Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • P

    Parelius

    Gjest
    Øivind skrev:
    Tegningene MÅ trykkes, igjen og igjen.
    Sa den ene fundamentalisten til den andre.

    Et klokt menneske med prinsippene i behold sier: "Tegningene må kunne trykkes".

    Det er en avgrunn mellom disse to setningene, som bare et kontekstuelt tilspisset enten-eller kan forene i ubehag.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Pink_Panther skrev:
    Nå er du på bærtur. Man visste veldig godt om muslimske terroroganisasjoner i 2005. Tegningene i Jyllandsposten og Mgazinet ble trykket kun for å provosere ved å karrikere Profeten Muhammed. Leser du artikkelen i Dagbladet eller hvis du så innslaget på Dagsrevyen så ser du der at hensikten er en helt annen.
    Tull og tøys, det er du som er på bærtur. Muslimsk terror er da noe helt annet, skal vi bare ligge helt stille hele tiden på grunn av at vi ikke vet hva de kan finne på?
    Men om så var, at hensikten var å provosere, er det noen grunn til å ikke provosere muslimer, hvorfor skal det være egne regler for dem? Er de så galne at de ikke skal tirres, er det det du mener, hvordan kan det ha seg, er det noe med religionen som forårsaker dette, eller er det genetisk?


    Du kan jo finne den artikkel du sikter til hvor det står at hensikten var å provosere.

    Vi provoserer og karrikerer alt mulig annet. Tankegangen her er å flytte skylden over på offeret. Det samme gjør man med voldteksofre, hun gikk jo i miniskjørt gudbedre, eller ofre for konebanking, hun svidde jo middagen gudbedre. Å legge skylden over på de som kommer med en lovlig "provokasjon" for de grusomme gjerninger noen andre kan forårsake som følge av dette er rett og slett under enhver verdighet og et bomskudd uten like.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.909
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Skjønner ikke hårsårheten..... Utslette oss vanntro hunder.... Jo det skal de selvfølgelig :-X
    Synes det er helt utrolig at vi mennesker lar oss manipulere av religion. Være det ene eller det andre.
    Om man vil se bilder av Muhammed, er det jo bare å bruke en hvilken som helst søkemotor.
    Finnes mye morsomme karikaturer der ute.
    http://images.google.no/images?q=mu...NO:official&client=firefox-a&um=1&sa=N&tab=wi
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.242
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Forsvarer selvsagt IKKE terrorhandlinger som ekstremister foretar. MEN - når det er sagt - Trykk på nesa gir blod og bensin på bålet lager større flamme. Jo mer trykking av denne karikaturen - desto mer elendighet blir det!! Det er et faktum - og det kan man ikke enkelt velge å se bort fra. I tillegg så er dette først og fremst en åndskamp mellom gode og onde krefter, og da hjelper ikke bensin på bålet noe som helst. Så hva er det som må til for å stoppe denne ekstremismen i tillegg til all mulig annen ondskap på denne kloden ?

    Gi ektremister så liten oppmerksomhet som overhodet mulig. Det betyr ikke at mediene ikke skal fortelle hva som skjer, men la iallefall disse tegningene bli i skuffen.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.476
    Antall liker
    35.314
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Sliter med å forstå hvorfor vi plent skal trykke disse tegningene - bare for å bevise vår "frihet". Kan godt forstå at muslimer blir provosert, men å ty til terror det er for dumt!
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    mrx skrev:
    Forsvarer selvsagt IKKE terrorhandlinger som ekstremister foretar. MEN - når det er sagt - Trykk på nesa gir blod og bensin på bålet lager større flamme. Jo mer trykking av denne karikaturen - desto mer elendighet blir det!! Det er et faktum - og det kan man ikke enkelt velge å se bort fra. I tillegg så er dette først og fremst en åndskamp mellom gode og onde krefter, og da hjelper ikke bensin på bålet noe som helst. Så hva er det som må til for å stoppe denne ekstremismen i tillegg til all mulig annen ondskap på denne kloden ?

    Gi ektremister så liten oppmerksomhet som overhodet mulig. Det betyr ikke at mediene ikke skal fortelle hva som skjer, men la iallefall disse tegningene bli i skuffen.
    Tvert imot. Eneste måte å ufarliggjøre tegningene på er å trykke dem, overalt, i alle aviser, igjen og igjen. Man må vise ekstremistene at man ikke lar seg skremme til taushet, nå viser man det motsatte, at man lar seg skremme til taushet, det kommer de til å benytte seg av neste gang det tjener deres sak, og gangen etter, og gangen etter..
    Vi er redde for muslimer, vi har grunn til å være redde for muslimer, det er jo det dere sier, og hvordan skal man da våge å sette seg opp mot noen av deres andre krav, man vet jo ikke hva de kan finne på, best å ikke tirre dem.
    Det er så feigt at jeg blir kvalm. Vi våger ikke engang å kjempe for noe av det viktigste vi har, friheten til å si og skrive/tegne akkurat hva vi vil i vårt eget land. Hva blir det neste vi skal gi slipp på?

    Hva tror dere fanatikerne lærer av dette? Hvordan tror dere de tenker?
    De får jo full uttelling, 10-0 til de voldelige ekstremistene, mens vi tusler slukøret av banen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.445
    Av en eller annen grunn ser jeg nå for meg scenen fra "Life of Brian" hvor de skal steine en som har sagt "Jahve"
    Kun menn får komme inn for å bivåne sermonien, men på utsiden selges det løsskjegg til kvinnene.......

    Nå ser jeg at homofile blir truet i Gambia, kanskje vi bør oppfordre alle homofile å reise dit for å vise at de ikke er redde?
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=527938
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Hvorfor i alle dager skal vi oppfordre dem til det? I Gambia gjelder gambisk lov, men den gjelder ikke hos oss.
    Men det vi kan gjøre er å ta vare på de homofile vi har i vårt land, gi dem de samme rettighetene som man gir alle andre, selv om det tirrer verdens muslimer. Eller mener dere kanskje at vi ikke skal akseptere homofile i vårt land, av redsel for at noen muslimer kan bli provosert av det?
    Det vil vel være i tråd med å ikke vise bilder av Muhammed fordi noen kan bli provosert av det, det er den veien vi begir oss inn på med unnfallenheten vår.
    I vårt land følger vi vår lovgiving. Det betyr at kvinner og homofile behandles som mennesker, og det betyr at vi kan tegne og trykke det som er lov etter norsk lov.
     

    TJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.08.2003
    Innlegg
    754
    Antall liker
    2
    Man må alltid se vurdere konsekvensen av det man gjør, uansett. Dersom man vet at dette fører til blodbad er det på sin plass å vurdere å la vær å trykke. Man må vurdere om målen helliger middelet. Jeg mener at det kan være mulig å trå varsomt, ta små skritt om gangen og ikke hause opp debatten.

    For min del må de gjerne la være å trykke slike karikaturer, det må da være andre måte å påvirke fundamentalister på enn å gjøre noe så "ubetydelig" som å trykke akkurat en karikatur av Mohammed (dere skjønner hva jeg mener om dere legger litt godvilje til).

    Jeg tror egentlig ikke det er viktig for noen at i Norge at man bruker Mohammed-karikaturer for å kjempe for ytringsfriheten! Det fins da alternativ!
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    Komponenten skrev:
    Hvorfor i alle dager skal vi oppfordre dem til det? I Gambia gjelder gambisk lov, men den gjelder ikke hos oss.
    Men det vi kan gjøre er å ta vare på de homofile vi har i vårt land, gi dem de samme rettighetene som man gir alle andre, selv om det tirrer verdens muslimer. Eller mener dere kanskje at vi ikke skal akseptere homofile i vårt land, av redsel for at noen muslimer kan bli provosert av det?
    Eller biskoper?

    Det vil vel være i tråd med å ikke vise bilder av Muhammed fordi noen kan bli provosert av det, det er den veien vi begir oss inn på med unnfallenheten vår.
    I vårt land følger vi vår lovgiving.
    Har vi lov til å rope "tissen - bæsjen" så syns jeg jaggu at vi skal gjøre det også...
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Komponenten skrev:
    Hvorfor i alle dager skal vi oppfordre dem til det? I Gambia gjelder gambisk lov, men den gjelder ikke hos oss.
    Men norsk lov skal visstnok gjelde i utlandet. [/digresjon]
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Slubbert skrev:
    Komponenten skrev:
    Hvorfor i alle dager skal vi oppfordre dem til det? I Gambia gjelder gambisk lov, men den gjelder ikke hos oss.
    Men norsk lov skal visstnok gjelde i utlandet. [/digresjon]
    Tenker du på forbud mot sexkjøp i utlandet, Slubbert?

    Noen har muligens gitt dette sin tilslutning i andre tråder?
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Karl_Erik skrev:
    Komponenten skrev:
    Hvorfor i alle dager skal vi oppfordre dem til det? I Gambia gjelder gambisk lov, men den gjelder ikke hos oss.
    Men det vi kan gjøre er å ta vare på de homofile vi har i vårt land, gi dem de samme rettighetene som man gir alle andre, selv om det tirrer verdens muslimer. Eller mener dere kanskje at vi ikke skal akseptere homofile i vårt land, av redsel for at noen muslimer kan bli provosert av det?
    Eller biskoper?

    Det vil vel være i tråd med å ikke vise bilder av Muhammed fordi noen kan bli provosert av det, det er den veien vi begir oss inn på med unnfallenheten vår.
    I vårt land følger vi vår lovgiving.
    Har vi lov til å rope "tissen - bæsjen" så syns jeg jaggu at vi skal gjøre det også...
    Er det noen som er bekymret fordi biskoper blir provosert?
    Tror helst mange fryder seg over å se provoserte biskoper jeg.

    Rop tissen-bæsjen så mye du orker og lyster, det har du din fulle rett til.

    Norsk lov gjelder for norske borgere. Tror neppe noen i Norge mener at norsk lov skal gjelde for utenlandske borgere i deres eget hjemland.

    Det vil være tryggere for norske kvinner å gå i burka enn å gå kledd som de i dag gjør, bør de heller bruke burka mener dere, for å være på den sikre siden?
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Jeg tror de fleste forstår at dette er en meget vanskelig sak der det er vanskelig å komme med en bombastisk konklusjon. Sett med vestlige øyne er det en selvfølge at media har rett til å si og mene akkurat hva de vil. Når det er sagt er det jo ikke nødvendigvis alltid så lurt å gjøre dette.

    Problemet oppstår når man tror at de store massene som deltok i opptøyene forrige gang, har noe som helst grunnlag for å mene noe om vår filosofiske diskusjon rundt fri presse. Virkeligheten til mange av disse er så totalt anderledes at de ikke har forutsetning for å forstå debatten. Det eneste de har fått med seg er at noen små land i Nord-Europa håner profeten dems. I et slikt lys var reaksjonen forståelig, men ikke akseptabel i vår målestokk.
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Det som er minst akseptabelt av alt er at danske imamer, som visste svært godt hva de gjorde, var på turne for å tirre opp stemningen.
    De visste godt hva de gjorde, dette er først og fremst deres verk.

    Men har man sagt A får man ta konsekvensen av dette, gjort er gjort, hva vi gjør videre nå er viktig for å vise hva vi faktisk står for.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.133
    Antall liker
    9.445
    Komponenten skrev:
    Det som er minst akseptabelt av alt er at danske imamer, som visste svært godt hva de gjorde, var på turne for å tirre opp stemningen.
    De visste godt hva de gjorde, dette er først og fremst deres verk.
    Enten du tror det eller ei så er jeg helt enig med deg i dette.
    Vi må være skeptiske til anti-islamske misjonærer som kommer til oss med skremselpropagandaen sin også.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.230
    Antall liker
    277
    "Det eneste de har fått med seg er at noen små land i Nord-Europa håner profeten dems. I et slikt lys var reaksjonen forståelig, men ikke akseptabel i vår målestokk."

    Nå er jeg spent, hvilke små land har hånet profeten "dems".
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    realist skrev:
    "Det eneste de har fått med seg er at noen små land i Nord-Europa håner profeten dems. I et slikt lys var reaksjonen forståelig, men ikke akseptabel i vår målestokk."

    Nå er jeg spent, hvilke små land har hånet profeten "dems".
    For oss er det en selvfølge at verken Norge eller Danmark offisielt hadde noe med dette å gjøre. Jeg tror ikke det ble oppfattet slik i store deler av den muslimske verden.

    Jeg har arbeidet 7 mnd i et av landene der det var store opptøyer, Afghanistan. Her snakker vi om folk med et helt annet verdensbilde enn oss, så forskjellig at jeg tror det er vanskelig å ha forståelse for dette før man har opplevd det. Hverdagen er en evig kamp for å brødfø familien. Politikken er preget av ekstrem korrupsjon og vold og trussler er det normale. Selv om det er snakk om et land, har de forskjellige regionene egenrådige krigsherrer med egne hærer som er i en evig maktkamp. Folk har ikke noe annet valg enn til enhver tid støtte den de tror har mest makt og våpen. I tilegg er det ekstremt mye analfabetisme og kun en forsvinnende liten del har utdanning av noe slag.

    Er det realistisk å tro at disse har noe forhold til vårt parlamentariske system og vår tradisjon med fri presse? Selvfølgelig ikke. Det eneste mannen i gata vet er at Norge og Danmark har latterliggjort profeten. Dette får de vite av lokale autoriteter som selvfølgelig vet bedre, men disse forsøker igjen å utnytte situasjonen maksimalt.

    I forhold til mediene som startet bildeshowet, Jyllandsposten (en meget konservativ dansk avis som ikke akkurat kan sies å være muslimvennlig) og Magazin (et helt marginalt norsk kristent magasin som mest minner om en veldrevet skoleavis) er jeg vel nesten tilbøyelig til å tro at reaksjonene var ønskelig. Når ble disse en bastion for ytringsfriheten? For meg virker det som om man fant et perfekt alebi å dekke seg bak for virkelig å kunne skrive noe som provoserte (i dokumentaren om magazinredaktøren virker det jo allikevel som han forstår at han har satt igang noe som han ikke ante rekkevidden av).
     

    Alfred

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.10.2007
    Innlegg
    64
    Antall liker
    0
    Den islamske verden fremstår som fullstendig hodeløs og primitiv. Slik er virkeligheten. Regner med at Obama rydder opp, og gjør opp med Iran. Tror mannen er en kriger når det kommer til stykket. Demokratene har tradisjon for kriging (Roosevelt x2, Truman, Kennedy, Johnson, Clinton) mange som glemmer det). Regjeringsst uten for stuedøratyrkene i Irak begynner nå å få kontroll sammen med amerikanerne (omtales lite i norske media, les utenlandske). Iran er pissenervøse med US army rett uten for stuedøra. Ned med ayatollaene!
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Det er vel ikke denne dere diskuterer?

    http://www.adressa.no/multimedia/archive/01015/terrorist_ingress__1015174d.jpg

    Dette er ikke en karrikaturtegning av Muhammed, men av en terrorist som angrep en dansk ambassade og drepte uskyldige mennesker på grunn av noen tegninger i en dansk avis for noen år siden.

    Dette blir jo nesten som å vise en tegning av en hund i forskjellige araberland og si -Se her nå har de tegnet Muhammed som en hund også.

    Edit: Ved nærmere ettertanke erstatter jeg bildet med en lenke til bildet, for å ikke gi moderatorene hodepine...
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    Intet er nytt under solen. Hensikten med de forrige tegningene ble misforstått, denne tegningen kommer i alle fall til å bli misforstått, denne tegneren må jo være total dust. Han tegner en naken mann med bombebelte og en tekst som for de fleste muslimer fremstår som bla, bla bla , Muhammed, bla, bla bla, og så tror han at han vil komme unna med det ved å si at dette ikke er Muhammed. Hallo, kom ned på jorden..

    Det står jo faktisk og ”Jeg er Muhammed og ingen tør trykke meg” betyr ikke ”jeg” lenger det det en gang gjorde??

    Alle de andre tegningene blekner mot denne, uansett hva meningen bak måtte være, det blir som med kunst, man tolker det man ser, uansett hva kunstneren måtte ha av meninger bak verket.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Totalt dust? Det er en av landets mest kjente avisstrek, som har tegnet for Adressa og Aftenposten i flere tiår med en skarp, kritisk penn. Hensikten er åpenbar; han støtter danskene, samtidig som han egentlig er ganske uangripelig, siden han ikke har tegnet Muhammed.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Vi får se om de synest det er like mye stas når galningene begynner å hevne seg på norske statsborgere og selskaper i utlandet...

    Pakistans ambassadør i Norge mener norske liv i utlandet er i fare etter at Adresseavisen trykket den omstridte terrorist-tegningen.

    Synd det skal være slik, men jeg blir ikke å forferdelig forbauset om en horde med analfabeter med høygafler vender seg mot norske interesser og borgere i tiden som kommer.

    Dyrt er det også:

    Frykter milliontap etter karikatur

    Matgiganten Arla tapte 400 millioner etter Muhammed-boikott. Trønderske bedrifter tror Adressas tegning kan få skadelige konsekvenser.


    Får håpe de tar feil da..
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Ytringsfriheten er verdt å kjempe for, og betale for.
    Vi bør stå sammen med våre danske venner.
    Det bør også andre vestlige land.
    Terroren må aldri få seire.

    Han styreformannen som er avbildet i den siste linken har forøvrig æren for at jeg er alene hjemme med barna for tiden...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    BT skrev:
    Ytringsfriheten er verdt å kjempe for, og betale for.
    Vi bør stå sammen med våre danske venner.
    Det bør også andre vestlige land.
    Terroren må aldri få seire.

    Han styreformannen som er avbildet i den siste linken har forøvrig æren for at jeg er alene hjemme med barna for tiden...
    Kona stukket av med en kontorist..? triste greier... men life goes on. Gamle Cure plater i CD spilleren nå da?


     

    Vedlegg

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.089
    Antall liker
    6
    BT skrev:
    Totalt dust? Det er en av landets mest kjente avisstrek, som har tegnet for Adressa og Aftenposten i flere tiår med en skarp, kritisk penn. Hensikten er åpenbar; han støtter danskene, samtidig som han egentlig er ganske uangripelig, siden han ikke har tegnet Muhammed.

    Jeg mente at han er rimelig dust om han ikke forstår at mange vil oppfatte tegningen hans feil, men ellers synes jeg det var helt OK at han tegnet den, flere burde gjøre det samme.
    Ingen er uangripelig for fanatikerne. Noen av de danske tegnere tegnet faktisk heller ikke Muhammed, men den slags bagateller henger ikke fanatikere seg opp i.


    At firma taper penger er prisen man må betale. Den prisen er ikke for høy. Vi skal ikke la oss styre av terrorister, uansett.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Gjestemedlem skrev:
    BT skrev:
    Ytringsfriheten er verdt å kjempe for, og betale for.
    Vi bør stå sammen med våre danske venner.
    Det bør også andre vestlige land.
    Terroren må aldri få seire.

    Han styreformannen som er avbildet i den siste linken har forøvrig æren for at jeg er alene hjemme med barna for tiden...
    Kona stukket av med en kontorist..? triste greier... men life goes on. Gamle Cure plater i CD spilleren nå da?


     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Komponenten skrev:
    BT skrev:
    Totalt dust? Det er en av landets mest kjente avisstrek, som har tegnet for Adressa og Aftenposten i flere tiår med en skarp, kritisk penn. Hensikten er åpenbar; han støtter danskene, samtidig som han egentlig er ganske uangripelig, siden han ikke har tegnet Muhammed.

    Jeg mente at han er rimelig dust om han ikke forstår at mange vil oppfatte tegningen hans feil, men ellers synes jeg det var helt OK at han tegnet den, flere burde gjøre det samme.
    Ingen er uangripelig for fanatikerne. Noen av de danske tegnere tegnet faktisk heller ikke Muhammed, men den slags bagateller henger ikke fanatikere seg opp i.


    At firma taper penger er prisen man må betale. Den prisen er ikke for høy. Vi skal ikke la oss styre av terrorister, uansett.
    Ja, jo, han er rimelg dust om han ikke forstår det. Men det gjør han nok.
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kom over en blogg skrevet av Fredrik Græsvik, utenriksreporter for TV2, nå i Pakistan. Under overskriften Forsøker norske redaktører å få meg drept? kritiserer han publikasjonen av karikaturen i Adressa:

    Jeg har tidligere sagt at Vebjørn Selbekk burde reist til urolige områder selv for å forsvare sin rett til å trykke karikaturtegningene. Det bør tegner Henriksen og redaktør Blix også gjøre. Mens de sitter trygt bak sine tegnebord og redaktørpulter hjemme i Norge, er vi altså andre som befinner oss i fare på grunn av deres handlinger. Fine ord fra redaktører og presseorganisasjoner om ytringsfrihet og rett til å tegne og skrive hva man vil, er vel og bra. Men det er lett å forsvare ytringsfriheten hjemme i Norge. Jeg lurerpå om de har mot til å stå ansikt til ansikt med en rasende mobb i Peshawar å forsvare sine handlinger. Neppe. Den jobben overlater de til oss som reiser ut i disse områdene. Min sikkerhet bryr iallefall ikke disse redaktørene seg om.
    Norsk redaktører i Norske aviser skal altså ikke bare forsvare norsk ytringsfrihet og trykkefrihet i Norge, men også i land hvor det er null forståelse for hva demokratiet og ytringsfriheten krever og forplikter...i land hvor han selv beskriver kveldens samtaler slik:
    I går kveld hadde vi livlige diskusjoner om hvorvidt jeg var et legitimt mål for deres sinne eller ikke fordi norske soldater kriger i Afghanistan. De ble enige om at det ville være rett å drepe meg fordi jeg som velger i et demokrati hadde ansvaret for den regjeringen som sendte soldater til Afghanistan.
    Det er forunderlig å lese at en norsk journalist i pakistan forsvarer pakistanske religiøse fundamentalisters vetorett i norsk presse.
     

    Vegardaase

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.963
    Antall liker
    2
    Denne debatten bør dreie seg om hva som er fornuftig å gjøre i den virkelige verden - ikke om hva som ville være optimalt i et utopisk verdensbilde.

    Det er helt klart at i forhold til våre vestlige verdier har pressen mulighet til å publisere nær sagt det den vil. Å tro at dette ikke blir tolket feil/missbrukt i disse samfunnene, er helt idioti og burde vært grunn nok for at man forsto at man ikke burde publisere slike ting.

    Alle forstår at om jeg ærlig har arbeidet og tjent 100 USD, så er disse mine og ingen kan ta de fra meg. Allikevel blir jeg ikke overrasket om noen allikevel tar de fra meg om jeg går å vifter med disse en ettermiddag i Mexico City. Det er forskjell på hvordan ting optimalt burde vært og hvordan ting faktisk er.
     

    oddgeir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Innlegg
    7.604
    Antall liker
    9
    Så når disse islamistene blir rasende over at du lar kona di gå "naken" gatelangs uten tilsyn av en mann en sommerdag, så kommer du dem i møte og kjøper burka til henne.

    Vi må jo innrette oss til den virkelige verden, ikke sant?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.008
    Antall liker
    6.236
    Fruen kom hjem fra araberland med bl.a. en burka i kofferten på mandag. Minstemann på 2 ble livredd og klamret seg rundt halsen på storesøstera og ville ikke slippe før burkaen var borte. Den arabiske terroren treffer jo til og med de minste og svakeste av oss.
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Husker jeg var redd julenissen da jeg var liten.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Jeg var redd Chuck Norris. Behind Chuck Norris' beard there is no chin, just another fist.
     

    Karl_Erik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.10.2002
    Innlegg
    2.192
    Antall liker
    1.067
    Torget vurderinger
    1
    oddgeir skrev:
    Så når disse islamistene blir rasende over at du lar kona di gå "naken" gatelangs uten tilsyn av en mann en sommerdag, så kommer du dem i møte og kjøper burka til henne.

    Vi må jo innrette oss til den virkelige verden, ikke sant?
    På samme måte som det er tåpelig å vifte med utenlandske flagg i 17-mai-toget, er det tåpelig å vifte med karikaturtegninger av Muhammed. Folkeskikk, og alminnelig respekt for andre sine verdinormer.

    Og på samme måte som det vil være aldeles uhørt å straffeforfølge de som vifter med utenlandske flagg i 17.-maitoget, er det totalt forkastelig å komme med trusler p.g.a. karikaturtegninger. Så enkelt og så komplisert er det... ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn