Technics ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Jeg vurderer å dyppe tåa i vinylverden for å se om det er noe for meg. Jeg har trålet vinyl avdelingen her på forumet opp og ned i mente, men merker at etter å ha landet etter en tråd, så drar den andre meg vekk. Jeg slenger på en hundrelapp her og en hundrelapp der, og det som startet opp med en enkel alt i ett løsning, ble plutselig en borerigg med 7 armer.

    Nå har jeg prøvd å ta det litt ned, og "landet" på at Technics SL-1500c med f.eks Nagaoka mp-xxx kunne vært et fint sted å starte et mulig eventyr.

    Gir det mersmak så kan jeg skaffe meg bedre Riaa, og om det går helt av skaftet så kan jeg skifte spiller uten å tape en liten formue.

    Hva tenker folket? Er det lurt? Eller hoppe opp på SL-1200GR, eller GR2?😓 Jeg tar GJERNE i mot andre alternativer også på tampen. Det som er viktig er at den er fuzz-free og lett å ha med å gjøre i fremtiden. Jeg er ingen tweaker, og orker ikke å hele tiden sitte å lure på om "ezmutt" har riktig grad og "borealis" har riktig trykk, vinkel og tempratur.

    😓

    Mvh
    NOOB med beslutningsvegring
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    1200GR2 høres ut som en god start. Ingen vits å slumme med balsafjøler eller andre halvgjennomtenkte løsninger som overlater sluttføringen og frustrasjonen til sluttbruker. 1500c virker som en rimelig inngangsbillett, helt til du skal kvitte deg med den og det ramler inn bud fra konfirmanter og betalingsvegrende husmødre. 1200 må du strengt tatt ikke selge før du går helt bananas og vil måle deg med de geriatriske vinylnestorene her inne.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    @MakkinTosken tenker du at GR2 er milevis bedre enn forgjengeren som kan fås til under nyprisen av en1500c brukt? Eller kan GR være et ok sted å begynne?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    @MakkinTosken tenker du at GR2 er milevis bedre enn forgjengeren som kan fås til under nyprisen av en1500c brukt? Eller kan GR være et ok sted å begynne?
    Det kan jeg egentlig ikke uttale meg om. Har en GR i konestua og det er vel den jeg baserer meg på når kommer med mine tanker. Slik jeg har lest det skal GR2 være ganske mye nærmere en G, men som sagt ingen erfaring å lene det på.

    TLDR
    GR kan du eie lenge.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Det kan jeg egentlig ikke uttale meg om. Har en GR i konestua og det er vel den jeg baserer meg på når kommer med mine tanker. Slik jeg har lest det skal GR2 være ganske mye nærmere en G, men som sagt ingen erfaring å lene det på.

    TLDR
    GR kan du eie lenge.
    Da høres GR ut som et sikkert valg mtp at jeg får tilbake det jeg gir om det gir mersmak, og jeg får lyst til å hoppe opp på GR2.

    Takk! Det hjelper at bare en person bekrefter nogenlunde oppunder mine tanker for at jeg står tryggere i mitt valg 😅 😌
     

    aiso

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Innlegg
    1.534
    Antall liker
    4.341
    Sted
    Glåmdalen
    Torget vurderinger
    16
    Støtter anbefalingene om GR. Det er en solid bygget spiller med god lyd og som krever minimalt med vedlikehold.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Technics 1200 GR/GR2 er kjekt det. Man kan ha mange pickuper og bytte enkelt mellom dem f.eks.
    Personlig mener jeg dog at gamle plater skal spilles på nesten like gamle platespillere. Utgivelse fra 1962 og platespiller fra 1973:
     
    Sist redigert:

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Herlig! Med så mange tomler opp, blir det enkelt for en vaklende sjel å velge 😅

    Den er lekker den spilleren der @Valentino , men siden ikke jeg har noen plater, så blir vel filosofien nytt på nytt aka technics GR😌
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.753
    Antall liker
    21.627
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jepp. Men får du tak i en GR da? Er det ikke GR2 med strømforsyningsdetaljer fra 1000R som gjelder?

    Og sånn siden MakkinTosken er på her kan jeg jo friste sidelengs med en p&p som havner omtrent likt ut prismessig med en Ortofon 2MR Black montert (Regas MM-pickuper suger):
    1710150927726.png

    Jeg har ikke hørt hverken Planar 8 eller 1200GR2, men jeg har hørt en Planar10 parkere en Thorens 124 DD.
    Technicsen kan få deg på kjøret (bare en pickup til, hva med et hodeskall fra Korf etc. Mea culpa), mens en Rega er sånn done with it.
     

    TomVen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2008
    Innlegg
    482
    Antall liker
    459
    Sted
    Jar
    Jeg har en 1200 GR fra 2018 (bygget i Japan), med Ortofon Concorde Century. Jeg liker spilleren bedre og bedre. Topp byggekvalitet, brukervennlig, et herlig dynamisk driv og full kontroll hele veien. Tror det er lite som slår spilleren til prisen, med en godt matchet pick-up. Min andre spiller er en SME 20/2A fra 2010 med Benz Glider, og jeg synes ikke SL 1200 GR er spesielt mye dårligere.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jepp. Men får du tak i en GR da? Er det ikke GR2 med strømforsyningsdetaljer fra 1000R som gjelder?

    Og sånn siden MakkinTosken er på her kan jeg jo friste sidelengs med en p&p som havner omtrent likt ut prismessig med en Ortofon 2MR Black montert (Regas MM-pickuper suger):
    Vis vedlegget 1004808
    Jeg har ikke hørt hverken Planar 8 eller 1200GR2, men jeg har hørt en Planar10 parkere en Thorens 124 DD.
    Technicsen kan få deg på kjøret (bare en pickup til, hva med et hodeskall fra Korf etc. Mea culpa), mens en Rega er sånn done with it.
    Rega er jo feilkonstruert fra bånn!
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Jepp. Men får du tak i en GR da? Er det ikke GR2 med strømforsyningsdetaljer fra 1000R som gjelder?

    Og sånn siden MakkinTosken er på her kan jeg jo friste sidelengs med en p&p som havner omtrent likt ut prismessig med en Ortofon 2MR Black montert (Regas MM-pickuper suger):
    Vis vedlegget 1004808
    Jeg har ikke hørt hverken Planar 8 eller 1200GR2, men jeg har hørt en Planar10 parkere en Thorens 124 DD.
    Technicsen kan få deg på kjøret (bare en pickup til, hva med et hodeskall fra Korf etc. Mea culpa), mens en Rega er sånn done with it.
    GR er mulig å oppdrive brukt ihvertfall. Blir det full uttelling på lykkebarometeret, så er det lettere å forsvare innkjøp av GR2. Tiden vil vise 😅
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har en 1200 GR fra 2018 (bygget i Japan), med Ortofon Concorde Century. Jeg liker spilleren bedre og bedre. Topp byggekvalitet, brukervennlig, et herlig dynamisk driv og full kontroll hele veien. Tror det er lite som slår spilleren til prisen, med en godt matchet pick-up. Min andre spiller er en SME 20/2A fra 2010 med Benz Glider, og jeg synes ikke SL 1200 GR er spesielt mye dårligere.
    Spikeren i kista. Det blir en GR på meg. Blir spennende å se om jeg har det i meg å løfte stift og snu plater😁
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.278
    Antall liker
    3.325
    Torget vurderinger
    49
    Har hatt samme tanker som deg denne uka.
    Gr2 frister noe voldsomt, men fornuften tok en sjelden gang over.
    Kjøpte en Technicks Sl-1210 Mk5, for å teste om jeg nå er «voksen»» nok til å nyte vinyl.
    Blir kult å hente frem lp’ene igjen …
    Ser frem til dine betrakninger rundt GR.
     
    Sist redigert:

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Har hatt samme tanker som deg denne uka.
    Gr2 frister noe voldsomt, men fornuften tok en sjelden gang over.
    Kjøpte en Technicks Sl-1210 Mk5, for å teste om jeg nå er «voksen»» nok til å nyte vinyl.
    Blir kult å hente frem lp’ene igjen …
    Ser fremtid dine betrakninger rundt GR.
    Det er grusomt når fornuften seirer.
    Jeg kunne ønske jeg også hadde en samling å dra frem fra glemselen. Jeg har vel 9 LP’er, men de kan godt forbli der de er. Blir det full klaff, så startes det med blanke ark.
    Håper på å få til noe spillbart til uken, så da kommer det en tommel i en eller annen retning.

    Du får også komme med en liten rapport når du er i gang 😊
     

    eag1

    Medlem
    Ble medlem
    28.02.2011
    Innlegg
    22
    Antall liker
    39
    Om du vil have en fuzz free kan jeg klart anbefale technics. Skiftede fra nottingham analogue hyperspace med unipivot arm til 1200g. Har ikke fortrudt. Spiller med en nagaoka mp500. Super match. Det er set and forget. Og let at skifte pickup hvis du har flere huse.
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Om du vil have en fuzz free kan jeg klart anbefale technics. Skiftede fra nottingham analogue hyperspace med unipivot arm til 1200g. Har ikke fortrudt. Spiller med en nagaoka mp500. Super match. Det er set and forget. Og let at skifte pickup hvis du har flere huse.
    Herlig 👌 Fuzz free er akkurat hva jeg trenger om jeg i det hele tatt skal ha en mulighet i vinylens verden😌
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    I går satte jeg meg i bilen. Stresset inn til Oslo. Tok til høyre. Innkjøring forbudt. Feilparkert. Nødlys på. Småjogg bort til Stereofil. Kort tid etter lå dette i bilen:

    Rega’s sjukeste RIAA:

    IMG_3134.jpeg


    Kremen i Nagaokas sortiment:

    IMG_3136.jpeg


    Og en spiller å koble det hele på:

    IMG_3137.jpeg


    Nå har jeg spilt Karius og Baktus siden i går kveld. Vurderer å utvide samlingen litt.

    Uansett: Påsken er reddet. Dette er gøy. Artig å se hvordan stiften svinger opp og ned på den vindskeive platen jeg fikk som ung og håpefull i 1983☺

    God påske!
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.846
    Antall liker
    50.866
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    I går satte jeg meg i bilen. Stresset inn til Oslo. Tok til høyre. Innkjøring forbudt. Feilparkert. Nødlys på. Småjogg bort til Stereofil. Kort tid etter lå dette i bilen:

    Rega’s sjukeste RIAA:

    Vis vedlegget 1008440

    Kremen i Nagaokas sortiment:

    Vis vedlegget 1008443

    Og en spiller å koble det hele på:

    Vis vedlegget 1008444

    Nå har jeg spilt Karius og Baktus siden i går kveld. Vurderer å utvide samlingen litt.

    Uansett: Påsken er reddet. Dette er gøy. Artig å se hvordan stiften svinger opp og ned på den vindskeive platen jeg fikk som ung og håpefull i 1983☺

    God påske!
    Gratulerer med en ikonisk spiller, tanken din på å utvide sammlingen er ikke så dum🤔😂
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Herlig!
    Kult anlegg å spille K&B på i påsken det der, rabagastene som bor, eller bodde i tenna til Jens.(Øii..)
    Helt klart! Regner med at de har flyttet, siden Jens tenner mest sannsynlig er fyllt opp med amalgam. Eller kanskje de er gått av med pensjon. De lever ihvertfall videre her i stua mi under en gul japansk stift 😌
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Just husk at denne appen ofte må kalibreres, det er det Technics kan brukes til. Sjansen er at du nå har feil hastighet.
    Om jeg justerer så de store strobespeilene står dønn stille, så viser appen 33.34

    Strobespeilene er 100%? …da må jeg isåfall finne en app som viser 33,33 på satt hastighet, eller så får jeg ALDRI ro i sjela 😝
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Om jeg justerer så de store strobespeilene står dønn stille, så viser appen 33.34

    Strobespeilene er 100%? …da må jeg isåfall finne en app som viser 33,33 på satt hastighet, eller så får jeg ALDRI ro i sjela 😝
    Det er derfor man kjøper DD og ikke en uregulert strikksnurre. Glem justering, den går korrekt
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    696
    Antall liker
    1.002
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Det er derfor man kjøper DD og ikke en uregulert strikksnurre. Glem justering, den går korrekt
    Hahaha, ok. Da stoler jeg på deg. Om jeg bommer på takten med 0,01 neste gang jeg danser etter en låt jeg kjenner på discoen, så er det din skyld og ikke alkoholen☝
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg vurderer å dyppe tåa i vinylverden for å se om det er noe for meg. Jeg har trålet vinyl avdelingen her på forumet opp og ned i mente, men merker at etter å ha landet etter en tråd, så drar den andre meg vekk. Jeg slenger på en hundrelapp her og en hundrelapp der, og det som startet opp med en enkel alt i ett løsning, ble plutselig en borerigg med 7 armer.

    Nå har jeg prøvd å ta det litt ned, og "landet" på at Technics SL-1500c med f.eks Nagaoka mp-xxx kunne vært et fint sted å starte et mulig eventyr.

    Gir det mersmak så kan jeg skaffe meg bedre Riaa, og om det går helt av skaftet så kan jeg skifte spiller uten å tape en liten formue.

    Hva tenker folket? Er det lurt? Eller hoppe opp på SL-1200GR, eller GR2?😓 Jeg tar GJERNE i mot andre alternativer også på tampen. Det som er viktig er at den er fuzz-free og lett å ha med å gjøre i fremtiden. Jeg er ingen tweaker, og orker ikke å hele tiden sitte å lure på om "ezmutt" har riktig grad og "borealis" har riktig trykk, vinkel og tempratur.

    😓

    Mvh
    NOOB med beslutningsvegring
    Det mest fornuftige er etter mitt syn å spare inn på platespelaren, og vere meir råflott med pickup. Men hugs at pickup må passe i armen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn