Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Hei.

    Dette er min første melding her på forumet.

    Jeg har blitt inspirert av innleggene i denne tråden, og gikk derfor på loftet for å finne frem min Technics SL-1210MK2. Der har den vært på "lager" siden 2004.

    Vis vedlegget 523811

    Har nå tenkt å oppgradere den slik:
    - Ny PSU
    - Isonone føtter
    - Funk Firm Acrobat II
    - Ny pickup

    Jeg lurer på om det er noen som kan anbefale en god MC pickup som passer til min Parasound Halo JC3 riaa?
    Denne har velger på inngang fra platespiller som sjalter mellom 100Ohm eller 47kOhm.

    Mvh
    Trond
    achromat 1200 heter den som passer til spilleren.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Leser i det nyeste nummeret av svenske Hifi&Musik at de tester Ortofon Concorde Century pu på "min" spiller 1200G. Pu-en ser unektelig ganske cool ut, men jeg har ingen erfaring med hvor bra lyden av en slik Concorde er. Kanskje noen her som har brukt DJ-utgaven? Den har visstnok eksistert helt siden 1979.
    Jeg bruker Concorde Century på SL-1200GR. Dette er en VELDIG bra kombinasjon.

    Hifi-Concordene har alltid vært gode. Min første grammofon var Technics SL-D2, og på den brukte jeg Concorde 20. Den var vesentlig lettere enn dagens Century, og det fulgte med en egen lettere motvekt for utbalansering i Technics-armer. Det reduserte armmassen, og ga riktig resonansfrekvens selv med et så mykt oppheng som 20-nålene hadde da. Hifi-Concordene - som kom i 1979 - var så gode at det er rart de ble borte en gang på 80-tallet, og etter det kun produsert i DJ-versjon.

    DJ-versjonene har overhodet ikke noe med hifi å gjøre, og de er det bare å styre unna!

    Dagens Century er enda bedre enn de opprinnelige hifi-Concordene. Det gir en egen glede å oppleve så god synergi som det er mellom de nye 1200-modellene og Century. Century har samme nål, nålefane og spolematerialer som 2M Bronze, og er noe varmere i klangen enn øvrige Ortofon MM. Det passer som hånd i hanske til egenlyden i SL-1200.

    Armen på de nye 1200-spillerne er mye bedre enn på tidligere utgaver av 1200. Men armen har fortsatt visse begrensninger (særlig i GR-utgave). I motsetning til en del MC-pickup’er, stiller ikke Century ekstreme krav til armlagre mv. Også på dette punktet er synergieffekten på topp.

    Det første bildet under viser Concorde 20 som kom i 1979, med den lettere motvekta og annet utstyr. Som alternativ til lettere motvekt kunne man montere tilleggsvekt på selve armrøret, se den lille "clampen" på bildet. De opprinnelige hifi-concordene hadde også mulighet for azimuth-justering og endring av overhenget. Man løsnet en liten unbraco-skrue på toppen av elementet med den medfølgende nøkkelen, og kunne rotere elementet og bevege det frem og tilbake. For azimuth-justering festet man den sorte plastsjablonen som vises på bildet, til elementet, og senket dette rett ned på plata. Veldig greit!

    Dagens Concorde Century er "låst" i festet og ferdig innstilt med et overheng på 52 mm, tilpasset Technics. Kontroll med justeringsmal viser at innstillingene automatisk blir 100 pst. korrekte. Det eneste som skal gjøres ved montering, er å justere stifttrykk (jeg bruker 1,9 gram) og stille høydeskalaen på Technics til ca 1,5 mm. Century har en egenvekt på 18,5 gram, og balanseres ut med den vanlige motvekten. Compliance er 16. Resonansfrekvensen blir 8,3 Hz montert i SL-1200.


    Ortofon_Concorde_30.jpg



    concordecentury_rightlowfront01.jpg
     
    Sist redigert:

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.546
    Antall liker
    4.395
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Leser i det nyeste nummeret av svenske Hifi&Musik at de tester Ortofon Concorde Century pu på "min" spiller 1200G. Pu-en ser unektelig ganske cool ut, men jeg har ingen erfaring med hvor bra lyden av en slik Concorde er. Kanskje noen her som har brukt DJ-utgaven? Den har visstnok eksistert helt siden 1979.
    Hvilket nr av Hifi&Musik stod dette? Nr 10 eller 11?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Leser i det nyeste nummeret av svenske Hifi&Musik at de tester Ortofon Concorde Century pu på "min" spiller 1200G. Pu-en ser unektelig ganske cool ut, men jeg har ingen erfaring med hvor bra lyden av en slik Concorde er. Kanskje noen her som har brukt DJ-utgaven? Den har visstnok eksistert helt siden 1979.
    Jeg bruker Concorde Century på SL-1200GR. Dette er en VELDIG bra kombinasjon.
    Takk for fyldig svar TomVen. Et evt. kjøp har blitt utsatt hos meg etter at jeg skrev innlegget, men det er fortsatt fristende å prøve en slik PU. Nå har jeg riktignok en 2M Bronze PU liggende fra før som jeg ikke har giddet å teste ut skikkelig på SL-1200G siden jeg synes Soundsmith PU-en jeg bruker nå er bedre enn 2M. Men synergieffekten med Concorde Century hadde likefullt vært artig å testet ut. Et alternativ for meg kan evt. være å putte pengene i en dyrere PU, f.eks. MC PU som jeg faktisk heller aldri har prøvd (alle mine PU-er har vært high output).
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Leser i det nyeste nummeret av svenske Hifi&Musik at de tester Ortofon Concorde Century pu på "min" spiller 1200G. Pu-en ser unektelig ganske cool ut, men jeg har ingen erfaring med hvor bra lyden av en slik Concorde er. Kanskje noen her som har brukt DJ-utgaven? Den har visstnok eksistert helt siden 1979.
    Hvilket nr av Hifi&Musik stod dette? Nr 10 eller 11?
    Tror det var nr. 11 november-utgaven, men jeg kan sjekke hjemme.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    På 80-tallet fantes Concorde også i to low-output MC-versjoner kalt MC 100 og MC 200. På disse kunne man skifte nål selv om de altså var MC. Nå som Ortofon reintroduserer hifi-utgavene av Concorde, går det kanskje an å håpe på ny utgave også av MC’ene.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.912
    Antall liker
    1.501
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    På 80-tallet fantes Concorde også i to low-output MC-versjoner kalt MC 100 og MC 200. På disse kunne man skifte nål selv om de altså var MC. Nå som Ortofon reintroduserer hifi-utgavene av Concorde, går det kanskje an å håpe på ny utgave også av MC’ene.
    Bytte av nål på MC 200 ?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.912
    Antall liker
    1.501
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Helt ferskt fra min egen roteskuff bytte av nål på dynamisk pick-up ikke mulig .
    Ortofon.jpg
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    484
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Dette betyr vel en utgave av SL-1200GR med noen forenklinger, rødt lys i stedet for blått og ev. innebygget RIAA?

    Det ser ut som om Technics planmessig kjører ut en ny modell i året. Hadde håpet på at årets nyhet ville være en mellomting mellom SL-1200G og SL-1000R. En SL-1200G uten stroboskop og "gasspedal", og med en skikkelig ekstern strømforsyning. Den kunne f eks hett SL-1100 i versjonen med arm, og SL-110 i versjonen uten arm. Men det ser ut til at jeg må vente noen år til...
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.945
    Antall liker
    8.245
    Torget vurderinger
    1
    Dette betyr vel en utgave av SL-1200GR med noen forenklinger, rødt lys i stedet for blått og ev. innebygget RIAA?

    Det ser ut som om Technics planmessig kjører ut en ny modell i året. Hadde håpet på at årets nyhet ville være en mellomting mellom SL-1200G og SL-1000R. En SL-1200G uten stroboskop og "gasspedal", og med en skikkelig ekstern strømforsyning. Den kunne f eks hett SL-1100 i versjonen med arm, og SL-110 i versjonen uten arm. Men det ser ut til at jeg må vente noen år til...
    Reloop Turn5 er vel egentlig den spilleren.
     

    Dharmabum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.03.2010
    Innlegg
    1.185
    Antall liker
    1.402
    Torget vurderinger
    11
    Jeg skal utføre service på et par sl 1200 som har blitt benyttet av dj's. Har noen her tips om "vaskemiddel" for elektronikk, spray etc som kan påføres for å løsne skitt og fett?
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    754
    Men den er ingen Technics. ;)
    Ja, en åpenbar detalj i en Technics -tråd. En Pioneer DJ-spiller er vel også et alternativ for de som vil spare penger uten at jeg har prøvd den spilleren.

    Men jeg er enig i at det er et hull i porteføljen mellom SL-1200G og SL-1000R. Kunne vært fint med et billigere drev hvor det var enkelt å montere egen arm.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    SP-10/SL-1000er vel nesten som et signal- eller flaggskipprodukt å regne. 1200 er «meat and potatoes»-spilleren, som det er "meningen" å selge. :)
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Jeg har plutselig byttet ut Kenwooden med en 1210 mk II, lampen som lyser mot PU under spilling virker ikke.
    Hvordan bytter man pære på denne?
    Tenker å bytte matten på den ...hva anbefales ?

    Takknemmlig for tips :)
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.835
    Antall liker
    14.931
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Vapor Achromat synes jeg fungerer finfint. Det er litt jobb å bytte pæra, men lagt fra uoverkommelig. Ligger flere guider på nett, tror det finnes videoer også.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Takk for hjelp :)

    Kommer til lampen under ifra når bunn dekselet er tatt vekk, hvor får man nye pærer ?
    Så til noe utrolig irriterende...tallerkenen sitter fast...skikkelig fast. Noe triks her for å løfte den av? sitter sikkert i inngrodd skit eller noe..
     

    Twsts

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.08.2015
    Innlegg
    457
    Antall liker
    414
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    5
    Gi spindelen noen kakk med skaftet på ett skrujern, gjerne få noen til og gjøre det mens du løfter. Løsner hver gang :)
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Se der ja....løsnet den :)
    Må man bruke spesial olje på lageret ?
    Nettbutikker som fører deler til denne spilleren ?
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    6.835
    Antall liker
    14.931
    Sted
    Bodø
    Torget vurderinger
    42
    Er mye å få kjøpt på ebay. KAB USA kan også anbefales.
     

    Neogenic

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.06.2013
    Innlegg
    109
    Antall liker
    73
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har en SL-1200mk5 som jeg driver og modder. Men klarte ved en feil å søle ut all botoxen til TD1200 dempinga til armen. Noen som vet hvor jeg får kjøpt riktig type Botox i norsk nettbutikk? Er etter som jeg har forstått flere typer å velge i mellom (forskjellig tykkhet).
     

    Bjørge

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Innlegg
    177
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Spør om Sophie Elise kan sende deg ei sprøyte i posten ;) Hu har gode avtaler på slikt fra leverandør vet jeg :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Prøv heller silikon:) Best å bestille fra KAB så du får den viskositeten som er ment til fluid damper.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg ser i tråden at det ofte dukker opp spørsmål om hvordan man skal bytte strømforsyning, hvordan lodde nye arm-kabler eller bytte av lys på SL1210. Jeg har tidligere i denne lange tråden lagt ut bildeserie med tips på hvordan dette kan gjøres, og resultatet av dette. Og siden denne tråden er en av de med flest sider og postinger, så limer jeg inn snarveien her:)

    Jeg startet med en SL1210mk2 som jeg gjorde mye med, og hvor de fleste oppgraderinger var fra KAB USA. Deretter fikk jeg meg en SL1210M5G som jeg byttet til Mike New Bearing (lager), ekstern strømforsyning fra MCRus, ny arm fra Isokinetic Silver Melody (oppgradert Jelco 750D) og Mike New sin massive Delrin Platter. Så solgte jeg min kjære 1210M5G, og kjøpte en Rega RP10 med Lyra Delos. Det var en fin opplevelse, men jeg var mer fornøyd med 1210M5G! Angret på salget, ja. Det sier litt om hva som bor i disse spillerne.

    Jeg kan ikke alt om disse spillerne og hva som kan oppgraderes, men en god slump erfaringer har jeg gjort meg etter alle disse år med Technics SLxx. Nå har jeg endelig igjen fått en temmelig ny SL1210M5G med KAB sin 1200GX strømforsyning (DC-strøm) som er montert av Kevin hos KAB.

    Ønskes svar på spørsmål som du ikke vil skrive i tråden, så er det bare å sende en melding. Jeg skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan:) Prøver herved å blåse litt liv i en gang så svært populære og aktive Technics-tråden:)

    Link til oppgraderinger:
    https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63936-technics-sl-1210-a-9.html
    Bla ned til min post #178.

    KAB USA Fluid Damper post #405
    https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63936-technics-sl-1210-a-21.html
     
    Sist redigert:

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser i tråden at det ofte dukker opp spørsmål om hvordan man skal bytte strømforsyning, hvordan lodde nye arm-kabler eller bytte av lys på SL1210. Jeg har tidligere i denne lange tråden lagt ut bildeserie med tips på hvordan dette kan gjøres, og resultatet av dette. Og siden denne tråden er en av de med flest sider og postinger, så limer jeg inn snarveien her:)

    Jeg startet med en SL1210mk2 som jeg gjorde mye med, og hvor de fleste oppgraderinger var fra KAB USA. Deretter fikk jeg meg en SL1210M5G som jeg byttet til Mike New Bearing (lager), ekstern strømforsyning fra MCRus, ny arm fra Isokinetic Silver Melody (oppgradert Jelco 750D) og Mike New sin massive Delrin Platter. Så solgte jeg min kjære 1210M5G, og kjøpte en Rega RP10 med Lyra Delos. Det var en fin opplevelse, men jeg var mer fornøyd med 1210M5G! Angret på salget, ja. Det sier litt om hva som bor i disse spillerne.

    Jeg kan ikke alt om disse spillerne og hva som kan oppgraderes, men en god slump erfaringer har jeg gjort meg etter alle disse år med Technics SLxx. Nå har jeg endelig igjen fått en temmelig ny SL1210M5G med KAB sin 1200GX strømforsyning (DC-strøm) som er montert av Kevin hos KAB.

    Ønskes svar på spørsmål som du ikke vil skrive i tråden, så er det bare å sende en melding. Jeg skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan:) Prøver herved å blåse litt liv i en gang så svært populære og aktive Technics-tråden:)

    Link til oppgraderinger:
    http://https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63936-technics-sl-1210-a-9.html

    Bla ned til min post #178.
    Kult. Det ble liksom litt feil, både at du hadde Rega og Pioneer. :D
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg ser i tråden at det ofte dukker opp spørsmål om hvordan man skal bytte strømforsyning, hvordan lodde nye arm-kabler eller bytte av lys på SL1210. Jeg har tidligere i denne lange tråden lagt ut bildeserie med tips på hvordan dette kan gjøres, og resultatet av dette. Og siden denne tråden er en av de med flest sider og postinger, så limer jeg inn snarveien her:)

    Jeg startet med en SL1210mk2 som jeg gjorde mye med, og hvor de fleste oppgraderinger var fra KAB USA. Deretter fikk jeg meg en SL1210M5G som jeg byttet til Mike New Bearing (lager), ekstern strømforsyning fra MCRus, ny arm fra Isokinetic Silver Melody (oppgradert Jelco 750D) og Mike New sin massive Delrin Platter. Så solgte jeg min kjære 1210M5G, og kjøpte en Rega RP10 med Lyra Delos. Det var en fin opplevelse, men jeg var mer fornøyd med 1210M5G! Angret på salget, ja. Det sier litt om hva som bor i disse spillerne.

    Jeg kan ikke alt om disse spillerne og hva som kan oppgraderes, men en god slump erfaringer har jeg gjort meg etter alle disse år med Technics SLxx. Nå har jeg endelig igjen fått en temmelig ny SL1210M5G med KAB sin 1200GX strømforsyning (DC-strøm) som er montert av Kevin hos KAB.

    Ønskes svar på spørsmål som du ikke vil skrive i tråden, så er det bare å sende en melding. Jeg skal jeg forsøke å svare så godt jeg kan:) Prøver herved å blåse litt liv i en gang så svært populære og aktive Technics-tråden:)

    Link til oppgraderinger:
    http://https://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/63936-technics-sl-1210-a-9.html

    Bla ned til min post #178.
    Kult. Det ble liksom litt feil, både at du hadde Rega og Pioneer. :D
    Takk Dazed:) Hehe, men en fin liten reise var det. Har en litt rimeligere Rega nå enn RP10, så får jeg se om jeg beholder den eller ikke. Jeg har ikke vært aktiv her inne på lenge egentlig, og det er jo så stille her. Trenger ikke bli like høy temperatur som det en gang var, da, men litt god info og fruktbare diskusjoner er aldri feil:)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Som du vet så synes jo jeg ar Rega blir litt "feil" uansett. ;) ...men 1200 er kult. Har alltid hatt lyst på en å pusle med selv, men prisene har blitt litt "optimistiske", så det spørs nå. :)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Helt enig. De bruktprisene som nå er på 1210mk2 er etter min mening kunstig høye. Men jeg ser samtidig at mange står lenge på finn.no. Jeg kunne først tenkt meg en 1200G, men den blir for dyr for meg. Få tak på en 1210M5G, Dazed, de er en god del bedre enn mk2 som du sikkert vet. I mine øyne ser M5G bedre ut enn 1200G, så for meg var det bare å være tålmodig å vente til det dukket opp en:) Godt å nyte Technics-lyden igjen!
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Joda. Objektivt sett er selvsagt en M5G bedre, men MK2 er litt nostalgisk, og det er større sjanse for at det dukker opp en mk2 til en OK pris med litt behov for restaturering enn en billig Mk5. :)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.273
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hvor mye burde en 1210 Mk2 ligge på da?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    For et år eller to siden kostet et restaureringsobjekt 2-3000, og en nyrestaurert en 4500-5000. Nå koster en dårlig en uten armlift og lokk, ingen lys og masse riper 5000 spenn. Eller "koster"? Det er det de er annonsert for på Finn, da.

    Når det er sagt, vet jeg ikke om du får så mye bedre for 5-6000 enn en 1210 i god stand.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel ikke så stor forskjell på 1210 mk2 og Pioner plx 1000,bortskjett for en del år.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn