Ellers kan jeg på det varmeste anbefale at folk kikker nærmere på de nye London Decca pickuper. For de som har hørt PUer i 20.000-kroners klassen, så sier de at London Decca Super Gold er blant de aller beste. På dynamikk er det knapt noen som overgår den. Noen MCer er like gode på dynamikk få om noen er bedre, men da snakkes det visst om veldig dyre MCer. Men så har samtidig London Decca den som heter Reference til ca. 36.000kr, og den skal det litt for å overgå. Min Super Gold med DeccaPod ligger på ca. 10.000 kr, men rett under finnes den som heter kun Gold. Rett over min er den som heter London Decca Jubilee. Du trenger en god arm som f.eks Jelco 750D eller andre medium til tunge armer av god kvalitet. Decca med Nottingham platespillere skal også gi kanon-lyd!
Divine Audio i England har masse kunnskap om disse, og kjempeservice. Gamle myter om at de er av dårlig kvalitet stemmer mest for de helt gamle Decca, og ikke de nye London Decca. De nye holder like lenge som gode MCer ellers. Når diamant er slitt sendes den til Divine Audio. Der tar de full service med rens, smøring og ny diamant og man har i praksis helt ny PU etter dette. Pris ca. 3000 kr, noe som er rimelig ift hva re-tipping av MCer koster.
Det spesielle med Decca er at de ikke har tradisjonell nålefane hvor diamanten er festet til samtidig som de er av moving iron prinsipp. Dette gir lynhurtig respons fra rilla, og det hele ligner litt på hvordan vinyl graveres. Med nålefaner må bevegelsene gå opp gjennom nålefanen, og det er bevegelsene i nålefanen som gir bevegelsene i coil eller magneten. Derfor har nålefanemateriale og vekt mye å si. På London Decca reagerer coilene direkte, fordi diamanten ligger rett i rilla uten den tradisjonelle nålefanen som må bevege seg etter hvordan diamanten går i rilla.
Stemmeprakt, ekstrem dynamikk og hurtighet, stram bass og en live følelse som er unik for Decca.
Bare et tips fra en veldig fornøyd bruker, pluss at flere enn meg har opplevd success med Decca/1210