Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Antall liker
    2
    Tidlig krøkes ?
    Tenkte på "hennes største ønske siden hun var barn, var å bli selvmordsbomber", det sier litt om indoktrineringen og hjernevaskingen denne kulturen bygger på

Var japanske kamikaze flygere under 2. verdenskrig muslimer?
    Nei, de var soldater. Millitære kampenheter som angrep andre militære kampenheter. En uortodoks krigsmetodikk, selv om æren av å ofre livet i kamp har lang tradisjon i alle kulturer, men de var likefullt konvensjonelle militærenheter. De angrep ikke restauranter, skoler, rutebusser og hoteller.

A

Affa

Gjest
    Jeg blir så glad inne i meg når jeg leser disse solskinnshistoriene fra denne deilige delen av verden. Denne velsignede, vennlige og positive befolkningens oppriktige ønske om å spre lys, glede og trygghet i alle verdenshjørner.

O

om.s

Gjest
    Var japanske kamikaze flygere under 2. verdenskrig muslimer?

l
    Nei! de var vel mest sannsynlig Shintoister, (fedre) eller keiser dyrkere, korriger meg om jeg har feil, lenge siden jeg var innvolvert i dette temaet..

mvh

J

jekri

Gjest
    Og du snakker om patetisk? Du som drømmer om nazi-Tyskland og dets ideologier? Herremenneskene?
    Nei, Affa, det er du som er patetisk, der du sitter og drømmer om ting du ikke har opplevd.
    Du mangler evnen til å se en sak fra en annen side enn din egen.
    Tror du virkelig at alle muslimer or tvers igjennom onde? Og at alle hvite kristne (unntatt kvinner, de som stemmer rødt eller er lærere eller trygdede) er kun gode?

P

Parelius

Gjest
    Tror du virkelig at alle muslimer or tvers igjennom onde? Og at alle hvite kristne (unntatt kvinner, de som stemmer rødt eller er lærere eller trygdede) er kun gode?
    Siden ikke alle muslimer er onde, så kan ikke islam ha noe med ondskapen å gjøre? Er det logikken?

Siden ikke alle selvmordsbombere er muslimer, så kan ikke islam ha noe med selvmordsbombing å gjøre? Er det logikken?

O

om.s

Gjest
    Nei, Affa, det er du som er patetisk, der du sitter og drømmer om ting du ikke har opplevd.
    Noe er vi nok enige om, men la figuren Affa være som han er, i fred, det behøvs en motpol mot alt dette venstrevridde vrølet, ta det for hva det er, en motpolarisering.

mvh

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Noe er vi nok enige om, men la figuren Affa være som han er, i fred, det behøvs en motpol mot alt dette venstrevridde vrølet, ta det for hva det er, en motpolarisering.

mvh
    Andre vil kanskje hevde at det behøvs en motpol mot høyresidens manglende empatiske evner...... ;)

R

Ronny_D

Gjest
    Carefull man! Kultur og indokterinering ?? Hva hindrer disse i å være reflektiv ?
    At enkelte troende tolker det til krig betyr ikke, eller .... det er noen vesensforskjeller her ! At disse troende ikke har inteligens til å forstå det er noe helt annet.
    Sant å si virker det som den endelige løsning kunne være å endelig bygge en gedigen flyplass fra korea i øst til marokko i vest. Stille og fredelig hadde det blitt etter ett lite poff for freden.
    Det (de) land som nå samler krefter for å lage sin egen bombe står samtidig med trusselen om å holde verden som gissel, og det synes jeg ikke på noen måte slike kryp skal få lovt til.
    Flaggbrenning er betydelig mere krenkende enn tegninger det er ingen tvil.

Om jeg tror de er tvers igjennom ... Jeg ser dem som absolutt en fare for verdensfred og bremse for utvikling av verden som helhet, altså en betydelig samlet trussel. Sett i forhold til andre troende er ikke hvite troende særlig forskjellig fra andre troende, alle har det fellestrekk at boka kommer først, egentenking er det tydelig mangel på, det er ikke vanskelig å lese mellom linjene. Derfor er det like greit å starte med den største trussel først, så kan vi rydde egne rekker etterpå, det er bare taktikk fror å skape en fredelig verden uten konfliktskapende troende "apemennesker".

Taktisk ville det sikkert være fint som enkelte forsøker framstille sine edle hensikter, men den skjulte er ikke så vanskelig. Taktisk ville det være om de bare hadde tatt ut sin tro mot øst heller enn vest. Som taktikere synes jeg vi skulle gjøre som alle forståseg-ihjel sv'ere forstå dem litt for å vende dem øst, men der vil ikke forståseg ihjel personer innrømme sitt dypere mål.

Kanskje litt babyprat av det pedagogiske kaliber ville hjelpe; dakkar dakkar har du så vondt i trua de du da ? ::)

A

Affa

Gjest
    Og du snakker om patetisk? Du som drømmer om nazi-Tyskland og dets ideologier? Herremenneskene?
    Hvem faen bryr seg om absolutt alle er onde? Jeg konstaterer at en jævlig stor del av dem forakter oss og oppfører seg som gale hunder. Derfor kan de drite og dra hele gjengen.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    Folk som pakker inn damene sine i ulltepper er iallefall ikke helt gode....

K

knutinh

Gjest
    Tenkte på "hennes største ønske siden hun var barn, var å bli selvmordsbomber", det sier litt om indoktrineringen og hjernevaskingen denne kulturen bygger på
    Jeg har vanskelig for å tro at en kultur alene greier å motivere unge, friske mennesker til å ofre livet sitt. Jeg tror at stor sosial nød og en overhengende ytre trussel også er nødvendige ingredienser.

Ellers finner du sikkert også amerikanske mødre som mener at tapet av sønn/datter i Irak var et tragisk men nødvendig offer i kampen mot Weapons of Mass Destruction. Er forskjellen virkelig så stor? I begge tilfeller helt unødvendige menneskelige offer som selv har vært skyld i uskyldige siviles død.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg har vanskelig for å tro at en kultur alene greier å motivere unge, friske mennesker til å ofre livet sitt. Jeg tror at stor sosial nød og en overhengende ytre trussel også er nødvendige ingredienser.
    Islam, ingenting annet. Sult skaper ikke selvmordsbombere.

Ellers finner du sikkert også amerikanske mødre som mener at tapet av sønn/datter i Irak var et tragisk men nødvendig offer i kampen mot Weapons of Mass Destruction. Er forskjellen virkelig så stor? I begge tilfeller helt unødvendige menneskelige offer som selv har vært skyld i uskyldige siviles død.

-k
    Å sammenligne ønsket død med påført død er en vanvittig argumentasjon.
    Hvilken amerikansk mor ønsker, ja håper at sønnen skal dø?
    Hvordan kan dette sammenlignes med en mor som VIL at sønnen eller datteren skal dø, sammen med flest mulig sivile uskyldige. Her skurrer det Knut, prøv igjen.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Litt på siden av debatten kanskje, men det provoserer meg at Krekar får bli, mens disse må ut:

http://www.bt.no/lokalt/article248053.ece
    Ja, det er alltid provoserende når vennlig innstilte mennesker, og mennesker som allerede har vist tilpasningsevne til det norske samfunn (er i jobb, og betaler skatt), blir sendt ut av landet, og Krekar og andre kriminelle får bli.

P

Parelius

Gjest
    Til velmenthetens patologi (eksemplifisert med Sartres mauvaise foi):

Take the example of a woman who has consented to go out with a particular man for the first time. She knows very well the intentions which the man who is speaking to her cherishes regarding her. She knows also that it will be necessary sooner or later for her to make a decision. But she does not want to realize the urgency; she conserns herself only with what is respectful and discrete in the attitude of her companion. (Min uth.)

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Ja, det er alltid provoserende når vennlig innstilte mennesker, og mennesker som allerede har vist tilpasningsevne til det norske samfunn (er i jobb, og betaler skatt), blir sendt ut av landet, og Krekar og andre kriminelle får bli.
    Disse jentenes liv er sikkert i like stor fare, og de har ikke gjort noe selv for å sette seg i den situasjonen. De er uskyldige ofre, men vi fortrekker heller å beskytte terrorister. Nå er jeg i ferd med å bli sur igjen...

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    At Krekar får lenge leve i landet?
    Jeg tenkte på de jentene som har blitt utvist. Noen må visst ha det inn med teskje. Et resultat av manglende vilje til forståelse? ;)

P

Parelius

Gjest
    Jeg tenkte på de jentene som har blitt utvist. Noen må visst ha det inn med teskje. Et resultat av manglende vilje til forståelse?  ;)
    Nei, det var sammenstillingen til Komponenten (av de to sakene) jeg kommenterte, ikke at det var truffet en rettsavgjørelse i saken, isolert sett. Tror nok din skepsis til mine synspunkter får deg til å lese, som en viss annen leser en bok. ;)

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Disse jentenes liv er sikkert i like stor fare, og de har ikke gjort noe selv for å sette seg i den situasjonen. De er uskyldige ofre, men vi fortrekker heller å beskytte terrorister. Nå er jeg i ferd med å bli sur igjen...
    Det er nok ikke fullt så enkelt, og jeg er slett ingen ekspert på lovverket. Men lovverket er utvilsomt meget komplisert, og mange lever av å finne smuthull de kan bruke til fordel for sine klienter. Samtidig har både politikere og rettsvesenet i mange saker kun tatt for seg lovens bokstav, og tatt null menneskelige hensyn. Som blant annet sanken til disse jentene ser ut til å være et eksempel på. I tillegg vil jeg påpeke at slik har det vært både under Bondeviks regjering og under Stoltenbergs regjering, så her nytter det ikke å komme med preik om venstresidens politiske korrekthet! ;)

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Nei, det var sammenstillingen til Komponenten (av de to sakene) jeg kommenterte, ikke at det var truffet en rettsavgjørelse i saken, isolert sett. Tror nok din skepsis til mine synspunkter får deg til å lese, som en viss annen leser en bok. ;)
    Du quotet et av mine innlegg, ikke et av Komponenten sine. Men ok, jeg feiltolket nok spørsmålet ditt.

P

Parelius

Gjest
    Du quotet et av mine innlegg, ikke et av Komponenten sine. Men ok, jeg feiltolket nok spørsmålet ditt.
    Nei, jeg gav en kommentar til Komponenten, som du kommenterte (altså min kommentar), som jeg altså igjen kommenterte (altså din kommentar til min kommentar til Komponenten). Det kan da ikke være så vanskelig. ;) Det er viktig å være kontekstuell i sin lesning.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Nei, jeg gav en kommentar til Komponenten, som du kommenterte (altså min kommentar), som jeg altså igjen kommenterte (altså din kommentar til min kommentar til Komponenten). Det kan da ikke være så vanskelig. ;) Det er viktig å være kontekstuell i sin lesning.
    Jaja. Whatever. ::)

P

Parelius

Gjest
    Til velmenthetens patologi (eksemplifisert med Sartres mauvaise foi):

Take the example of a woman who has consented to go out with a particular man for the first time. She knows very well the intentions which the man who is speaking to her cherishes regarding her. She knows also that it will be necessary sooner or later for her to make a decision. But she does not want to realize the urgency; she conserns herself only with what is respectful and discrete in the attitude of her companion. (Min uth.)
    Til det videre studiet, og i forlengelsen av det overfor uthevede, kunne en så lese følgende (spes. vedrørende selective inattention):

http://www.foundation1.org/papers-articles/ethics/degeneration.htm

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Fra Dagbladet:
    * Den franske redaktøren Philippe Val har måttet leve under politibeskyttelse etter at satireavisa Charlie Hebdo trykte alle de 12 tegningene, samt en forside med en egen tegning av Muhammed som sitter med ansiktet i hendene og sier at «det er hardt å være elsket av idioter».

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/28/459302.html

;D

K

Khanate

Gjest
    Det blir hevdet med tyngde fra flere hold at dette ikke har noe med islam å gjøre, at det er et utslag av kulturen i området. Vel, det er vel på tide å revidere det standpunktet etterhvert.
    La meg nu belyse dette på en fyldestgjørende måte, slik at vi kan legge denne delen av debatten til side, og gå videre.

Kremt. Host host! La oss anta at ingen religion, slik vi kjenner dem, er brakt direkte fra skapermakten til menneskene. Dette virker umiddelbart rimelig, da de fleste store religioner, som vi vet , hevder å være den eneste sanne formidler av kontakt til skapermakten (med unntak av Buddhismen). Følgelig må noen fare med løgn (mest sannsynlig alle som hevder dette). La oss anta, igjen, at det ikke er skapermakten, men menneskene, som farer med løgn. Når vi nu har etablert at religionene er skapt av menneskene, vil det falle naturlig å hevde at religionen er en del av menneskenes kultur, en speiling av de idealene som veier tyngst i de ulike kulturene. Derav er det enkelt å utlede at de handlinger og uttalelser vi har vært vitne til i anledning tegningene av profeten, må være like meget rotfestet i deres kultur som deres religion, da de logisk sett er uadskillelige.

Herved burde diskusjonen om hvorvidt konflikten har sine røtter i religionen eller kulturen være gjort til skamme, og det med tyngde.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    La meg nu belyse dette på en fyldestgjørende måte, slik at vi kan legge denne delen av debatten til side, og gå videre.

Kremt. Host host! La oss anta at ingen religion, slik vi kjenner dem, er brakt direkte fra skapermakten til menneskene. Dette virker umiddelbart rimelig, da de fleste store religioner, som vi vet , hevder å være den eneste sanne formidler av kontakt til skapermakten (med unntak av Buddhismen). Følgelig må noen fare med løgn (mest sannsynlig alle som hevder dette). La oss anta, igjen, at det ikke er skapermakten, men menneskene, som farer med løgn. Når vi nu har etablert at religionene er skapt av menneskene, vil det falle naturlig å hevde at religionen er en del av menneskenes kultur, en speiling av de idealene som veier tyngst i de ulike kulturene. Derav er det enkelt å utlede at de handlinger og uttalelser vi har vært vitne til i anledning tegningene av profeten, må være like meget rotfestet i deres kultur som deres religion, da de logisk sett er uadskillelige.

Herved burde diskusjonen om hvorvidt konflikten har sine røtter i religionen eller kulturen være gjort til skamme, og det med tyngde.
    Bra utlegning.
    Kulturen formet religionen sier du, enig. Men nå er det det samme religionen som legger premissene for kulturen, slik at denne ikke kan ta steget ut av middelalderen, og inn i moderniteten.

Derfor hevder jeg at det er islam, og ikke kulturen som legitimiserer selvmordsbombere, fordi nå er det islam som former kulturen, og ikke omvendt.

Unplugged

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Antall liker
    0
    Til Khanate:
    Haha! Jeg er enig i den tankegangen, men aldri i verden om du får mange muslimer/kristne/hinduer osv til å gå med på det. Folk elsker å leve i løgnen om at deres tro er den eneste rette, og at alt som står i deres hellige skrifter kommer så direkte fra Gud som mulig.

K

Khanate

Gjest
    Bra utlegning.
    Kulturen formet religionen sier du, enig. Men nå er det det samme religionen som legger premissene for kulturen, slik at denne ikke kan ta steget ut av middelalderen, og inn i moderniteten.

Derfor hevder jeg at det er islam, og ikke kulturen som legitimiserer selvmordsbombere, fordi nå er det islam som former kulturen, og ikke omvendt.
    Men for pokker oddgeir! Jeg trodde jeg hadde avsluttet diskusjonen! ;D

Nuvel! Om jeg spurte deg om å trekke en klar skillelinje mellom islam og arabisk kultur, ville du mest sannsynlig takke nei. Du hevder at det er religionen som sementerer tilstandene der nede. Ja vel! Mulig du har rett. Jeg gleder meg over å kunne lite om disse underlige menneskene. Og i kraft av logikken finner jeg svarene. Til det er det nok å kjenne seg selv ::)

K

Khanate

Gjest
    Det var vel den arabiske forfatteren Kalhil Gibran (sikkert fullstendig feilstavet på grensen til dødsdom) som i boken Profeten skrev noe slikt som: "det har ingen nytte å styrte den grusomme herskeren fra tronen før du har fjernet den tronen han har i menneskenes hjerte". Kva meinar forfattaren her?

Jeg tviler på at Bush hadde disse ordene i tankene da han dro i gang sitt demokratiseringsprosjekt. Med fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige: Det raker ikke oss hva slags styre, religion og kultur de har i midtøsten. Om vi er demokratiske i ånden, så må vi gi menneskene der nede retten til å leve i underkastelse. La nu disse stakkars araberene være i fred. Send en e-post til NRK og be de sende noen hyggelige nyheter fra en annen verdensdel, gjerne Norge!

K

Khanate

Gjest
    Dette er så viktig at dere må lese det to ganger!:D :D :D :D :D

Det var vel den arabiske forfatteren Kalhil Gibran (sikkert fullstendig feilstavet på grensen til dødsdom) som i boken Profeten skrev noe slikt som: "det har ingen nytte å styrte den grusomme herskeren fra tronen før du har fjernet den tronen han har i menneskenes hjerte". Kva meinar forfattaren her?

Jeg tviler på at Bush hadde disse ordene i tankene da han dro i gang sitt demokratiseringsprosjekt. Med fare for å gjenta meg selv til det kjedsommelige: Det raker ikke oss hva slags styre, religion og kultur de har i midtøsten. Om vi er demokratiske i ånden, så må vi gi menneskene der nede retten til å leve i underkastelse. La nu disse stakkars araberene være i fred. Send en e-post til NRK og be de sende noen hyggelige nyheter fra en annen verdensdel, gjerne Norge!

Komponenten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Antall liker
    6
    Jeg er ikke enig i dette Khanate, for de aller fleste menneskene " der nede" har ikke valgt å leve dette livet selv, de fødes inn i en suppe av religion og kultur som de ikke klarer å komme seg ut av. Vi har plikt til å prøve å hjelpe de som ikke vil ha dette livet, hvis ikke er det fare for at vi kan ende opp på samme måten selv.
    Islam er en krigersk religion med mål om å erobre hele jorden, og det er de i ferd med å klare kan det se ut som.
    Etter krigen kom det mye kritikk mot de som visste hva som skjedde med jødene, men ikke gjorde noe. Vi kan vel si det samme her. Vi vet hva som skjer, men vi unnskylder oss med at "det er en del av kulturen deres, de vil ha det sånn"
    Snakk om selvbedrag.

K

Khanate

Gjest
    Jeg er ikke enig i dette Khanate, for de aller fleste menneskene " der nede" har ikke valgt å leve dette livet selv, de fødes inn i en suppe av religion og kultur som de ikke klarer å komme seg ut av. Vi har plikt til å prøve å hjelpe de som ikke vil ha dette livet, hvis ikke er det fare for at vi kan ende opp på samme måten selv.
    Islam er en krigersk religion med mål om å erobre hele jorden, og det er de i ferd med å klare kan det se ut som.
    Etter krigen kom det mye kritikk  mot de som visste hva som skjedde med jødene, men ikke gjorde noe. Vi kan vel si det samme her. Vi vet hva som skjer, men vi unnskylder oss med at "det er en del av kulturen deres, de vil ha det sånn"
    Snakk om selvbedrag.
    Vel, jeg føler meg ikke forpliktet til å stikke hodet inn i et vepsebol. Men, jeg vil ikke nekte deg retten til å reise ned og frigjøre de. Å ja, du vil gjøre her fra Norge. Lykke til!

Vedrørende jødene. Disse ble hanket inn og deportert til konsentrasjonsleirene med god hjelp av gode nordmenn. Alle politidistrikt hadde kartotek hvor man enkelt kunne sortere ut jødene. Det som foregår her er vårt ansvar. Det er en ørliten forskjell på det å medvirke, og det å kjempe i mot. Det er en enda større forskjell på det å kjempe på hjemmebane, og det å kjempe i midtøsten.

I bunn og grunn handler dette om respekt for menneskers private sfære, samt forståelse for hvor grensen går mellom deg og dine medmennesker. Når vi ikke ser denne grensen blir det mye rot. Man hjelper ikke mennesker som ikke vil ha hjelp. Ressspekt!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Man må ikke tåle så inderlig vel
    den urett som ikke rammer en selv.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn