Telia Play Box - lyd alternativer

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
Vi vil trolig måtte bytte gammel TV-box til nyeste "Telia Play box"
Ønsker å fortsette å få TV-lyd via analog 2-kanals stereo forsteker og høyttalere. Også et krav at alt daglig bruk kan styres med én fjernkontroll.
Kan noen svare på bl.a. følgende:
- Vil volumkontroll på Telia boxen styre volumet på lyd som sendes til TV'en over HDMI?
- Ser ut som det er en fiber utgang på Telia boksen. Fungerer den ?
- Vil volumkontrollen styre lydvolumet på fiber-utgangen
- Kan lydforsinkelse på fiber lyd justeres for "lip-sync" med tv bilde?

--
Svein B

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Antall liker
1.161
fiberen er fixed volum, tipper hdmi er også siden fjerkontrollen`s volum isteden styrer tv`n sin volum, men bruker ikke receiver så vet ikke for sikkert.
analogutgangen med volum sluttet å virke etter oppdateringer. så bruker bare en rimelig topping dac til tv og bluray spiller.

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.408
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Jeg bruker Telias nyeste box og jeg anbefaler deg å bytte raskest mulig. Den nye boksen gir 4K mens den gamle bare gir deg HD. Vesentlig bedre bilde selv på kanaler som bare sender i HD på grunn av oppskalering i boksen. Se selv. Så over til lyd. Jeg bruker HDMI fra boks til TV og tar lyden fra TV via optisk utgang på TV til stereoanlegg. Det fungerer utmerket. I og med at Telia-boksen bare er en av mange kilder koblet til TV så er det forsterkerens fjernkontroll som styrer lydvolumet hos meg. Å bruke fjernkontrollen fra Telia-boks, Chromecast-boks eller BD-spiller til å styre volum er ikke aktuelt for meg.
Det er ikke fiberutgang på Teliaboksen. Det du tror er fiberutgang er antenneinngang for kabel-tv.

Sist redigert:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.161
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei Telia folks!

Lurer på hvorfor dere bytter og bruker Telia sine bokser egentlig? Jeg har også Telia abn. i borettslaget der jeg bor, og valgte å bruke Apple TV 4K boks, og installere Telia sin app på denne. Samt andre apper som Max, Netflix, ++. HDMI funksjonalitet er ivaretatt, og man kan sette opp Apple TV sin fjernkontroll til å styre volum på alle forsterkere som kontrolleres via IR. Om man bruker optisk ut på TV, eller andre årsaker. Apple TV har jo også mange funksjoner og innstillinger som fungerer knallbra

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
2.408
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
5
Hei Telia folks!

Lurer på hvorfor dere bytter og bruker Telia sine bokser egentlig? Jeg har også Telia abn. i borettslaget der jeg bor, og valgte å bruke Apple TV 4K boks, og installere Telia sin app på denne. Samt andre apper som Max, Netflix, ++. HDMI funksjonalitet er ivaretatt, og man kan sette opp Apple TV sin fjernkontroll til å styre volum på alle forsterkere som kontrolleres via IR. Om man bruker optisk ut på TV, eller andre årsaker. Apple TV har jo også mange funksjoner og innstillinger som fungerer knallbra
Jeg bruker tilsvarende løsning i Italia med Telia-app installert på Google Chromecast 4K boks. Det fungerer greit. I Norge foretrekker jeg å bruke Telia-boksen, det fungerer bedre enn Telia-app på Chromecast. Når det gjelder Appleprodukter så kommer de aldri inn i mitt hus. Der er jeg krystallklar og helt uten unntak.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.161
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Skjønner, er man er hater av Apple og iOS så er det jo ikke noe for deg. Men for de som liker Apple sin plattform så er Apple TV genialt. Kun 1 boks som dekker alt, 1 fjernkontroll som skrur på både TV og Appleboksen samtidig, justerer volum og har en plattform med mange gode apper. Bruker en del Airplay på den også, samt apper som Spotify og Radio Paradise som spiller FLAC. Om dette er noe trådstarter kan like er en annen sak. Kanskje gjør Telia sin boks det meste av det samme som Apple TV boksen også.

2998FDEE-B54A-4231-ABFE-E4F621C6983E.jpeg

986F227D-B5F8-43BE-A8E5-6F8CDC3BD891.jpeg

Svein_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Antall liker
23
Sted
Lillestrøm
De nyeste Telia-play boksene har en S/P DIF fiber kontakt, men er ikke nevnt i noen dokumentasjon fra Telia, så vi kan nok inntil videre ikke regne med at denne har ønskede funksjoner for audio.
Jeg forstår nå at de har en innstilling for fjernkontroll til å styre TV; lydvolum og av/på.
Om man ikke velger dette, så er spørsmålet om den i stedet justerer lydvolum på HDMI lyden til TV.

Problemet er at om man fjernstyrer volum på TV, og TV ikke har lyd-utgang til forsterker som styres av TV'ens volumkontroll så blir det bare fast [max]volum

Ellers er jeg enig i at AppleTV er et bra alternativ for mange. Jeg bruker selv det på enn annen TV.

--
SveinB

Topp Bunn