeg nok korte inn RCA kabelen eller rewire armen for å komme ned på de 200pF som AT anbefaler.

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.185
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Fikk ett byggesett i posten idag, så nå fikk jeg endelig målt kapasitans på RCA kabel og armkabel.
    Vis vedlegget 302598

Jeg målte den originale RCA kabelen til 73pF, så her må jeg til med loddebolten og få målt den nye kabelen og armkabel hver for seg. Jeg går utifra at riaa trinnet har 100pF på inngangen, så her må jeg nok korte inn RCA kabelen eller rewire armen for å komme ned på de 200pF som AT anbefaler.
    Det så skikkelig snasent ut! Kunne du linket til hvor et slikt måleapparatur kan kjøpes?

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Kjøpte den her.
    M328 DIY Kit Capacitance ESR Inductance Resistor LCR Meter Component Tester | eBay

Kjekk liten sak :)

Edit:
    Prøvde meg frem med justering av VTA idag, for å få headshell i vater måtte jeg legge den originale gummimatta under acrylmatta. Lyden ble mye bedre av det, men spindelen blir da så kort at clampen ikke får tak.
    Ser for meg at jeg kan montere en spacer som er like tykk som gummimatta mellom headshell og pickup for å omgå dette problemet. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt spacere til dette formålet? Vil ekstra vekt på headshell gi negativ effekt på lyden?

Sist redigert:

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Jeg har vært dum og falt for fine plugger og nylonstrømpe.
    Jeg loddet løs "lavkapasitans"kabelen idag for å måle kapasitansen med følgende resultat :
    DSC_0875.jpg

Dette var ikke godt nok, så jeg klippet den i to.
    DSC_0877.jpg

Fremdeles dårligere enn technics kabelen i full lengde, så da prøvde jeg istedet å klippe technics kabelen i to.
    DSC_0876.jpg

Endte med å flytte plugger og strømpe over på technics kabelen.
    DSC_0880.jpg

Sluttresultatet med armkabler :D
    DSC_0882.jpg

Konklusjonen får være at den originale RCA kabelen er tilstrekkelig og at man kan korte den inn litt hvis man sliter med for høy kapasitans.

ROS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.12.2005
    Antall liker
    373
    Torget vurderinger
    2
    Det overrasker meg litt at den originale Technics phonokabelen har såpass lav kapasitans som du måler, jeg innbilte meg at den ville være en del høyere.

Her er forøvrig litt interessant info/tips til kabel med lav kapasitans:
    Using Digital Audio Cable For Analog Audio_301156

Ser dog ut som om alle som selger 110 ohms kabel på nett kun selger hele tromler.

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Jeg ble selv overrasket over technicskabelen. Den er 73pF i original lengde.
    Det skal nevnes at noen av de senest produserte spillerene hadde kabel med høyere kapasitans.
    TECHNICS PRODUCTION CHANGE REPORT BY KAB

Kablene på min hadde like RCA plugger som den med høy kapasitans mens lederene var like tykke som på den med lav kapasitans.
    Kanskje de ble levert med lavere kapasitans i Europa?
    For meg ser det iverfall ut som de prøver å melke mest mulig penger ut av folk ved å gi inntrykk av at RCA og armkabler er alt for dårlige.
    Armkablene har jo nesten ingen kapasitans og leder godt, så jeg ser ingen grunn til å bytte dem.

Edit, ser at de bruker begrepet "total Capacitance " i artikkelen. Det kan se ut som de plusser sammen kapasitansen for de to lederene. Da stemmer det ikke så værst med de 73pF som jeg målte min til.

L

Laban MK2

Gjest
    Tru hvordan støymåling hadde slått ut med stetoskop originalt kontra (The Mike New High Precision Bearing) ?

NLS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Kan melde mig ind i klubben, omsider :)
    Har købt en velfungerende mk2 af medlem på forum, og efter langt tilløb fået monteret en Technics P24. Kommer til at opgradere "moderat" indtil sommer hvor hele sættet (se signatur) blir indflyttergave for gutten, når han flytter uddannelsessted. Indtil da kan far lege, og finde ud af om dette er noget der skal satses på :) Specielt preampen sætter nok begrænsninger, men er spændt på hvor langt jeg kan komme...

Technichs 1210 kørende 1.jpg
    Technichs kørende 3.jpg
    Technichs 1210 kørende 2.jpg

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Har en 1210MkII og har litt problemer med armliften. Den løfter fint opp, men vil ikke senke armen. Noen tips og forslag til utbedring?

L

Laban MK2

Gjest
    Har købt en velfungerende mk2 af medlem på forum, og efter langt tilløb fået monteret en Technics P24. Kommer til at opgradere "moderat" indtil sommer hvor hele sættet (se signatur) blir indflyttergave for gutten, når han flytter uddannelsessted. Indtil da kan far lege, og finde ud af om dette er noget der skal satses på :) Specielt preampen sætter nok begrænsninger, men er spændt på hvor langt jeg kan komme...

Vis vedlegget 303317 Vis vedlegget 303318 Vis vedlegget 303319
    Skal du herpe en 1210 du også @T.T ?

Lazymann

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Denne spilleren begynner jo å dra på årene. Så det kan være full av gammel moro, stø og skit, eller fått seg en trøkk. Jeg anbefaler å ta ut hele uniten og åpne den. Det er Ganske rask jobb å sjekke. Opp er som regel ikke problem. Fordi du fysisk løfter den opp.

Har en 1210MkII og har litt problemer med armliften. Den løfter fint opp, men vil ikke senke armen. Noen tips og forslag til utbedring?

• Liker
    Reaksjoner: TT.

NLS

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Skal du herpe en 1210 du også @T.T ?
    Hu? Denne forstod jeg ikke. Boet i Norge siden 93, men der er fortsat ting i sproget jeg stopper op ved.. :)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    ^ denne var nok til meg NLS, men det ble sitert fra din post, hvorfor vet jeg ikke.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Denne spilleren begynner jo å dra på årene. Så det kan være full av gammel moro, stø og skit, eller fått seg en trøkk. Jeg anbefaler å ta ut hele uniten og åpne den. Det er Ganske rask jobb å sjekke. Opp er som regel ikke problem. Fordi du fysisk løfter den opp.

Han nå demontert spilleren og fått gjort rent alle bevegelige deler til armen og armløfteren. Har satt alt på plass igjen og endelig fungerer løftemekanismen. Fikk dessuten byttet jordingskabelen, da denne var veldig kort. Så nå har jeg en velfungerende 1210

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn