Diverse Teknisk analyser av låter og hvordan de integrerer i våre anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Her er et eksempel på en innspilling av musikk jeg har veldig sansen for:

    Vis vedlegget 712944

    King gizzard & the lizard wizard- Automation.

    Hos meg låter det ikke ubehagelig, men det er et hav forskjell til High-end høyttalere til over 100k. Hva skal man med dyre anlegg til slik kvalitet? Og hva skal til for å få den til å låte bra? Hva slags anlegg?
    Låter klar og skarpt, mye fin gitar vreng og litt elektronika pling plong i begynnelsen. Deilig dyp bass. Hele innspillingen er veldig tørr på en måte, høres ikke tynn ut men klar. Ikke rota mye med reverb knappene her produsenten...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Litt på siden - men handlet akkurat Tom Pettys Wildflowers & All the Rest hos Highresaudio - 96/24 flac:



    2014 Remaster - som faktisk har DR13 mot original cden fra 1994 som har DR9. Sjeldent tilfelle hvor remasteren faktisk er bedre enn originalen.

    Låter bra 🥳
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Tips de de som har Spotify. The Police Greatest hits - hør sangene slik de ble utgitt i 1992. Resten av Police-katalogen er senere remasters og låter deretter. Da kan man sammenligne (F.ex Roxanne fra Outlandos D'Amour).
    Tror jeg hørte det du mener. Måtte høre på Qobuz, men tenker det samme gjelder der.
    Virkelig stor forskjell!!

    (Hvis det ikke bare er ørene, hjernen, og forventningen, som jeg lurer meg selv med da🤣)
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Home to you, med Sigrid synes jeg låter bedre live, på en video på YouTube som er fra nrk1, enn på denne platen.
    Da tenker jeg på følelsen av musikk sikkert, da det er ingenting å pirke på, når det gjelder plata.
    Hva mener dere?
    En grei innpilling, sangen/vokalisten låter litt tynt synes jeg, det er antagelig den utøvende musikeren og ikke platen.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Litt på siden - men handlet akkurat Tom Pettys Wildflowers & All the Rest hos Highresaudio - 96/24 flac:



    2014 Remaster - som faktisk har DR13 mot original cden fra 1994 som har DR9. Sjeldent tilfelle hvor remasteren faktisk er bedre enn originalen.

    Låter bra 🥳
    Begge disse versjonene er også på Qobuz, tror jeg. Hører det samme, men kan ikke se noen DR målinger der.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Da må jeg foreslå Kent - Mannen med den hvita hatten(16år senare) fra Du og jag døden.
    Jeg synes denne låten låter fabelaktig til å ha en DR på 6 ! ! !
    Lurt lenge på hva de har gjort, den låter ikke slik. Man hører jo at nivåene er jevnet ut, men det høres dynamisk nok ut, helt til jeg sjekket DR på denne, 6, jeg var sjokket, hva synes dere?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Jeg vil gjerne be om at vi bruker Spotify-linker til alle låtforslag. Først da vet vi om vi snakker om samme innspilling og master.

    Folk husker kanskje diskusjonene om bassen på en Kari Bremnes-låt på tidlig 2000-tallet? Samme innspilling men ulik master for hhv album og kkv sitt skrytealbum. Men sistnevnte hadde veldig mange dB lavere bass. Det skape en del forvirring og diskusjon før folk oppdaget at de to faktisk låt ulikt.
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Mitt inntrykk er at mye er veldig komprimert. Her er det i allefall nok bass:

    Vis vedlegget 713325

    Bille Eillish - You should see me in a crown.

    Til og med S1 får rommet til å riste her.....

    Et godt eksempel på at moderne og populær musikk kan låte svært bra.
    Den innspillingen var utrolig ren, nesten som en klar fjellbekk. Utrolig mørkt og stille bakteppe liksom. Skikkelig sånn imponator innspilling vedr høy oppløsning lavt støygulv eller hva man skal kalle det.....
     

    Hedde

    Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Innlegg
    6.591
    Antall liker
    3.288
    "Lost and Found" fra skiva "All I Got" med Al Jarreau 2002 er også en sånn låt med DR7. Høres nok bra ut på alle anlegg og ørene mine vrenger heller ikke. Noen får det bra til selv om dynamikken blir slett.

    spotify:artist:3pFCERyEiP5xeN2EsPXhjI
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Mitt inntrykk er at mye er veldig komprimert. Her er det i allefall nok bass:

    Vis vedlegget 713325

    Bille Eillish - You should see me in a crown.

    Til og med S1 får rommet til å riste her.....

    Et godt eksempel på at moderne og populær musikk kan låte svært bra.
    REL spilte den låta på en demo med 10 subwoofer. De fikk ikke rommet til å riste.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Da må jeg foreslå Kent - Mannen med den hvita hatten(16år senare) fra Du og jag døden.
    Jeg synes denne låten låter fabelaktig til å ha en DR på 6 ! ! !
    Lurt lenge på hva de har gjort, den låter ikke slik. Man hører jo at nivåene er jevnet ut, men det høres dynamisk nok ut, helt til jeg sjekket DR på denne, 6, jeg var sjokket, hva synes dere?
    Jeg opplever den helt annerledes - nok til at jeg unngår å spille den - i de høyeste partiene finnes det verken smekk eller dynamikk - alt i en smørje. Dessverre er mye av Kent på samme nivå, grusomt når man digger musikken.

    Kan legge til at jeg prøvde meg på noen vinylplater av Kent - med blandet resultat - kjøpte Rød, Vapen & Ammunition, Hjärta & Smärta EP og Då som nu för alltid.

    Vapen & ammunition og Hjärta & Smärta EP var ganske ok - opplever de som bedre enn cdene. men de to andre var grusomme... verre enn cdene, noe jeg ikke trodde gikk an 😁 :sick:
     
    Sist redigert:

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Spilte Grand Funk Live mye på 70 tallet. Solgte dessverre skiva da man trengte penger for å kjøpe ny musikk.
    Kjøpt GFL på CD, men klarer ikke å høre på den det blir bare støy, det samme gjelder streaming.
    Lurer på om du kanskje fremdeles har musikken på vinyl?
    Berre Grand Funk, Uriah Heep er forsvunnen...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Begge disse versjonene er også på Qobuz, tror jeg. Hører det samme, men kan ikke se noen DR målinger der.
    Så lenge det er high res versjonen du lytter på er det nok greit. Kan være annen mastering på cd/spotifi osv

    Kommentar her fra de som mastret:

    1) Everything was mastered by Chris Bellman at Bernie Grundman Mastering. 24 bit 44.1K and 24 bit 16K mastered at a higher level for streaming (Spotify, etc). 24 bit 44.1K specifically mastered for iTunes (MFiT) -for Apple streaming. Apple now tells us that they can accept 2496 files, but they were too late in telling us for this project, and, at this time, Apple has no facility for streaming at that rate. Happy to consider that for the future!

    The CD was mastered at a LOWER level than the original (for more dynamic range). There is another big project that I worked on this year that will come out on CD at a lower level as well. This is how I'm going to do things from now on, in large part from all the comments on the Hoffman Forums about dynamic range. IMO, CD is now it's own ecosystem, and those that are willing to pay for physical media should be rewarded with good packaging and good sound.

    24 bit 96K format was mastered at even lower level (most dynamic range) and available for those that currently offer hi-res streaming (i.e.Tidal) and for digital downloads (i.e. HD Tracks).
    Sitat hentet fra kommentarfeltet her:


    Det gjelder å vite hva man lytter på....
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg vil gjerne be om at vi bruker Spotify-linker til alle låtforslag. Først da vet vi om vi snakker om samme innspilling og master.

    Folk husker kanskje diskusjonene om bassen på en Kari Bremnes-låt på tidlig 2000-tallet? Samme innspilling men ulik master for hhv album og kkv sitt skrytealbum. Men sistnevnte hadde veldig mange dB lavere bass. Det skape en del forvirring og diskusjon før folk oppdaget at de to faktisk låt ulikt.
    Enig.

    Eller bruker videoene en legger ut her.. Hjelper jo ikke teste en annen bil og uttale seg :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Mulig jeg misforstår litt her, men det er jo bare vokal?!?!? Vokal er ett veldig lett signal å spille av for veldig mange høytalere... Uten å ha hørt koret i rommet live hvor innspillingen ble foretatt har man ingen fasit. Høres forøvrig veldig flott ut, de stemmene. Høres ut som det er innspilt i ett rom med en god del etterklang. Det låter veldig bra, litt sånn gåsehud realistisk egentlig. Lydbilde, plassering og slikt har jeg ikke peiling på, klarer ikke konsentrere meg til å finne ut av sånn. Solisten står foran i senter høres det ut ihvertfall for meg...
    all hifidemo er på enkel velydende musikk som låter bra på hva som helst. Toole har en listee over spor som bør brukes, Tracy Chapman- Fast car. Jnnifer Warnes- bird on a wire fra Famouse blue raincoat. det som forøvrig er mest avslørende for å sjekke lydens nøytralitet og klang er pink noise,,,

    og min gamle favoritt Six Blade Knife Dire Straits er med og



    se også her
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil gjerne be om at vi bruker Spotify-linker til alle låtforslag. Først da vet vi om vi snakker om samme innspilling og master.

    Folk husker kanskje diskusjonene om bassen på en Kari Bremnes-låt på tidlig 2000-tallet? Samme innspilling men ulik master for hhv album og kkv sitt skrytealbum. Men sistnevnte hadde veldig mange dB lavere bass. Det skape en del forvirring og diskusjon før folk oppdaget at de to faktisk låt ulikt.
    hakke spotify, bare Tidal
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Ja, har dere noen låter dere mener er gode på å analysere nøytralitet? Selv synes jeg det enkleste er klassisk musikk og store orkestre. Noen eksempler innen annen musikk? Enig i at endel enkel HiFi demo låter ikke er de beste til dette.

    Eller link til pink noise, Balle? Aldri prøv det.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Ja, har dere noen låter dere mener er gode på å analysere nøytralitet? Selv synes jeg det enkleste er klassisk musikk og store orkestre. Noen eksempler innen annen musikk? Enig i at endel enkel HiFi demo låter ikke er de beste til dette.

    Eller link til pink noise, Balle? Aldri prøv det.
    Synes flere Foo Fighters låter pleide å låte litt skarpt (sånn at man skrur ned volum) - og dette ble helt bra med en mer nøyaktig DAC (nå skrur jeg opp:cool:). Kanskje noen Foo Fighters låter er gode på å analysere nøytral presis topp?

    F.eks låta Foo Fighters - These days - når hele bandet trår til ved ca 1:24.

    eller

    Alabama Shakes - Don't Wanna Fight (44,1/16).... hvis denne kan spilles høyt, og virke musikalsk og engasjerende - uten at det blir plagsomt noe sted.... da heller du nok mot å ha en nøytral (eller dempet) rigg.
     
    Sist redigert:

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Jeg opplever den helt annerledes - nok til at jeg unngår å spille den - i de høyeste partiene finnes det verken smekk eller dynamikk - alt i en smørje.
    Ja det hører jeg jo, de høyeste partiene låter DR smørje.. 😭
     

    Knubie

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.06.2020
    Innlegg
    1.728
    Antall liker
    719
    Sted
    Bergen
    Ja, har dere noen låter dere mener er gode på å analysere nøytralitet? Selv synes jeg det enkleste er klassisk musikk og store orkestre. Noen eksempler innen annen musikk? Enig i at endel enkel HiFi demo låter ikke er de beste til dette.

    Eller link til pink noise, Balle? Aldri prøv det.
    Fryktelig vanskelig det der, jeg vet ikke svaret. Skal prøve å ta opp live instrument i rommet og spille det av. Nøytralitet vanskelig å finne ut av, som å forklare rødt til en fargeblind. Det må være noe man vet klangbalansen til, sånn nogenlunde. Stort symfoni orkester er vel noe av det bedre... Kanskje hvis man går på konsert og så hører opptak fra samme rom?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Ja det hører jeg jo, de høyeste partiene låter DR smørje.. 😭
    Etter det jeg forstår så fungerer DR måling slik at det høyeste partiet i sangen letes opp og så sjekkes en viss del av dette - som blir resultatet av målingen.

    Det har altså kanskje ikke så mye om hvor "dynamisk" selve låten er - med tanke på høye og lave partier - men heller hvor godt dynamikken er ivaretatt i de mest krevende delene.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Etter det jeg forstår så fungerer DR måling slik at det høyeste partiet i sangen letes opp og så sjekkes en viss del av dette - som blir resultatet av målingen.

    Det har altså kanskje ikke så mye om hvor "dynamisk" selve låten er - med tanke på høye og lave partier - men heller hvor godt dynamikken er ivaretatt i de mest krevende delene.
    Jeg tror du har rett i dette. Det er litt som forskjellen på på en fjelltopps faktiske høyde, og hvor høy den oppleves å være ut fra primær og sekundærfaktor. Ser vi på dynamikk i et musikkstykke har den opplevde dynamikken av et instrument lite med det som skjer med sekunders mellomrom å gjøre, men mye å gjøre med det som skjer innenfor millisekunder. Det som kalles crescendo i musikken betraktes typisk som volummessig dynamikk i komposisjonen, og dette stiller krav til et stereoanlegg, men selv om det slår kraftig ut på en DR-måling er det i svært liten grad et bilde på om en innspilling oppleves "flat og udynamisk" eller "livlig og sprudlende".
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Dette er kanskje nøkkelen til heile problemstillinga vi brukte påskeferien på. Finnest det ein enkel faktor å måle "signaturen" på? Ein mellomting av vrenging og total diagnostisering av rom ++?
    Kanskje vi trenger en tråd som omhandler hvilke faktorer som gir et anlegg ulike grader av særpreg som ikke alltid er positivt ved avspilling?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Jeg vil gjerne at dere kommer med lydmessige kommentarer til en av mine favorittplater innen klassisk. Det er første gang jeg hører den med Magico og ble faktisk litt overrasket. Denne skiva settes ikke på pga lyd, men fantastisk musikk og glitrende spill av Richter.

    Hvor som helst fra Rachmaninov (min favorittkomponist).

    Vis vedlegget 713346
    Var det forresten et bestemt spor du ville sette fokus på her? Kanskje til og med bestemte partier siden sporene er rimelig lange?
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.244
    Antall liker
    5.965
    Jeg tror du har rett i dette. Det er litt som forskjellen på på en fjelltopps faktiske høyde, og hvor høy den oppleves å være ut fra primær og sekundærfaktor. Ser vi på dynamikk i et musikkstykke har den opplevde dynamikken av et instrument lite med det som skjer med sekunders mellomrom å gjøre, men mye å gjøre med det som skjer innenfor millisekunder. Det som kalles crescendo i musikken betraktes typisk som volummessig dynamikk i komposisjonen, og dette stiller krav til et stereoanlegg, men selv om det slår kraftig ut på en DR-måling er det i svært liten grad et bilde på om en innspilling oppleves "flat og udynamisk" eller "livlig og sprudlende".
    Opplever at DR tall stemmer veldig godt med hvordan jeg opplever om musikk er for mye komprimert eller ei. Når jeg rippet cd-samlingen kunne jeg etterhvert gjette DR tallene med skummel nøyaktighet - etter erfaringen jeg hadde ved tidligere lytting.

    Lytter mest til rock & pop, hvor det er helt avgjørende at trommene slår igjennom, selv i høyere partier, det er jo det man får "fot" av. Blir kompresjonen så hard at man nærmer seg DR5 og brickwaller, endrer det også selve lyden/signaturen på trommer osv - lyden "imploderer" du har konturene - men ikke substans/trykk, for trykket er allerede på 0dB og kan ikke gå høyere.

    Bra eksempel på at trommene slår selv i høyere partier er for eksempel Telegraph Road - vinyl eller tidlig cd.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    7.906
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vil gjerne be om at vi bruker Spotify-linker til alle låtforslag. Først da vet vi om vi snakker om samme innspilling og master.

    Støtter denne. Veldig. Interessant tråd, men gitt at jeg ikke har noen som helst formening om hvilken versjon av låtene folk hører på blir omtalene mye mindre opplysende. Trenger jo ikke være Spotify, men uten en link blir det hele ganske lite informativt.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Ja, har dere noen låter dere mener er gode på å analysere nøytralitet? Selv synes jeg det enkleste er klassisk musikk og store orkestre. Noen eksempler innen annen musikk? Enig i at endel enkel HiFi demo låter ikke er de beste til dette.

    Eller link til pink noise, Balle? Aldri prøv det.
    google er din venn.
    https://www.audiocheck.net/index.php

    Pink noise skal være et jevnt sus i senter mellom høyttalerne. Som om det kommer fra EN kilde. Prøv også Venstre og høyre kanal hver for seg og hør om de er like,
    Ujevn respons kan virke som det er to kilder til suset med ulik spekter , eller ulik spredning. signalet kan være i fase eller ute av fase, det siste gir en lite lokaliserbar lyd
    Du kan også flytte deg litt og høre hvordan lyden endres når ulike refleksjoner treffer deg.
    REW kan også lage filer med pink noise du kan spille av eller strømme. Har du ikke REW så laster du det ned gratis, uvurdelig bra verktøy
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Youtube fungerer fint for meg. Jeg streamer på TV-en.
    Jepp jeg også 🙂

    Og alle kan bruke youtube, siden det er gratis.
    Og lime vi inn linken her, er det ingen tvil om at vi høre på samme innspilling.

    --------
    Jeg må ta evnt tester i morgen, siden 3 åring her i dag.
     

    helvax

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.03.2019
    Innlegg
    397
    Antall liker
    410
    Sted
    Viken
    Forstår godt at det er ønske om samme kilde og format. Det øker presisjonen, der den er påkrevet.
    Får ikke deltatt med Spotify, Tidal HQ, YouTube, eller CD, LP, kassett:) - fordi disse kildene ikke er koblet opp mot stereoanlegg.

    Jeg synes tråden er lærerik, og mange innlegg har poenger som forstås, ihvertfall delvis, uten nøyaktig samme format.
    Det kan fortsatt være lærerikt å lese innlegg, uten å kommentere.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Nei, bare Rachmaninov delen. Nøytralt innspilt?
    Det hørtes sånn ut. Hørte det først på øreplugger, så på anlegget. De forsøker ikke å imponere, men det er jo langt fra det jeg vil kategorisere som en dårlig innspilning. En som var mer opptatt av lyd ville kanskje valgt å arrangere det litt annerledes, og det tror jeg er nøkkelen for mange når det kommer til å vurdere innspillinger, at vi ofte rangerer innspillinger etter arrangement, men kaller det lydkvalitet.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Youtube.
    Denne låter bra her.

    Hvordan oppfattes den hos dere?


     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn