Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Det er mange her som, til en viss grad med rette, hevder at "vår" kultur er bedre enn "deres". Hvis det er tilfelle: kan vi ikke bare vise litt storsinn overfor disse enkle menneskene, og beklage vårt lille feilgrep? Så enkle mennesker kan umulig være noen trussel mot oss. :)

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Hvem er værst, vi eller dem?
    Hver gang noen tar opp det betenkelige med grusomheter som utføres mellom muslimer, i all offentlighet og godkjent av imamer (kjønslemlesting, brenning av koner, terrorisme etc), så må noen gjøre oss oppmerksom på følgende:

Også noen av våre egne utfører umoralske handlinger.
    Det er bare noen få ekstremister av "dem" som utfører de krenkende handlingenen, de andre er akkurat som deg og meg.
    Vi har historisk sett svin på skogen.
    "Vår" religion er heller ikke plettfri.
    "Vi" har fortjent det. I denne sammenheng inkluderes alltid USA i vårt felleskap, og det de utfører er vår synd.

Er det så vanskelig å se at kvaliteter som trygghet, likhet, rettferdighet, menneskeverd og tolleranse står mye høyere i vår kultur? For ordens skyld, jeg mener ikke at vi er perfekte (så vi behøver ikke ta den diskusjonen).

Regissøren av innvandrerfilmen Izzat uttalte at han aldri ville ta med døtrene hjem til Pakistan (han er halvt pakistansk og halvt norsk) fordi han var redd de ville bli kidnappet. Han uttalte også at pakistanere flest trives godt i Norge fordi de slipper å "trikse og mikse" for å overleve. Tross alt, vi har mindre korrupsjon enn alle land i midtøsten. De fleste av oss trenger heller ikke til en hver tid passe seg for å bli lurt og rundstjålet.

Det må da gå an å løfte blikket litt over venstresidens doktriner fra syttitallet.
    Her er det mange som vil motsi deg. Vår kultur er ikke bedre enn deres. Deres er kanskje til og med bedre enn vår. De skal visst nok ha bedre eldreomsorg enn oss. Tullprat selvfølgelig.
    Vi er dem overlegne på de fleste områder. Unntatt landhockey.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Flott, Komponenten, nydelig dikt! Du tar saken på kornet. Men jeg er likevel uenig med deg på et sentralt punkt. Ja, vi kan skrive og tegne hva vi vil. Ingen tvil om det, og den retten er ikke truet nå heller - etter min mening. Men jeg håper og tror at det har blitt mer fokus på respekt for alle menneskers tro, og at det faktisk er klokt å ta hensyn til dette i den offentlige sfære. Det betyr faktisk ikke at ytringsfriheten er truet. Anstendighet er et ord som passer her.
    Takker for det!
    Jeg har faktisk veldig stor respekt for deg, du virker som et tvers igjennom godt menneske, som ønsker alle vel.

Men når det gjelder dette med å ha respekt for alle menneskers tro, klarer jeg ikke med beste vilje å ha respekt for islam.

Rasisme har vært nevnt flere ganger i denne tråden, og jeg er selvsagt helt i mot rasisme.
    Men er det å se ned på et menneske på grunn av hudfarge verre enn det å se ned på et menneske på grunn av kjønn? Jeg sier ikke at det er bedre, men i mine øyne er det like ille.
    Og det er her islam så til de grader kolliderer med mitt syn, kvinnesynet som det kommer frem i Koranen, og som de lever etter er aldeles og totalt forkastelig.
    Kvinner har ingen verdi, de er en vare, en jente har kun verdi og hun er jomfru, kvinner har EN funksjon :de skal føde sønner.
    Jeg kan ikke ha respekt for mennesker med dette synet på 50% av jordens befolkning. Beklager, men sånn er det. Jeg er klar over at noen nå vil dra frem av også kristendommen har/har hatt et lignende kvinnesyn, men ikke på langt nær så ille, og de har vært i stand til å forandre seg.
    Respekt har jeg, for de som har respekt for meg.
    Bedre enn det er jeg ikke, dessverre.

K

Khanate

Gjest
    For å være troverdige når vi påberoper oss å ha disse kvalitetene, må vi vise oss i stand til å PRAKTISERE dem, også overfor annerledes troende og annerledes tenkende.
    Og.......? Hva mener du? Behandler vi noen dårlig? Har vi allerede tråkket feil når vi har synspunkter på deres verdier og levesett? Du behersker antydningens kunst OldBoy. Er det ikke på tide å snakke rett fra levra?

O

OldBoy

Gjest
    Men når det gjelder dette med å ha respekt for alle menneskers tro, klarer jeg ikke med beste vilje å ha respekt for islam.
    Jeg har det på samme måten med enkelte kristne retninger.

Men jeg synes at det er stor forskjell på å ha respekt inni meg, og å behandle annerledes troende på en respektfull måte. Hva jeg har inni meg av meninger, bør ikke gå utover evnen til å praktisere alminnelig folkesikk. Selv om jeg må ta meg skikkelig sammen noen ganger.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.669
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Forstår jeg deg rett, at du da mener dette er resultat av vestens anerkjennelse av de grunnleggende mennesekretter, skillet mellom keiser og pave, likestilling etc.? Eller er det noe annet du prøver å fortelle?
    enkelt:
    mange av dere snakker om "oss" og "dem".
    hvem inkluderes i disse gruperingene?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Takker for det!
    Jeg har faktisk veldig stor respekt for deg, du virker som et tvers igjennom godt menneske, som ønsker alle vel.

Rasisme har vært nevnt flere ganger i denne tråden, og jeg er selvsagt helt i mot rasisme.
    Men er det å se ned på et menneske på grunn av hudfarge verre enn det å se ned på et menneske på grunn av kjønn? Jeg sier ikke at det er bedre, men i mine øyne er det like ille.
    Og det er her islam så til de grader kolliderer med mitt syn, kvinnesynet som det kommer frem i Koranen, og som de lever etter er aldeles og totalt forkastelig.
    Kvinner har ingen verdi, de er en vare, en jente har kun verdi og hun er jomfru, kvinner har EN funksjon :de skal føde sønner.
    Jeg kan ikke ha respekt for mennesker med dette synet på 50% av jordens befolkning. Beklager, men sånn er det. Jeg er klar over at noen nå vil dra frem av også kristendommen har/har hatt et lignende kvinnesyn, men ikke på langt nær så ille, og de har vært i stand til å forandre seg.
    Respekt har jeg, for de som har respekt for meg.
    Bedre enn det er jeg ikke, dessverre.
    Jeg deler ditt syn på dette, Komponenten, selvsagt gjør jeg det. Kvinner har krav på eksakt den samme respekt som menn. Allle kvinner jeg møter på min vei har jeg i utgangspunktet en vennlig innstilling til. Selv om jeg må innrømm at jeg har møtt et urovekkende antall kvinner som i ravende PMS-rus har utført noen særdeles heftige utfall mot undertegnede, fullstendig uten rot i noen kjent virkelighet, må det tilføyes...! :D:D
    Nå vel. Det er herfra vi antagelig har en viss divergens i vårt verdenssyn. FOR: Har ikke EN HVER muslim du møter på din vei krav på din respekt innledningsvis, TIL TROSS for at et urovekkende stort antall (i hvert fall i henhold til vestlig presse og den generelle oppfatning) har et abnormt kvinnesyn? Føler du deg bekvem med å forhåndsdømme alle som tror at den sanne gud har navnet Allah, når du IKKE føler deg bekvem med at "de" forhåndsdømmer deg fordi du er kvinne? For med din (i hvert fall i denne debatten) kompromissløse forhåndsdømming av alle som har Islam som religiøst ståsted, stiller du deg selv over disse, og er således selv en diskriminerende person. Er det bare fordi at DU har rett i din forhåndsdom, mens "DE" har feil?
    Ærlig talt, komponenten, bare innrøm det, det er fryktelig mange damer som er klin gærne!! :D:D

Honkey

O

OldBoy

Gjest
    Og.......? Hva mener du? Behandler vi noen dårlig? Har vi allerede tråkket feil når vi har synspunkter på deres verdier og levesett? Du behersker antydningens kunst OldBoy. Er det ikke på tide å snakke rett fra levra?
    Jeg tok bare tak i dine fine ord: trygghet, likhet, rettferdighet, menneskeverd, toleranse.

Og tenkte at det hadde jammen vært fint om vi greide å praktisere dem rundt omkring i verden. For å vise hvor overlegen vår kultur er. Selv om det blåser litt motvind og noen kulturer ser litt annerledes på enkelte saker og ting.

K

Khanate

Gjest
    Det er mange her som, til en viss grad med rette, hevder at "vår" kultur er bedre enn "deres". Hvis det er tilfelle: kan vi ikke bare vise litt storsinn overfor disse enkle menneskene, og beklage vårt lille feilgrep? Så enkle mennesker kan umulig være noen trussel mot oss.  :)
    Vi bør i alle fall kunne ta stilling til hvilken kultur som er best for oss. Og vi har selvsagt ingen ting med hva de bedriver seg imellom. Du oppfatter det åpenbart ikke som en trussel at disse menneskene står bak stadig mer terrorisme i våre regioner (les Europa). At brorparten av voldtekter i vårt land utføres av fremmedkulturelle er vel heller ikke en trussel? Om noen ønsker å stoppe kjeften på deg, brenne ned huset ditt og ta livet av det, bare på grunn av hva du sier. Er ikke det da en trussel?

Hva mener du med "disse enkle menneskene"? Er det et forsøk på å billedliggjøre min patetiske frykt? Kan du ikke bare uttrykke ditt syn uten å gi simple karakteristikker av dine meddebattanter?

K

Khanate

Gjest
    Jeg tok bare tak i dine fine ord: trygghet, likhet, rettferdighet, menneskeverd, toleranse.

Og tenkte at det hadde jammen vært fint om vi greide å praktisere dem rundt omkring i verden. For å vise hvor overlegen vår kultur er. Selv om det blåser litt motvind og noen kulturer ser litt annerledes på enkelte saker og ting.
    Å ja, sånn helt åff tåppikk lissom! Da er ringen sluttet. Jeg begynte denne delen av debatten spørre om det er mulig å ha et kritisk blikk på hva fremmedkulturelle holder på, uten at vi dermet blir tvunget til å ransake oss selv i alle bauger og kanter. Og du finner det hensiktsmessig å antyde at vi har et stykke å gå før vi er perfekte nok til å kunne kritisere.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    At brorparten av voldtekter i vårt land utføres av fremmedkulturelle er vel heller ikke en trussel?
    Ehh... dette er en klar faktafeil. Det ville muligens være rett om du skrev at de er overrepresentert statistisk sett, men brorparten betyr altså et klart flertall. Nei; et klart flertall av voldtekter skjer blant folk som kjenner hverandre, og den type voldtekter vi leser om i avisen er i et sterkt mindretall.
    Spredning av slik vranglære er med på å øke fremmedfrykt og skjerpe konfliktlinjene.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg deler ditt syn på dette, Komponenten, selvsagt gjør jeg det. Kvinner har krav på eksakt den samme respekt som menn. Allle kvinner jeg møter på min vei har jeg i utgangspunktet en vennlig innstilling til. Selv om jeg må innrømm at jeg har møtt et urovekkende antall kvinner som i ravende PMS-rus har utført noen særdeles heftige utfall mot undertegnede, fullstendig uten rot i noen kjent virkelighet, må det tilføyes...! :D:D
    Nå vel. Det er herfra vi antagelig har en viss divergens i vårt verdenssyn. FOR: Har ikke EN HVER muslim du møter på din vei krav på din respekt innledningsvis, TIL TROSS for at et urovekkende stort antall (i hvert fall i henhold til vestlig presse og den generelle oppfatning) har et abnormt kvinnesyn? Føler du deg bekvem med å forhåndsdømme alle som tror at den sanne gud har navnet Allah, når du IKKE føler deg bekvem med at "de" forhåndsdømmer deg fordi du er kvinne? For med din (i hvert fall i denne debatten) kompromissløse forhåndsdømming av alle som har Islam som religiøst ståsted, stiller du deg selv over disse, og er således selv en diskriminerende person. Er det bare fordi at DU har rett i din forhåndsdom, mens "DE" har feil?
    Ærlig talt, komponenten, bare innrøm det, det er fryktelig mange damer som er klin gærne!! :D:D

Honkey
    At det er mange damer som er helt ko-ko, kan jeg skrive under på. Og vi som driver og faller for hi-fi-entusiaster er vel sannsynligvis de aller galneste...
    Men så gal at vi tror at vi kan høre forskjell på ledninger er vi tross alt ikke... ;)

Vel, du har et lite poeng. MEN man kan ikke velge sin hudfarge eller sitt kjønn, men hva man vil tro, og hva man vil praktisere kan man velge.
    Og det er her det store skillet er i følge min logikk.

Jeg har som tidligere nevnt lest mye om islam, og det er dessverre lite eller ingenting av det jeg har lest som setter denne religionen i et positivt lys.
    Muslimer som enkeltindivider har jeg ikke noe problem med. Jeg møter også mine medmennesker med et åpent sinn, og er fredelig innstilt inntil det eventuelt er noen grunn til annet... ;)

O

OldBoy

Gjest
    Å ja, sånn helt åff tåppikk lissom! Da er ringen sluttet. Jeg begynte denne delen av debatten spørre om det er mulig å ha et kritisk blikk på hva fremmedkulturelle holder på, uten at vi dermet blir tvunget til å ransake oss selv i alle bauger og kanter. Og du finner det hensiktsmessig å antyde at vi har et stykke å gå før vi er perfekte nok til å kunne kritisere.
    Vel, vel. Hva jeg finner hensiktsmessig eller ikke, er opp til meg å bestemme. Din tolkning av det er uansett way off.

For å svare direkte på ditt spørsmål: Ja, jeg tror det er mulig å ha et kritisk blikk på hva fremmedkulturelle holder på uten at vi blir tvunget til å ransake oss selv i alle bauger og kanter.

Og for å tilføye: Jeg tror at vårt forhold til andre kulturer ville bli mye bedre hvis vi praktiserte vårt kritiske blikk på en ikke fullt så ovenfra-og-ned-måte, eller hvordan jeg nå skal uttrykke det. Bare det å gå rundt med et konstant kritisk blikk er ovenfra-og-ned mer enn nok.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Jeg mener at landets lover og regler - i likhet med språket må forme seg etter tiden.
    Selvsagt, som kulturen og kulturarven gjør det. Det underliggende normsett som lovene bygger på; demokrati, rettssikkerhet, ytringsfrihet og sekularitet mener jeg imidlertid bør være "tidløse" rettesnorer og når grupperinger søker å undergrave disse bør vi forsøke å stoppe dem.

Vil du nekte meg å bli muslim som ørten generasjoners hvit, blond nordmann? Hvis jeg skulle ha valgt det (høyst hypotetisk), vill du nekte meg å bygge en moske og be i?
    Nei, men jeg ville heller ikke støttet eller subsidiert din moskébygging over offentlige budsjetter. Islam har ingen plass i det offentlige Norge, følgelig blir dette ditt eget anliggende. Du kan få bygge din moské og din menighet i fred, men jeg mener det er feil at du skal få statlig støtte til det. Eller unntas lover om ordensforstyrrelse etc.

Vil du nekte det norske folk å bli med i EU hvis en folkeavstemning viser det fordi det er i strid med den tradisjonelle seperatistiske folkesjela?
    Én av de tingene jeg brenner mest for politisk er nettopp å få Norge inn i EU, så der er svaret definitivt nei. Jeg mener at på lang sikt burde vest-Europa bygge en føderal "superstat", med felles valuta, utenrikspolitikk, skattepolitikk, forsvarspolitikk og administrasjon. Dette nettopp i selvpreserveringsøyemed. Med hensyn på teknologi, forskning og også generell produktivitet ligger vi langt bak USA og øst-Asia seiler nå også opp som en knallsterk konkurrent. I tillegg har vi problemet med de ineffektive velferdsstatene i tillegg til den i denne tråden diskuterte "Eurabia-trusselen". Hvis vest-Europa skal fortsette å bevare sin velferd, sin konkurransekraft og sin posisjon som en utfordrer til USA i en globalisert frihandelsverden, mener jeg en føderal union er veien EU må gå. Men det burde slutte å vokse siden de forhenværende østblokkene er dødvekt og en hemsko. Tomlene opp for den vest-europeiske superstat herfra, jo før jo bedre.

Det jeg mener er at kristendommen har blitt brukt til mye f*enskap (unnskyld uttrykket), i likhet med islam, kommunisme og liberalisme. Om de som har gjort disse handlingene tilhører troen, eller bare benytter den som en beleilig unnskyldning er et åpent spørsmål.
    Det ser jeg ikke på som problemstillingens kjerne. Hva kristendommen har stått for i fortiden er igrunnen irrelevant, status pr. dato er at den i stor grad har utviklet seg med samfunnsstrukturen og at kristendom i all hovedsak nå er kompatibel med, og har et problemfritt forhold til, moderne vestlige normer som demokrati, ytringsfrihet og sekulært politisk styre. De fleste kristne menigheter og trosretninger har ikke noe problem med å fungere i et moderne, demokratisk samfunn.

Situasjonen for islam er en helt annen. Der går fortsatt religion og politikk hånd i hånd, religiøs lov og dogmer står over kunnskapsbasert lov og viten, moderne samfunnsstrukturer glimrer med sitt fravær og demokratiske verdier er stort sett ikke-eksisterende.

Det som skjedde under inkvisisjonen har skjedd, det er ikke noe relevant problem i forhold til dagens situasjon. Man må forholde seg til nåtidens realiteter og de er at kristendommen stort sett eksisterer i harmoni med det moderne samfunn, mens islam og det moderne samfunn er, på ingeniørsk, ortogonale, dvs på full kollisjonskurs.

I den forbindelse er det interessant å få vite fra f.eks kristne om de ser på Bush som en god kristen, og fra muslimer om de ser på Bin Laden som en god muslim.
    Å sammenligne en folkevalgt leder i et demokratisk land med en lovløs terrorleder gir ingen mening og er intet utgangspunkt for en seriøs debatt. I USA har man trosfrihet og ytringsfrihet, du står fritt til å kritisere og latterliggjøre både Bush og den amerikanske regjering så mye du vil. Bin Laden vil drepe alle som ikke er akkurat som ham. Det er liten vits å diskutere absurditeter.

Jeg var faktisk ikke ute etter å være sarkastisk heller, og beklager naturligvis hvis du oppfattet det slik. Men hos deg sitter tilgivelse langt inne, skjønner jeg.
    Et utgangspunkt for å tilgi er vel at man mener at den andre part har gjort noe galt? Jeg har intet imot hverken sarkasme eller din argumentasjon forøvrig, selv om jeg kanskje ikke betrakter den som spesielt konstruktiv akkurat i dette tilfellet. Derfor gir tilgivelse ingen mening for meg, jeg ser ikke noe galt å skulle tilgi.

K

Khanate

Gjest
    Ehh... dette er en klar faktafeil. Det ville muligens være rett om du skrev at de er overrepresentert statistisk sett, men brorparten betyr altså et klart flertall. Nei; et klart flertall av voldtekter skjer blant folk som kjenner hverandre, og den type voldtekter vi leser om i avisen er i et sterkt mindretall.
    Spredning av slik vranglære er med på å øke fremmedfrykt og skjerpe konfliktlinjene.

Honkey
    Mulig jeg har feil her. Det kan jo være vanskelig dette med etteretning: Uansett, fant denne artikkelen i Aftenposten: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article190018.ece Artikkelen underbygger det jeg hevdet innledningsvis ("To av tre voldtektsanmeldte er innvandrere av ikke vestlig herkomst"). Hvilket kanskje kan tyde på at mytene går begge veier?

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Vi bør i alle fall kunne ta stilling til hvilken kultur som er best for oss. Og vi har selvsagt ingen ting med hva de bedriver seg imellom. Du oppfatter det åpenbart ikke som en trussel at disse menneskene står bak stadig mer terrorisme i våre regioner (les Europa). At brorparten av voldtekter i vårt land utføres av fremmedkulturelle er vel heller ikke en trussel? Om noen ønsker å stoppe kjeften på deg, brenne ned huset ditt og ta livet av det, bare på grunn av hva du sier. Er ikke det da en trussel?

Hva mener du med "disse enkle menneskene"? Er det et forsøk på å billedliggjøre min patetiske frykt? Kan du ikke bare uttrykke ditt syn uten å gi simple karakteristikker av dine meddebattanter?
    Jeg har ikke gitt simple karakteristikker av mine meddebattanter, det er ikke min måte å debattere på - eh - vanligvis. Beklager hvis du oppfattet det slik.

Når det gjelder selvmordsbombere og drapstrusler er det heldigvis politikere og politiet som skal ta seg av slike ting, ikke lille meg. Og nei, jeg kan ikke se at de som driver med dette er noen stor trussel, i alle fall. De er jo så få, mann! Selv om mange muslimer har uttrykt sin støtte til dem, er de selv ikke i stand til å gjøre noe slikt når det kommer til stykket. Det er selvsagt tragisk at det smeller bomber her og der, men i den store sammenhengen er de bare som små kinaputter.

Det er opp til de landene som rammes av dem hvordan de vil reagere på det. Noen reagerer fornuftig, andre med panikk. Den fornuftige måten å reagere på er etter min mening å dempe konflikten. Reagerer man med panikk forverrer man den. Skulle ikke være nødvendig å komme med eksempler? :)

Husk også at disse terrorgruppene er små, selv om de er godt organiserte. Men hvis man reagerer mot dem med panikk, oppnår man ikke annet enn å gjøre dem sterkere. Altså oppfatter jeg at det å reagere med panikk på en terrorhandling er langt farligere enn selve terrorhandlingen.

Når det gjelder hvilken kultur som er best for oss synes i hvert fall ikke jeg det er vanskelig å ta stilling til det.

Om ytringsfrihet: Ytringsfriheten er ikke absolutt fri. Man kan bli saksøkt og miste jobben sin, til og med bli fengslet, for ting man har skrevet som journalist i en avis, eller sagt på TV som nyhetsreporter. I starten av det pågående OL antydet en norsk avis at en finsk langrennsløper var dopet. Det finske skiforbundet vurderte å gå til søksmål mot denne avisa på grunn av krenkelse og vanære. Eksemplene er mange! Så det er lurt å være forsiktig, er det så vanskelig å forstå? Det betyr selvsagt ikke at man skal godta brenning av ambassader og drapstrusler - selvfølgelig!

K

Khanate

Gjest
    Kvinner! Finn frem burkaen!

Utdrag fra artikkel i Frontpagemag.com.

"Oslo Professor of Anthropology, Unni Wikan, said Norwegian women must take responsibility for the fact that Muslim men find their manner of dress provocative. And since these men believe women are responsible for rape, she stated, the women must adapt to the multicultural society around them. "

Resten finner du her: http://www.frontpagemag.com/Articles/ReadArticle.asp?ID=20646

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Har ikke EN HVER muslim du møter på din vei krav på din respekt innledningsvis, TIL TROSS for at et urovekkende stort antall (i hvert fall i henhold til vestlig presse og den generelle oppfatning) har et abnormt kvinnesyn? Føler du deg bekvem med å forhåndsdømme alle som tror at den sanne gud har navnet Allah, når du IKKE føler deg bekvem med at "de" forhåndsdømmer deg fordi du er kvinne?
    Nå er ikke jeg kvinne, og denne henvendelsen følgelig ikke til meg, men det berører noe jeg nevnte tidligere. Bumper derfor opp deler av et innlegg fra noen sider tilbake:

Hvis du velger å delta i en bevegelse som er totalitær og strider mot rådende samfunnsnormer, så har du selv satt deg i en situasjon hvor du kommer i et negativt søkelys. Å være årvåken, eller om du vil skeptisk, ovenfor medlemmer av en problematisk bevegelse, enten den er religiøs eller politisk (eller i islams tilfelle, begge deler), kan i mange tilfeller være både fornuftig og hensiktsmessig. Det er forøvrig ikke noe som kan relateres til, eller sammenlignes med, rasisme. I motsetning til rase er ideologisk tilhørighet noe du selv velger, og derfor noe du selv må ta ansvar for. Jeg forbeholder meg retten å være skeptisk til mennesker med visse ideologiske tilhørigheter, deriblant nazisme, kommunisme og konservativ (eller ikke politisk sekulær) islam.

Det samme ser jeg i forhold til din "utfordring" til Komponenten; om man er kvinne eller mann sier, i likhet med hvilken rase man tilhører, ingenting om ens verdier eller menneskesyn, og det er ikke noe man har valgt. Ideologi er derimot noe du selv velger, noe du selv hengir deg til å følge, derfor gir det mye mer mening å være skeptisk ovenfor mennesker basert på ideologi enn basert på rase eller kjønn. Jeg vil påstå at det i mange tilfeller er helt rimelig.

P

Parelius

Gjest
    enkelt:
    mange av dere snakker om "oss" og "dem".
    hvem inkluderes i disse gruperingene?
    Hvem skulle vi ellers snakke om? NN1, NN2, NN3 ...?

"Dem" og "oss" vil jeg for egen del avgrense med 1) statstilhørighet, 2) - og ikke uavhengig av det første -, statens grunnprinsipper, og 3) (her kommer kanskje NN1, NN2, NN3 ... inn), ut fra den enkeltes anerkjennelse av disse grunnprinsipper.

Nå vet jeg jo at det er mange som gir svarte i prinsipper, men de om det! Jeg kan ikke se at denne diskusjonen dreier seg om tilstedeværelsen av voldtekstsmenn og andre utskudd her eller der, ei heller at våre allierte foretar uhyrligheter (som vi med henvisning til grunnleggende prinsipper som vi anerkjenner), som vi kan kritisere dem for, og som vi har muligheten til å få gjort offentlig kjent.

O

OldBoy

Gjest
    Et utgangspunkt for å tilgi er vel at man mener at den andre part har gjort noe galt? Jeg har intet imot hverken sarkasme eller din argumentasjon forøvrig, selv om jeg kanskje ikke betrakter den som spesielt konstruktiv akkurat i dette tilfellet. Derfor gir den ingen mening for meg å skulle tilgi, jeg ser ikke noe galt å skulle tilgi.
    Fra mitt ståsted er det galt når noe jeg skriver blir oppfattet som sarkasme når det ikke er ment slik. Men hvis du sier at du ikke har tatt deg nær av det, er det OK for meg.

K

knutinh

Gjest
    Nei, men jeg ville heller ikke støttet eller subsidiert din moskébygging over offentlige budsjetter. Islam har ingen plass i det offentlige Norge, følgelig blir dette ditt eget anliggende. Du kan få bygge din moské og din menighet i fred, men jeg mener det er feil at du skal få statlig støtte til det. Eller unntas lover om ordensforstyrrelse etc.
    Jeg mener at hverken moskeer eller kirker skal støttes av det offentlige. Tro er en personlig sak og vil man ha et gudehus for man sørge for pengene selv. Unntaket er bygninger som har stor historisk verdi (som stavkirker), her har det offentlige et særlig ansvar.

Men støtter man det ene må man støtte det andre.
    Én av de tingene jeg brenner mest for politisk er nettopp å få Norge inn i EU, så der er svaret definitivt nei. Jeg mener at på lang sikt burde vest-Europa bygge en føderal "superstat", med felles valuta, utenrikspolitikk, skattepolitikk, forsvarspolitikk og administrasjon. Dette nettopp i selvpreserveringsøyemed. Med hensyn på teknologi, forskning og også generell produktivitet ligger vi langt bak USA og øst-Asia seiler nå også opp som en knallsterk konkurrent. I tillegg har vi problemet med de ineffektive velferdsstatene i tillegg til den i denne tråden diskuterte "Eurabia-trusselen". Hvis vest-Europa skal fortsette å bevare sin velferd, sin konkurransekraft og sin posisjon som en utfordrer til USA i en globalisert frihandelsverden, mener jeg en føderal union er veien EU må gå. Men det burde slutte å vokse siden de forhenværende østblokkene er dødvekt og en hemsko. Tomlene opp for den vest-europeiske superstat herfra, jo før jo bedre.
    Fint at vi to kan være 100% enige om noe også her inne på OT :) EU har store svakheter, men alternativet er enda verre. Som medlem vil vi få kollektiv beskyttelse mot tvilsomme "handels-blokkader" der WTO egentlig burde hjelpe oss. Som sterk økonomisk blokk vil USA og Asia måtte ta våre meninger på alvor. Prisen vi betaler er utjevning av levestandard utover medlemslandene, og vår suverenitet. Men EU må få en mer demokratisk og transparent ledelse.

Det ser jeg ikke på som problemstillingens kjerne. Hva kristendommen har stått for i fortiden er igrunnen irrelevant, status pr. dato er at den i stor grad har utviklet seg med samfunnsstrukturen og at kristendom i all hovedsak nå er kompatibel med, og har et problemfritt forhold til, moderne vestlige normer som demokrati, ytringsfrihet og sekulært politisk styre. De fleste kristne menigheter og trosretninger har ikke noe problem med å fungere i et moderne, demokratisk samfunn.
    enig.
    Situasjonen for islam er en helt annen. Der går fortsatt religion og politikk hånd i hånd, religiøs lov og dogmer står over kunnskapsbasert lov og viten, moderne samfunnsstrukturer glimrer med sitt fravær og demokratiske verdier er stort sett ikke-eksisterende.
    Dette tror jeg er litt for enkelt. Men våre meningsforskjeller på temaet er vel godt dokumentert over noen-og-femti sider nå så jeg stopper der :)

Å sammenligne en folkevalgt leder i et demokratisk land med en lovløs terrorleder gir ingen mening og er intet utgangspunkt for en seriøs debatt. I USA har man trosfrihet og ytringsfrihet, du står fritt til å kritisere og latterliggjøre både Bush og den amerikanske regjering så mye du vil. Bin Laden vil drepe alle som ikke er akkurat som ham. Det er liten vits å diskutere absurditeter.
    Jeg mener tvert imot at det gir mye mening. Begge er personer som har stor betydning for det som skjer i verden, og begge står åpent fram med sin tro. Du kan være enig i siste setning?

På en "skurke-skala" er selvfølgelig Bin Laden plassert et annet sted enn Bush. Det jeg ville fram til var om kristne i norge identifiserte seg med verdiene som Bush står for, eller om de mener at han er en "frafallen". Slik jeg ser kan man gjerne være abortmotstander og pro Intelligent Design og fremdeles være en god kristen. Men enkelte andre aspekter av neo-konservativ politikk har jeg vanskelig for å koble opp mot gode kristne verdier som jeg har blitt presentert dem. Jeg spør av ren nysgjerrighet, ikke for å drite ut hverken den ene eller den andre.

Kanskje er kristne pragmatiske (som mange av oss sekulære) og mener at man må velge det minste av to onder, selv om det innebærer å støtte en som ikke følger de ti bud. Kanskje er rett og slett kristne like mangslungne og varierte som alle andre grupper.

I etterkant må jeg si at selv om jeg var veldig negativ til Bondevik som statsminister og mange av de sakene som KrF står for så synes jeg han gjorde en ganske brukbar jobb.

Men nå har jeg rodd meg så mange ganger inn og ut av off-topic at jeg må slutte av =)

-k

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Mulig jeg har feil her. Det kan jo være vanskelig dette med etteretning: Uansett, fant denne artikkelen i Aftenposten:  http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article190018.ece Artikkelen underbygger det jeg hevdet innledningsvis ("To av tre voldtektsanmeldte er innvandrere av ikke vestlig herkomst"). Hvilket kanskje kan tyde på at mytene går begge veier?
    Artukkelen underbygger kun en ting, nemlig den at statistikken kan misbrukes så det ikke ligner grisen.

Les og lær: http://sos-rasisme.no/politikk/innkrim/voldtekt.php

Nedenforstående er utklippp herfra: http://www.helsenytt.no/artikler/voldtekt.htm

Påstand: I de fleste voldtekter er gjerningsmannen ukjent
    Galt. De fleste voldtektsmenn er ektemenn, kjærester, samboere (ca. 75%), ca. 20 % er venner, naboer eller slektninger og bare ca. 5 % av voldtektene begås av ukjent gjerningsmann. Likevel gjelder ca. 90 % av alle anmeldelser ukjent gjerningsmann.

Honkey

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Hvem skal bestemme hva som er passende ihht menneskers tro? Imamene? Meningskommisjonen?

Hva skal man kalle faktiske drapstrusler støttet av herboende imamer, om ikke innskrenkning av ytringsfriheten? Jeg skjønner godt at redaktører ikke tørr å trykke, når resultatet er drapstrusler mot egen person og familie forøvrig.
    Vet du konkret at redaktørene ikke tør å trykke, eller kanskje de rett og slett har sett at å trykke tegningene var et feiltrinn, og at de av den grunn ikke ønsker å trykke dem? Jeg vet ikke. Jeg har lest et intervju med redaktøren av Magazinet hvor han uttrykte at han var oppriktig lei for alt styret som kom i kjølvannet av tegningene. Jeg hadde inntrykk av at han først og fremst var ute etter forsoning. Drapstruslene var selvsagt et sjokk, og en stor belastning. Likevel var mitt inntrykk at han ikke lot seg skremme til å be om unnskyld. Men det er klart, hvis du kan vise til en statistikk eller noe lignende som viser at du har rett, så bøyer jeg meg for det.

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    6
    Er det bare jeg som synes det er litt pussig at den mest populære tråden på HFS (HIFI-sentralen) er en tråd om noen dårlige avistegninger? ;)

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Er det bare jeg som synes det er litt pussig at den mest populære tråden på HFS (HIFI-sentralen) er en tråd om noen dårlige avistegninger? ;)
    Jeg synes faktisk de var gode, men for en dårlig timing når det gjelder tidspunktet å trykke dem på! :)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Nå er ikke jeg kvinne, og denne henvendelsen følgelig ikke til meg, men det berører noe jeg nevnte tidligere. Bumper derfor opp deler av et innlegg fra noen sider tilbake:

Hvis du velger å delta i en bevegelse som er totalitær og strider mot rådende samfunnsnormer, så har du selv satt deg i en situasjon hvor du kommer i et negativt søkelys. Å være årvåken, eller om du vil skeptisk, ovenfor medlemmer av en problematisk bevegelse, enten den er religiøs eller politisk (eller i islams tilfelle, begge deler), kan i mange tilfeller være både fornuftig og hensiktsmessig. Det er forøvrig ikke noe som kan relateres til, eller sammenlignes med, rasisme. I motsetning til rase er ideologisk tilhørighet noe du selv velger, og derfor noe du selv må ta ansvar for. Jeg forbeholder meg retten å være skeptisk til mennesker med visse ideologiske tilhørigheter, deriblant nazisme, kommunisme og konservativ (eller ikke politisk sekulær) islam.

Det samme ser jeg i forhold til din "utfordring" til Komponenten; om man er kvinne eller mann sier, i likhet med hvilken rase man tilhører, ingenting om ens verdier eller menneskesyn, og det er ikke noe man har valgt. Ideologi er derimot noe du selv velger, noe du selv hengir deg til å følge, derfor gir det mye mer mening å være skeptisk ovenfor mennesker basert på ideologi enn basert på rase eller kjønn. Jeg vil påstå at det i mange tilfeller er helt rimelig.
    Nei, nei, Løkken! Dette ville hatt relevans om det forholdt seg slik at et alle evt overveiende flertall av de som erkjenner seg til Islam rent faktisk hadde disse relativt ekstreme oppfatninger. Det er generaliseringen jeg vil til livs! For øvrig er jeg 100% enig i komponentens siste innlegg, hun er ikke så gal at det gjør noe. ;)
    Så lenge folk har et åpent sinn til alle de møter (nei, jeg tenker ikke på det naive barnesinnet her..) så innbefatter det en stor grad av respekt og medmenneskelighet.

Honkey

P

Parelius

Gjest
    Ettersom du har klart postulert at du misliker de velmenende, er jeg nysgjerrig på hva det denne velmenende sjel her hevder som du er så motstander av. Det jeg ser er en saklig bruk av arguemntasjon for å spre kunnskaper. Hva annet kan man gjøøre for å få folk til å begripe at verden IKKE er rent svart/hvit? Vi har altså her fått overbragt (i det minste til dels) velfunderte påstander om at Islam som religion betraktet ikke nødvendigvis er så helt på trynet. Det burde også en del muslimer lære seg.
    Hvorfor ikke skrive til muslimene og fortelle dem at de ikke er muslimer? Kanskje får du jobb som muslimitetsdommer?

Det velmenende i det hele er altså jakten på det gode, troen på at religion bare dreier seg om en intellektuell tilslutning til en "kjærlighetens grunnidé", og avskrivningen av hesligheten til eksterne årsaker.

Slik de velmenende fremstiller det hele, så er det for meg et mysterium hvorfor ikke en muslim kan konvertere til kristendommen, en protestant til katolisismen og islam, og katolikken til gudene vet hva.

Det blir uforståelig hva som skulle ligge i den "rette tro", det blir uforståelig hvorfor en ikke skal kunne forlate islam, det er hinsides enhver begripelighet hvorfor folk slår hverandre ihjel i guds og allahs navn, det gir ingen mening i å snakke om kjettere etc.

Nå er det ikke troen som personlig overbevisning jeg går til angrep. Folk får tro hva de vil, sålenge det forblir et privat anliggende.

Hva den velmenende (i sitt selektive utvalg av godheter) presenterer, forbigår hele problematikken. Hvorfor siterer han ikke sharialovgivningen som skal bli/er grunnlag for statens rett?

Greit nok, ikke alle muslimer anerkjenner politisk islam. Men hvor er de? Hvor er deres muligheter for offentlig å tilkjennegi sin kritikk. De har rett og slett ikke arenaer for sin dialog. Det er enten et sittende maktapparat i de totalitære stater, eller talsmenn for politisk islam. Selv om politisk islam pr. idag av mange betraktes som et mindretall og ekstremgruppe, så er de som politisk kraft alt annet enn dette. Som politisk kraft overgår denne ekstremgruppering "de moderate" (i betydningen de som kan skille stat og religion, som ser  på religion som en privatsak etc.) mangfoldig. Ikke å ta hensyn til dette, er å lukke øynene for virkeligheten.

Ps. Jeg håper ved både gud og allah, at du aldri blir statsleder som skal bygge en stat på kjærlighet. I det minste emigrerer jeg for den kommende terror.

Tillegg:

Du så ikke det merkverdige i sammenstillingen:
    # Og visste dere at islam er ikkemonolittisk? Det vil si at shia og sunni aksepterer hverandre gjensidig som gode muslimer, og at det innen sunnaen finnes fire tolkningsskoler som alle anerkjenner hverandre?

og denne lenken: http://tinyurl.com/mlbaw

Det har selvfølgelig ikke noe med religion å gjøre (selv om også andre ting spiller inn)? Ordet "anerkjenne" må svi på tungen.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Så lenge folk har et åpent sinn til alle de møter (nei, jeg tenker ikke på det naive barnesinnet her..) så innbefatter det en stor grad av respekt og medmenneskelighet.

Honkey
    ...og det er et godt utgangspunkt for en god dialog. Alle mennesker har en ting felles: de ønsker å bli sett. Det er lettere å få til god kommunikasjon med mennesker du er i stand til å se enn mennesker du i utgangspunkter er kritisk eller fordømmende til. Sannsynligheten er også stor for at de vil lytte bedre til det du har å si, og hvis du sier det godt nok, kanskje du får ham eller henne på din side! :)

K

Khanate

Gjest
    Artukkelen underbygger kun en ting, nemlig den at statistikken kan misbrukes så det ikke ligner grisen.

Nedenforstående er utklippp herfra: http://www.helsenytt.no/artikler/voldtekt.htm

Galt. De fleste voldtektsmenn er ektemenn, kjærester, samboere (ca. 75%), ca. 20 % er venner, naboer eller slektninger og bare ca. 5 % av voldtektene begås av ukjent gjerningsmann. Likevel gjelder ca. 90 % av alle anmeldelser ukjent gjerningsmann.

Honkey
    Du er inne på noe her. Etterretning og redelighet er ofte mangelvare når debatten blir het.
    Kan det være slik at flere enn Aftenposten har en agenda, og således "tolker" statistikken?

Huff, grusomt med alle disse voldtektene på hjemmebane. Ingen er vel så utrygg som de som blir misshandlet av sine egne. Tenker umiddelbart på en nylig importert kusine, som ikke kan språket, og ikke vet hvor hun skal henvende seg. Og ser samtidig at det er en sjablong.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Likevel var mitt inntrykk at han ikke lot seg skremme til å be om unnskyld. Men det er klart, hvis du kan vise til en statistikk eller noe lignende som viser at du har rett, så bøyer jeg meg for det.
    En mer presset redaktør har jeg ikke sett. Blek og forkommen etter noen søvnløse netter kan jeg tenke meg. Jeg har aldri blitt drapstruet, men jeg kan tenke meg at å leve et liv kikkende etter potensielle drapsmenn er ødeleggende for ens mentale helse.

Ellers stod vel tegneren Finn Graff frem og sa at han ikke turde å tegne Profeten.
    Altså frykt.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Hvorfor ikke skrive til muslimene og fortelle dem at de ikke er muslimer? Kanskje får du jobb som muslimitetsdommer?
    Meningsløst innlegg i debatten. Kan du være så vennlig å definere en muslim for meg?

Det velmenende i det hele er altså jakten på det gode, troen på at religion bare dreier seg om en intellektuell tilslutning til en "kjærlighetens grunnidé", og avskrivningen av hesligheten til eksterne årsaker.
    Å være på jakt etter det gode er en manglevare i dagens verden. Ære være de som har et positivt fokus. Ondskapen springer oss i øynene hvor enn vi snur oss, vi kommer den ikke til livs før vi faktisk vender oss fra det og ser i liitt mer konstruktive retninger.

Slik de velmenende fremstiller det hele, så er det for meg et mysterium hvorfor ikke en muslim kan konvertere til kristendommen, en protestant til katolisismen og islam, og katolikken til gudene vet hva.
    Mystisk påstand. Det er da mengder av mennesker som konverterer alle veier. Hvorfor skulle de ikke det? Ghandi hevded forresten at han var både kristen, hindu og muhammedaner + mere til. Han hadde tatt akkurat det poenget du etterlyser. Men det teller kanskje ikke, siden han var en av de velmenende?
    Det blir uforståelig hva som skulle ligge i den "rette tro", det blir uforståelig hvorfor en ikke skal kunne forlate islam, det er hinsides enhver begripelighet hvorfor folk slår hverandre ihjel i guds og allahs navn, det gir ingen mening i å snakke om kjettere etc.
    Deler disse oppfatninger fullt ut. Å bedrive vold i en eller annen guds navn er forkastelig og hyklersk.

Nå er det ikke troen som personlig overbevisning jeg går til angrep. Folk får tro hva de vil, sålenge det forblir et privat anliggende.
    Tiltredes!

Hva den velmenende (i sitt selektive utvalg av godheter) presenterer, forbigår hele problematikken. Hvorfor siterer han ikke sharialovgivningen som skal bli/er grunnlag for statens rett?
    Fordi så å si allle andre gjør det! Denne velmenende sjel ønsker kort og greit å balansere bildet litt for å slippe den ensidige svartmalingen av situasjonen. Han har sikkert rett i en del a vdet han sier. I teorien. Men som du så grundig påpeker gjenstår det en del arbeid før dette kan sies å være allmenngyldige regler....

Greit nok, ikke alle muslimer anerkjenner politisk islam. Men hvor er de? Hvor er deres muligheter for offentlig å tilkjennegi sin kritikk. De har rett og slett ikke arenaer for sin dialog. Det er enten et sittende maktapparat i de totalitære stater, eller talsmenn for politisk islam. Selv om politisk islam pr. idag av mange betraktes som et mindretall og ekstremgruppe, så er de som politisk kraft alt annet enn dette. Som politisk kraft overgår denne ekstremgruppering "de moderate" (i betydningen de som kan skille stat og religion, som ser  på religion som en privatsak etc.) mangfoldig. Ikke å ta hensyn til dette, er å lukke øynene for virkeligheten.
    Dette er jeg stort sett enig i. De som roper høyest blir lettest hørt. På et plan kan dagens situasjon med økende internasjonalisering være fordelaktig; 2. og 3-generasjonsinnvandrere blilr meget tilvent den liberale og demokratiske orden, og ønsker neppe å miste disse rettighetene. Derfor er det neppe intern konsensus innen "Islams borgere".

Ps. Jeg håper ved både gud og allah, at du aldri blir statsleder som skal bygge en stat på kjærlighet. I det minste emigrerer jeg for den kommende terror.
    Du slipper sannsynligvis å be til noen høyere makter om hjelp til å unngå dette scenario. Men allikevel tror jeg nok at et styresett bygget på medmenneskelighet er en vel så god ide som å bygge konstitusjonen på hat og frykt.

Tillegg:

Du så ikke det merkverdige i sammenstillingen:
    # Og visste dere at islam er ikkemonolittisk? Det vil si at shia og sunni aksepterer hverandre gjensidig som gode muslimer, og at det innen sunnaen finnes fire tolkningsskoler som alle anerkjenner hverandre?

og denne lenken: http://tinyurl.com/mlbaw

Det har selvfølgelig ikke noe med religion å gjøre (selv om også andre ting spiller inn)? Ordet "anerkjenne" må svi på tungen.
    Jo'a, så denne, og stusset litt, må jeg innrømme. Jeg setter det foreløpig på kontoen for at her er det tydeligvis ting jeg vet for lite om. For hvis noe av dette er rett, så er det større håp enn jeg opprinnelig trodde.
    Og igjen vil jeg oppfordre til å skille mellom religion og religiøse.

Honkey

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    En mer presset redaktør har jeg ikke sett. Blek og forkommen etter noen søvnløse netter kan jeg tenke meg. Jeg har aldri blitt drapstruet, men jeg kan tenke meg at å leve et liv kikkende etter potensielle drapsmenn er ødeleggende for ens mentale helse.

Ellers stod vel tegneren Finn Graff frem og sa at han ikke turde å tegne Profeten.
    Altså frykt.
    Jeg vil tro at han også var blek og forkommen over plutselig å bli kastet inn i rampelyset på en slik måte. Men jeg vil tilføye at jeg ikke ønsker å undervurdere reaksjonene hans på drapstruslene. Jeg prøver bare å vise at denne saken har flere sider.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10

Honkey
    Jeg har sett statistikken det snakkes om. Den er ikke lenger offentlig tror jeg, men den lå en stund ute på sidene til Nye Kripos. Jeg regner med at de ble fjernet etter politisk press.

Jeg har en kopi på PC'en hjemme, så den skal du få se.
    Den viser at artikkelen i Aftenposten var korrekt.

Ellers har jeg venner i politiet, som bekrefter det samme.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Jeg har sett statistikken det snakkes om. Den er ikke lenger offentlig tror jeg, men den lå en stund ute på sidene til Nye Kripos. Jeg regner med at de ble fjernet etter politisk press.

Jeg har en kopi på PC'en hjemme, så den skal du få se.
    Den viser at artikkelen i Aftenposten var korrekt.

Ellers har jeg venner i politiet, som bekrefter det samme.
    Det er ingen som benekter "korrektheten" av denne statistikken. Men ved dette inlegget beviser du at du ikke har lest linkene jeg henviste til. Det er en ABSURD måte å bruke de faktiske tall på, og noe annet ville jeg ikke påpeke heller.

Kom tilbake når du har lest og forstått hvordan man kan leke med tall.

Honkey

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Jeg mener at hverken moskeer eller kirker skal støttes av det offentlige. Tro er en personlig sak og vil man ha et gudehus for man sørge for pengene selv. Unntaket er bygninger som har stor historisk verdi (som stavkirker), her har det offentlige et særlig ansvar.

Men støtter man det ene må man støtte det andre.
    Hvorfor må man det? Kirken har en lang og viktig tradisjon i den norske kulturarv, den er, enten vi bekjenner oss den eller ei, en del av vårt samfunn. De fleste nordmenn velger fortsatt å døpes, gifte seg og begraves i en kirke. Følgelig mener jeg det er naturlig at den inngår i den norske offentlige forvaltning (selv om jeg er for et skille av kirke og stat). Islam er ingen del av den norske kulturarv og har ingen slik posisjon i det norske samfunn, derfor ser jeg ingen motsetninger mellom å støtte det ene og ikke støtte det andre. Som sagt, når noen flytter hit får de innrette seg etter våre samfunnsnormer, ikke forvente det motsatte.

På en "skurke-skala" er selvfølgelig Bin Laden plassert et annet sted enn Bush. Det jeg ville fram til var om kristne i norge identifiserte seg med verdiene som Bush står for, eller om de mener at han er en "frafallen". Slik jeg ser kan man gjerne være abortmotstander og pro Intelligent Design og fremdeles være en god kristen. Men enkelte andre aspekter av neo-konservativ politikk har jeg vanskelig for å koble opp mot gode kristne verdier som jeg har blitt presentert dem. Jeg spør av ren nysgjerrighet, ikke for å drite ut hverken den ene eller den andre.
    Da jeg ikke er kristen kan jeg ikke svare på det. Jeg er uenig med Bush på spørsmål som abort, tro/livssyn og vitenskap, men mer enig på det geopolitiske plan (det jeg antar du sikter til med "neo-konservativ politikk"). Dermed er mitt forhold til ham omtrent motsatt av utgangspunktet for ditt spørsmål. Egentlig har jeg ikke noen sterke følelser hverken for eller imot Bush, jeg synes han er "grei nok".

Nei, nei, Løkken! Dette ville hatt relevans om det forholdt seg slik at et alle evt overveiende flertall av de som erkjenner seg til Islam rent faktisk hadde disse relativt ekstreme oppfatninger.
    Se på den politiske situasjonen i islamske land da mann. Ikke ett av dem er demokratisk, de aller fleste har religiøst funderte regimer, de er verst på alt som har med menneskerettigheter å gjøre og troner suverent nederst hva angår rettssikkerhet og frihet. Politisk islam er en pest, derfor er jeg skeptisk til enhver som støtter denne ideologien. Jeg har forøvrig tidligere henvist til statistikker som viser at støtten for politisk islam i deler av verden, især midtøsten, er meget stor (les: overveldende flertall).

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Det er ingen som benekter "korrektheten" av denne statistikken. Men ved dette inlegget beviser du at du ikke har lest linkene jeg henviste til. Det er en ABSURD måte å bruke de faktiske tall på, og noe annet ville jeg ikke påpeke heller.

Kom tilbake når du har lest og forstått hvordan man kan leke med tall.

Honkey
    SOS Rasisme er vel ikke de mest balanserte vil jeg tro.

At du ikke har tiltro til statistikker du ikke liker er ditt problem.
    Men for myndighetene som skal utforme den fremtidige kriminalforvaltningen, er statistikk et nyttig hjelpemiddel.
    Også denne.

A

Affa

Gjest
    Jeg var faktisk med i SOS rasisme i 10 år, men fant etter hvert ut at de rett og slett var ekstremister. Jeg var skeptisk, men en søt småpike overtalte meg en solfylt mai dag. Hva gjør man ikke for de vakre piker.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg var faktisk med i SOS rasisme i 10 år, men fant etter hvert ut at de rett og slett var ekstremister. Jeg var skeptisk, men en søt småpike overtalte meg en solfylt mai dag. Hva gjør man ikke for de vakre piker.
    Jeg mistet totalt respekten for disse etter den fatale krystallnatten i forfjor da jøder ble nektet adgang til demonstrasjonstoget, og måtte gå derifra da politiet ba dem om det for deres egen sikkerhets skyld. SOS rasisme skiller veldig på hvem som kan bli utsatt for rasisme. Nå har de også tatt krystallnatten fra jødene. Skammelig.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Jeg har også vært medlem av SOS Rasisme. Meldte meg også ut av samme grunn som Affa. Men det var sannelig ikke bare lett å melde seg ut. Jeg ringte dem og sa at jeg ikke lenger ønsket å være medlem. Da fikk jeg beskjed fra en sur dame om at dette måtte jeg gjøre skriftlig, og med begrunnelse. Jeg ble sint, og sa at det kom ikke på tale, og at jeg med denne telefonsamtalen regnet meg som utmeldt. Så la jeg på. Har ikke hørt noe mer fra dem.

Men likevel synes jeg artikkelen Honkey la link til var interessant, og jeg ser ingen grunn til å tvile på den bare fordi jeg ikke er så begeistret for SOS Rasisme. De er også i stand til å være seriøse og gjøre bra ting!

K

knutinh

Gjest
    Jeg mistet totalt respekten for disse etter den fatale krystallnatten i forfjor da jøder ble nektet adgang til demonstrasjonstoget, og måtte gå derifra da politiet  ba dem om det for deres egen sikkerhets skyld. SOS rasisme skiller veldig på hvem som kan bli utsatt for rasisme. Nå har de også tatt krystallnatten fra jødene. Skammelig.
    Både høyre og venstresida har vel en tendens til å være selektive i hvem de velger å bruke sine (fornuftige) prinsipper på. Venstre-sida lukker øynene for rasisme mot jøder og religiøse, mens høyre-sida lukker øynene for individuell frihet hvis friheten benyttes til å lese mao eller dyrke muhammed.

Det er veldig mye vanskeligere å være prinsippfast når det gir utslag man ikke liker =)

-k

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn