Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Jepp. Bilde ok. Den ser skrå ut i kantene. Betyr det at den passer på en std Technichs platter, innenfor den oppstikkende kanten rundt?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Tror nok bildet spiller et puss. Men legger du en tynn 1 mm Oyaide gummi matte i mellom så vil crystal mat (ikke crystal meth) fungere riktig så bra:)
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Har selv en slik Crystal Mat, den er meget bra, god og tung - men uansett hvor mye jeg ønsker den til å være bedre enn 'Reso Mat' Turntable Platter Mat for Technics SL1200 Garrard 401 | eBay, så blir den i mitt oppsett helt klart slått av denne tynne rare matten som nesten ikke er i kontakt med vinylen eller tallerkenen. Både på orginal-tallerkenen og enda mer på min dempede tallerken. Kjører med Oyaide BR-one under.:)

    Kanskje det blir noe annet når Mike New Bearing kommer i hus.
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Hvordan løses innfesting av pcb med baseplaten? Ser ingen spacere på bildet og uten det vil man ende opp med at pcb henger i løse luften, eller blir stående i spenn.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan løses innfesting av pcb med baseplaten? Ser ingen spacere på bildet og uten det vil man ende opp med at pcb henger i løse luften, eller blir stående i spenn.
    Det følger med spacere i kittet som gjør at pcb kan monteres på vanlig måte :)
    Ellers ser man på bildet at PSU må være flyttet ut av spilleren(noe alle bør gjøre uansett:cool:) for å få plass.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Har selv en slik Crystal Mat, den er meget bra, god og tung - men uansett hvor mye jeg ønsker den til å være bedre enn 'Reso Mat' Turntable Platter Mat for Technics SL1200 Garrard 401 | eBay, så blir den i mitt oppsett helt klart slått av denne tynne rare matten som nesten ikke er i kontakt med vinylen eller tallerkenen. Både på orginal-tallerkenen og enda mer på min dempede tallerken. Kjører med Oyaide BR-one under.:)

    Kanskje det blir noe annet når Mike New Bearing kommer i hus.
    Den såg Ganske artig, og merkelig ut ja! Ikke den verste prisen heller. Jeg broker 2 slike Vibro-Stop Vibro-Stop Platter Mats - Hologram Acoustics Dunker jeg på tallerkenen er det helt tyst. Har ikke prøvd den tjukke Technics matta som også fulgte med spilleren enda da. Vibro-stopp går ikke helt ut slik som Achromat 1200 da, sniffer litt på den løsningen også. Men om det lydmessig er verdt 1200,-.....tja, kanskje kanskje ikke.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Den såg Ganske artig, og merkelig ut ja! Ikke den verste prisen heller. Jeg broker 2 slike Vibro-Stop Vibro-Stop Platter Mats - Hologram Acoustics Dunker jeg på tallerkenen er det helt tyst. Har ikke prøvd den tjukke Technics matta som også fulgte med spilleren enda da. Vibro-stopp går ikke helt ut slik som Achromat 1200 da, sniffer litt på den løsningen også. Men om det lydmessig er verdt 1200,-.....tja, kanskje kanskje ikke.
    Har Achromat 1200 og en hel del andre matter i hus - ingenting her når Reso Mat lydmessig - og prisen er jo ikke noe å si på :cool:
    Ulempen er jo at bølgete plater forblir like skeive, da du ikke har noe overflate å clampe mot. Bruker matten helt uten vekt/clamp.
    En annen ting er at den føles billigere enn den er, og det sier jo litt. Jeg har hatt den en stund, og helt siden jeg så den sammenrulla i postkassen har jeg ikke vært fortrolig med å bruke den, for at den føles så kjip ut - bare brukt den i korte perioder om gangen.

    Men den låter så forbanna bra at den blir liggende, de solide mattene og platevekt får bare ligge. Jeg klarer rett og slett ikke å la være å bruke den, uansett hva annet jeg prøver.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Du pirrer nysgjerrigheten min.

    Angående Isonoe føtter, ser de leveres I 2 utgaver, vanlig og de som tåler 25kg. Er det hipps om happs hva man skrur i spilleren? Ikke at jeg har planer om å øke vekten på spilleren såpass..men er lett å tenke "mer er bedre" :p
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Du pirrer nysgjerrigheten min.

    Angående Isonoe føtter, ser de leveres I 2 utgaver, vanlig og de som tåler 25kg. Er det hipps om happs hva man skrur i spilleren? Ikke at jeg har planer om å øke vekten på spilleren såpass..men er lett å tenke "mer er bedre" :p
    Det er "Heavy duty" du vil ha, standardversjonen av føttene er spesifisert opp til 11kg, 2,75kg pr fot - og når spilleren sin standardvekt er 12.5kg er det vel ikke noe å lure på? :rolleyes:
    Det finnes forøvrig kit som man kan oppgradere standardføttene til "Heavy Duty" med.

    Har ikke veid min spiller, ser man bort fra at strømforsyningen er tatt ut blir den vel neppe noe særlig lettere etterhvert som putter inn flere oppgraderinger.
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Hadde fått for meg at spilleren var 11kg av en grunn :p Men da er jo saken klar!
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Da må du rett og slett kontrollveie, har ikke veid selv som sagt - men den blir jo uansett ikke lettere med tiden.. :p
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Jo takk, takk :p

    Lurer faktisk på om jeg ikke kan bruke de originale Technics bena på Ground-It`en min jeg, kan være forskjellige dimensjonene på gjengene dog. Hadde vært artig i tilfelle. Jeg er selvsagt for lat til å sjekke det nå.
     

    runess

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    19
    Hei.

    Første post her, og jeg ser ikke bort fra at svaret på spørsmålet mitt ligger et eller annet sted her inne (men slett ikke sikkert at jeg forsto at det var svaret jeg egentlig så etter).

    Jeg har en gammel 1210, og en Musical Fidelity V90 preamp. På platespilleren står den originale pickupen, og det låter (i mine ører bra), men med tanke på at jeg kjøpte spilleren brukt for nesten 20 år siden, antar jeg at bytte av pickup ihvertfall ikke vil gjøre lyden dårligere. :)

    Har lest side opp og side ned, både her på forumet og på andre nettsider, men blir ikke klokere. Først og fremst fordi jeg ikke forstår så mye av dette med inngangsimpedans, utgangsimpedans, ohm osv. :confused:

    Håper derfor noen har noen bra tips til meg på en pickup som vil passe bra både til spilleren og preampen. Litt av begrensningen ift. enkelte av de MC-pickupene jeg har lest mye bra om, er at inngangsimpedansen på preampen er på 100Ohm. Jeg forstår ikke akkurat hva det betyr, men forstår at det er litt for svakt (?) for enkelte MC-pickuper.

    Musikksmaken er rimelig variert, så jeg trenger egentlig en god allroundpickup. Liker egentlig litt mer "skitten" lyd enn "klinisk" lyd, og etter A/B-lytting syntes jeg Ortofon 2M Red hørtes bedre ut enn Ortofon 2M Blue. Jeg hørte at Blue låt "bedre", men jeg foretrakk lyden av Red. Synes Ramones er fetere enn Toto, Townes van Zandt fetere enn Garth Brooks, Röyksopp tøffere enn Ane Brun osv. If that makes sense.

    Er åpen for både MM og MC. Bør helst ikke bikke 3500-4000, og være match made in heaven for 1210 og V90. Spør jeg om for mye, eller er dette noe som er mulig å få til?
     
    Sist redigert:

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror jeg har bestemt meg for å kjøre en Jelco 750 med tiden altså. Ser det er ett greit utvalg inne på Mains Cables da, her har vel folk hatt gode erfaringer har jeg inntrykk av via denne tråden.

    Om man bytter til en slik arm, er det så enkelt å koble arm mot RCA-kablene som jeg tror...rett og slett plug & play i armen? Ingen skjlvende hender og knøttsmå loddepunkter under veis? Jeg er ikke kjent med understellet til spilleren, så hvordan er plassen mtp. en slik plug & play kabel i forhold til hvordan det er i utgangspunktet med stock arm?

    EDIT: Ble ett litt stort bilde gittt.

    jelco-jac-502-tonearm-cable-5-pin-din-to-rca-european-union-vat-is-included-b08dcb1b58efebe5843b.jpg
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Du blir ikke å angre på Jelco 750d.
    Armen er ferdig kablet internt og kobles så enkelt som du tror med DIN-pluggen som du ser på bildet du har funnet. :)
    Når du tar bort orginalarmen(spilleren demonteres fra undersiden) og erstatter den med armboard og collar(husk og få med forbedret sokkel som gir bedre støtte enn den orginale) blir det god plass til armen som sklir rett ned i denne. På undersiden dytter du bare inn DIN-pluggen.
    Selv har jeg kuttet noen få cm av gummibasen på min spiller akkurat hvor kabelen går opp i armen, for at den vinklede pluggen ikke skal lugge når man justerer VTA. Gjort i ett kutt med en litt skarp kniv.
    Fordelen med DIN-løsningen er at det finnes stort utvalg i forskjellige kabler, både balanserte og ikke-balanserte som du lett kan bytte og oppgradere til underveis.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Du blir ikke å angre på Jelco 750d.
    Armen er ferdig kablet internt og kobles så enkelt som du tror med DIN-pluggen som du ser på bildet du har funnet. :)
    Når du tar bort orginalarmen(spilleren demonteres fra undersiden) og erstatter den med armboard og collar(husk og få med forbedret sokkel som gir bedre støtte enn den orginale) blir det god plass til armen som sklir rett ned i denne. På undersiden dytter du bare inn DIN-pluggen.
    Selv har jeg kuttet noen få cm av gummibasen på min spiller akkurat hvor kabelen går opp i armen, for at den vinklede pluggen ikke skal lugge når man justerer VTA. Gjort i ett kutt med en litt skarp kniv.
    Fordelen med DIN-løsningen er at det finnes stort utvalg i forskjellige kabler, både balanserte og ikke-balanserte som du lett kan bytte og oppgradere til underveis.
    Her trenger jeg ikke svare, fordi dette var omtrent ordrett av hva jeg hadde tenkt til å skrive:):)

    I tillegg er Jelco 750D klargjort for balansert XLR. Og da er det bare å kjøpe en Jelco XLR kabel (eller hvilken som helst annen). Jeg kjører nå balansert XLR fra jelco og inn i Project Phono Box RS (som er en full balansert Riaa), og balansert XLR ut og inn i XLR på Hegel H160. Skal si at her er ikke mye støy! Bare god dynamikk:)

    Kan på det varmeste anbefale Isokinetik Silver Melody SM750. Dette er en Jelco 750D, men med Isokinetik sine høykvalitets sølvkabler internt. I tillegg følger det med det tunge vertikalloddet, som gir bedre sporing og vekt som er nærmest mulig pivot-punktet.

    Isokinetik Silver Melody SM750 Tonearm






    hifichoicefull.jpg
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hei.

    Første post her, og jeg ser ikke bort fra at svaret på spørsmålet mitt ligger et eller annet sted her inne (men slett ikke sikkert at jeg forsto at det var svaret jeg egentlig så etter).

    Jeg har en gammel 1210, og en Musical Fidelity V90 preamp. På platespilleren står den originale pickupen, og det låter (i mine ører bra), men med tanke på at jeg kjøpte spilleren brukt for nesten 20 år siden, antar jeg at bytte av pickup ihvertfall ikke vil gjøre lyden dårligere. :)

    Har lest side opp og side ned, både her på forumet og på andre nettsider, men blir ikke klokere. Først og fremst fordi jeg ikke forstår så mye av dette med inngangsimpedans, utgangsimpedans, ohm osv. :confused:

    Håper derfor noen har noen bra tips til meg på en pickup som vil passe bra både til spilleren og preampen. Litt av begrensningen ift. enkelte av de MC-pickupene jeg har lest mye bra om, er at inngangsimpedansen på preampen er på 100Ohm. Jeg forstår ikke akkurat hva det betyr, men forstår at det er litt for svakt (?) for enkelte MC-pickuper.

    Musikksmaken er rimelig variert, så jeg trenger egentlig en god allroundpickup. Liker egentlig litt mer "skitten" lyd enn "klinisk" lyd, og etter A/B-lytting syntes jeg Ortofon 2M Red hørtes bedre ut enn Ortofon 2M Blue. Jeg hørte at Blue låt "bedre", men jeg foretrakk lyden av Red. Synes Ramones er fetere enn Toto, Townes van Zandt fetere enn Garth Brooks, Röyksopp tøffere enn Ane Brun osv. If that makes sense.

    Er åpen for både MM og MC. Bør helst ikke bikke 3500-4000, og være match made in heaven for 1210 og V90. Spør jeg om for mye, eller er dette noe som er mulig å få til?
    Velkommen til Hifisentralens beste tråd:)

    Mitt råd er at du i første omgang glemmer MC pickup.

    Til SL1210-armen så passer samtlige MM på markedet og det er kun lommeboka som avgjør. Her er mine tips og råd på MM i anbefalt rekkefølge:

    - Audio Technica AT95E: en glimrende pickup til gi bort pris!
    - Audio Technica AT120Eb: vesentlig bedre, og får frem detaljer og bass som AT95 ikke klarer.
    - Ortofon 2M Bronze: dynamisk og oppløst. Glem 2M Red og 2M Blue. Moroa starter på 2M Bronze
    - Audio Technica AT440MLb: avansert MicroLine sliping på nål som er omtrent like god som 2M Black, men til en brøkdel av prisen! Beste kjøp, ferdig!
    - Audio Technica AT150MLx: bygger på AT440MLb, men med hus i metall og lettere nålefane. Direkte konkurrent til 2M Black.
    - Ortofon 2M Black: Denne har alt en god MM skal ha (bortsett fra at nålefanen kunne vært i lettere materiale enn aluminium)

    En av grunnene til at jeg kun anbefaler Ortofon og Audio Technica er fordi dette er to av de vaskeekte produsenter av pickuper, og har lang tradisjon. Ortofon lages fortsatt i Danmark og Audio Technica lages fortsatt i Japan.

    Lykke til!
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    ChrisAndre: Jeg satt og kikket på den armen i dag, og har fått meg med at den satt som ett skudd på spilleren din :) Men da er det slik at alle Jelco armene på den siden har den interne kablingen integrert, men man må kjøpe selve RCA-kablingene videre utenom. Har jeg forstått det rett ? Men må si det virker å være bra med forbedringer på den Isokinetik armen da. Hmm:rolleyes: Voldsom prisforskjell mellom analogue seduction og inne på MCRU såg jeg.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.329
    Antall liker
    4.715
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Første post her, og jeg ser ikke bort fra at svaret på spørsmålet mitt ligger et eller annet sted her inne (men slett ikke sikkert at jeg forsto at det var svaret jeg egentlig så etter).
    ....
    Velkommen!

    Musikksmaken er rimelig variert, så jeg trenger egentlig en god allroundpickup. Liker egentlig litt mer "skitten" lyd enn "klinisk" lyd, og etter A/B-lytting syntes jeg Ortofon 2M Red hørtes bedre ut enn Ortofon 2M Blue. Jeg hørte at Blue låt "bedre", men jeg foretrakk lyden av Red. Synes Ramones er fetere enn Toto, Townes van Zandt fetere enn Garth Brooks, Röyksopp tøffere enn Ane Brun osv. If that makes sense.

    Er åpen for både MM og MC. Bør helst ikke bikke 3500-4000, og være match made in heaven for 1210 og V90. Spør jeg om for mye, eller er dette noe som er mulig å få til?
    Siden du allerede har funnet ut at du liker Ortofon 2M Red så ser jeg ikke noe stor poeng å gå rundt å jakte på noe annet.

    Jeg får inntrykk av at du gjerne vil ha en PU som maler med bred pensel og spiller rock'n'roll. Dersom du likevel vil lete etter noe annet enn 2M Red så tror jeg du bør lete etter en PU med konisk eller eliptisk nålesliping (2M Red og Blue har begge samme eliptiske nålesliping), heller enn ei skarpere nål. Jeg gjetter/tipper at du kan like resultatet med mer typiske DJ-pickuper, f.eks. Ortofon sin Concorde serie: Ortofon DJ Cartridges Concorde Series De står visuelt sett også veldig bra til en SL 1200.

    Jeg er ellers enig med ChrisAndre i at du i første omgang kan legge bort MC-pickuper, selv om det er fristende å foreslå en Denon DL103. Den er dog i stiveste laget til en Sl 1200 med std headshell, og trenger muligens 10-20 gram mer ballast. Den har også litt lite signalnivå ut til Musikal Fidelity V90.

    mvh
    KJ
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Her trenger jeg ikke svare, fordi dette var omtrent ordrett av hva jeg hadde tenkt til å skrive:):)

    I tillegg er Jelco 750D klargjort for balansert XLR. Og da er det bare å kjøpe en Jelco XLR kabel (eller hvilken som helst annen). Jeg kjører nå balansert XLR fra jelco og inn i Project Phono Box RS (som er en full balansert Riaa), og balansert XLR ut og inn i XLR på Hegel H160. Skal si at her er ikke mye støy! Bare god dynamikk:)

    Kan på det varmeste anbefale Isokinetik Silver Melody SM750. Dette er en Jelco 750D, men med Isokinetik sine høykvalitets sølvkabler internt. I tillegg følger det med det tunge vertikalloddet, som gir bedre sporing og vekt som er nærmest mulig pivot-punktet.

    Isokinetik Silver Melody SM750 Tonearm

    Vis vedlegget 380655
    Ja her i tråden tenker man likt ;)


    Skal man dra nytte av de interne sølvkablene på Isokinetik-armen må man vel ha tilsvarende phonokabel i sølv? Og da begynner vel å bli dyrt når armen allerede er dobbel pris av orginalen.
    "Fornuften" tok iallefall meg, men oppgradere til vertikallodd utenom :p
    Hadde vært spennende å hørt og sammenlignet de to armene side ved side i like spillere. :)
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    ChrisAndre: Jeg satt og kikket på den armen i dag, og har fått meg med at den satt som ett skudd på spilleren din :) Men da er det slik at alle Jelco armene på den siden har den interne kablingen integrert, men man må kjøpe selve RCA-kablingene videre utenom. Har jeg forstått det rett ? Men må si det virker å være bra med forbedringer på den Isokinetik armen da. Hmm:rolleyes: Voldsom prisforskjell mellom analogue seduction og inne på MCRU såg jeg.
    Korrekt, det følger i utgangspunktet ikke med noe phono-kabel på Jelco 750D/SM750, den må kjøpes separat etter eget ønske/valg. :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Da er jeg med på notene :) Trodde jeg kanskje måtte knote med det selv ser du.. Er jo en viss prisforskjell mellom "vanlig" 750 og den lekre Isokinetik utgaven ser jeg. Om man kan kjøpe vertikallodd uten om så er jo det supert!
     
    Sist redigert:

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    17.919
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    43
    Da er jeg med på notene :) Trodde jeg kanskje måtte knote med det selv ser du.. Er jo en viss prisforskjell mellom "vanlig" 750 og den lekre Isokinetik utgaven ser jeg. Om man kan kjøpe vertikallodd uten om så er jo det supert! Men da nærmer man seg kanskje prisen til SM750 likevel?
    Tja, sjekket prisen på loddet en tid tilbake og det ser ut til at det ligger på ca 1000 kr inkl mva og frakt. SM750 blir rett i overkant av 8000 kr levert på døra, så SA750 og ekstra lodd blir nok rimeligst.
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    458
    Antall liker
    420
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Da er jeg med på notene :) Trodde jeg kanskje måtte knote med det selv ser du.. Er jo en viss prisforskjell mellom "vanlig" 750 og den lekre Isokinetik utgaven ser jeg. Om man kan kjøpe vertikallodd uten om så er jo det supert! Men da nærmer man seg kanskje prisen til SM750 likevel?
    Tja, kostet vel i underkant av en høvding ferdig i postkassa - fortsatt et stykke opp til Silver Melody, og man trenger ikke å ta alt med en gang. :)
    Jeg er kabelskeptiker utover at det må være god kontakt og lav motstand. Uten å tråkke noen på tærne mener jeg 20cm med sølvkabel ikke utgjør den store forskjellen for god kobbertråd - og særlig hvis de lengre kablene i signalkjeden ikke holder den samme standarden. Så er jo spørsmålet om hva som faktisk er internt i RIAA og pickup.

    Det blir uansett bare spekulasjoner fra min side, da jeg ikke har hørt de to armene opp mot hverandre, og det kan godt være at oppgraderingen Isokinetik har gjort er vel verdt det.
    Uansett hvilke du velger blir du nok storfornøyd med en Jelcoarm på SL1210! :)
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Ja jeg fjernet siste de av forrige innlegget mitt etter litt kjapp hoderegning, men dere plukket det opp likevel :p

    Ok, men visst jeg da går for

    750D inkludert Jelco tonearm kabel og custom mounting collar
    Jelco SA-750D Tone-Arm

    MCRU Armboard
    MCRU Jelco Armboard for Technics SL1200 - MCRU

    Da burde jeg være klar? Eller finnes det alternative/bedre armboard og mounting collars der ute? Kanskje det er rom for å diskutere seg frem til en bitteliten rabbat om jeg velger å bestille alt fra samme side :p
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.181
    Antall liker
    8.356
    Torget vurderinger
    12
    Jeg skulle gjerne hatt en Jelco arm også, men helst i 10" hvis de har eller kan skaffe. I svart utførelse selvfølgelig (for meg). Eller kanskje en Iso-Kinetic da det så spennende ut med en pimpet Jelco. Er det noe rabatt å hente på samkjøp truru?
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    På Isokinetik-armen så er det Isokinetik sine kjente sølvkabler som er inne i armrøret. I tillegg følger det med Isokinetik sølvkabler på headshellet. Akkurat nå benytter jeg denne fra Jelco:


    xlr.jpg

    Men på sikt skal jeg ha en Isokinetik Silver Melody Pure Silver XLR.
    ISOKINETIK

    isokinetik-melody-two-balanced-xlr-tonearm-cable-straight.jpg


    Sølv hele veien fra samme leverandør. Ja, det er dyrt å kjøpe alt på en gang, og derfor kjøpte jeg Jelco-kabelen nå (har både RCA-utgaven og XLR-utgaven. Kjekt å ha begge). Men jeg vet og at kabler har mye å si fra platespiller og helt frem. Høyttalerkabler spiller mindre rolle er min erfaring, men kabler fra headshell og helt frem må IKKE undervurderes! Første aha-opplevelsen på dette fikk jeg som sagt da jeg byttet til Cardas internkabling fra KAB. Det var nesten ikke til å tro.

    Min soleklare anbefaling er Isokinetik-armen, men nøyer man seg med standard Jelco så får man uansett en knallbra arm. Mange av de mest kjente merkene bruker nettopp Jelco 750 som er noe ombygd: Ortofon, JR Transrotor, Koetsu m.fl. På AoS-forumet leste jeg at flere likte Jelco 750D bedre enn SME 309; noe som sier litt;)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.553
    Antall liker
    7.278
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    I tillegg er Jelco 750D klargjort for balansert XLR. Og da er det bare å kjøpe en Jelco XLR kabel (eller hvilken som helst annen)
    Det gjelder vel alle armer, og det er lettest på de med "DIN"- (ikke egentlig DIN) plugg. Alle pickuper har fire ledere til kabelen og ingen felles jord, og kan dermed kobles balansert. I alle fall er det slik jeg har forstått det.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg skulle gjerne hatt en Jelco arm også, men helst i 10" hvis de har eller kan skaffe. I svart utførelse selvfølgelig (for meg). Eller kanskje en Iso-Kinetic da det så spennende ut med en pimpet Jelco. Er det noe rabatt å hente på samkjøp truru?
    Send en epost til David på Mains Cables R Us. Tipper han klarer å ordne en god deal;)
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Ikke Rega, som er en av de mest solgte der ute. Det var derfor jeg nevnte det;)
    Min rega rp1 hadde 4 ledere frem til phono kabelen hvor jordlederene blir koblet sammen, regner med at det gjelder andre rega modeller også.

    Fra PU som gir ut så svakt signal, foretrekker jeg at arm- og rca-kabel er loddet sammen så jeg bare trenger å bekymre meg for kontaktflaten i ene enden av kabelen.
     
    Sist redigert:

    runess

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    13.05.2016
    Innlegg
    82
    Antall liker
    19
    Velkommen til Hifisentralens beste tråd:)

    Mitt råd er at du i første omgang glemmer MC pickup.

    Til SL1210-armen så passer samtlige MM på markedet og det er kun lommeboka som avgjør. Her er mine tips og råd på MM i anbefalt rekkefølge:

    - Audio Technica AT95E: en glimrende pickup til gi bort pris!
    - Audio Technica AT120Eb: vesentlig bedre, og får frem detaljer og bass som AT95 ikke klarer.
    - Ortofon 2M Bronze: dynamisk og oppløst. Glem 2M Red og 2M Blue. Moroa starter på 2M Bronze
    - Audio Technica AT440MLb: avansert MicroLine sliping på nål som er omtrent like god som 2M Black, men til en brøkdel av prisen! Beste kjøp, ferdig!
    - Audio Technica AT150MLx: bygger på AT440MLb, men med hus i metall og lettere nålefane. Direkte konkurrent til 2M Black.
    - Ortofon 2M Black: Denne har alt en god MM skal ha (bortsett fra at nålefanen kunne vært i lettere materiale enn aluminium)

    En av grunnene til at jeg kun anbefaler Ortofon og Audio Technica er fordi dette er to av de vaskeekte produsenter av pickuper, og har lang tradisjon. Ortofon lages fortsatt i Danmark og Audio Technica lages fortsatt i Japan.

    Lykke til!
    Siden du allerede har funnet ut at du liker Ortofon 2M Red så ser jeg ikke noe stor poeng å gå rundt å jakte på noe annet.

    Jeg får inntrykk av at du gjerne vil ha en PU som maler med bred pensel og spiller rock'n'roll. Dersom du likevel vil lete etter noe annet enn 2M Red så tror jeg du bør lete etter en PU med konisk eller eliptisk nålesliping (2M Red og Blue har begge samme eliptiske nålesliping), heller enn ei skarpere nål. Jeg gjetter/tipper at du kan like resultatet med mer typiske DJ-pickuper, f.eks. Ortofon sin Concorde serie: Ortofon DJ Cartridges Concorde Series De står visuelt sett også veldig bra til en SL 1200.

    Jeg er ellers enig med ChrisAndre i at du i første omgang kan legge bort MC-pickuper, selv om det er fristende å foreslå en Denon DL103. Den er dog i stiveste laget til en Sl 1200 med std headshell, og trenger muligens 10-20 gram mer ballast. Den har også litt lite signalnivå ut til Musikal Fidelity V90.

    mvh
    KJ
    Hei, og takk for svar.

    Har tenkt på 2M Bronze, den er innenfor prismessig og det aller meste jeg har lest om den er positivt. Imidlertid har jeg lest enkelte steder at den visstnok ikke passer så bra med 1200/1210. ???

    Har tenkt mer på dette med 2M Red/Blue, og tror jeg skal ta en tur tilbake til HiFi-klubben med noe av min egen musikk. Når jeg hørte på dem var det Dire Straits som sto på, og Red fikk musikken til å høres "rock" ut, mens Blue fikk den til å høres litt "klinisk" ut. Mulig jeg tenker annerledes når jeg har A/B med noe musikk som i utgangspunktet er litt mer rocka enn Dire Straits. :)



    EDIT:

    For å utdype litt mer, så er forsterkeren min en Marantz 6010 OSE KI Signature. En forsterker (jeg opplever) som litt skarp/"klinisk", men som passer bra sammen med Technics'en. Den låter imidlertid ikke like bra koblet til Sonos, da kommer det skarpe/kliniske litt for tydelig fram. Med tid og stunder kommer den sikkert til å bli byttet ut, men så lenge anlegget står i stuen er det vanskelig å gjøre en switcharoo uten at øverstkommanderende får det med seg. :)

    Uansett, så det i første omgang kun ny pickup som står på trappene.

    Fant noen innlegg her på siden som nok oppsummerer 2M Blue på samme måte jeg ville gjort det (men som klarte å uttrykke det bedre enn meg):

    2M blue er den jeg knapt bruker, jeg finner den for "kjølig"
    Ang Ortofon 2M Blue, så har jeg gjort det riktige i å velge den bort….jeg liker lyd som er organisk med litt varme
    Så mitt (forhåpentligvis) endelige spørsmål er: Vil en 2M Bronze oppleves som enda kjøligere enn Blue, eller er den varmere/mer organisk?

    Takk for hjelp så langt.
     
    Sist redigert:

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Må vel benytte anledningen til å gratulere tråden med 100 interessante sider! Straks er det rundt tall på antall innlegg også. Hyggelig å se så mange engasjere seg, :)

    Ha en riktig god pinse!

    champagne-06.jpg
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    Å fy faen. Ynskyld ordbruken, men nå har det vært så mange travle skift og prosessforstyrrelser siste uken....at den kommende friuken skal brukes til flittig snurring og 100% avkobling..herre min hatt! 15 timer igjen nå så tar man fri :cool: Litt oppgraderinger på vei i posten også gir meg noe å se frem til,men det dukker nok ikke opp før i uken etter...men snart 3 uker fri da!
     

    Mala

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.03.2012
    Innlegg
    1.037
    Antall liker
    406
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    5
    På Isokinetik-armen så er det Isokinetik sine kjente sølvkabler som er inne i armrøret. I tillegg følger det med Isokinetik sølvkabler på headshellet. Akkurat nå benytter jeg denne fra Jelco:


    Vis vedlegget 380682
    Mtp. lettest mulig tilpassning av kabel på undersiden tolker jeg det som at det lar seg lettest gjøre ved å kjøpe en kabel med rettvinklet DIN, som på bildet der?

    Og forresten, hvilken finish er det du har på armbord og custom collaren fra MCRU Chris? Blir ikke helt enig med meg selv i om det er grey eller sølv ut i fra bildene dine? Lander nok på en silver utgave ev en Jelco arm, så bør gå i lag med den :)

    EDIT: Såg nå ja collaren kun er i svart eller grå.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn