Technics SL-7

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    5
    TTmania skrev:
    Har nå klart å få tak i en SL-10 fra FINN. Ikke i mint condition, men helt ok. Alt fungerer og med litt stell blir den fin. Står en Ortofon OMP 10 på nå. Låter overaskende bra med tanke på hvor billig PU det er. Tenkte jeg skulle kjøpe Ortofon X1-MCP. Noen som har erfaring med denne?
    Så det var du som kjøpte den? Var i dialog med selger, men ble plutselig syk før jeg rakk å gjennomføre dealen. Da jeg kom meg opp fra senga igjen et par dager senere var spilleren solgt.
    Grattis med SL10!

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Horny skrev:
    TTmania skrev:
    Har nå klart å få tak i en SL-10 fra FINN. Ikke i mint condition, men helt ok. Alt fungerer og med litt stell blir den fin. Står en Ortofon OMP 10 på nå. Låter overaskende bra med tanke på hvor billig PU det er. Tenkte jeg skulle kjøpe Ortofon X1-MCP. Noen som har erfaring med denne?
    Så det var du som kjøpte den? Var i dialog med selger, men ble plutselig syk før jeg rakk å gjennomføre dealen. Da jeg kom meg opp fra senga igjen et par dager senere var spilleren solgt.
    Grattis med SL10!
    Takker. Hvis selger hadde trønderdialekt, så snakker vi nok om samme spiller ja. Synd for deg at du ble syk, men bra du er frisk igjen. Jeg hadde vel litt flaks da tenker jeg. Skal se om jeg får postet noen bilder etterhvert.

L

Lars.N

Gjest
    Noen her inne som har tatt en service på drivsystemet på armen på sl-7 eller sl-10 ? er ute etter type olje/fett å smøre opp servo systemet med da jeg har tenkt rense ut all gammelt fett da det sikkert ikke gjør samme nytten lengere som den gang den var ny.

Mvh

Lars

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    125
    Jepp! Kjøpte en liten tube whitegrease på en hobbyforretning som man har fjernstyrte fly ol. Brukes visstnok i girverk til disse modellgreiene

L

Lars.N

Gjest
    jan_eriks skrev:
    Jepp! Kjøpte en liten tube whitegrease på en hobbyforretning som man har fjernstyrte fly ol. Brukes visstnok i girverk til disse modellgreiene
    Var det verdt bryet ?

Mvh

Lars

L

Lars.N

Gjest
    jan_eriks skrev:
    Spørs hva som er problemet!
    Ikke noe problem bare lurte på om du opplevde bedre gange på armoppheng i form av en noe tystere avspilling / bedre betingelser for pick-up en i den gamle smørja av fett .

Mvh

Lars

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Etter jakt på en god MM PU til min SL-10, endte jeg opp med en NOS Ortofon OMP40. Fikk den i går kveld og ble montert nå i ettermiddag. Må få hørt litt før jeg uttaler meg, men jeg synes det høres lovende ut. Husker jeg hadde en sølv OMP20 på min SL-DL5 som dengang 1983-4 låt meget bra. Med OMP40 er det i allefall mye rom og åpenhet i lyden. Kommer tilbake med mer intrykk ved en senere anledning

L

Lars.N

Gjest
    Skal iallefall rappe SL-7 til gutta i kveld å kjøre bare singler på'n.

Gratulerer med SL-10 @TTmania har knall lyst på en sånn selv her eller SL-15.

Mvh

Lars

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    laban skrev:
    Skal iallefall rappe SL-7 til gutta i kveld å kjøre bare singler på'n.

Gratulerer med SL-10 @TTmania har knall lyst på en sånn selv her eller SL-15.

Mvh

Lars
    Takker for det. Det lå jo en SL-10 til salgs her just. Mener prisforlangende er ca 3000,- Jeg er kjempefornøyd med min så langt også med tanke på hvor gammel den er.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    laban skrev:
    Jippi den er helt perfect ( P205CMK3 ) så var det bare få den montert i ekte Japansk skrot spiller laget av plast & Alu ;D

Håper jo det blir en opptur da , sist jeg hadde en MM spiker i huset ble en Ortofon M2 black lagt for regelrett hat.

Mvh

Lars
    Dette er et gammelt innlegg, men det hadde vært interessant å vite hvorfor du mener O. 2M Black er en dårlig nål?

L

Lars.N

Gjest
    atonal skrev:
    laban skrev:
    Jippi den er helt perfect ( P205CMK3 ) så var det bare få den montert i ekte Japansk skrot spiller laget av plast & Alu ;D

Håper jo det blir en opptur da , sist jeg hadde en MM spiker i huset ble en Ortofon M2 black lagt for regelrett hat.

Mvh

Lars
    Dette er et gammelt innlegg, men det hadde vært interessant å vite hvorfor du mener O. 2M Black er en dårlig nål?
    Likte den rett å slett ikke men det er meg da , kan jo hende du får den fint til .

Kjørte den i rega rb 300 på thorens 124 med tech lodd bak , graham slee reflex riaa men fikk den kun til å spille uten sjelen i musikken / instrumentene , den hadde en fin diskant det skal den ha .

Mangel på riktig dyp bass var det første som slo meg etter jeg tok den i bruk , men det kom seg litt etter litt juksing med armen , min største anke mot den nåla er alt du blir ikke mye belønnet hvis du kaster på skiver av ikke audiophile kvalitet å da har du tapt .

Har en eldre nål fra Ortofon liggend en MC 200 moving coil den spiller ringer rundt M2'n synes jeg da.(tankekors)

Sikkert bare jeg som ikke liker den bare , den har jo fått mye skryt av enkelte . Mine kriterier på en god nål er dårlige pressinger helt grei lyd ikke så dårlig at du finner en ny skive fordi lyden et helt pyton.
    Bonusen er at du sitter med lp'n i hånden skuler stygt bort på cd plata "du er grusa "

Mvh

Lars

Har også hatt Ortofon OM20/30 . MC10/15 super . MC 20 MC30mkII

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    Takk for innspillet, laban. Har ikke mye erfaring med hifibruk av vinyl, så mange typer erfaringer er nyttig å lese.
    Har ikke selv vurdert en 2M Black, men ut fra specs ser den jo bra ut. Matching er vel et stikkord også her, antar jeg. Var mest nysgjerrig på begrunnelsen din :)

a.

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    125
    laban skrev:
    jan_eriks skrev:
    Spørs hva som er problemet!
    Ikke noe problem bare lurte på om du opplevde bedre gange på armoppheng i form av en noe tystere avspilling / bedre betingelser for pick-up en i den gamle smørja av fett .

Mvh

Lars
    Det er jo slik at selve armen er todelt og dermed er pickuparmen uavhengig av sporingsarmen på samme som en "vanlig" arm(altså 2d opphengt/pivot) Enten går armen eller ikke! MEN rett skal være rett,kanskje noen vibrasjoner når pickupen hvis fettet er dårlig? Tja?

Ellers har jeg prøvd seperat 12v power uten hørbare forandringer.

Det jeg også kunne tenke meg er å strekke nye phonoledninger ut. Det er endel "nasty" punkter underveis slik det er nå bla.a en MM/mc bryter og en plugg samt rele og div. DIY,bare å sette i gang!

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    5
    Har endelig skaffet meg en SL-7 jeg også. Denne er i svart finish, lydmessig bra førsteinntrykk med Ortofon TM30H :)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Horny skrev:
    Har endelig skaffet meg en SL-7 jeg også. Denne er i svart finish, lydmessig bra førsteinntrykk med Ortofon TM30H :)
    Gratulerer så mye. Hvordan lyder den opp mot din andre spiller? (Ser du har en SP 10 MkII)

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke sammenlignet direkte, men ingen tvil om at SP10 MkII er en bedre spiller. (Skulle bare mangle med tanke på prisen.) Det mest umiddelbare er en langt mer brutal dynamikk i bass og mellombass. Ellers selvfølgelig avhengig av pick up etc.
    Hører likevel slektskapet; begge disse er jo direktedrevne og laget av Technics.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.879
    Torget vurderinger
    23
    Har du SP10, Horny? Hva slags plinth? Arm? Bein? Vinge? (sorry, tok litt av, hehe..)

Har maken selv, med orig. SL1000 oppsett.

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    pengesluk skrev:
    Har du SP10, Horny? Hva slags plinth? Arm? Bein? Vinge? (sorry, tok litt av, hehe..)

Du må få den ut av orginal-plintet ASAP! (Om den ikke bare står til utstilling).
    Nesten hvilken som helst benke/skifer/regnskogs-plate lyder bedre.

Arne K

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.879
    Torget vurderinger
    23
    Ehh... burde vel ikke si dette men jeg må tilstå at jeg har en løs SP10 også, har ikke lyst til å slakye en original SL1000, den er så vakker, spiller ikke SÅ ille galt heller, den får gjøre duty som gjennomspilling av nytt materiale etc.

Har to Victor TT-101 som skal få plinth før jeg ev. går på den løse SP10.

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Den innebygde MC riiaen i SL-10 er den noe tess eller er/var det bare en gimmick fra Technics side?

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Helt ok, (kan oppgraderes med bedre kondensatorer), men en god trafo er mer oppløst & musikalsk

Arne K

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    5
    pengesluk skrev:

Kult! Har en SP10 MKII i NRK-kasse. Planen var å få den satt i en spesiallaget plinth jeg kjøpte, bygget opp lagvis av tre og pleksiglass. Fikk også tak i en kliss ny Technics EPA-500 arm, som jo hører til originalt. Men prosjektet ble lagt på is, nå vurderer jeg å selge hele greiene. Evt få noen mer fingernemme til å sette sammen bitene for meg...

Horny

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.04.2004
    Antall liker
    1.430
    Torget vurderinger
    5
    Fant forresten anmeldelser av både SP10 og SL7 på http://www.gramophone.net
    I UK kostet de henholdsvis 450 pund i 1977 og 200 pund i 1981. Omregnet i dagens verdi blir vel dette noen kroner...

RDNZL

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Antall liker
    2.227
    Torget vurderinger
    13
    Ja den er blandt de beste alternativene.
    (Ble levert som standard til sl-10)
    Krever at du bruker stepup trinn.
    Enten det interne eller et godt eksternt.
    Sistnevnte anbefales. Det er bare en t4p cartridge
    som overgår 310 og den heter
    Technics EPS P100 MK IV. Uansett, begge disse
    er gått ut av produksjon, slik at stand/ brukstid
    er essensielt. Dessverre er det ikke lett å kontrollere
    slitasje før kjøp. Disse flotte pickupene kan imidlertid
    retippes.

TTmania skrev:
    Ser på nett at flere skryter av EPS 310 MC, er denne en grei PU for SL-10 ?

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99

Vedlegg

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Utrolig så overpriset en SP-10 med mer elektro-gimmic er....

Arne K

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Plastikk? ALU !
    Tror du finner like omtrent like mye plastikk på en Linn...

Arne K

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    125
    Den Technics serien (sl-7-10-15) er et designikon. Det er faktisk 30 år siden de ble "oppfunnet".

Ellers veldig solid og god oppbygning. Noe plast ja,men bare i hensikt å skjule elektronikk osvosv.

Noen som har sett bilder av prototypen? Skulle visstnok være svart piano...

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99

Vedlegg

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Synes at denne hører til i denne tråden ;D OG denne ;D

L

Lars.N

Gjest
    Trøbbel med SL7 her iallefall huff , helt plutselig ble lyden nesten borte ? (snodig sak ) er vel brudd sikkert i noe kabler på'n et eller annet sted kanskje HUFF Å HUFF

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.677
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    atonal skrev:
    Hva låter best av SL-x og 1210 MK2?
    Har hatt begge og har fortsatt SL-10.
    Oppsettet jeg hadde til SL 1210 Mk II var rent DJ oppsett (Ortofon Pro) og dermed ment for scratching og ikke for aktiv lytting. Dermed litt vanskelig å sammenligne. Synes derfor det blir litt som å sammenligne epler og pærer. Det blir så mange variable faktorer som spiller inn, så det er nesten umulig for meg å si hvilken som låter best. Er mye som avgjøres ved valg av PU. SL 1210 MkII er sikkert veldig bra med en "audiofil" PU, men det har jeg ikke prøvd.

Når det gjelder SL-10 har prøvd Ortofon OMP 10, OMP 40, Shure M92, Technics P23, Technics P24 CS og Technics EPS 310 MC. Sistnevnte låter uten tvil best. Denne har jeg prøvd med både den innebygde MC stepup og en ekstern fra Ortofon (T20). Synes det var forsvinnende liten forskjell med og uten ekstern step up. Uansett mener jeg at SL-10 er en fabelaktig spiller som kan konkurrere med mange spillere den dag i dag med rett PU.

Så da ble du sikkert ikke noe klokere ;D

jan_eriks

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    06.02.2006
    Antall liker
    125
    Jeg har p205mk3,epc 310 og omp 30. Synes 205 er best(desverre har min begynt å spore dårlig og ny nål visste seg defekt) mens 310 er dårligst. Sistnevnte synes jeg blir for syntetisk og "cd-aktig" . Omp 30 er en god pu og lurte på å avvansere men siden du sier omp 40 ikke er bra...

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    TTmania skrev:
    atonal skrev:
    Hva låter best av SL-x og 1210 MK2?
    Har hatt begge og har fortsatt SL-10.
    Oppsettet jeg hadde til SL 1210 Mk II var rent DJ oppsett (Ortofon Pro) og dermed ment for scratching og ikke for aktiv lytting. Dermed litt vanskelig å sammenligne. Synes derfor det blir litt som å sammenligne epler og pærer. Det blir så mange variable faktorer som spiller inn, så det er nesten umulig for meg å si hvilken som låter best. Er mye som avgjøres ved valg av PU. SL 1210 MkII er sikkert veldig bra med en "audiofil" PU, men det har jeg ikke prøvd.

Når det gjelder SL-10 har prøvd Ortofon OMP 10, OMP 40, Shure M92, Technics P23, Technics P24 CS og Technics EPS 310 MC. Sistnevnte låter uten tvil best. Denne har jeg prøvd med både den innebygde MC stepup og en ekstern fra Ortofon (T20). Synes det var forsvinnende liten forskjell med og uten ekstern step up. Uansett mener jeg at SL-10 er en fabelaktig spiller som kan konkurrere med mange spillere den dag i dag med rett PU.

Så da ble du sikkert ikke noe klokere ;D
    Takk for dine tanker om dette, TTmania. Epler og pærer, ja takk begge deler ;D
    Har lyst til å utforske mer i Technics-spillere, og ditt innspill gjør det ikke mindre fristende. Grunnen til at jeg tenker litt på 1210 MKII er at den befinner seg innenfor en (for meg) grei prisklasse, den har et solid drivverk, det er mange oppgraderings- og delemuligheter og ikke minst fordi jeg liker utseendet på den.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn