Technics SL 1210

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    hehe..Citroën HY...min neste bil....Har både 2CV og DS ;D
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.758
    Antall liker
    59.189
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Nei. det er det ikke.
    Det er riktignok en prototype.
    Den er vist i Berlin nå i 2015 og blir lansert neste år for salg.

    Denne kommer som en viktig del av Technics nye satsing på HIFI, og det er noe som vi lydinteresserte bør hilse velkommen.
    Technics var tidligere en av de riktig store trekkhestene som bidro til at tekniske nyvinninger fikk utbredelse over hele verden i motsetning til nisjefabrikanter som mangler kapital for å få produktene sine ut fra kjellerverkstedet.


    Jeg tipper "bølgedesignet" ikke er tilfeldig, men et virkemiddel for å begrense vibrasjoner i plintet.
    Design er en smakssak, men her er det også snakk om en ny type direktedrevet motor.



    Det blir spennende om Technics setter på en egenprodusert arm, eller hva de velger å anbefale.
    Link til litt flere opplysninger for de som er interessert:

    https://www.google.no/url?sa=i&rct=...nBh3Fj4lLungyI_qQsONPbMA&ust=1444891989047133


    https://www.google.no/url?sa=i&rct=...nBh3Fj4lLungyI_qQsONPbMA&ust=1444891989047133
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Ja, den så litt bedre ut på bildet ditt, Bluesbreaker. Og den låter helt sikkert bra når den er ferdig, men kanskje litt futuristisk i designet for min smak... Men Technics er viktige aktører for å få enda mer blest rundt vinylen.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    ...endelig var den tilbake i mitt anlegg igjen; pickupen jeg angret på at jeg solgte... Helt ny Denon DL-103R selected:) Satt på Isokinetik Stabilizer i messing på 8,5g så nå veier pickup 16,5g. Med headshell og kabler ble det 30g, som sammen med Isokinetik armen (Jelco 750D) og dets heavy vertical motlodd: ahhhh, for en lyd:) Var kjempeheldig med at jeg fortsatt fikk låne Niels sin Rothwell MCL, slik at jeg også kunne teste med DL-103R. Med AT-33PTG/II ble det SÅ mye bedre med Rorhwell step up. Det ble motsatt med DL-103R. Der var det bedre lyd i mitt oppsett uten Rothwell. Satt Jasmine på 250 ohms last, noe som er ganske ideelt med Denon sin lave intern impedanse på 14 ohm. Lydbildet med Rothwell ble litt basstungt og ikke den vanvittige spillegleden DL-103-serien er så kjent med. Med Jasmine på MC åpnet mellomtone seg, bildet brettet seg ut, bass mindre dominerende og veldig mye tightere. Messingblåsere og stemmer er SÅ deilig og dynamisk, og det kun etter 1,5t spilling. Satt VTF på 2,55g og skal ha den der inntil ca. 100 timer. Så skal jeg eksperimentere med 2,6-2,7g.

    Godt å få den hjem igjen i oppsettet, og 103R er ved siden av London Decca Super Gold den pu jeg var aller mest fornøyd med:) Synd Decca plukket opp magneten fra DD-motoren, ellers hadde den aldri gått i retur. Decca er vel for formel 1 å regne i pu-verden.

    Da ble plutselig AT-440Mlb reserve. Ikke gæærn benkesliter det, da:):)
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Sporet nettopp igjennom Telarc 1812 uten nevneverdige problem. Det vil vel si at arm og oppsett er nogenlunde innafor:) Sjeldent at noen pu klarer dette på samme måte!
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ja, du skimter en PSU. ;) I tillegg har Snurra vokst litt i høyden og fått platåsko. En hørbar forbedring fra orginaltøflene. Blir spennende å lodde på PSUen. Det var ingen monteringsanvisning med... Heldigvis har du jo lagt ut din step by step i denne tråden. Jeg regner med det skal gå greit. Snurra ser nå slik ut: :cool:

    20151105_160605.jpg
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har du byttet ut føttene eller satt nye under?
    De er byttet ut med nye. Isonoe. Alltid tvilende til om jeg vil høre forskjell når jeg bytter sånt som ikke har direkte med signal veien å gjøre. Disse ga faktisk en renere lyd. Anbefales!
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Gratulerer med Isonoe føtter og ny psu:cool:
    Ja, som jeg sa så er Isonoe noe som fungerer. Var tvilende sjøl, men når så mange på AoS forumet anbefalte disse måtte jeg også kjøpe. Som du sier, så strammer de opp og tar bort mye av den litt mørke lyden SL12xx-serien kan ha. Strammere bass og klarere mellomtone...

    Ja, dersom du har kjøpt samme psu som den jeg har så kan du trygt se på step-by-step som jeg laget langt bak i tråden. På min så er regulator en liten boks på størrelse med en fyrstikkeske. Den kan du velge å montere inne i spilleren (under tallerken) der hvor den interne Technics strømforsyningen sto. Jeg valgte derimot å ha den på utsiden, og den er gjemt litt under spilleren i bakkant. I mitt hode tenkte jeg at å plassere regulator lengst mulig vekk fra DD-motoren, slik at potensielle støykilder:) Kabelen på regulator er vel en 30-40 cm tror jeg. Men du må bestemme deg for dette FØR du lodder den fast. Selve psu står ca. 80 cm fra spilleren i racket montert på en skjermet Supra Lorad strømkabel. Denne prosessen er ikke vanskelig, men det du må følge nøye med på er hvilke kabler du kutter for å fjerne orginalmintern psu:) Flott om du legger ved noen bilder av prosessen og. Veldig pen spiller du har, og 1210M5G er litt mer eksklusiv enn mk2. Ble fint med sorte Isonoe-føtter!

    Det er bare å glede seg til ny psu!
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Både lyd og utseende fikk et godt løft synes jeg. :)

    Jeg lurte litt på fyrstikkesken. Upraktisk å ha den slengende i tilførselkabelen hvis spilleren skal flyttes. God ide å montere den utenfor/inni. Du la den under/bak? og hvordan festet du den. Borrelås? Blir jo ganske nær uansett, men ikke fullt så mye. :cool: Så du moddet opp kabelen? ;) Jo, kikket på den jeg også, men det får tas senere I så fall.

    Jeg regner med at jeg kun skal kutte de kablerne som går fra den opprinnelige strømforsyningen og ikke noe mer? Hadde vært fint med et papir på arbeidet. MRU har ikke svart på min forespørsel av en eller annen grunn. Gleder meg skikkelig til å få det opp og gå. Regner med at helgen er tiden å få gjort det. Skal prøve å få tatt litt bilder å legge ut. 8)
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Nyter en alenekveld og fått unger i seng:)

    Testet litt frem og tilbake mellom AT440MLb og Denon DL-103R (ingen av de er innspilt ennå og begge har ca 12-13t). Du verden så deilig AT440MLb er med sin dype stramme bass, og samtidig superoppløste diskant (ikke noe overdrevet lys klang som den aller første 440ML hadde). Nålesliping er avansert og dette er virkelig en pu flere bare MÅ få øya opp for! Jeg sammenligner den faktisk med Ortofon 2M Black til 3x prisen. Men tilbake til AT440 vs DL-103R. DL-103R er montert vannrett tonearm og VTF på 2,6g. Den er ikke så superoppløst som AT440, men for en dynamikk og spilleglede. Misforstå meg rett; 103R har masse oppløsning, men den treffer liksom noe i hjertet når den spiller musikk. Og det er det viktigste for meg:) Musikk og lyd er følelser, og ikke karakterer på parametre...

    Stemningsfoto fra i kveld og nå med Chris Rea "Road to Hell" snurrer:)
     

    Vedlegg

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Du må frem med støvkluten @ChrisAndre;).

    Hva er compliance på AT440MLb? Har en ny spiller på vei inndøra snart m/PU av foreløpig ukjent type og forfatning, der den potensielt høres ut til å være en aktuell kandidat.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hehe, det helvetes støvet ja:)

    Compliance skal være på ca 16-17 mener jeg å huske fra en omfattende test av både 440Mla og 150MLx, men husker ikke helt. Stivere enn 150MLx og vesestlig stivere enn 2M Black. Mange har veldig gide resultater med 440MLa og Jelco 750D (som jo er min arm), og kan gå god for den. Så medium tunge armer skal være veldig bra, og der ligger vel de fleste armer:)

    Blir spennende å se hvilken ekstraspiller du har kjøpt:)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.290
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Begynte litt med ny strømforsyning på M5G'en min. Første utfordring var å få av Acromat matta som er limt med 6 stk mikro tynne tosidig lim pads. Hadde ikke fått tak I nye pads så jeg laget meg en løftestropp med kroker av en dokumentklips. Hektet de på en kabelstump og tredde de forsiktig mellom tallerken og toppplate, strammet opp ved å løfte i ledningen, ga sentertappen to lette dunk med en skrutrekker og dermed løsnet den så lett som bare det.

    img_001.jpg


    Nesten ikke antydning til støv. Spilleren er som ny her også. Herlig! Skrudde ut skruene som holdt dekselet og løftet det ut. Dermed kom elektronikken til syne. Tydelig at det er forskjell på Mk2 og M5G. Strømforsyningen her virker bedre dimensjonert.

    img_002.jpg


    Får ikke gjort mer før neste helg nå, men det ser ut til at oppsettet er temmelig likt det som er beskrevet tidlig i tråden her.

    @Crisandre: Du har jo gjort samme oppgradering på din M5G. Er det noe som avviker fra beskrivelsen din som jeg bør være klar over?
     
    Sist redigert:

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Kort innpå:
    Jeg moddet min mk2, men kjøpte PålK sin m5g som vi moddet samtidig. Så jeg vet ikke 100% men vil tro det er temmelig likt... Du får sammenligne kabler som jeg har fotografert med de som sitter i din, og evt lime inn noen bilder her...
     

    PålK

    Medlem
    Ble medlem
    31.07.2013
    Innlegg
    41
    Antall liker
    24
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    7
    Synes å huske at minst 1 av ledningene hadde annen farge enn mk2, men ellers samme fremgangsmåte..
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    @PålK: nyter endelig god lyd igjen her hjemme etter ha hørt på din Rega P9 med strikkmotor:):)
    Takk for veldig hyggelig treff igjen, Pål, og masse herlig lyd fra ditt eminente hifi-anlegg. Digger dine Bryston:) Det har skjedd litt siden din RP3...
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det stemmer nok at det er en eller to ledninger som er annerledes farget, men oppsettet er det samme. Største forandringen er kontakten på høyre side for å få tatt ut styringselektronikken (kretskortet) over spindelen. Der er det to kontakter. En hvor mk2 har sin og en ny som står oppå selve printet. Alle ledninger er hvite.
     

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Kobber og Sort! Kunne det vært kult?

    Har 2 stk SL1210 som jeg leker meg litt med. En 1210M5G og en 1210MKII-A.

    Begge får påmontert Jelco 750B. Begge med tonarm board fra Mike (down under). Den ene har jeg lakkert sort, men kobber ser jo litt kult ut også, spesielt når du får på record weight i kobber (850gr);D Hot or not ?

    IMG_1265 (002).jpg
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Det blir absolutt stilig. Håper du slipper å pusse kobberet. ;D
     

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er riktig, kobber tåler jo ikke oxygen:rolleyes: men armboraden er polert og vasket med acetone og blitt klarlakkert med 3 lag. Så får vi se. Kobber har en lei tendens til å "puste" Filtmatta skal bort. Den er bare tilfeldig på ;D
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Har du lekt deg med andre modder på spilleren?
     
    L

    Larkus

    Gjest
    Den "record weight'en" på 850 gram utgjør vel en unødvendig stor belastning på senterleiet?
     

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.950
    Antall liker
    1.315
    Er det noen her som har en løs originaltrafo til sl1210 liggende som kan måle høyde, dybde og bredde på den?
    Sitter på jobb og funderer på å bestille litt deler til å flytte trafo og likerettere ut av chassis. Jeg ser at mange av psu oppgraderingene går ut på å bytte ut regulatoren med en simpel LM317 regulator, hva med å benytte plassen man frigjør i spilleren til en ordentlig shuntregulator?
    Etter hva jeg har sett på målinger, ser det ut som mekanisk 50Hz brum fra trafoen forplanter seg til plinth og dermed blir fanget opp av pickup så jeg vil tro det er mest å hente på å få trafoen ut av spilleren, men det kan jo ikke skade å gi den litt renere strøm i samme slengen.

    Sl1210 er den eneste umodifiserte komponenten i anlegget mitt nå, så jeg må nesten få gjort noe med den. :p
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Høres ut som et morsomt prosjekt. Kan du faget er det jo ikke uoverkommelig på noen måte å lage en knall strømforsyning for en brøkdel av det koster å kjøpe.
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Jeg kan love at det er mye å hente lydmessig ved å kvitte seg med interne psu, og sette på en kvalitats-psu. Man kan velge å sette på en av de aller beste fra Paul Hynes eller de litt rimeligere men gode fra Mains Cables R Us og KAB USA. PSU fra de to sistnevnte er svært overkommelige priset, og gjør noe mer enn bare å flytte strømforsyningen utenfor chassis.

    Resultat hos meg er at det er tyst og ingen brum. Holografi og mikrodetaljer kom fram, og jeg ble overrasket av hvor bra det ble. Så kjør på med ekstern PSU og ny regulator!
     

    Lazymann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.01.2008
    Innlegg
    110
    Antall liker
    68
    Torget vurderinger
    4
    Den vekten takler 1210 helt ok. Du kan jo også sette den på etter startup. Da slipper motoren å dra det igang.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm... Jeg tror jeg lar trafo og print sitte i og bare kopler det fra. Da er det mye lettere å reversere hvis noen på død og liv ha en orginal spiller. Så slipper jeg å pakke det inn og lagre løst også som jeg i motsatt fall ville gjort. Synspunkter??
     

    ChrisAndre

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Innlegg
    2.811
    Antall liker
    1.555
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hmmm... Jeg tror jeg lar trafo og print sitte i og bare kopler det fra. Da er det mye lettere å reversere hvis noen på død og liv ha en orginal spiller. Så slipper jeg å pakke det inn og lagre løst også som jeg i motsatt fall ville gjort. Synspunkter??
    Jeg tenkte det samme. Så oppgraderte jeg litt etter litt, og nå vil jeg absolutt ikke selge den:) Om jeg skal ha en annen spiller så blir det i tillegg.

    Oppgrader den litt etter litt, og behold den!! Tro meg, du kommer aldri å selge den fordi du alltid kommer til å savne lyden...Dessuten blir det færre og færre av M5G der ute, noe som også skyter prisene i været. Om noen år, hvem vet hva du kan få for den da, spesielt som oppgradert. Jeg har kun tatt vare på orginal-tallerken. Strømforsyning kastet jeg (hva skal jeg med den), armen solgte jeg og det samme med lagere/ spindel. I motsetning til en del andre spillere er 1210M5G litt som Garrard 301 og 401; de stiger sagte men sikkert i pris:)
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Hmmm... Jeg tror jeg lar trafo og print sitte i og bare kopler det fra. Da er det mye lettere å reversere hvis noen på død og liv ha en orginal spiller. Så slipper jeg å pakke det inn og lagre løst også som jeg i motsatt fall ville gjort. Synspunkter??
    Jeg tenkte det samme. Så oppgraderte jeg litt etter litt, og nå vil jeg absolutt ikke selge den:) Om jeg skal ha en annen spiller så blir det i tillegg.

    Oppgrader den litt etter litt, og behold den!! Tro meg, du kommer aldri å selge den fordi du alltid kommer til å savne lyden...Dessuten blir det færre og færre av M5G der ute, noe som også skyter prisene i været. Om noen år, hvem vet hva du kan få for den da, spesielt som oppgradert. Jeg har kun tatt vare på orginal-tallerken. Strømforsyning kastet jeg (hva skal jeg med den), armen solgte jeg og det samme med lagere/ spindel. I motsetning til en del andre spillere er 1210M5G litt som Garrard 301 og 401; de stiger sagte men sikkert i pris:)
    Hehehe.... hvem sa noe om å selge? Neida, den blir nok i mitt eie til jeg dør. :-D Om hundre år så kan det jo være at orginalen er mer attraktiv?

    Husker p***** ikke hva som er vanlig loddetemp. Skikkelig rusten på DYI. Hva skal jeg stille stasjonen på?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn