Dersom jeg kan gi et tips til en helt enestående pickup som passer utrolig godt til SL-12XX; både med originalarm og med Jelco 750D (da med litt dempeolje)...
Jeg er mer eller mindre litt lamslått av hvor god lyd det kommer ut av denne rimelige pickupen!! Jeg snakker om AT-120E/b som er oppfølger til AT-120E. Jeg leser nå litt kunde-omtaler på Amazon. Gjennomgående godt! Også en med dyre pickuper fra Zyx var lettere sjokkert.
Her sitter bassen stram, dynamisk og dyp. Men ikke noe boom. Mellomtone er så klar og herlig og med en topp som gir store smil. Rockefoten står ikke stille. For å dra noen sammenligninger så spiller den bedre enn Ortofon 2M Bronze på en slik måte at den er mer balansert. 2M Bronze heller mot analytisk og er skarpere enn den vesentlig billigere AT-120E/b. Mellomtonen har mye mer kropp enn det jeg husker med 2M Bronze.
Jeg har og tidligere hatt 2M Black, som jeg likte veldig godt, og jeg vil si at AT-120E/b gir 95% av 2M Black. Det sier jeg fordi AT ikke er gått mer enn ca 5 timer og venter på å bli innspilt. Denne må ikke undervurdere pga den lave prisen og jeg tror den hadde kostet opp mot 4000kr dersom den var laget av Ortofon.
Liker du PRaT og dynamikk så er dette PU du bør kikke på; og jeg spiller mest jazz, klassisk og type Dire Straits, Chris Rea og Eva Cassidy. Ikke mye rock her, men den må jo bare spille glimrende på rock også.