Tja, det meste av moderne musikk har jo både lav DR og masse bass/trykk i bunn og låter alt annet enn slankt?Nei, det mener jeg ikke. Men slank lyd er ofte et resultat av manglende dynamikk på plater. Og det er gjennomgående på det meste.
Tja, det meste av moderne musikk har jo både lav DR og masse bass/trykk i bunn og låter alt annet enn slankt?Nei, det mener jeg ikke. Men slank lyd er ofte et resultat av manglende dynamikk på plater. Og det er gjennomgående på det meste.
Om den finnes på CD, mulig den er bedre. Har den på Blu-ray. Langt fra det beste formatet har å by på. Ganske dynamisk, men veldig ujevn kvalitet på de forskjellige instrumentene. Stor produksjon med et hav av musikere og et virvar av mikrofoner tett på og på avstand, og noen instrumenter er mikket opp med påmonterte mikrofoner på instrumentene. Det er veldig uvanlig å se i symfoni orkestre. Ikke et veldig vellykket resultat. Det låter tidvis hardt og rotete. Men det finnes en del andre meget gode opptak med den danske symfonien.Hvis dere tester denne videoen.
Vil tro det spiller bra på det meste..
Men hvor bra?
Mye sal og detaljer før publikum og musikere roer seg ned.. Dynamisk merker jeg meg.. Klokkeklar trommer i slagverket og Korene på hver side.. Raspheten I trombonene og resten av blåseinstrumenter. Detaljene som ikke er musikk, som ligg blant musikerne og mest nede i salen, uten at det tar fokuset fra musikerne.
Låter bra her.
Hææææ? Du må komme deg avgårde å få hørt litt på Piega.Den minner meg om å være på konsert med halvgode PA høyttalere og får lyst til å bruke propper på høyt volum. Men virkelig Live følelse er det!
Hææææ? Til deg og..?Om den finnes på CD, mulig den er bedre. Har den på Blu-ray. Langt fra det beste formatet har å by på. Ganske dynamisk, men veldig ujevn kvalitet på de forskjellige instrumentene. Stor produksjon med et hav av musikere og et virvar av mikrofoner tett på og på avstand, og noen instrumenter er mikket opp med påmonterte mikrofoner på instrumentene. Det er veldig uvanlig å se i symfoni orkestre. Ikke et veldig vellykket resultat. Det låter tidvis hardt og rotete. Men det finnes en del andre meget gode opptak med den danske symfonien.
RelaxHææææ? Til deg og..?
Hva I huleste?
Er det så stor forskjell på anleggene våre?
De to andre albumene er ikke å finne på Tidal.Da kan dere analysere denne.
Ta spore " The Richest One"
Og spor - It's All Right With Me og Dixie/Strange Fruit på denne
Vis vedlegget 713177
Og valgfritt fra denne.
Du har åpenbart varmtklingende anlegg.Nå sitter en bare å spiller luftgitar i sofaen på høyt volum
Mitt inntrykk er at mye er veldig komprimert. Her er det i allefall nok bass:Tja, det meste av moderne musikk har jo både lav DR og masse bass/trykk i bunn og låter alt annet enn slankt?
Ja, det stor jeg du har endel rett i. Jeg vil tro at at våre følsomheter på skarp lyd vil variere noe. Vi må nok ha det i mente også. Man kan jo merke det på konserter at vi har litt ulik smertegrenser.Jeg mistenker at dette spiller mye inn når vi diskuterer hvordan vi opplever den og den låta.
På YouTube videoen jeg la ut.RelaxPå hvilket format hørte du den? Altså "For a few dollars more"? Noen måneder siden jeg kjørte den på anlegget nå, har gjort noen småforandringer så da skal jeg gi den en ny sjanse. Men om du mener Blu-ray, som er den eneste utgaven jeg kjenner, så finnes det MYE bedre opptak der ute av samme orkester og i samme sal.
Ja. Helt sikkert.Du har åpenbart varmtklingende anlegg.
Vi har tester på jobb utført av sykepleier. Så den er ok.Kanskje verdt å minne om at ørene våre er forskjellige. Jeg mener altså hørsel, ikke preferanser. Veldig mange over 40 har større eller mindre avvik i hørselen. Ta dere en tur til en spesialist å få skrevet ut et audiogram, så vil vi se mange artige "fjellkjeder". Jeg mistenker at dette spiller mye inn når vi diskuterer hvordan vi opplever den og den låta.
Jeg tenker vi trygt kan plassere den i kategorien relativt dårlige innspillinger. Usikker på om det er med vilje eller om den er tatt opp i kjelleren til bassisten.Jeg ble nysgjerrig på den låta I av Ulver. Den var virkelig krevende her (merkbart skadelig for ørene - måtte ta en pause). Den gitaren kjennes ut som barberblad i ørene. Avslører dette opptaket (flac 44,1/16) et problem i min lille rigg? Eller kanskje et hørselsproblem i oppseiling? Eller begge deler?Eller er dette bare for skarpt?
![]()
Er det noen som ikke liker bass?Ja, Eilish liker bass.![]()
Digger bass - men bare når den skal være der......Er det noen som ikke liker bass?![]()
Det er gjort mye mer for å separere instrumenter hos Rammstein, sammenlignet med den Insense låten. Hos Rammstein hører jeg vokal og trommer litt mot høyre, og gitarer mer mot venstre. Måten låten er arrangert på, gir også mye mer luft - det er mer pauser på "notearkene".Ser, nei, forresten, hører hva du mener.
Men tror kanskje noe av årsaken er at Rammstein-låta er noe enklere produsert, litt færre inputs, for å si det sånn. Men det er da også mer effektivt, det låter jo rimelig heftig, dette her, deilige anslag på skarp og resten av trommesettet, det låter rent, kontant og skarpskåret, uten snev at hardhet eller ubehag. Strålende innspilling!!
Denne låta (Les Big Byrd - Just On time) blir litt i spisseste laget hos meg (flac 44,1/16). Synes at lyden får mye db overvekt opp mot de korte og lyse frekvensene. Mange lyse toner opp imot der hvor gamle ører ikke lenger henger med (gitar feedback, og noen skarpe pling) - og lite trykk i bunn. Her klarer jeg ikke umiddelbart separere ut hvilke instrumenter som lager fuzz inntrykket i midtpartiet der hele bandet trøkker på.Bred sene.. Men mesteparten av musikktrøkket er plassert ørlitt til venstre for midten. Kom seg uti låta.. Rart..hmm. Var lydmikser dritings?
Klarer ikke helt å skjønne miksingen hans.. Må høre en gang til...
------------
Ikke så gale andre gangen.. Men noe er det.. Hæ?
Ikke imponert over innspillingen evnt miksingen her. Og registrerer noe støy en plass der..
Men ellers ikke noe skrikende hvis du lurte på det..
Tror jeg har hørt den låten før![]()
Kanskje moren til Billie Eilish?Er det noen som ikke liker bass?![]()
Det er bare å sjekke. Hun har gitt ut album selv også.Kanskje moren til Billie Eilish?![]()
Ja, sett på f...!Det er bare å sjekke. Hun har gitt ut album selv også.
Hører lite klassisk.Jeg vil gjerne at dere kommer med lydmessige kommentarer til en av mine favorittplater innen klassisk. Det er første gang jeg hører den med Magico og ble faktisk litt overrasket. Denne skiva settes ikke på pga lyd, men fantastisk musikk og glitrende spill av Richter.
Hvor som helst fra Rachmaninov (min favorittkomponist).
Vis vedlegget 713346
Kødd ass, jeg som hadde tenkt å sove! Nå ble jeg sittende å høre hele plata...Jeg vil gjerne at dere kommer med lydmessige kommentarer til en av mine favorittplater innen klassisk. Det er første gang jeg hører den med Magico og ble faktisk litt overrasket. Denne skiva settes ikke på pga lyd, men fantastisk musikk og glitrende spill av Richter.
Hvor som helst fra Rachmaninov (min favorittkomponist).
Vis vedlegget 713346
Jeg tror du overser det enkle faktum at dersom du optimaliserer et anlegg for realisme på ulike innspillinger så blir det automatisk det samme som at du fjerner signaturelementene. Dette lagde jeg en tråd om for en tid siden også.Du har i allefall en annen tilnærming enn min. Å lete etter nøytralitet er for meg å ikke høre en høyttalers eller en forsterkers karakteristikk, men å kun høre lyden av plata slik det er gjort. Hva de har ment å ville er ikke relevant i den sammenhengen. Så da må man forholde seg til innspillingene, og det er ikke nødvendigvis noen enkel oppgave. Hvis du generelt mener at problemer ligger hovedsaklig i anlegg og ikke innspillinger mener jeg du er litt på bærtur. Men det går jo begge veier så klart. Anlegg kan avsløre innspillinger og innspillinger kan avsløre anlegg. Vi må ha begge scenarioer i vurderinger.
Den låta har en litt utfordrende bass da den krever ganske jevn respons for at det skal bli skikkelig drag. Ikke av de mest ekstreme, men litt på samme måte som Jean Pierre av Marcus Miller. Begge krever at bassdelen har litt seriøs kapasitet.Tja. Det er jo en viss sammenheng mellom komprimert dynamikk og når låtene er laget, og mange nyere låter er jo også fyldigere og bevisst laget for å umiddelbart høres ut som de har trøkk f.eks på radio. Vi spilte Los litt da @Snickers-is var her også - kanskje han har noen bevingede ord rundt hvordan han opplever denne låta.
Ellers er jo ikke lav DR automatisk ensbetydende med dårlig lyd.
Den låta har en litt utfordrende bass da den krever ganske jevn respons for at det skal bli skikkelig drag. Ikke av de mest ekstreme, men litt på samme måte som Jean Pierre av Marcus Miller. Begge krever at bassdelen har litt seriøs kapasitet.
Det er interessant at middelmådig lyd kan formidle "Live"-opplevinga. Fleire konsertopptak av rock er nettopp slik at dei let ikkje noko vidare, men du vil likevel ikkje vere dei forutan. To gode døme "Grand Funk Live" og "Uriah Heep live".Den minner meg om å være på konsert med halvgode PA høyttalere og får lyst til å bruke propper på høyt volum. Men virkelig Live følelse er det!
Har de lese om korleis opptaket (-taka) er gjort?Ja, Eilish liker bass.![]()
Dette er kanskje nøkkelen til heile problemstillinga vi brukte påskeferien på. Finnest det ein enkel faktor å måle "signaturen" på? Ein mellomting av vrenging og total diagnostisering av rom ++?Jeg tror du overser det enkle faktum at dersom du optimaliserer et anlegg for realisme på ulike innspillinger så blir det automatisk det samme som at du fjerner signaturelementene. Dette lagde jeg en tråd om for en tid siden også.
Spilte Grand Funk Live mye på 70 tallet. Solgte dessverre skiva da man trengte penger for å kjøpe ny musikk.Det er interessant at middelmådig lyd kan formidle "Live"-opplevinga. Fleire konsertopptak av rock er nettopp slik at dei let ikkje noko vidare, men du vil likevel ikkje vere dei forutan. To gode døme "Grand Funk Live" og "Uriah Heep live".
Broren som er med som lyd, produksjon mann , den mest extreme vreng bassen er tatt opp fra en ordiner liten sub hun har som blir presset over evne.Har de lese om korleis opptaket (-taka) er gjort?
Interessant betraktning der. Tror absolutt du er inne på noe. Komprimeringen på album er en del av produksjonen er tross alt noe mer enn bare en rør-emulator. Dette åpner vell i så fall for bedre emulatorer som kan erstatte rør fullt ut, vell og merke om det er den eneste og fulle forklaringen - og det er jo slett ikke gitt. Den lille eq'en ved 1,5-2 khz er vell enkel å integrere i emulatoren. Uansett ikke noe for meg dette med rør, emulatorer eller komprimering.Lav DR er nok ofte litt som HDR i fotoverdenen. Man tar mye dynamikk og pakker det inn i et mindre dynamikkområde for å gjøre det mer tilgjengelig. Det er ikke så ofte helt ukomprimerte innspillinger foretrekkes, og det er ikke så mange anlegg jeg har hørt som uten videre nyter godt av null komprimering. Her har vi jo egentlig hele rørdiskusjonen komprimert inn i et par enkle setninger. Komprimerer man litt har vi lettere for å like det, spesielt dersom det er begrensninger i form av omgivelsesstøy, akustikk eller liknende.
Sett noen videoer. Var det ikke på soverommet hennes eller broren sitt? EDB gir god lydHar de lese om korleis opptaket (-taka) er gjort?
Årsaken til at jeg ble litt overrasket var at jeg ikke savnet varme i gjengivelsen. Jeg sa tidligere at jeg mente at klassisk har godt av litt varme tilført. På tide å høre mer klassisk og kanskje revurdere påstanden? Opptaket høres veldig nøytralt ut og helt grei kvalitet. Kanskje litt smalt lydbilde, men god dybde.Det er første gang jeg hører den med Magico og ble faktisk litt overrasket.
Mitt inntrykk er at komprimering videre under DR10 og ned mot DR6 - kun handler om å øke rms lydnivå - høyest mulig.Lav DR er nok ofte litt som HDR i fotoverdenen. Man tar mye dynamikk og pakker det inn i et mindre dynamikkområde for å gjøre det mer tilgjengelig. Det er ikke så ofte helt ukomprimerte innspillinger foretrekkes, og det er ikke så mange anlegg jeg har hørt som uten videre nyter godt av null komprimering. Her har vi jo egentlig hele rørdiskusjonen komprimert inn i et par enkle setninger. Komprimerer man litt har vi lettere for å like det, spesielt dersom det er begrensninger i form av omgivelsesstøy, akustikk eller liknende.
Mulig jeg misforstår litt her, men det er jo bare vokal?!?!? Vokal er ett veldig lett signal å spille av for veldig mange høytalere... Uten å ha hørt koret i rommet live hvor innspillingen ble foretatt har man ingen fasit. Høres forøvrig veldig flott ut, de stemmene. Høres ut som det er innspilt i ett rom med en god del etterklang. Det låter veldig bra, litt sånn gåsehud realistisk egentlig. Lydbilde, plassering og slikt har jeg ikke peiling på, klarer ikke konsentrere meg til å finne ut av sånn. Solisten står foran i senter høres det ut ihvertfall for meg...Jeg trekker ut endel diskusjoner på hvordan innspillinger høres ut i ulike oppsett samt diskusjoner av nøytralitet/naturlighet. Og diskuter gjerne hvilke produkter som dere synes låter best på enkelte låter og hvilke som klarer å spille nesten alt med overbevisning.
Her diskuteres ikke hva vi synes om musikken, kun analyse. Fortrinnsvis lytting, men målemafian er velkommne.
Jeg overfører noen eksempler brukt i andre tråder her også.
Begynner med en plate Audiophile-Arve mener låter fantastisk på alle anlegg: Ladysmith Black Mumbazo - Songs from Lindiwe
Vis vedlegget 712939
Hvordan høres denne ut på deres anlegg? Låt: Here our prayer