Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Når man snakker om dialog med og respekt for annerledes tenkende er det vel ingen andre steder å begynne enn hos seg selv. Jeg utfordrer derfor de som flagger denne holdningen mest høyrøstet til å omsette dette i praksis i stedet for å bare terpe det om igjen og om igjen i ord. Det synes forøvrig også som de samme til tider har holdninger overfor sine motdebattanter som ligner betenkelig på konfrontasjon.
    Jeg tar den til meg! Men det er først og fremst et utslag av engasjement. Noen ganger blir det jeg skriver mye skarpere og surere enn det jeg mener. Det må jeg trene på, ingen tvil om det. Det er kanskje derfor jeg deltar ivrig her, det er tross alt en fin treningsarena, hvor en kan få øvd seg litt som debattant. Så håper jeg dere tilgir meg om jeg har noen feilskjær innimellom! ;) Det her er tross alt et ufarlig forum hvor ingenting annet skjer enn at vi debatterer, og gir hverandre utvidet kunnskap fra flere forskjellige synspunkter. Oppi alt dette kan vi problemfritt ha våre mangler i forhold til debatteknikk, uten at det får store konsekvenser.

Men husk - dialog, forståelse og respekt er uansett den beste måten å takle konflikter på. Selv om jeg selv ikke alltid klarer å leve opp til idealene! :)

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Jeg skulle gjerne engasjert meg jeg Unplugged hadde jeg bodd i Oslo, men det er nok et stykke unna...
    Men jeg prøver i alle fall å sette meg inn i dette problemet så godt jeg kan.
    Problemet er at selv de som jobber med dette er uenige innbyrdes om hvordan det best kan løses, så hvem man skal høre på og hvem man skal tro på må man nesten velge selv etter hvem man tror mest på.
    Når det gjelder dette med å la foreldre velge ektefelle kan jeg selvsagt ikke påstå at alle lider, noen er faktisk heldige og får en de blir glad i (det var faktisk et ekempel på dette i den før omtalte boken Hellig tvang.)
    Men jeg synes fremdeles ikke dette er godt nok. Å velge selv må være en menneskerett uansett hvilken kultur man er oppvokst i, å ta sine foreldre med på råd er selvsagt lurt, men jeg tror ærlig talt ennå ikke at så veldig mange har det best på denne måten.
    Jaja, skal vi diskutere dette temaet noe mer nå foreslår jeg at noen starter opp en ny tråd, denne begynner å bli noe tung når man skal legge inn nye innlegg.
    Vi er enige! :)

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    En sirkuselefant som aldri har opplevd friheten lærer seg sikkert etterhvert å trives i bur også.

Det er mange som foretrekker "systemet"; støtten til politisk islam, religiøse dogmer og drakonisk lov er meget sterk i midtøsten. De mener det er helt rett og rimelig at man skal få hogd av hendene for å stjele et brød, fordi det står så i skriftene. "Systemet" blir imidlertid ikke noe bedre av den grunn.
    Enig! Jeg støtter overhodet ikke politisk Islam, og liker heller ikke Islam som religion. Jeg har inntrykk av at uenigheten her i tråden først og fremst går på hvordan man skal forholde seg til problematikken.

K

Khanate

Gjest
    Jeg vil også gjøre oppmerksom på en link lagt inn av Khanate i et tidligere innlegg:

http://www.frontpagemag.com/Articles/ReadArticle.asp?ID=20646

Blir dette det neste vi må forholde oss til, og hvor vil det ende hvis vi tillater det å fortsette? Kan man møte slike holdninger og normer med respekt og dialog?
    Om en brøkdel av det lenka refererer til er sant, så er et viktig at vi vurderer nøye hvordan vi skal forholde oss.

Om to grupper som lever side ved side, har grunnleggende forskjellige verdier, holdninger og regler, så er der i utgangspunktet en konflikt (motsetning). Om denne konflikten ikke er umiddelbart synlig, så må den før eller siden komme til overflaten. En forutsetning for harmoni og fremgang i hjemmet er at beboerene grunneleggende arbeider mot de samme målene.

Integrering: det begynner kanskje og demre for oss; i den grad integreringen av ikke vestlige innvandrere i Norge er misslykket, så skyldes ikke dette bare den stadig voksende skaren av høyrepoppulistisk stemmekveg. Det er faktisk også opp til de som kommer hit. Med andre ord "vi" har ingen garantier for å lykkes her, uansett hvor meget vi anstrenger oss.

Hvordan forholder vi oss: Her er det viktig å holde hodet kaldt. I furum som dette vil det vel alltid komme frem sysnpunkt, vedrørende hvordan vi bør handle, som ikke tåler dagslys. Man er kanskje frustrert, enstelig og føler seg maktesløs, og vil sette det hele på plass en gang for alle. De fleste er sikkert enige i at vi bør holde på og hevde våre verdier og syn. Altså, være sann mot egne verdier, uten å eskalere konflikten og uten å gå på akkord med norsk lov. Likeledes bør det finnes metoder for å reagere på livsførsel/tradisjoner som strider mot norsk lov. Vi bør også tilpasse lovverket til den nye situasjonen. Det vil si; å forby handlinger som strider mot grunnleggende norske verdier (frihet, likeverd etc) der dagens lovverk ikke er dekkende.

Til sist det mest kontroverslielle: Vi bør sørge for at vi selv er i flertall. Ok, nå er jeg høyrepoppulistisk og fremmedfientlig igjen. Det er imidlertid ting som tyder på at konfliktene (i Europa) er størst der hvor det finnes store grupper innvandrere (f.eks. Danmark og Frankrike). Jeg ønsker at utfallet av en slik konflikt i Norge faller til fordel for etniske nordmenn (sorry).

Noen tallknusere hevder at etniske nordmenn vil være i mindretall om noen år (ca 50?). Andre hevder at vi må importere mer arbeidskraft for å klare oss. Forstår ikke helt hvodan denne siste gruppen tenker. Om vi ikke regner med at de som blir importert er mye mer effektive enn oss andre. Jeg skulle ønske fler tok til motmæle mot disse som vil ha inn mer arbeidskraft.

J

jekri

Gjest
    Noen tallknusere hevder at etniske nordmenn vil være i mindretall om noen år (ca 50?). Andre hevder at vi må importere mer arbeidskraft for å klare oss. Forstår ikke helt hvodan denne siste gruppen tenker. Om vi ikke regner med at de som blir importert er mye mer effektive enn oss andre. Jeg skulle ønske fler tok til motmæle mot disse som vil ha inn mer arbeidskraft.
    De som vil ha inn mer arbeidskraft er vel de som er redd for å måtte gjøre de dårlig betalte jobbene selv ;D

K

Khanate

Gjest
    De som vil ha inn mer arbeidskraft er vel de som er redd for å måtte gjøre de dårlig betalte jobbene selv ;D
    Ok, dette er åff-tåppikk! Tanken kan være noe slikt:

Ved å importere arbeidskraft i sin beste alder, så slipper vi unna 20 dyre år med barselperm, barnehage, skolegang etc. Dette kan da kompansere for stadig større kull med pensjonister, eller en generell minskning i vårt lands virkningsgrad (evne til å produsere de varer og tjenester vi behøver). Dessuten kan fler av oss tjene til livets opphold ved å sitte bak en PC, ved at de imoporterte tar møkkajobbene.

R

Ronny_D

Gjest
    Ok, dette er åff-tåppikk! Tanken kan være noe slikt:

Ved å importere arbeidskraft i sin beste alder, så slipper vi unna 20 dyre år med barselperm, barnehage, skolegang etc. Dette kan da kompansere for stadig større kull med pensjonister, eller en generell minskning i vårt lands virkningsgrad (evne til å produsere de varer og tjenester vi behøver). Dessuten kan fler av oss tjene til livets opphold ved å sitte bak en PC, ved at de imoporterte tar møkkajobbene.
    Da må man sannelig skille mellom utvalgt abreidskaraft og folkevandring på andre måter.

J

jekri

Gjest
    Vi lar dem jobbe her fra de er 25 år til de er 50 år og så sender vi dem hjem igjen ???

Åff tåpikk har det vært siden innlegg 2 ;D

R

Ronny_D

Gjest
    Vi lar dem jobbe her fra de er 25 år til de er 50 år og så sender vi dem hjem igjen ???
    Ypp why not ? Araberne gjør akkurat det samme i gulfen. Tidligere har mange forlatt sine landegrenser for å tjene noen slanter, jeg ser ikke forskjellen hær heller. Innleid arbeidskraft thats it. Norske sjøfolk har da virkelig reist for utenlandske rederier også, ingen forskjell der heller. Normenn i Nordsjøen er borte overseas fra familien, ingen forskjell der heller. Det pussige er at noen overhodet reagerer på det, den største selvfølgelighet av verden, nest etter å få tegne hva fan man vil.

J

jekri

Gjest
    å Neida, jeg har sett dem fra flere enn en side.
    Pøh, de har bare en side. De er muslimer, og sånn er det bare.
    Klar de må importere arbeidskraft, slik at de får tid til å voldta og drepe og planlegge terroraksjoner ;)

R

Ronny_D

Gjest
    Pøh, de har bare en side. De er muslimer, og sånn er det bare.
    Klar de må importere arbeidskraft, slik at de får tid til å voldta og drepe og planlegge terroraksjoner ;)
    Ja.....og så ser du ikke at for å få tid til å planlegge noen aksjoner trenger vi å leie inn litt arbeidskraft ? Ærru nærsynt ?

J

jekri

Gjest
    Ja.....og så ser du ikke at for å få tid til å planlegge noen aksjoner trenger vi å leie inn litt arbeidskraft ? Ærru nærsynt ?
    Noen sier jeg er trangsynt. Er det derfor vi må imortere. Da har jeg misforstått helt :-[ Beklager ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg vil også gjøre oppmerksom på en link lagt inn av Khanate i et tidligere innlegg:

http://www.frontpagemag.com/Articles/ReadArticle.asp?ID=20646

Blir dette det neste vi må forholde oss til, og hvor vil det ende hvis vi tillater det å fortsette? Kan man møte slike holdninger og normer med respekt og dialog?

Ja den der er virkelig skremmende, fikk ikke lest den i går, men gjorde det nå.

In early 2005, Norwegian newspapers reported that Oslo had recorded the highest ever number of rape cases in the previous twelve months. However, Fjordman explained, the official statistics contained no data regarding “how immigrants were grossly over represented in rape cases”, and the media remain so strangely silent.

Oslo Professor of Anthropology, Unni Wikan, said Norwegian women must take responsibility for the fact that Muslim men find their manner of dress provocative. And since these men believe women are responsible for rape, she stated, the women must adapt to the multicultural society around them.

The number of rapes committed by Muslim men against women in the last decade is so incredibly high that it cannot be viewed as anything other than culturally implicit behaviour. It is overtly reinforced and sanctioned by Islamic religious leaders who blame the victims and excuse the rapists.

Dette kan vi ikke godta, dette må vi våge å ta fatt i, uansett hvor politisk ukorrekt det er.

Det som skuffer og skremmer meg er hvordan spesielt sosialistene, de som for noen år siden stod på barikadene og kjempet for likestilling og kvinners rettigheter nå er totalt fraværende når det gjelder dem som er den største trusselen mot kvinner og likestilling i dag.
    Det er naivt, trist og dumt og kommer til å slå tilbake på de rett i fleisen om ikke så veldig lenge...

K

Khanate

Gjest
    Det som skuffer og skremmer meg er hvordan spesielt sosialistene, de som for noen år siden stod på barikadene og kjempet for likestilling og kvinners rettigheter nå er totalt fraværende når det gjelder dem som er den største trusselen mot kvinner og likestilling i dag.
    Det er naivt, trist og dumt og kommer til å slå tilbake på de rett i fleisen om ikke så veldig lenge...
    Du er inne på noe når du benytter ordene "politisk korrekt". Er det noe våre venner på venstresiden frykter, så er det å ikke være politisk korrekt. Justisen er hard i de kretsene. Det er jo laget en film på det temaet i disse dager. Da jeg var et søtt lite skolebarn (og ikke en stygg feit høyrepoppulistisk rassist), kunne de mine velmenende lærere, iført fotformsko og palestinaskjerf, fortelle at alle mennesker er klin like uansett hvordan de ser ut. For å halvveis sitere Orwell, det virket som noen var likere. Alt dette maset gjorde at jeg ble ganske engstelig for å opptre rassistisk da jeg første gang så en mørkhudet (jeg vokste opp på bøgda). Således virket vel propagandaen mot sin hensikt, da jeg på ingen måte oppførte meg normalt og avslappet. Er det flere som har hatt det på denne måten?

Jeg vokste opp i et miljø med mange vestrevridde eldre rundt meg. Mine eldre søsken var også troende. Alle dogmene og tvangstrøyene til disse, samt mine læreres velmente forsøk på å programmere meg i den rette tro, medførte at jeg la hele venstresiden for hat (ok, tar litt hardt i her) allerede når jeg var 15 år gammel. Nå ser jeg at også høyresiden har svakheter ("all makt til kapitalistene" kontra "all makt til folket", samt våre eneste verdier måles i penger), og tvangstrøyene strammer kanskje ikke like hardt på venstresiden.

Må forøvrig nevne at min mor, som var sosialist og vennlig innstilt til all innvandring, endret seg totalt etter å ha oppholdt seg i 5-6 år i Kuwauit og Jordan. Nå er hun høyrepoppulistisk hun med.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Må forøvrig nevne at min mor, som var sosialist og vennlig innstilt til all innvandring, endret seg totalt etter å ha oppholdt seg i 5-6 år i Kuwauit og Jordan. Nå er hun høyrepoppulistisk hun med.
    Det viser bare at din mor er et intelligent menneske.

Det er nok av de som nekter å ta sannheten innover seg fordi det ikke passer inn.

P

Parelius

Gjest
    Religiøs toleranseøvelse:
    ...
    Av frykt for mitt eget liv, ser jeg meg nødt til å fjerne det hele. Siden de velmendende for tiden sitter i seminar med Bin Laden og andre pratevillige, får vel vi andre ta vare på oss selv. Selv tar jeg ikke sjansen på noe som helst, i en stat hvor religøst legitimerte overgrep på personer tolereres/usynliggjøres, og latterliggjøringen av ideologier/religioner avføder statsunnskyldninger.

Jeg krever at politisk islam nå utsier offisiell unnskyldning for nedverdigende omtale av vantro, samt unnskylding for deres latterliggjøring av jøder.

Jeg tar det som en selvfølgelighet at en religion som er basert på kjærlighetens idé kan se på mine villfarelser med et vennlig og overbærende blikk. Honkey og den politiske venstreside er mine garantister. Vi bør legge våre sjeler i deres gode vilje (som ikke akkurat er kantiansk).

R

Ronny_D

Gjest
    Jeg krever at politisk islam nå utsier offisiell unnskyldning for nedverdigende omtale av vantro, samt unnskylding for deres latterliggjøring av jøder.

Jeg tar det som en selvfølgelighet at en religion som er basert på kjærlighetens idé kan se på mine villfarelser med et vennlig og overbærende blikk.
    Tror du virkelig på noen måte du kan vente en smule empati fra ett politisk idioti ?
    Javell, jeg KAN ta feil, men jeg tror ikke de er tilstrekkelig utvilket til å forstå hva det handler om sorry, det er sikkert bedre å rope i skogen.

J

jekri

Gjest
    Jeg tar det som en selvfølgelighet at en religion som er basert på kjærlighetens idé kan se på mine villfarelser med et vennlig og overbærende blikk. Honkey og den politiske venstreside er mine garantister. Vi bør legge våre sjeler i deres gode vilje (som ikke akkurat er kantiansk).

Jeg tror nok din villfarelse blir sett på med et overbærende blikk, uansett religion ;D

A

Affa

Gjest
    Ønsker Parelius å ta livet av oss alle sammen? Kun de velmenende og naive, men sterkt svekkede hjerner kommer til å overleve dette helvete som nå kommer. Innvollene våre kommer til å bli revet ut, kroppene våres blir kastet i havet og ingen levende skal få minnes at vi noensinne har vært til.

P

Parelius

Gjest
    Hva skjer? Har noen vingeklippet deg? Du har jo bare 1 innlegg plutselig. Synes så tydelig at jeg har lest flere...
    Intet annet enn at en faktisk bare er et tastetrykk fra sin virtuelle utradering, fremfor oppgradering. Bare min egen uaktsomhet. Artig å bli nullstillt dog.

P

Parelius

Gjest
    Ønsker Parelius å ta livet av oss alle sammen? Kun de velmenende og naive, men sterkt svekkede hjerner kommer til å overleve dette helvete som nå kommer. Innvollene våre kommer til å bli revet ut, kroppene våres blir kastet i havet og ingen levende skal få minnes at vi noensinne har vært til.
    Linken er nå slettet i respekt/frykt for hva en kjærlig gud kan forlede menneskene til å gjøre.

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Intet annet enn at en faktisk bare er et tastetrykk fra sin virtuelle utradering, fremfor oppgradering. Bare min egen uaktsomhet. Artig å bli nullstillt dog.
    Bra du gjorde det selv da... ble litt bekymret.
    Men hvor ble den fine tegningen av.. sensurert?
    Den var bra, angrer på at jeg ikke lagret den på PC'en...

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.124
    Torget vurderinger
    1
    Herregud og fader...dette må være den heftigste tråden noensinne!!

Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    Ta en titt på siden http://www.ratejew.com hvor muslimer skal tegne jøder. Sånn ca. hvert tiende minutt dukker det opp en muhammedtegning. De moderatorene kommer til å få nok å gjøre med bare å slette muhammed tegninger. ;D ;D ;D ;D

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Puh! Nok en episk tråd, med nullstilling av den vise mann Parelius og jeg vet ikke hva. Denne rangerer nok oppe der med den jeg med glede(og en stor porsjon empati) husker som "Fear and loathing in Hong Kong" for ett drøyt år siden.
    Den het jo ikke det, men inneholdt også mye drama på liv og død og flere virtuelt falne.

God mandag!

O.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Herregud og fader...dette må være den heftigste tråden noensinne!!
    Ja, men den har vært innenfor det akseptable, ettersom den ikke har blitt stanset av moderator. Kanskje noen har fått slettet enkeltinnlegg, det vet jeg ikke (Parelius, kanskje?). Men andre tråder har faktisk blitt stanset, bl.a. den om Fidelity nr. 19. Så heftig, ja, men innenfor det akseptable. Har vært kult å være aktivt med!

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2006
    Antall liker
    0
    Tenker herved å avslutte mine (tidvis tvilsomme) bidrag til denne debatten. Jeg er glad for Muhammed-tegningene og alt oppstyret de har laget. Grunnen til dette er at nå har det blitt reist en debatt som strekker seg betydelig lengre enn om det er lov å tegne profeter eller ei. På lik linje dem det vi så før Murens fall håper jeg dette fører til fall i mange stengsler i folks bevissthet. Når endringer skjer har de ofte en tendens til å foregå med økende hastighet.
    Vil til slutt henvise til en jeg håper blir en del av den fremtidige endring: http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/02/22/458696.html
    Takker for heftig debatt, og fred være med alle de vantro!! :)

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg er faktisk helt enig med deg Honkey, dette er utrolig.
    Hvis vi kan avslutte denne debatten i enighet, er det håp også for andre...
    Har også tiltro til denne danske politikeren, det er lov å håpe.
    Takker for meg jeg og her tror jeg, men slikt har jeg sagt før...
    Og til slutt vil jeg oppfordre dere alle til å lese "Kjenn din rett" av Ayaan Hirsi Ali ;)

P

Parelius

Gjest
    Det hjertegode mennesket Parelius, de gode og velmenendes beskytter, kjærlighetens profet, dialogens forkynner, talsmann for de politisk korrekte og ukorrekte, som nullstillte telleverket av sine samlede skrifter ved et lite feilklikk, som aldri har vært utsatt for noen form for sensur (når en ser bort fra selvsensur); denne menneskevennen hilser til resten av slekten, ber alle betenke allnaturen, nærværet av det guddommelige, og synet på sin neste som en bror/søster. Aldri mer skal jeg benekte tredje ledd i "frihet, likhet og brorskap". For når mytene dør, så er det bare makten som er fri! (Som en italiener sa det.)

A

Affa

Gjest
    Dette var så nydelig skrevet.

Jeg kler meg i batikk, tar på meg mine vakreste tresmykker, tar et krus rettferdig kaffe og løper med barnaktig nysgjerrighet til første flerkulturelle aften

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Og jeg som trodde du følte behov for en katharsis i Aristoteles eller kanskje tilogmed(spesielt her, det teatralske her på sentralen er fascinerende) Brechts ånd etter alt dette...

Og så var det bare fingertrøbbel ;D

O.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Det blir hevdet med tyngde fra flere hold at dette ikke har noe med islam å gjøre, at det er et utslag av kulturen i området. Vel, det er vel på tide å revidere det standpunktet etterhvert.
    Det er islam som har lagt premissene for kulturen, det er den som gjennomsyrer all gjøren og laden i området.

Når disse menneskene tar med seg dette tankegodset til vesten, og myndighetene i vesten lar det slå rot her, bl.a. ved å føre dialog med imamene, og ignorere de moderate, de vestlige, da ber vi om bråk.

Denne kulturen ligger 1000 år bak oss i utvikling, men vi har ikke råd til å vente i 1000 år på at de skal se lyset.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn