Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hyggelig sagt min gode venn PålK:)

Når det gjelder hva som er viktigst er det utvilsomt at drivverk er det viktigst imo. Uten godt drivverk spiller det liten rolle om hvor bra arm du har eller pickup. Men med et godt drivverk kan en rimelig arm og pickup gi deg opplevelser du ikke trodde var mulig.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo

Når det gjelder hva som er viktigst er det utvilsomt at drivverk er det viktigst imo. Uten godt drivverk spiller det liten rolle om hvor bra arm du har eller pickup. Men med et godt drivverk kan en rimelig arm og pickup gi deg opplevelser du ikke trodde var mulig.
    Njet. P.u. & RIAA er viktigst. Uansett vintage/ny highend .

mvh

K

Kleine Freiheit

Gjest
    Så lenge drivverk og arm er av en viss kvalitet opplever jeg større lydforskjell ved bytte av riaa eller pu enn ved bytte av disse.

• Liker
    Reaksjoner: oct

PålK

Medlem
    Ble medlem
    31.07.2013
    Antall liker
    24
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    7

Vet jo at den Technics planken din er vedlikeholdt, pusset og gnikket til det kjedesommelige ;) Også vet jeg at det er en habil snurrer med stor eierglede som du har dratt til det maksimale :) Grattis igjen med ny platter! Venter på video vettu :)

helarn

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.06.2006
    Antall liker
    573
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    1
    Ja, her har vi det gående. Selv har jeg investert tungt i drivverk og arm og det ville jeg ikke ha gjort uten at jeg trodde at disse elementene spiller en viktig rolle i helheten. Det er vel nesten sånn at den som hadde det endelige svaret her hadde vært steinrik og monopolist hva angår drivverk, riaaer, pickuper og armer.
    Dét hadde vært kjedelig det.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Ja, her har vi det gående. Selv har jeg investert tungt i drivverk og arm og det ville jeg ikke ha gjort uten at jeg trodde at disse elementene spiller en viktig rolle i helheten. Det er vel nesten sånn at den som hadde det endelige svaret her hadde vært steinrik og monopolist hva angår drivverk, riaaer, pickuper og armer.
    Dét hadde vært kjedelig det.
    Jada. Drivverk & arm må inneha en viss kvalitet. Men det man høster mest hørbar gevinst av, er p.u. & RIAA. Dette er min bastante mening, gjennom 40 år m. 13-14 forskj. armer & drivverk.

mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Eide en SL-1210 for mange år siden. Bra spiller, men et bytte til Luxman PD-350, var for meg et solid løft.
    Hadde vært artig å vist hva totalsummen av spiller, og alle oppgraderinger til ChrisAndre ville være, kontra hva du kan finne nytt/brukt for samme beløp. Her er det lyden som er viktigst, og ikke eieglede, og blingfaktor.
    Betviler ikke på at alle oppgraderingene gjør den til en bedre platespiller. Ser jo bra ut også.

/Rubyred:)
    Jo, takk, Rubyred!

Og så litt om spilleren min nå. Litt langt, men håper det er ok å lese:)

Det er mange her inne som har hørt en SL1200, og det er ikke så rart siden den er verdens mest solgte. Mange tror da at når de har hørt en 1210 så har man egentlig hørt de alle; om så med litt oppgraderinger. Jeg sier ikke at det var dette du mente, Rubyred, men enkelte ganger blir det som å si: jeg hørte en Rega RP-1 så byttet jeg til den eller den spilleren og fikk kjempeløft. Forskjellen her hos meg, dersom jeg skal bruke Rega-sammenligning som eksempel, så er standard 1210 en RP-1. Min 1210M5G er nå tilsvarende en RP-10 til RP-1. Den har fortsatt drivet og det ultranøyaktige drivverket, men den er nå forbedret på absolutt alle områder.

Eller hva er en Linn LP12 Majik til drøye 20k ift en Linn Sondek LP12 som er dratt ut med det aller aller beste av deler Linn kan tilby; svimlende priser er det også. Det er fortsatt en Linn LP12, men uten de "svakhetene" til en Majik. Det er altså fortsatt en SL1210M5G, men nå uten de besparigelsene Matsushita måtte gjøre for å holde prisene nede.

Rega RP-1 har den velkjente Rega-lyden, og det samme har RP-10; bare så utrolig mye bedre. Samme er det med en standard 1210. Du hører det fra start, men den kan høres litt mørk ut, og som om den holder noe tilbake. Men drivet og PRaT er fra første stund.

Så er det alltid litt artig når de velkjente ordene kommer: hvorfor bruke så mye penger på å oppgradere en slik spiller, når du kan få en ordentlig spiller:):):) Ta med din "ordentlige" platespiller så kan vi sammenligne:) Spøk til side, men akkurat nå skjønner jeg hva mange av de likesinnede gale inne på AoS har snakket om, og hvilke spillere den enkelt hamler opp med. Det er noe med hvordan lyden tar og griper tak i deg på en svært så avhengighetsskapende måte. Man glemmer egentlig litt dette med hifi-floskler, og sitter egentlig bare å digger og tramper takten:) Det er dette som jeg kaller Pace Rythm and Timeing og som er så viktig for min opplevelse av musikken. For det jeg vil er at lyden skal bevege meg, få meg til å glemme den stressa dagen på jobben og bare nyte musikken:) Man får spillere som gjør ting på andre måter; som Linn og Michell eller VPI, men om du ikke har hørt en ekstremutgave av en SL-1000/ SP-10mk2 med massiv plint og 12" arm eller en fullmodifisert SL-12XX, så vet du egentlig ikke hva det dreier seg om heller. Akkurat hvor bra dette skulle bli var nok ikke jeg helt forberedt på heller!!

Jeg er ikke ferdiglyttet, men har klart fått et inntrykk av hva ETP platter gjør sammen med Mike New Bearing. Hver for seg er bearing/ ETP glimrende, men det det er når disse spiller sammen at det blir noe helt annet. Og det er omtrent like vanskelig som å forsøke å beskrive forskjellen mellom DVD og Blu-ray. Hvorfor? Jo fordi DVD kunne være veldig bra i oppskalert format; men da man satt på ekte full HD så falt liksom ALT på plass. Slik er det her nå. Det er flere nyanser som kommer frem, på en måte flere lag som skrelles av uten at det er en imponator-effekt i den ene eller andre retningen. Lydbildet har nå fått enda mere klang og dynamikk i det øvre mellomtone-sjiktet som gir enda mer karakter til stemmer, bakgrunn er sortere og bredere lydbilde. Luftig og lekent på blåsere og symbaler, med et utrolig deilig fundament i bassen. Stram og kontant. Nå er det mye enklere å høre nyansene i basstrengene også. ProAc D25 går dypt og kommer til sin rett her. Men det er liksom noe med dynamikken som har endret seg. Det er muligens fordi jeg nå får større kontrast mellom der hvor det skal være ro og der hvor det skal trøkkes til. Men hvordan musikken starter og stopper så utrolig kontant er noe av det som kjennetegner Direct Drive, og som er så avhengighetsskapende. Og her har jeg det fullt monn:)

Jeg blir nødt til å klype meg litt i armen innimellom, bare for å påminne meg sjøl om at jeg faktisk spiller på en MM-PU fra Audio Technica til 1300kr! En AT-33PTG/II er på vei sammen med en AT-440MLb (erstatning ved tidligere kjøp), men jeg er usikker på om jeg skal beholde PTG/II. Tør nesten ikke tenke på hvor bra det ville blitt med den, når AT-120E/b låter, men Denon DL-103 Paradox aluminium og Auditorium A23 SUT frister også...

Dette er noe av grunnen til at jeg mener det aller viktigste- og en soleklar forutsetning for god lyd; er drivverket. At motoren går med nøyaktig gange med så lite avvik som mulig, og at motor er sterk nok til å holde hastighet selv ved store utslag i rillene. Drivverk i godt chassis er og blir det aller viktigste, er jeg hellig overbevist om. Tror det er en grunn til at du får JR Transrotor ZET-3 også med en relativ enkel kvalitetsarm som Rega RB-303. Men jeg tror det er lite poeng å sette på en SME Series-V på en Rega RP-1. Så er det lov å ikke være enig i det så klart, men jeg er en drivverksmann:) Først et godt drivverk og fundament, deretter arm, deretter pickup og så til slutt Riaa.

Hva gjelder priser på oppgraderinger så er det ingen avskrekkende priser ift andre spillere og oppgraderinger. Dette har jeg skrevet om før og sammenlignet priser med oppgradering til både Linn Sondek, VPI og Rega. Kjøper man tallerken til RP-10 løst så koster den like mye som HELE RP-8, leser jeg. Og med tanke på at folk her inne kjøper høyttalerkabler til 20k pluss, så er mine oppgraderinger svært overkommelige priser pr oppgradering. I tillegg gir oppgraderingene så utrolig mye igjen pr krone investert. Det er derfor jeg har fortsatt også. Man må ikke ta den helt ut slik jeg og endel andre har gjort, men du verden for en opplevelse av en spiller det har blitt:)

Selge den?? Nei, den avgjørelsen er nok tatt for lenge siden. Jeg vet at jeg aldri vil få igjen de pengene, eller lyden. Så denne beholdes og så får jeg heller spare meg opp til en platespiller til. Lukter jo litt på å en fremtidig Garrard 401 eller 301 med massiv plint og en 12" Schick med Ortofon SPU Meister Silver. Dyrt det også, og sikkert litt galskap, men jeg er for gammel til å angre på noe jeg har gjort - kun ting jeg ikke har fått gjort:)

Dette har i hvertfall vært en fantastisk reise gjennom drøye to år; hvor jeg har oppgradert litt etter litt og hvert i tvil om jeg skulle stoppe og evt selge. Marco og flere andre på AoS har både overbevist meg, men også nyansert forklart meg hva slags spiller jeg vil få dersom jeg tar den helt ut. Og de har forklart og skrevet om hvilke spillere de har sammenlignet med, til MYE mer enn det jeg har brukt.

Angrer? Ikke faen! Dette spiller som en drøm, gutter:)

Edit: video kommer, men jeg har ikke skikkelig mic på iPhone så det blir jo kun en smakebit:) Bare for gøy og fordi noen har ønsket en vidåy:)

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Her en liten smakebit. Bare for gøy, fordi lyden er så klart ikke den samme. Jeg har ikke ekstern mic på iphone. Men dersom man bruker gode hodetelefoner så er det ok:) Så siden noen har etterlyst en video, her er den:
    (NB: velg 720p oppløsning)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Dette høres omtrent ut som en iPhone i friluft ;)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Ett fattigmannstips for de som trenger bedre demping av platespilleren.
    Clas Ohlsons vibrasjonsdempere var ekstremt effektive mellom sjenken og spilleren. Før kunne jeg høre bankelyden i høyttalerene hvis jeg banket med knokene på sjenken, med demperene på plass hører man ingenting. :)
    DSC_0399.jpg

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Her er et lite klipp til. Så klart er det langt unna hvordan det faktisk låter her, men med 720p og gode hodetelefoner får du en viss pekepinn:) Varme, oppløsning og nærvær; og det fortsatt med en temmelig rimelig men god MM-pu....

Edit: video er nå fikset.

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Der var du rask på labben, PålK:) Trodde jeg skulle nyte plater i kveld, men har ligger med feber på 39,5C i kveld:( På vei ned så da blir det kun å nyte litt youtube klipp i senga...

Ble medlem
    25.07.2015
    Antall liker
    26
    Sted
    Risør
    Technics sl 1200 mk 4

DSC01450.jpg
    DSC01446.jpg

Hei får en Japan versjon av Technics sl 1200 mk 4 modifisert til 220-230 volt fra Tyskland til uken.
    Meget sjelden og den "kosta skjorta"
    Har i dag en SL 1300 og SL 1310 som jeg er meget fornøyd med.

Håper at den vil gi et løft da den er ca 10-12 år nyere en mine gamle fra midten av 70 tallet.
    Rør i begge Riaa'ene fra Project og Ortofon MC3 Turbo pickuper på begge spillerne.

Helt ny stereo benk fra Nansen Interiør bestilt på spesial mål.

Dette må vel bli bra ?

mvh Erik

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Må innrømme att jeg ikke har lest hele tråden, men tenker att dette er stedet å spørre.

I min ungdom var det mye DJ-ing på undertegnede, og har en SL1210 mkII (tror jeg) stående i kjelleren.
    Picup og stift er av deg scrasjevennlige slaget, men det kan man jo gjøre noe med.

Er det riktig som jeg har lest, att 1210 ble utviklet som en hifi spiller, og adoptert av oss (den gang) hiphophuer?

Kanskje grave frem denne etterhvert kanskje...

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Flott At det er liv i tråden. En febersyk ChrisAndre gir vel en "smooth" start efter ferien.

mvh

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hehe, takk Ole C:) Litt slækk ennå, men det er jo i ferien man blir syk...

Har ikke fått spilt mye heller. Håper det forresten har ordna seg for deg og det du nevnte i PM til meg:)

• Liker

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hei!
    Må innrømme att jeg ikke har lest hele tråden, men tenker att dette er stedet å spørre.

I min ungdom var det mye DJ-ing på undertegnede, og har en SL1210 mkII (tror jeg) stående i kjelleren.
    Picup og stift er av deg scrasjevennlige slaget, men det kan man jo gjøre noe med.

Er det riktig som jeg har lest, att 1210 ble utviklet som en hifi spiller, og adoptert av oss (den gang) hiphophuer?

Kanskje grave frem denne etterhvert kanskje...
    Det stemmer:) Den ble laget som hifi-spiller som alternativ til de dyre SP-spillerne, og mye er hentet fra SP-serien. Robust chassis uten plast med kun en spesiell resonans-dø/ tung gummiblanding og aluminium gjorde to ting: god lyd og spiller som tålte juling. Derfor ble den adoptert av DJ-er, men det var aldri intensjonen til Matsushita. Men takket være det og den jevnt over enorme populariteten, solgte de over 4 mill spillere fra 1972-2010.

De tingene de måtte spare inn på er det mulig å modifisere med litt bedre deler, og spilleren blir minst like god som en påkostet SP-10mk2 (som er omtrent umulig å få ta i uten at den er oppripet og i crappy forfatning. Pene SP-10 går gjerne for 60.000kr+).

Trenger du hjelp og tips til SL1200/1210 er dette tråden og fint at alle spørsmål samles her og ikke lage nye tråder:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Vis vedlegget 331027 Vis vedlegget 331028

Hei får en Japan versjon av Technics sl 1200 mk 4 modifisert til 220-230 volt fra Tyskland til uken.
    Meget sjelden og den "kosta skjorta"
    Har i dag en SL 1300 og SL 1310 som jeg er meget fornøyd med.

Håper at den vil gi et løft da den er ca 10-12 år nyere en mine gamle fra midten av 70 tallet.
    Rør i begge Riaa'ene fra Project og Ortofon MC3 Turbo pickuper på begge spillerne.

Helt ny stereo benk fra Nansen Interiør bestilt på spesial mål.

Dette må vel bli bra ?

mvh Erik
    Dette ser lovende ut:)

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.275
    Sted
    Oslo
    Hehe, takk Ole C:) Litt slækk ennå, men det er jo i ferien man blir syk...

Har ikke fått spilt mye heller. Håper det forresten har ordna seg for deg og det du nevnte i PM til meg:)
    Har lest hele tråden. Og den er den beste vinyltråden. Glimrende at den er klistret. Og god bedring:).

mvh

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det i hovedsak som må modifiseres. Ser lakrislissene ikke er av beste kvalitet, men hva annet bør justeres?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    KAB USA er tingen:
    - start med oppgradering av armkabler til Cardas.
    - Nytt PCB print til phono kabel med Cardas phono litz
    - Kvitt deg med den tykke gummimatta eller filtmatta. De dreper lyden. Achromat 1200 er god.
    - Bytte føtter til Isonoe (dyre men gjør mye) evt Isokinetik Techniboots.

Trenger ikke gjøre alt på en gang, men KAB armkabler og phonokabel gjør MYE. Kjøp et bedre headshell, f. eks Yamaoto wood eller Sumiko HS-12. Sammen med Ortofon 2M Bronze så har du en meget god spillemaskin kan jeg garantere:)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Kikk på bildene jeg la ved i tråden på side 9:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63936-technics-sl-1210-a-9.html

Etter at du har tatt armkabler og Isonoe føtter så er det neste ny strømforsyning (PSU). Da har du en spiller som ikke gjør seg til skamme selv opp mot andre spillere til 10-12.000. Oppgraderinger etter dette er dyre og ikke nødvendige. Da snakker vi om nytt lager (spindle) til Mike New precition bearing. Ny arm og armbord. Alt fra Jelco-baserte, SME 309, Micro Seiki eller andre kvalitetsarmer. Men Rega armer anbefales ikke, sier de som har testet, da lyden blir litt kjedelig. Har ikke hørt kombinasjonen sjøl, men løftet i lyd med armen jeg kjøpte var temmelig formidabel.

Krona på verket er å bytte ut platetallerken som ikke akkurat er resonansdød og bytte ut til Mike New ETP (Delrin) platter. Med disse oppgraderinger så er vi oppe i high end lyd til en rimeligere penge enn de fleste high end spillere.

Som sagt; start med de første oppgraderingene, og med stor sannsynlighet blir du så fornøyd at du gir deg etter armkabler/ Isonoe/ PSU oppgraderingene. Koster ikke mye hos KAB USA, og Kevin er en meget kunnskapsrik mann. Dessuten kan du lære mye fra hjemmesiden der hvor det står om den del myter om SL1210/1200. Alle oppgraderinger gir deg mye lyd pr krone investert:)

Sist redigert:

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Tusen takk for fyldige og konstruktive svar. Har en del (les alt for mange) prosjekter gående fortiden, men dette skal gjøres. Lytterom kommer etterhvert, og da må man jo ha en god vinyl spiller ;-)

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Det kan jo nevnes at det er en veldig bra spiller kun ved å sette på en god pickup også. ;-)
    Grav den frem fra kjelleren, sett på en god pickup og oppgrader etter som du føler for det. Jeg har holdt min så og si original, det eneste jeg har byttet er headshell og RCA kabel (som jeg senere endte opp med å bytte ut til fordel for originalkabelen som jeg halverte lengden på for å få ned kapasitansen.).

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Så absolutt, yngvejos:) For vi vet jo at det er en grunn til at den solgte så mange eksemplarer; lyden. Nyt den i sin org form og du har masse spilleglede. Kan varmt anbefale pickup AT120E/b til ca. 1300kr hos Mala Audio. Utrolig musikalsk og passer SL1210 veldig bra. Anbefaler ikke Ortofon 2M-serien før du kommer opp på Bronze og Black. Mye mer for pengene i AT:) Spill musikk og oppgrader etterhvert. Det som er moro er at hver oppgradering (men i viktig riktig rekkefølge) gir hver gang et hørbart løft, og du trenger ikke å ha spesialtilpassede hifi-ører for å høre forbedringene heller:):)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Dette høres lovende ut altså. Veldig glad for att jeg ikke har solgt denne. (Hadde tenkt til det da DJ karrièren var over).
    Glad i vinyl, og glad i å tweeke, så dette er midt i blinken.
    Tusen takk igjen for innspill og gode råd. Kommer tilbake til dere når jeg har funnet ett sted å sette denne :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Dette høres lovende ut altså. Veldig glad for att jeg ikke har solgt denne. (Hadde tenkt til det da DJ karrièren var over).
    Glad i vinyl, og glad i å tweeke, så dette er midt i blinken.
    Tusen takk igjen for innspill og gode råd. Kommer tilbake til dere når jeg har funnet ett sted å sette denne :)
    Bare hyggelig! Og dersom det passer sånn og om du vil så er du hjertelig velkommen til å høre hva som bor i en SL1210 her på Kråkerøy:)

Dyret

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig! Og dersom det passer sånn og om du vil så er du hjertelig velkommen til å høre hva som bor i en SL1210 her på Kråkerøy:)
    Takker og bukker for det ja. Har bestilt noen vinyl skiver nå ;-) Tar kontakt når de dukker opp jeg :p

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Så bra:) Kan varmt anbefale utgivelser fra Stockfisch Records. Fikk akkurat vite at PM Audio er hovedimportør av Stockfisch og de har også mange andre gode utgivelser. Stor forskjell på utgivelser og dessverre endel dårlig nyutgivelser. Men fra de kjente referanse utgiverne blir man arldri skuffet. Og ikke glem at det finnes mye på Ebay. Har kjøpt mye gode later derfra!

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Klarte ikke mer etter at den har ligget urørt og innpakket i esken:)
    Pickup oppgradert og rett ut av esken spiller det nydelig:)
    Alle Audio Technica (MM) har imponert meg. Visste at AT33PTG/II ville falle i smak!!

ragwo

Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Antall liker
    18.339
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    @ChrisAndre. Gratulerer! Ved oppgradering er bilder påkrevd ;)

• Liker

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Tja, i hifi-verdenen beskrives gjerne små forskjeller med store ord for å rettferdiggjøre kjøpet:) Den er bedre og mer oppløst enn AT440MLb (som er en knakende god MM-pu), mer luft og rom enn jeg har hatt i noen annen pu. Eva Cassidy låter utrolig organisk og ekte. Skal jeg ha noe bedre PU er Riaa begrensningen, så den må byttes først. Og det er ikke aktuelt før tidligst neste år. Sikler på en Whest Riaa (brukt) i fremtiden:)

• Liker

yngvejos

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Antall liker
    1.318
    Grattis med fin PU ChrisAndre, jeg vurderte selv AT33 når 150en ble "halshugget", men endte opp med erstatnings stift pga god erfaring og trangt budskjett.

Hvordan opplever du at120 ift at33?

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Takk for det, yngvejos:)

AT150MLx var jeg veldig nær ved å kjøpe, da jeg er glad i lydsignaturen til MM. AT120E er varmere i klangen, og ikke så nøytral og stram som PTG/II. Ganske stor forskjell, egentlig. Men jeg var overrasket over hvor godt AT440MLb holder følge med 33PTG/II. De har samme sliping, så ikke rart 440 låter godt:) Derfor jeg liker Audio Technica er at man får utrolig mye lyd for pengene. Dersom man sammenligner lignende teknologi i pu som PTG/II med en tilsvarende Ortofon så skjønner man at AT er attraktive. Boron nålefane, micro line (tilsvarer vel shibata), avansert motor og høykvalitets coiler, resonansdødt hus, 15-50.000hz etc. Minner litt om spec til Cadenza Black... Lurer på hvordan de to står seg mot hverandre? Kanskje noen som har hørt de begge?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn