Eide en SL-1210 for mange år siden. Bra spiller, men et bytte til Luxman PD-350, var for meg et solid løft.
Hadde vært artig å vist hva totalsummen av spiller, og alle oppgraderinger til ChrisAndre ville være, kontra hva du kan finne nytt/brukt for samme beløp. Her er det lyden som er viktigst, og ikke eieglede, og blingfaktor.
Betviler ikke på at alle oppgraderingene gjør den til en bedre platespiller. Ser jo bra ut også.
/Rubyred
Jo, takk, Rubyred!
Og så litt om spilleren min nå. Litt langt, men håper det er ok å lese
Det er mange her inne som har hørt en SL1200, og det er ikke så rart siden den er verdens mest solgte. Mange tror da at når de har hørt en 1210 så har man egentlig hørt de alle; om så med litt oppgraderinger. Jeg sier ikke at det var dette du mente, Rubyred, men enkelte ganger blir det som å si: jeg hørte en Rega RP-1 så byttet jeg til den eller den spilleren og fikk kjempeløft. Forskjellen her hos meg, dersom jeg skal bruke Rega-sammenligning som eksempel, så er standard 1210 en RP-1. Min 1210M5G er nå tilsvarende en RP-10 til RP-1. Den har fortsatt drivet og det ultranøyaktige drivverket, men den er nå forbedret på absolutt alle områder.
Eller hva er en Linn LP12 Majik til drøye 20k ift en Linn Sondek LP12 som er dratt ut med det aller aller beste av deler Linn kan tilby; svimlende priser er det også. Det er fortsatt en Linn LP12, men uten de "svakhetene" til en Majik. Det er altså fortsatt en SL1210M5G, men nå uten de besparigelsene Matsushita måtte gjøre for å holde prisene nede.
Rega RP-1 har den velkjente Rega-lyden, og det samme har RP-10; bare så utrolig mye bedre. Samme er det med en standard 1210. Du hører det fra start, men den kan høres litt mørk ut, og som om den holder noe tilbake. Men drivet og PRaT er fra første stund.
Så er det alltid litt artig når de velkjente ordene kommer: hvorfor bruke så mye penger på å oppgradere en slik spiller, når du kan få en ordentlig spiller
Ta med din "ordentlige" platespiller så kan vi sammenligne
Spøk til side, men akkurat nå skjønner jeg hva mange av de likesinnede gale inne på AoS har snakket om, og hvilke spillere den enkelt hamler opp med. Det er noe med hvordan lyden tar og griper tak i deg på en svært så avhengighetsskapende måte. Man glemmer egentlig litt dette med hifi-floskler, og sitter egentlig bare å digger og tramper takten
Det er dette som jeg kaller Pace Rythm and Timeing og som er så viktig for min opplevelse av musikken. For det jeg vil er at lyden skal bevege meg, få meg til å glemme den stressa dagen på jobben og bare nyte musikken
Man får spillere som gjør ting på andre måter; som Linn og Michell eller VPI, men om du ikke har hørt en ekstremutgave av en SL-1000/ SP-10mk2 med massiv plint og 12" arm eller en fullmodifisert SL-12XX, så vet du egentlig ikke hva det dreier seg om heller. Akkurat hvor bra dette skulle bli var nok ikke jeg helt forberedt på heller!!
Jeg er ikke ferdiglyttet, men har klart fått et inntrykk av hva ETP platter gjør sammen med Mike New Bearing. Hver for seg er bearing/ ETP glimrende, men det det er når disse spiller sammen at det blir noe helt annet. Og det er omtrent like vanskelig som å forsøke å beskrive forskjellen mellom DVD og Blu-ray. Hvorfor? Jo fordi DVD kunne være veldig bra i oppskalert format; men da man satt på ekte full HD så falt liksom ALT på plass. Slik er det her nå. Det er flere nyanser som kommer frem, på en måte flere lag som skrelles av uten at det er en imponator-effekt i den ene eller andre retningen. Lydbildet har nå fått enda mere klang og dynamikk i det øvre mellomtone-sjiktet som gir enda mer karakter til stemmer, bakgrunn er sortere og bredere lydbilde. Luftig og lekent på blåsere og symbaler, med et utrolig deilig fundament i bassen. Stram og kontant. Nå er det mye enklere å høre nyansene i basstrengene også. ProAc D25 går dypt og kommer til sin rett her. Men det er liksom noe med dynamikken som har endret seg. Det er muligens fordi jeg nå får større kontrast mellom der hvor det skal være ro og der hvor det skal trøkkes til. Men hvordan musikken starter og stopper så utrolig kontant er noe av det som kjennetegner Direct Drive, og som er så avhengighetsskapende. Og her har jeg det fullt monn
Jeg blir nødt til å klype meg litt i armen innimellom, bare for å påminne meg sjøl om at jeg faktisk spiller på en MM-PU fra Audio Technica til 1300kr! En AT-33PTG/II er på vei sammen med en AT-440MLb (erstatning ved tidligere kjøp), men jeg er usikker på om jeg skal beholde PTG/II. Tør nesten ikke tenke på hvor bra det ville blitt med den, når AT-120E/b låter, men Denon DL-103 Paradox aluminium og Auditorium A23 SUT frister også...
Dette er noe av grunnen til at jeg mener det aller viktigste- og en soleklar forutsetning for god lyd; er drivverket. At motoren går med nøyaktig gange med så lite avvik som mulig, og at motor er sterk nok til å holde hastighet selv ved store utslag i rillene. Drivverk i godt chassis er og blir det aller viktigste, er jeg hellig overbevist om. Tror det er en grunn til at du får JR Transrotor ZET-3 også med en relativ enkel kvalitetsarm som Rega RB-303. Men jeg tror det er lite poeng å sette på en SME Series-V på en Rega RP-1. Så er det lov å ikke være enig i det så klart, men jeg er en drivverksmann
Først et godt drivverk og fundament, deretter arm, deretter pickup og så til slutt Riaa.
Hva gjelder priser på oppgraderinger så er det ingen avskrekkende priser ift andre spillere og oppgraderinger. Dette har jeg skrevet om før og sammenlignet priser med oppgradering til både Linn Sondek, VPI og Rega. Kjøper man tallerken til RP-10 løst så koster den like mye som HELE RP-8, leser jeg. Og med tanke på at folk her inne kjøper høyttalerkabler til 20k pluss, så er mine oppgraderinger svært overkommelige priser pr oppgradering. I tillegg gir oppgraderingene så utrolig mye igjen pr krone investert. Det er derfor jeg har fortsatt også. Man må ikke ta den helt ut slik jeg og endel andre har gjort, men du verden for en opplevelse av en spiller det har blitt
Selge den?? Nei, den avgjørelsen er nok tatt for lenge siden. Jeg vet at jeg aldri vil få igjen de pengene, eller lyden. Så denne beholdes og så får jeg heller spare meg opp til en platespiller til. Lukter jo litt på å en fremtidig Garrard 401 eller 301 med massiv plint og en 12" Schick med Ortofon SPU Meister Silver. Dyrt det også, og sikkert litt galskap, men jeg er for gammel til å angre på noe jeg har gjort - kun ting jeg ikke har fått gjort
Dette har i hvertfall vært en fantastisk reise gjennom drøye to år; hvor jeg har oppgradert litt etter litt og hvert i tvil om jeg skulle stoppe og evt selge. Marco og flere andre på AoS har både overbevist meg, men også nyansert forklart meg hva slags spiller jeg vil få dersom jeg tar den helt ut. Og de har forklart og skrevet om hvilke spillere de har sammenlignet med, til MYE mer enn det jeg har brukt.
Angrer? Ikke faen! Dette spiller som en drøm, gutter
Edit: video kommer, men jeg har ikke skikkelig mic på iPhone så det blir jo kun en smakebit
Bare for gøy og fordi noen har ønsket en vidåy