Forsterkere Teknikerne mot oss med kun ørene

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.650
Antall liker
9.498
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Jeg har hatt mye rart i hus kan jeg vel si, til og med irriterende bomkjøp. Jeg har vel egentlig ikke så mye å sammenligne med, men jeg har hatt A/B i alle år og har jo vært ganske fornøyd. Nå har jeg en surroundforsterker (spytter kanskje i kirken her). Og jeg visste faktisk ikke at det var en ICE. (Pioneer LX-c82). Før den hadde jeg en Yamaha RX-V2500 også surround, men altså A/B. Helt ærlig så spilte Yamaha bedre synes jeg. Især på mine ProAc 2.95 kloner. Forskjellen var minimal, men synes kanskje Pioneer var litt kjedelig? Uansett ikke så viktig.

Da jeg skaffet meg midlertidige høyttalere bare for å ha noe lyd. Så skaffet jeg XTZ 99.26mk2. Og plutselig skjønner jeg hva dere har ment med spikret sweetspot, med et enormt lydbilde som brer seg ut steder jeg aldri trodde skulle kunne la seg gjøre uten surround. Til og med Amused to death platen begynte jeg å forstå. Jeg trengte ikke å anstrenge meg for å lytte, jeg bare var. Og musikken bare ble til. Det er så langt det beste jeg har hørt hjemme hos meg.

Så får det bare være at det kanskje ikke er high end, for egen del tror jeg at klasse D er perfekt for mine ører. (selv om XTZ er kanskje vesentlig bedre enn mine kloner).
Mulig bånd diskanten i xtz matcher Pioneer klasse D.... Og litt nerdeinfo; De som startet Spec var to smartinger som kom fra Pioneer.
 

Kathrine

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2017
Innlegg
742
Antall liker
1.385
Mulig bånd diskanten i xtz matcher Pioneer klasse D.... Og litt nerdeinfo; De som startet Spec var to smartinger som kom fra Pioneer.
Du har kanskje rett i det :) Nå er i hvert fall klasse D velkommen her i huset, men nå er jeg kanskje ikke SÅ inn i alt dette. Jeg prøver bare å nyte musikken :)
 

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Innlegg
2.143
Antall liker
1.508
Torget vurderinger
4
Skulle kanskje startet med justere THD på frihånd og brukt ørene.
Solgt unna de svindyre Audio Precision analyzatorene.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.587
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Mulig bånd diskanten i xtz matcher Pioneer klasse D.... Og litt nerdeinfo; De som startet Spec var to smartinger som kom fra Pioneer.
Du har kanskje rett i det :) Nå er i hvert fall klasse D velkommen her i huset, men nå er jeg kanskje ikke SÅ inn i alt dette. Jeg prøver bare å nyte musikken :)
Er ikke det den viktigste faktoren, da? Vi kan teoretisere om og om igjen, men å tro vi kommer fram til en udiskutabel fasit vet vi at vi ikke får til. Imens kan det hagle med påstander om ideelle konstruksjoner og feilkonstruksjoner så mye det vil for meg. Her fungerer det slik jeg vil at det skal gjøre, og det samme gjør det sikkert i hjem der systemet er basert på stikk motsatte prinsipper. :)
 

John BM

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.05.2016
Innlegg
63
Antall liker
34
Devialet er nevnt i starten av tråden. Det unike med devialet var vel nettopp kombinasjonen klasse A og D i en hybrid løsning.

Jeg har hørt alle varianter hjemme oppgjennom årene, og er ikke i tvil om at devialet er løsningen som spiller desidert best hjemme hos meg.

Jeg orker ikke klinisk lyd, jeg orker ikke kjedelig "peis" lyd, jeg orker ikke grå og uengasjerende lyd osv. Devialet spiller helt i topp klasse, nesten som og være tilstede.

Klasse A, AB, B, D, AD etc. Samme er det bare det spiller med sjel og nerve sier nå jeg. Ingen teknologier vinner om ikke dette er på plass. Klasse AD som jeg har er i hvert fall så bra at jeg gleder meg til å komme hjem fra jobb å sette på musikk. ;-)

mvh jbm
 

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Innlegg
443
Antall liker
402
Paul McGowan har en fin redegjørelse om Klasse D forsterkere. Han er sjef i PS Audio og de lager både Klasse D og Klasse AB forsterkere,
deriblant de berømmelige BHK-forsterkerene som jeg ser flere i "klubben" har.


Klasse D har visse tekniske begrensninger særlig i diskanten, slik at de neppe kan oppnå mer enn 90% av lydkvaliteten til de beste Klasse A/AB forsterkere.
 

Ketil

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.05.2004
Innlegg
2.318
Antall liker
890
Min erfaring er vel at KT150 rør i push-pull mode med direkte kobling av DAC, spiller bedre enn både klasse AB og klasse A med pre foran effekt. Da tar jeg ikke med i regnestykket diverse andre forbedringer med hensyn til kabler, strømrenser og bedre DAC. Men dette skal jo ikke ha noen betydning ifølge den tekniske elite og ingeniørhuene her inne.
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Paul McGowan har en fin redegjørelse om Klasse D forsterkere. Han er sjef i PS Audio og de lager både Klasse D og Klasse AB forsterkere,
deriblant de berømmelige BHK-forsterkerene som jeg ser flere i "klubben" har.


Klasse D har visse tekniske begrensninger særlig i diskanten, slik at de neppe kan oppnå mer enn 90% av lydkvaliteten til de beste Klasse A/AB forsterkere.
Jeg forstod det som at klasse D forsterkeren til PS audio er en av de 90% beste forsterkerene noen gang laget, men at han tror at de aller beste A, AB og rør alltid vil være litt bedre i det øvre frekvensområdet hvis forsterkeren er optimal?
 

Teobald

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.02.2002
Innlegg
443
Antall liker
402
Det er mulig at du har rett, men jeg oppfattet det ikke helt slik. Og jeg orker ikke se videoen en gang til :p
Uansett, klasse D bygger opp strømsignalet med PWM, dvs. masse firkantpulser som senere må glattes ut. Det gir problemer med pene kurver (støy) i det høye frekvensområdet samt at det gjør det vanskelig og holde impedansen lav som er avgjørende for god dempefaktor dvs forsterkerens evne til å kontrollere høytalermembranene. Slik oppfattet jeg det. Tviler på at han skrøt slik av et eget produkt i mellomklassen. Det ville virke mot sin hensikt :confused:
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.027
Antall liker
4.472
De aller, aller fleste med teknisk innsikt/-kompetanse mener kl. D drift er kl. A og A/B overlegent.

De aller fleste av oss som kun bruker ørene som verktøy for sannheten, heller (fortsatt) mot kl. A - dernest A/B.
"Avvikerne" er de som sverger til at eksempelvis Devaliet 1000 PRO parkerer alt av klassene under bokstaven D.

Rør-folket sverger til at kun rørlyd er det rette. Amen :)
Hvor vi ved overgang til transistorforsterkning sier; OK da! Og med dette forsvarer det med litt tilvenning fra rørlyd.

Er det der vi er/vil være - at overgang til kl. D også krever sin tilvenning - og således må friskmeldes/godkjennes?
Eller er det kun gutta fra Eiffeltår-land som med sine Devaliet & en håndfull andre som får musikk ut av bostaven B?

Jeg tror myndighetskrav kommer om at kl. A-varmovner blir forbudt.
Men tror samtidig tiden for en D-handel er litt fremover, samtidig som jeg innrømmer å ikke ha hørt alt av kl. D.

Dere som syntes dette er nok en tråd, og nok en tråd for mye om kl. D, les i stedet noe annet da vel :)
Dere som fortsatt ikke finner ut om snusfornuftige kl. D er bra nok/i begynnelsen av å bli det/aldri bli det - si fra.
Når du generaliserer slik du gjør her om klasse A vs klasse A/B vs klasse D så er det to muligheter. Enten har du hørt alle forsterkere i alle oppsett ellers så generaliserer du.

Og generalisering på dette området er en teoretisk øvelse, bare så det er sagt. Du bruker mao ikke bare ørene til å bedømme...

Jeg antar at jeg tilhører "teknikerne" her. Men mine meninger om klasse D er utelukkende basert på hva jeg har hørt hjemme og hos andre. Hos meg var det så liten forskjell på IcePower og DP 6.12 at man må jobbe litt med lyttingen for å høre forskjeller... ikke i nærheten av de store, prinsipielle forskjeller som gullørene drar frem ved ulike anledninger. Alt jeg har hørt av klasse D har et skubb og et driv og en kontroll på elementene som jeg ellers bare har hørt i enkelte kostbare forsterkere.
 

carisma

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2014
Innlegg
1.492
Antall liker
916
Hva som er best? Teknisk i disse dager hvor alt skal spares på er vel klasse D overlegen? Veier ikke en dritt og få deler. Spiller høyt og med god kontroll. Kvalitet? Hvem bryr seg?
Det må vel være de med ører?
Tenker man holdbarhet het så kan vel disse vare like lenge som noe annet.
Personlig synes jeg D er greit på subber. A og a/b er det jeg er vant til. Men har lyst på rør. Fordi det virker spennende og interessant. Men det passer bruken min dårlig. Med barn i hus og surround koblet parallelt med high end stereo.
Så siden D ikke gir meg subjektiv godfølelse så er det A og a/b som gjelder.
At D skal låte dårligere vet jeg ingenting om. Men har ikke troa på at det ene må være bedre/dårligere enn det andre. Kan jo være tekniske grunner til at det ene fungerer bedre i gitt anlegg.
Og nødvendigvis ikke pga A a/b eller D.
Til slutt er det kanskje den subjektive godfølelsen som bestemmer?
 

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Innlegg
8.700
Antall liker
7.011
Det er mulig at du har rett, men jeg oppfattet det ikke helt slik. Og jeg orker ikke se videoen en gang til :p
Uansett, klasse D bygger opp strømsignalet med PWM, dvs. masse firkantpulser som senere må glattes ut. Det gir problemer med pene kurver (støy) i det høye frekvensområdet samt at det gjør det vanskelig og holde impedansen lav som er avgjørende for god dempefaktor dvs forsterkerens evne til å kontrollere høytalermembranene. Slik oppfattet jeg det. Tviler på at han skrøt slik av et eget produkt i mellomklassen. Det ville virke mot sin hensikt :confused:
Forstår godt at du ikke ser den en gang til. Når det gjelder firkantpulser tror jeg ikke dette være noe særlig annerledes enn vanlig digital avspilling ved 48Khz sampling. Det ser ut til at både Devaliet og Hypex har løst utfordringene med utgangsimpedansen hvertfall, men det kan sikker være et moment i enkelte konstruksjoner.:)
 
Sist redigert:

John BM

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.05.2016
Innlegg
63
Antall liker
34
Kanskje har devialet et kort i ermet med sine klasse AD. Disse er ikke rene klasse D forsterkere, da hadde de vel ikke fått den enorme oppmerksomheten?
De lyder utrolig bra, spesielt den nye pro serien.

Tror jeg må få lånt en klAB forsterker en dag slik at jeg kan sammenligne lydkvaliteten hjemme der jeg er kjent med lyden.

jbm
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.011
Antall liker
38.573
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
De aller, aller fleste med teknisk innsikt/-kompetanse mener kl. D drift er kl. A og A/B overlegent.
På hvilken måte da? Klasse D kan fungere helt utmerket, men hvis man vil presse grensene for minimal støy og forvrengning til det ytterste er det enklere å få til med en klasse A eller AB-konstruksjon. Armand og jeg har moret oss litt med å nøste tilstrekkelig mye negativ feedback rundt en LM4780 klasse AB chipamp til at den går langt under Hypex nCore i THD+N.

Fordelen med klasse D er at den er forholdsvis energieffektiv, så man slipper å ha like store kjøleflenser. De er ofte den dyreste delen i en effektforsterker. Dermed blir det også mulig å pakke mye effekt inn i en kompakt boks uten at noe smelter.

Nå har jeg seks klasse D effektforsterkere i anlegget, og kan ikke på noen måte legge merke til noen "grå" eller "kjedelig" lyd. Nesten tvert imot. Tilsammen en kilowatt effektforsterkere på høyttalere med 96-98 dB følsomhet kan knapt bli kjedelig. Men teorien er at jeg kan få enda litt mer snert i transienter med disse chipampene, så det skal ihvertfall prøves.
 
Sist redigert:

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.460
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hva vil Bifrost koste meg når dere er ferdig? :D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
38.011
Antall liker
38.573
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nja, først må den bli ferdig. Så har vi muligens kjøpt opp verdens samlede restlager av de aktuelle IC'ene, sånn i tilfelle. Ikke at det var så veldig mange igjen av dem, da. :)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
Paul McGowan har en fin redegjørelse om Klasse D forsterkere. Han er sjef i PS Audio og de lager både Klasse D og Klasse AB forsterkere,
deriblant de berømmelige BHK-forsterkerene som jeg ser flere i "klubben" har.


Klasse D har visse tekniske begrensninger særlig i diskanten, slik at de neppe kan oppnå mer enn 90% av lydkvaliteten til de beste Klasse A/AB forsterkere.
Feilslutningen er å bruke Paul McGowan som guru og sannhetsvitne, da fyren er mer å anse som en audiofil enn en autoritet innen audiodesign. Jeg ville tatt alt han sier med en stor klype salt. Greit, han er sjef for firmaet, men jeg tviler sterkt på at han har konstruert noe som helst. Tipper han er mer involvert i markedsføring og markedsstrategier osv. enn det tekniske.
 
Topp Bunn