Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LarsC

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.05.2012
    Innlegg
    250
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk meg en ganske strøken 1988-modell MkII her om dagen. Men den har en Ortofon Concorde Pro montert som sikkert også er sliten. Jeg kan potensielt hente over en DL-103 fra en Sony jeg har stående som har headshell som passer. Men er det andre alternativer som ville vært bedre, si for ca. 3000 inkl. headshell?
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.742
    Antall liker
    10.393
    Sted
    London
    Jeg fikk meg en ganske strøken 1988-modell MkII her om dagen. Men den har en Ortofon Concorde Pro montert som sikkert også er sliten. Jeg kan potensielt hente over en DL-103 fra en Sony jeg har stående som har headshell som passer. Men er det andre alternativer som ville vært bedre, si for ca. 3000 inkl. headshell?
    Audio Technica at-vm 95 er en meget bra MM i det prisleiet
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.720
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tips til pickup til 1210g?
    Har lyst å teste mc pickup
    Er feks denne en god ide?
     

    TAF

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.06.2006
    Innlegg
    1.334
    Antall liker
    375
    Torget vurderinger
    14
    Har selv 4-5 pu,er i rotasjon, der 2 av dem er MC. Dynavector XX2 Mk2 og Audio Technica 33 PTG/ll. Dynaen har vært med meg en stund og det er en fantastisk pu, spes om du lytter til rock,prog rock, fusion etc. Spiller muskikk med trøkk, detaljering og en god dose " fun factor". 33PTG/ll låter pent på det meste av musikk, men mangler litt av "råskapen" til XX2 på rock/prog. Begge flotte picuper som er hverd å ha på listen ved valg av MC til din 1210G. Trenger litt tykkere matte eller spacer mellom headshell og pu ved bruk av 33PTG/ll for å få tonearmen paralell. Ikke alle som bryr seg og jeg er blandt dem.

    Mvh Terje
     

    jallajalla

    Medlem
    Ble medlem
    19.12.2011
    Innlegg
    42
    Antall liker
    64
    Hadde selv en Ortofon 2m Black i mange år og var meget nøgd med. Byttet til HANA ML og må si det var ett knepp opp på alle hørbare måter..
     

    Ivgubahta

    Medlem
    Ble medlem
    26.07.2016
    Innlegg
    41
    Antall liker
    42
    Sted
    Skibotn . Sapmi
    Torget vurderinger
    1
    Veksle også mellom flere pu'er. I ujevn rotasjon e no Nagaoka mp200 , Goldnote Donatello Gold og Ortofon Cadenza Bronze.
    En sjelden gang tar eg fram en Denon DL-103r .
    Har også brukt Hana sl med veldig bra resultat, og syntes den var nesten like bra som Hana ML på Technic's armen.
    Audio-Techica Art 7&9 både i gammel og ny utførelse sikkle eg litt etter, dem har eg trua på

    mvh
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    For de tynge modellene blir disse plinth'ene med hel bunnplate vond å både få spiller nedi. Men ganske håpløst om man skal ha den ut igjen. Jeg tenker det kanskje er nok med en ramme man trer ned fra topp. Eller en U profil man trer på fra front.

    1696078489152.jpeg
    1696078427872.jpeg
    1696078384537.jpeg
     
    Sist redigert:

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1

    Itamar2010

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2022
    Innlegg
    48
    Antall liker
    171
    Sted
    Bergen
    For de tynge modellene blir disse plinth'ene med hel bunnplate vond å både få spiller nedi. Men ganske håpløst om man skal ha den ut igjen. Jeg tenker det kanskje er nok med en ramme man trer ned fra topp. Eller en U profil man trer på fra front.

    Vis vedlegget 956261 Vis vedlegget 956260 Vis vedlegget 956259
    12wood.jpg

    Dette er de KAB lagde u/ hel bunn og solgte en gang. De er ikke lengre å få tak i, men har tegning med mål. Mitt lokale snekkerverksted skal ha 3,5K++ for et kabinett........
     

    andersreve

    Medlem
    Ble medlem
    19.11.2020
    Innlegg
    46
    Antall liker
    25
    Sted
    Klepp, Rogaland
    Så mye god kompetanse i denne tråden, at jeg måtte prøve meg på å få gode tips. Søkte rundt i forumet men fikk lite treff på min cartridge...

    Trenger ny stift til Stanton 500MKII (eller kanskje den korrekte termen er DJ PRO 500 AL MKII ?) som står på en 1210 MK2.

    Jeg er ikke audiofil og ikke DJ, men som dere forstår så kjøper jeg heller ikke stereo-komponenter på ren tilfeldighet.

    Kan noen anbefale meg enten:
    1. Hvilken stift jeg kan kjøpe? Har googlet en del nå, men vanskelig å finne noe - hvertfall i norske nettbutikker. Jeg trenger en arbeidshest. En Toyota Hiace (funker ypperlig til slitt bruk)
    2. Om jeg bare legger noen kroner ekstra i en skikkelig stift så vil lytteopplevelsen løftes til uante høyder (og platene mine blir tatt bedre vare på). I så tilfelle burde jeg kjøpe?
    3. At det bare er tull med ny stift og at det blir like vanskelig å skaffe ny hver gang - kan like så gjerne legge i noen ekstra kroner og kjøpe en ny moderne pickup med stift inkludert.
     

    Vedlegg

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.094
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Så mye god kompetanse i denne tråden, at jeg måtte prøve meg på å få gode tips. Søkte rundt i forumet men fikk lite treff på min cartridge...

    Trenger ny stift til Stanton 500MKII (eller kanskje den korrekte termen er DJ PRO 500 AL MKII ?) som står på en 1210 MK2.

    Jeg er ikke audiofil og ikke DJ, men som dere forstår så kjøper jeg heller ikke stereo-komponenter på ren tilfeldighet.

    Kan noen anbefale meg enten:
    1. Hvilken stift jeg kan kjøpe? Har googlet en del nå, men vanskelig å finne noe - hvertfall i norske nettbutikker. Jeg trenger en arbeidshest. En Toyota Hiace (funker ypperlig til slitt bruk)
    2. Om jeg bare legger noen kroner ekstra i en skikkelig stift så vil lytteopplevelsen løftes til uante høyder (og platene mine blir tatt bedre vare på). I så tilfelle burde jeg kjøpe?
    3. At det bare er tull med ny stift og at det blir like vanskelig å skaffe ny hver gang - kan like så gjerne legge i noen ekstra kroner og kjøpe en ny moderne pickup med stift inkludert.
    Dersom du ikke går for ny stift til Stanton kan du jo anskaffe en Ortofon 2M Red eller Blue. Tror det vil være et løft for lyden. Disse får du kjøpt over alt for en fornuftig penge.
     

    Itamar2010

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2022
    Innlegg
    48
    Antall liker
    171
    Sted
    Bergen
    Så mye god kompetanse i denne tråden, at jeg måtte prøve meg på å få gode tips. Søkte rundt i forumet men fikk lite treff på min cartridge...

    Trenger ny stift til Stanton 500MKII (eller kanskje den korrekte termen er DJ PRO 500 AL MKII ?) som står på en 1210 MK2.

    Jeg er ikke audiofil og ikke DJ, men som dere forstår så kjøper jeg heller ikke stereo-komponenter på ren tilfeldighet.

    Kan noen anbefale meg enten:
    1. Hvilken stift jeg kan kjøpe? Har googlet en del nå, men vanskelig å finne noe - hvertfall i norske nettbutikker. Jeg trenger en arbeidshest. En Toyota Hiace (funker ypperlig til slitt bruk)
    2. Om jeg bare legger noen kroner ekstra i en skikkelig stift så vil lytteopplevelsen løftes til uante høyder (og platene mine blir tatt bedre vare på). I så tilfelle burde jeg kjøpe?
    3. At det bare er tull med ny stift og at det blir like vanskelig å skaffe ny hver gang - kan like så gjerne legge i noen ekstra kroner og kjøpe en ny moderne pickup med stift inkludert.
    Hei, da er det sikkert denne du er på jakt etter. Denne er helt ny, aldri montert og skjelden vare i original.
    387333669_1067246727499140_6857584167947874274_n.jpg
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Om jeg bare legger noen kroner ekstra i en skikkelig stift så vil lytteopplevelsen løftes til uante høyder (og platene mine blir tatt bedre vare på). I så tilfelle burde jeg kjøpe?
    Om man velger PU med nyere nåleprofiler som micro line eller shibata vil man om ikke annet oppleve at en velspilt platesamling får nytt liv. Dette fordi nålen nå kommer bedre til i lydsporet i stedet for ride på området av vinylen som er blitt slitt ned med koniske eller elliptiske profiler. AT har et godt utvalg som er fornuftig priset https://www.audio-technica.com/en-eu/cartridges/type/moving-magnet
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.742
    Antall liker
    10.393
    Sted
    London
    Så mye god kompetanse i denne tråden, at jeg måtte prøve meg på å få gode tips. Søkte rundt i forumet men fikk lite treff på min cartridge...

    Trenger ny stift til Stanton 500MKII (eller kanskje den korrekte termen er DJ PRO 500 AL MKII ?) som står på en 1210 MK2.

    Jeg er ikke audiofil og ikke DJ, men som dere forstår så kjøper jeg heller ikke stereo-komponenter på ren tilfeldighet.

    Kan noen anbefale meg enten:
    1. Hvilken stift jeg kan kjøpe? Har googlet en del nå, men vanskelig å finne noe - hvertfall i norske nettbutikker. Jeg trenger en arbeidshest. En Toyota Hiace (funker ypperlig til slitt bruk)
    2. Om jeg bare legger noen kroner ekstra i en skikkelig stift så vil lytteopplevelsen løftes til uante høyder (og platene mine blir tatt bedre vare på). I så tilfelle burde jeg kjøpe?
    3. At det bare er tull med ny stift og at det blir like vanskelig å skaffe ny hver gang - kan like så gjerne legge i noen ekstra kroner og kjøpe en ny moderne pickup med stift inkludert.
    En som alltid funker på 1210, Audio Technica VM95. Her kjøper du en oppgraderbar pickup som du kan ha lenge 😀
     

    Itamar2010

    Medlem
    Ble medlem
    11.02.2022
    Innlegg
    48
    Antall liker
    171
    Sted
    Bergen
    Av og til er men heldig og kommer over noe så skjeldent som en 1210 mk2 NOS, bare tatt ut av eske og nyskjerrig kikket på av selger som hadde arvet denne fra sin bestefar som var gått bort. Etter harde forhandlinger kom den i mitt eie. Da jeg har flere av disse og 1200 mk2 i hyllen er jeg litt usikker på hva å gjøre med denne, men artig allikevel.
    Skjermbilde 2023-10-15 115304.jpg
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.720
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Kunne også tenke meg en treramme for å pynte opp spilleren litt og kom over denne
    https://audiogold.co.uk/product/audio-gold-turntable-isolation-plinth/
    Noen som har erfaring? Evt synspunkter på det å bytte ut orginalføtter med spikes for å plassere i en treboks som siden står på føtter?

    Ellers er denne fin, men usikker på om den har hel bunn eller ikke
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Du bør skifte til et større lokk også hvis du skal kle 1210’en. Jeg skal gjøre nok slikt med min og nytt lokk blir en del av det.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    Kunne også tenke meg en treramme for å pynte opp spilleren litt og kom over denne
    https://audiogold.co.uk/product/audio-gold-turntable-isolation-plinth/
    Noen som har erfaring? Evt synspunkter på det å bytte ut orginalføtter med spikes for å plassere i en treboks som siden står på føtter?

    Ellers er denne fin, men usikker på om den har hel bunn eller ikke
    For egen regning hadde jeg styrt unna spikes. Spikes isolerer ikke, de kobler til underlaget, og de kan ha en lei tendens til å resonere i frekvensområdet der hørselen er mest følsom. Resonsnans er antagelig ikke det mest problematiske mht å plassere snurra i ei trekasse, men kassa har et større overflateareal enn bare snurra og kan være tilbøyelig til å plukke opp mer akustisk tilbakekobling enn bare snurra, og med spikes så går denne tilbakekoblingen tilbake i selve snurra der den kan gjøre ugang.

    mvh
    KJ
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.720
    Antall liker
    1.949
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Takk, det var litt som jeg tenkte, bare å styre unna denne løsningen :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Ser jo ikke så verst ut på bildene. For meg ser det ut som det er originalføttene som brukes der, ikke spikes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn