Tegningene som forarger den muslimske verden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Homarhus

    Gjest
    Fundamentalisme betyr IKKE å ta bibelen eller Koranen bokstavelig.
    Men at for eksempel hele bibelen vektlegges like mye.
    Vi har mange varianter av dette, men fellestrekk er som nevnt ovenfor.
    Dette gjør hverken Islamister eller Kristne karismatikere som vil forby homofile prester eller "Life of Bwian" (Life of Brian) Det er altså den teologiske forståelsen av fundamentalisme jeg snakker om
     

    bjarte3

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Bare av ren nysjerrighet: Har noen av de ivrigste debbatantene her noensinne vært i Midtøsten?
    Selvfølgelig ikke. Det kunne jo resultert i et reflektert og nyansert bilde på saken.
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    291
    Spørs hvem som har vært mest uheldig med naboen.  Det er nok delte meninger her.

    Ville nok ikke likt det selv hvis en uønsket innflytter begynte å bygge seg hus og garasje i min eplehage.
    Det jeg mente med lunken var at jeg er skeptisk til Israel sin måte å håndtere sine naboer på, men at jeg etterhvert har forstått hvilke naboer de har... ref den siste tidens hendelser rundt diverse tegninger....Hvis det ikke skal mere til så......
     

    bjarte3

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Det jeg mente med lunken var at jeg er skeptisk til Israel sin måte å håndtere sine naboer på, men at jeg etterhvert har forstått hvilke naboer de har... ref den siste tidens hendelser rundt diverse tegninger....Hvis det ikke skal mere til så......
    "Hvis det ikke skal mere til.." Herregud, du ER virkelig kørka du. Ethvert menneske som reagerer på lys bør ha fått med seg hva den jevne palestiner har gjennomgått. Du klarte kanskje ikke resonere deg fram til at dette bare er en liten symbolsk dråpe som fikk noen begre til å renne over?
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Fyren er jo livredd for å si no feil politisk. Stakar!

    Han sier at norske myndigheter har forståelse for reaksjonene fra muslimene. Bullshit!

    Hvem har forståelse for drapstrusler? George W Bush?
    Det blir selvsagt ikke enklere i verden, når selv ikke nordmenn kan norsk! Eller er det bare logikken som kortslutter? Intet av det som stod referert impliserer det siste du sier. Tvert imot, det motsatte er hva Støre forkynner.

    Og til stakkarsligheten: Han har kanskje litt andre hensyn å ta, enn deg? Og hans utsagn får kanskje litt andre konsekvenser enn dine?
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    291
    "Hvis det ikke skal mere til.." Herregud, du ER virkelig kørka du. Ethvert menneske som reagerer på lys bør ha fått med seg hva den jevne palestiner har gjennomgått. Du klarte kanskje ikke resonere deg fram til at dette bare er en liten symbolsk dråpe som fikk noen begre til å renne over?
    De som reagerer mest på disse tegningene er de som sprenger alt som har puls og som går på to ben i filler, uanset om det er oldinger, barn andre muslimer, you name it, uansett om de bor i London, Madrid eller i på et feriested i Indonesia eller hadde jobb et av tårnene. Mentaliteten er den samme. Palestinerne TRENGER ikke Norge eller andre fredelige vestlige land som fiender. Snakk om ris til egen bak!! Hallo! De har nok med Israel!

    Det kan virke som at den smerte Israel påfører de , er for blåbær mot den smerte som Norge påfører de. Det er TEGNINGER vi snakker om, ikke teppebombing med napalm!!

    Skite i eget reir er de flinke til!

    Men når det er sagt, så støtter jeg fullt ut palestinernes sak i forhold til egen stat.!!
     

    Komponenten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2005
    Innlegg
    7.081
    Antall liker
    6
    Det er en HEL MASSE mennesker som besitter ENORMT mye mer kunnskap enn meg om mange ting. Men det gjør dem ikke nødvendigvis til bedre tenkere, eller større menneskekjennere. Den type stigma du her deler så rundhåndet ut av, BIDRAR IKKE TIL FREDELIG SAMEKSISTENS. Finn på noe bedre!

    Honkey
    Hvis du ikke kan vise til troverdig informasjon på at det jeg sier er feil bør du kanskje vurdere å roe språkbruken din noe, det jeg skriver har jeg som sagt lest i en bok skrevet av en lærd muslim som valgte å vende seg bort fra islam da han innså hva religionen egentlig innebærer, og da hadde han satt seg grundig inn i den først.
    Hvis dette mot formodning skulle være feil info skal jeg med glede beklage, jeg skulle ønske det var feil. Men du får komme opp med noe bedre enn drittslenging for å overbevise meg om det.


    Når det gjelder Jordan er det svært gledelig at de ser situasjonen på samme måte som vi gjør, at drap faktisk er verre enn litt ironi.

    Tidligere idag så jeg (tror det var på Aftenposten) en artikkel som viste bilder av Jesus fremstilt som homo.
    Mulig den er fjernet nå, fant den ikke igjen, men den viste i alle fall dobbeltmoral når de ikke viser Muhammed-tegninger for ikke støte muslimer, samtidig som de viser bilder som sikkert støter kristne.
    Det er frykt for represalier som ligger bak, ikke respekt, og det må de kunne være ærlige og si.

    Man kan jo diskutere om det var rett å trykke disse tegningene, men jeg er sikker på at det vi ser nå ville kommet før eller siden uansett,og kanskje kan det komme noe godt utav dette på et vis, noe signalet fra Jordan kan tyde på.

    For å gjenta noe jeg har sagt i en av disse mange trådene med noenlunde samme tema her, jeg har stor sympati for de muslimske kvinnene, de er taperne, og de trenger all den støtte og hjelp de kan få for å oppnå menneskerettigheter og likeverd i de muslimske landene som systematisk undertrykker kvinner.
    Jeg ønske av hele mitt hjerte å hjelpe disse, men det gjør vi IKKE ved å la fanatikerne få herje frem som de gjør nå.
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Når det gjelder Jordan er det svært gledelig at de ser situasjonen på samme måte som vi gjør, at drap faktisk er verre enn litt ironi.
    Den jordanske redaktøren har i kveld fått sparken og hele opplaget av avisen er trukket tilbake. Også redaktøren i franske France Soir, som har egyptisk eierskap, har fått sparken.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.316
    Antall liker
    2.842
    Også redaktøren i franske France Soir, som har egyptisk eierskap, har fått sparken.
    ..og er det ikke av religøse årsaker, så er det av økonomiske. Når alle de fransklesende muslimene i frankrike boikotter avisa, så vil det generere mindre penger til eierne. Sånt får man typisk sparken av.
     

    Sailor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.01.2004
    Innlegg
    598
    Antall liker
    10
    Nå har iallefall "rett" mann og Norges yndling  kommet på banen igjen i dette spørsmålet.....

    http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/02/456643.html

    mvh
    Muhammed-tegningene er en krigserklæring mot Islam, sier mullah Krekar til Dagbladet.no. ------------------ Piss meg i øret....


    Hvorfor er "kreket" fortsatt i Norge..... !
    Send "kreket" hjem, så kan han brenne flagg sammen med resten av kompisene sine.....

    :mad:
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    Muhammed-tegningene er en krigserklæring mot Islam, sier mullah Krekar til Dagbladet.no. ------------------ Piss meg i øret....


    Hvorfor er "kreket" fortsatt i Norge..... !
    Send "kreket" hjem, så kan han brenne flagg sammen med resten av kompisene sine.....

    :mad:
    Han har selvsagt rett ! la oss vente til noen drar våpen før neste trekk ;D
     

    realist

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.235
    Antall liker
    291
    Hvor lenge blir det til Gooogle gjør knefall for muslimtullingene. Bare se hva som skjer i Kina.....

    Nettet er jo fullt av disse det pedofile arabiske ikonet.....
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Ømme tær finner man i en hvilken som helst sandkasse i en hvilken som helst barnehage - roten stikker m.a.o. ganske dypt.

    Gammelt visdomsord: Om noen skryter på seg modenhet - kom da med en fornærmelse, og se hvordan den takles... (litt fritt gjenngitt).
     
    O

    om.s

    Gjest
    Hvorfor er "kreket" fortsatt i Norge..... !

    :mad:
    Det har, og det lurer jeg fortsatt på, men med slike meningsfeller (i sak, ikke ord) han bla finner her på forumet, er det vel ikke noe å undre seg over at han driver gjøn med det Norske samfunn, navn kunne nevnes i fleng, som deler hans tanke gods....

    mvh
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Det har, og det lurer jeg fortsatt på, men med slike meningsfeller (i sak, ikke ord) han bla finner her på forumet, er det vel ikke noe å undre seg over at han driver gjøn med det Norske samfunn, navn kunne nevnes i fleng, som deler hans tanke gods....

    mvh
    Vet ikke hvem du sikter til? Mener du det er noen her på forumet som deler Krekars tankegods ???
     
    O

    om.s

    Gjest
    Vet ikke hvem du sikter til? Mener du det er noen her på forumet som deler Krekars tankegods ???
    Vel , det er de som fortsatt fortsetter å fortstå det hele "ihjel", til fordel MK.....

    mvh
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Vel , det er de som fortsatt fortsetter å fortstå det hele "ihjel", til fordel MK.....

    mvh
    Krekar er vel ikke blant de som er opptatt av å forstå ting! :)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Krekar er vel ikke blant de som er opptatt av å forstå ting!  :)
    Ehh; nei og det var heller ikke det jeg mente, men han har indirekte flere misforståtte sympatisører på dette forumet....
    Ingen nevnt, ingen glemt, osv osv, intill videre.....

    mvh
     

    Ivar_Loekken

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.12.2006
    Innlegg
    2.486
    Antall liker
    2
    Muhammed-tegningene er en krigserklæring mot Islam, sier mullah Krekar til Dagbladet.no
    Ah, vår fremste samfunnskommentator slår til igjen, hvilken overraskelse. Han burde deltatt i Rikssynserne, da det gikk på luften. Én ting skal han dog ha, han er veldig flink til å benytte seg av de rettighetene han selv vil nekte andre.
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Ehh; nei og det var heller ikke det jeg mente, men han har indirekte flere misforståtte sympatisører på dette forumet....
    Ingen nevnt, ingen glemt, osv osv, intill videre.....

    mvh
    Ok, jeg misforsto meninga di. Men hvem er disse misforståtte sympatisørene? Er det de som er skeptiske til viktigheten av offentliggjøringen av tegningene, eller de som sier de vil forsvare ytringsfriheten for enhver pris?

    Jeg stiller meg bak Gahr Støre, som viser stor diplomatisk kunst i denne saken, og bidrar på en flott måte til å opprettholde dialogen med den muslimske verden.

    De som står for den antimuslimske stemninga her mener jeg har misforstått: Hadde noen i den norske regjeringa hevdet noe av det som enkelte her har uttalt (ingen nevnt, ingen glemt ;) ) kunne dette få dramatiske konsekvenser, og dermed støtter de indirekte Mulla Krekar og andre som ønsker konfrontasjon mellom islam og kristendommen - eller hva det nå kan bli konfrontasjon mellom. Jeg liker ikke krigshissere!

    For ordens skyld: Jeg liker overhodet ikke islam. Men jeg kjenner en god del muslimer, og de er utelukkende hyggelige og fredelig innstilte mennesker. Hver dag ser jeg også mange muslimer her i Oslo som jeg ikke kjenner, og noen av dem ser kanskje litt..... skumle ut? Jeg vet ikke, jeg kjenner dem ikke. Og jeg liker ikke å se kvinner i burka og hijab. Jeg ser ikke ansiktene deres skikkelig, og det opplever jeg som unaturlig. Har de noe å skjule? Men de jeg blir kjent med av dem viser seg altså å være trivelige, så det er vel sannsynligvis de som ser skumle ut også, og som jeg ikke har blitt kjent med. Det er sannelig en del nordmenn som også ser skumle ut, for å holde meg til terminologien.

    De som truer med vold og terror er mange nok, men forsvinnende få blant alle muslimer som finnes. At mange muslimer støtter dem tror jeg det er mange årsaker til.

    Jeg vil alltid foretrekke å forstå folk. Det er den eneste måten jeg kan gjøre meg til venns med dem, og det er den eneste måten vi kan bli kvitt terrorisme. Å slå tilbake mot dem fører bare til mer terrorisme. Vold avler vold, rett og slett. Så får jeg bare håpe at jeg ikke forstår ihjel noen! :)
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.134
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    4
    Noen som kan fortelle meg hvorfor det j...... "kreket" fortsatt er i Norge?
    Trudde det var en rettsak for en stund siden der han ble utvist?
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Noen som kan fortelle meg hvorfor det j...... "kreket" fortsatt er i Norge?
    Trudde det var en rettsak for en stund siden der han ble utvist?
    Jeg kunne godt tenke meg å få ham ut av landet jeg også.
     

    Raven8

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.09.2004
    Innlegg
    706
    Antall liker
    4
    hvorfor er det forbudt med mohammed tegninger når trynet til krekar kan trykkes er det ingen andre som har sett likheten?
     

    Tresko

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.02.2006
    Innlegg
    459
    Antall liker
    0
    Faen for noe rasistisk avskum endel nordmenn virker å ha blitt på noen få dager.

    Jeg er flau.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.134
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    4
    Hmmm, viss det er meg du mener : Hva er så rasistisk med å mene at en dom skal fullbyrdes? Krekar ble da vitterlig utvist eller husker jeg helt feil?
    Nei egentlig burde jeg vel "forstå de" i hjel. Selv om de kommer med trusler mot min eksistens. Det er naivt er det ikke?  

    Åhh, herregud. Dette er mitt siste innlegg i denne sak.
    Lite fruktbart å diskutere dette.
     

    bjarte3

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    123
    Antall liker
    0
    Faen for noe rasistisk avskum endel nordmenn virker å ha blitt på noen få dager.

    Jeg er flau.
    Så enig. En av grunnene til å henge her var folkene. Jeg tror jeg heller finner andre arenaer for å snakke om tant og fjas. Dette stedet har jo blitt direkte pinlig!!
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    Faen for noe rasistisk avskum endel nordmenn virker å ha blitt på noen få dager.

    Jeg er flau.
    Dette handler neppe om rasisme, heller TRO.
    Det er ganske tydelig at reaksjoner fører til motreaksjoner. Da kan det bli spennende å se den framtidige politiske vending dette nødvendigvis må medføre.
    Tydelig er det også den stigmatisering som kommer som reaksjon fra disse som hevder seg krenket. For pressen handler dette også om å ha krenket/redusert pressefriheten. Ingen fatwah (eller hva det nå heter) er utstedt som motreaksjon til krenkelsen av pressefriheten og krenkelsen til kunstneren som har tatt seg noen kunstneriske friheter.
    Er det virkelig mulig i en sivilisert verden å sitte stille når stigmatiseringen av en kunstners utrykk blir overført en hel verdensdel? Selvsagt er det noen som vil stille seg bak friheten til å male og tegne.
    Hvem er disse som skal fortelle oss hvordan vi skal utrykke og oppføre oss i eget land, på en slik utidig måte av overkontroll som ikke er annet enn simple forsøk på frihetsberøvelse ? Godtar vi dette godtar vi også redusert frihet.
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Så enig. En av grunnene til å henge her var folkene. Jeg tror jeg heller finner andre arenaer for å snakke om tant og fjas. Dette stedet har jo blitt direkte pinlig!!
    Har du forslag til andre nettsteder hvor man kan snakke om annet en været? Har egentlig ikke gitt opp denne sentralen, men kunne godt tenke meg å prøve meg på alternative arenaer. Så kan jeg sammenligne, og se hva jeg liker best. Det er greit med meningsforskjeller, men når man bare står og maler det samme mantraet om igjen og om igjen, uten å prøve å forstå hva de andre mener, da blir det slitsomt.
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Hmmm, viss det er meg du mener : Hva er så rasistisk med å mene at en dom skal fullbyrdes? Krekar ble da vitterlig utvist eller husker jeg helt feil?
    Nei egentlig burde jeg vel "forstå de" i hjel. Selv om de kommer med trusler mot min eksistens. Det er naivt er det ikke?

    Åhh, herregud. Dette er mitt siste innlegg i denne sak.
    Lite fruktbart å diskutere dette.
    Det var selvfølgelig ikke deg det ble siktet til. Nå har denne debatten holdt på over 18 sider, og Krekar har blitt diskutert på mindre enn en av de sidene. Det er selvfølgelig ikke rasistisk å mene at det er på tide at han forlater Norge!

    Men på den annen side: Vet du hvorfor han fortsatt er i Norge? Har du satt deg inn i dette? Nei vel. Ikke jeg heller. Det kan jo hende at det er en grunn til det? Så kan vi være enig eller uenig i den grunnen, men vi kan ikke gjøre annet enn protestere på det likevel. Vi mangler nok informasjon til å forstå saken! :)

    Hmm. Merkelig at forståelse ses på som noe negativt. Er det rart det er mye krig i verden? ::)
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    Nårtid ble det slik at man kan slippe unna ansvar for egne handlinger ?
    Personen har da virkelig satt seg selv i denne situasjonen og må følgelig ta ansvar.
     
    P

    Parelius

    Gjest
    Nårtid ble det slik at man kan slippe unna ansvar for egne handlinger ?
    Personen har da virkelig satt seg selv i denne situasjonen og må følgelig ta ansvar.
    Det fine med Off-Topic er jo at her trenger en ikke stå til ansvar for noen av sine meninger. Da kommer ofte gallen frem...

    Noen ser troen som den stygge ulven. Av og til, i visse sammenhenger, og i visse spesielle tilfeller, er sikkert det sant. Et større problem er den selvpålagte stupiditeten. Den trives såvel blant troende og ikke-troende.

    (Dette ikke rettet mot deg personlig, Ronny D, men ville bare generelt spinne videre på det du sa. Og at Krekar fremdeles er her, er også for meg merkelig.)
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Nårtid ble det slik at man kan slippe unna ansvar for egne handlinger ?
    Personen har da virkelig satt seg selv i denne situasjonen og må følgelig ta ansvar.
    Vet du at det er det som har skjedd - at han slipper unna?
     
    R

    Ronny_D

    Gjest
    Unplugged: Utvilsomt at personen er tilhørende og en ledende figur for konsentrerte "grupper" som har truende virksomhet mot vårt velferdssamfunn. Altså en trussen mot rikets sikkerhet.

    jeg syns faktisk det er på tide med motreaksjoner.... Vi burte utvise en passe mengde mennesker tilhørende grupper som er truende eller krenkende, som svar. Det skal vi ikke godta under NOEN omstendigheter.
     

    Unplugged

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.02.2002
    Innlegg
    971
    Antall liker
    0
    Unplugged: Utvilsomt at personen er tilhørende og en ledende figur for konsentrerte "grupper" som har truende virksomhet mot vårt velferdssamfunn. Altså en trussen mot rikets sikkerhet.

    jeg syns faktisk det er på tide med motreaksjoner.... Vi burte utvise en passe mengde mennesker tilhørende grupper som er truende eller krenkende, som svar. Det skal vi ikke godta under NOEN omstendigheter.
    Jeg er slett ikke uenig med deg i dette. Men vi lever jo i en rettstat, og da må man jo som kjent ha bevis. Tiden for at folk tar loven i egne hender og henger lovbrytere i nærmeste tre er forbi. ;)
    Neida, nå var jeg slem. Men man må jo ha bevis, ikke sant? Vi kan ikke bare drive og utvise folk fordi vi ikke liker dem.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn