Ikke nødvendigvis. Men nå går vi bare i ring igjen....
«The circle of confusion» Ref Toole. Ingen vet hvordan det hørtes ut ved miksingen og om høyttalerne det ble mikset på hadde riktig, dvs jevn frekvensrespons , og de som mikset det kommer aldri til stuen din for å bekrefte riktig lyd eller ikke.
Det beste man kan gjøre er å sørge for jevn gjengivelse av frekvensgangen i ekkofritt rom og den samme jevne gjengivelsen til sidene med brattere fall.
Man kan innbille seg at noe er nøytralt -dvs ingen deler av frekvensgangen er fremhevet eller dempet i forhold til andre deler- Men for å vite om noe er nøytralt må det måling til, og så kan man subjektivt bruke dette som en referanse for senere bruk. Problemet at lyden er så lett å glemme og hukommelsen lar seg lure av det som kommer etter. Det er lettere å huske at de og de likte jeg og den der likte jeg ikke.
Og på toppens av dette liker de fleste en betydelig ekstra bassheving - selv om det måler «nøytralt «
Det er slett ikke sikkert folk liker helt nøytrale høyttalere , hadde folk bare likt det hadde alle kjøpt KEF og Revel , mens Klipsch , B&W og PMC hadde gått konk.
Hadde jeg ikke likt lyden av en « nøytral«høyttaler hadde jeg kanskje brukt EQ eller kjøpt en jeg likte lyden av . De teknisk nøytrale høyttalerne jeg har hørt høres bra ut men kanskje litt tamme og kjedelige.
En høyttaler jeg likte veldig godt var Graham Audio LS6/9f , selv om den daler ganske mye over 12khz- samme som hørselen min- og har en BBC dip, så hørten den bare riktig ut for meg. Men jeg kunne aldri kjøpt en Klipsch , frekvensgangen er for dårlig teknisk og de høres rare ut for meg.
Ser jeg på de høyttalerne jeg liker så måler de stort sett fint, men jeg trenger litt ekstra trøkk i bassen om jeg skal bli fornøyd , Høyttalere med tydelig løft i diskant fra 3k-12k liker jeg som regel ikke , pussig siden alderen skulle tilsie at jeg burde like en boost fra 8k. Så Klipsch , Audiovector og andre med pågående diskant liker jeg ikke så godt, til tross for at jeg hater ullen og tilbaketrukket lyd som er det motsatte av hva disse gir, de fremhever luft og detaljer , men det blit for tynt og masete for meg. Ørene er noen merkelige upålitelige greier .
Ble litt rørete og usammenhengende dette her, men noe må man gjøre før middagen på hotellet her..