Teori bak kabelinnbrenning/Vidar

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
"The signal bounces in a ping-ping ball-like fashion from one end of the cable to the other."

Ja, da så... (det økte troverdigheten til produktforklaringen radikalt ... not!)

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Jeg mener det er forskjell på nye og innspillte kabler. Dette er utelukkende basert på lytting.
For en tid tilbake kjøpte jeg grøftekablene til R.Solhaug. Dette var ikke en ubetinget suksess. De låt lukket og diffust i diskanten. Etter flere uker med spilling syns jeg lyden begynte å "løsne". Vel vitende om at jeg kan være infisert av plasebo koblet jeg et nytt sett inn. Lyden ble degradert til utgangspunktet. For å komme til bunns i dette koblet jeg en kanal med "uinnspillt" kabel og en kanal med "innspillt" kabel. Hva skjedde.... jo jeg mistet ALL tredimensjonalitet. Merkelig, ikke sant. Dette er et godt tips til alle som vil verifisere OM det er forskjeller på kabler.
F.eks. Prøv å koble Nordost Red Dawn på en kanal og Monster på den andre :D

Noen av innleggene er skrevet på en slik måte at det kan tolkes som om forfatteren vet at Vidar ikke virker. Da er det jo på sin plass å forklare i tekniske termer hvorfor den ikke virker. Ellers så er dette subjektive meninger som ikke kan tillegges mer vekt enn mine meninger. Ei heller mer tyngde enn de som mener det er betydelige forskjeller.

En del personer beskriver seg selv som "objektivister". Altså en som sitter på svarene. Det er da meget viktig at disse "objektivistene" beholder sitt profesjonelle grep om argumentasjonen slik at de ikke blir oppfattet som sinte subjektivister med markeringsbehov.

Siden jeg ikke vet om Vidar virker er jeg nyskjerrig på denne boksen. Da hadde det vært kjekt om noen ekte objektivister hadde kunnet komme på banen og forklart meg nøkternt hvordan denne boksen virker, evt. ikke virker.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
mutz skrev:
Jeg mener det er forskjell på nye og innspillte kabler. Dette er utelukkende basert på lytting.
For en tid tilbake kjøpte jeg grøftekablene til R.Solhaug. Dette var ikke en ubetinget suksess. De låt lukket og diffust i diskanten. Etter flere uker med spilling syns jeg lyden begynte å "løsne". Vel vitende om at jeg kan være infisert av plasebo koblet jeg et nytt sett inn. Lyden ble degradert til utgangspunktet. For å komme til bunns i dette koblet jeg en kanal med "uinnspillt" kabel og en kanal med "innspillt" kabel. Hva skjedde.... jo jeg mistet ALL tredimensjonalitet. Merkelig, ikke sant. Dette er et godt tips til alle som vil verifisere OM det er forskjeller på kabler.
F.eks. Prøv å koble Nordost Red Dawn på en kanal og Monster på den andre :D

Noen av innleggene er skrevet på en slik måte at det kan tolkes som om forfatteren vet at Vidar ikke virker. Da er det jo på sin plass å forklare i tekniske termer hvorfor den ikke virker. Ellers så er dette subjektive meninger som ikke kan tillegges mer vekt enn mine meninger. Ei heller mer tyngde enn de som mener det er betydelige forskjeller.

En del personer beskriver seg selv som "objektivister". Altså en som sitter på svarene. Det er da meget viktig at disse "objektivistene" beholder sitt profesjonelle grep om argumentasjonen slik at de ikke blir oppfattet som sinte subjektivister med markeringsbehov.

Siden jeg ikke vet om Vidar virker er jeg nyskjerrig på denne boksen. Da hadde det vært kjekt om noen ekte objektivister hadde kunnet komme på banen og forklart meg nøkternt hvordan denne boksen virker, evt. ikke virker.
Et godt innlegg! fint om noen "ekte objektivister" kunne komme på banen og forklare virkning/mangel på virkning. Alt for mange med sort belte i hersketeknikk, med påstånder som vås, snåsaeffekt osv uten å begrunne hvorfor.

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.794
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
Et godt innlegg! fint om noen "ekte objektivister" kunne komme på banen og forklare virkning/mangel på virkning. Alt for mange med sort belte i hersketeknikk, med påstånder som vås, snåsaeffekt osv uten å begrunne hvorfor.

Det er vel grunn til å tro at ting ikke "virker" dersom det ikke finnes forklaring på hvorfor?

Vi vet jo allerede at alt av gizmos, inkludert åndeutdrivelse for å forbedre akkustikken, "virker" dersom man tror tilstrekelig på det eller gitt det god nok tid til å virke.

Bevisbyrden ligger på de som faktisk påstår at ting fungerer. Hvis teorien bak er bogus er det all grunn til å være skeptisk til effekten bortsett fra placebo. Tror ingen vil klare å dokumentere at Vidar virker....

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
653
Bevisbyrden ligger vel på de som lanserer produktet.

I legemiddelbransjen er det heldigvis blitt slik. Kvakksalveriet er ikke dermed borte, men kraftig redusert.

Hvorfor ikke i Hifi?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Barbaresco skrev:

I legemiddelbransjen er det heldigvis blitt slik. Kvakksalveriet er ikke dermed borte, men kraftig redusert.

Hvorfor ikke i Hifi?
Siden Nordost så vidt jeg vet ikke er forummedlemmer er det kanskje litt vel optimistisk å tro at de vil komme på banen med bevis på hifisentralen? Da blir alternativet å søke beviset andre steder enn på dette forum.

På dette forum er det vel ikke for mye forlangt at bevisbyrden sitter hos de som kommer med de sterke meninger, og hevder å besitte objektiviteten. Om de ikke kan begrunne sine meninger på annet vis enn med henvisninger til påståtte tusser og troll har man vel fortsatt Status Quo?

V

vredensgnag

Gjest
Selve tanken bak VIDAR har jeg ikke noe imot. Mener man at kabler bør brennes inn, er det sikkert ikke det dummeste å forsøke å aksellerere prosessen. Er jo surt å måtte vente flere hundre timer på at de rådyre kablene skal bli i form.

Prinsippet, å kjøre ulike frekvenser, i ulike laster, gjennom kablene - vil dermed oppnå formålet: å kondisjonere kabelen for videre innsats.

Jeg har dog litt problemer med at kabler mister sin innbrenning etter en tid; og skvatt litt da jeg leste Fidelitys VIDAR nummer der man tok en kabel som hadde tapt seg, fordi den hadde vært ubrukt en stund, og brukte denne for å sammenligne mot en kabel som var blitt innbrent.
Det syns jeg var slurvete gjort -- det beste ville vel vært å bruke en helt ny, uinnbrent kabel - og sammenligne denne mot dennes parkabel, etter innbrenning?

Ellers er jeg himla lite opptatt av kabler i et anlegg, er jeg redd, men det er meg. Og ville nok ansett det som en fin service fra Nordosts side om de tok og ferdigbrente kunders kabler, inkl i disses salgspris.

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.676
Torget vurderinger
1
65finger skrev:
;D

magpal

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2008
Antall liker
6
Torget vurderinger
1
Nok en gang sporer en slik tråd av og ender i krangling. Finnes det ingen plass på nettet du kan finne info på dette? Eller kan vi tolke det slik at alt sammen bare er oppspinn da det ikke finnes noe fysikk som bekrefter det folk mener de hører?

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Fysikken som beviser at Vidar er noe annet enn oppspinn, finnes ikke. Det finnes heller ingen andre applikasjoner av slik teknologi ut over mosjonering av hifikabler.

Med mindre du er ute etter en Nobelpris, tror jeg du trygt kan la det være med det.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
653
magpal skrev:
Nok en gang sporer en slik tråd av og ender i krangling. Finnes det ingen plass på nettet du kan finne info på dette? Eller kan vi tolke det slik at alt sammen bare er oppspinn da det ikke finnes noe fysikk som bekrefter det folk mener de hører?
Er inne på noe der, ja!

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
mutz skrev:
Barbaresco skrev:

Hvorfor ikke i Hifi?
På dette forum er det vel ikke for mye forlangt at bevisbyrden sitter hos de som kommer med de sterke meninger, og hevder å besitte objektiviteten.
Ikke bare innen legevitenskapen, men i all vitenskap er praksis at den som hevder andre sammenhenger enn allment vitenskapelig aksepterte må argumentere overbevisende for dette. Men ikke i hifi? Det må være lov til å være kritisk til påstander om at helt ny kunnskap om og anvendelse av kvantefysikk, som garantert ville vært snakkis under lunsjen i Det svenske Vitenskapsakademiet, først dukker opp hos små og store produsenter av hifi-relaterte komponenter, uten at noen skal forlange bevis for at det ikke under noen omstendigheter kan være slik disse produsentene hevder.

Om de ikke kan begrunne sine meninger på annet vis enn med henvisninger til påståtte tusser og troll har man vel fortsatt Status Quo?
Nei. Status quo vil fortsatt være fysikk slik vi kjenner den pr. i dag.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
ch skrev:
Observasjon; fant ikke VIDAR på Nordost sin hjemmeside... Interessant?
Det er fordi disse boksene ikke er i salg til forbrukere, kun til forhandlere, som da kan tilby innbrenning som en tilleggstjeneste.

L

lark

Gjest
Hmm... når jeg tenker etter så ble kaffen fra vår Kenwood kaffetrakter bedre etter noen ukers bruk. Ikke usannsynlig at det var strømkabelen som måtte innbrennes ;)

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.460
roffe skrev:
ch skrev:
Observasjon; fant ikke VIDAR på Nordost sin hjemmeside... Interessant?
Det er fordi disse boksene ikke er i salg til forbrukere, kun til forhandlere, som da kan tilby innbrenning som en tilleggstjeneste.
Ok.
Men er det ikke litt rart at en ikke finner en begrunnelse for å bruke VIDAR på sidene deres?
(eller har jeg ikke sett godt nok etter?)

og BTW- hvordan tolker vi dette utsagnet fra hjemmesiden til Nordost;

"Best of all, thanks to the industry’s most precise and consistent manufacturing processes, THE NORDOST CABLE YOU BUY WILL MEASURE AND PERFORM EXACTLY THE SAME AS THE CABLE WHICH THE REVIEWER RAVED ABOUT!"

"measure and perform" før eller etter VIDAR?

mvh

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.061
Sted
Holmestrand
mutz skrev:
....Noen av innleggene er skrevet på en slik måte at det kan tolkes som om forfatteren vet at Vidar ikke virker. Da er det jo på sin plass å forklare i tekniske termer hvorfor den ikke virker. ...
Da henviser vi til elektrisitetslæren som sier at ledninga ikke har noen innflytelse.

Det er et av utgangspunktene under konstruksjonsarbeidet at ledernes bidrag blir satt til null, og derved ikke har noen betydning.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
geiraa skrev:
mutz skrev:
Barbaresco skrev:

Hvorfor ikke i Hifi?
På dette forum er det vel ikke for mye forlangt at bevisbyrden sitter hos de som kommer med de sterke meninger, og hevder å besitte objektiviteten.
Ikke bare innen legevitenskapen, men i all vitenskap er praksis at den som hevder andre sammenhenger enn allment vitenskapelig aksepterte må argumentere overbevisende for dette. Men ikke i hifi? Det må være lov til å være kritisk til påstander om at helt ny kunnskap om og anvendelse av kvantefysikk, som garantert ville vært snakkis under lunsjen i Det svenske Vitenskapsakademiet, først dukker opp hos små og store produsenter av hifi-relaterte komponenter, uten at noen skal forlange bevis for at det ikke under noen omstendigheter kan være slik disse produsentene hevder.

Om de ikke kan begrunne sine meninger på annet vis enn med henvisninger til påståtte tusser og troll har man vel fortsatt Status Quo?
Nei. Status quo vil fortsatt være fysikk slik vi kjenner den pr. i dag.
Nja :)
Tror vi snakker litt rundt hverandre. Status Quo i en meningsutveksling er når ingen kan bevise sitt syn. Lytteren kan ikke bevise at hans sanseinntrykk er gjeldende for andre. Kritikeren kan ikke underbygge at hans kritikk holder vann.

I denne meningsutvekslingen er vi fortsatt på Status Quo siden ingen har kommet med fakta som kan etterprøves angående Vidar. Syns det er litt lettvindt å henvise til "fysikk". Om produktet skulle vise seg å virke er vel det også pga. fysikk :D Til syvende og sist spiller det ingen rolle hvem som beviser sitt syn. Beviset taler sin egen sak.

N

nb

Gjest
mutz skrev:
Kritikeren kan ikke underbygge at hans kritikk holder vann.
Eh.. jo.

Det ville vært litt som å diskutere gravitasjon dersom noen påstår at den ikke finnes siden vedkommende en gang datt oppover. Dessverre er viljen til å gjenta det mens noen ser på heller marginal.

Om alle vil <i>tro</i> på en forklaring som gis er noe helt annet, det er det nok av eksempler på ikke er tilfelle.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Skjønte ikke resonnementet ditt :)

Kan du utdype hva slags relevans dette har til Vidar?

N

nb

Gjest
mutz skrev:

"kabelinnbrenning" er, meg bekjent, et ikke-tema i all annen elektronikkdesign. Det er noe som HiFi-bransjen har funnet ut helt på egenhånd. Det i seg selv burde være en tilstrekkelig indikator på at det neppe har noe for seg. Absolutt alt annet - deri medregnet HiFi-elektronikk - fungerer aldeles strålende uten å ofre problemstillignen en tanke. Dersom "innbrenning" skulle ha slike egenskaper som påstås, ville det være komplett umulig å lage en elektrisk innretning som fungerte etter hensikten. En alternativ forklaring er selvsagt at det gjelder helt andre prinsipper for HiFi-ledninger enn for andre ledninger, det er jo fritt frem for å tro på det om man vil.

Kan noen forresten gi meg en plausibel forklaring på det relativt stabile fenomenet "innbrenning" helt uanvhengig av ledermateriale, tykkelse, flat/tvunnet, isolasjonsmateriale osv? Ved en eller annen magisk inkurie så legger innbrenningen sin behaglige hånd og løfter ledningen til nye høyder helt uanvhengig av hvordan ledningen er konstruert, men derimot svært avhengig av det faktum at den teilfeldigvis kobles til stereoanlegget. Og hvorfor blir det alltid bedre? Siden ingen har en nonenlunde plausibel forklaring på hva som skjer, ville det ikke da være rimelig at det til tider ble dårligere lyd ved innbrenning?

Det samme gjelder for øvrig for "utbrenning". På dette forum diskuteres det til tider i fullt alvor hvor lenge en stakkars signalkabel kan være frakoblet anlegget før den mister godlyden.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.542
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
ch skrev:
og BTW- hvordan tolker vi dette utsagnet fra hjemmesiden til Nordost;

"Best of all, thanks to the industry’s most precise and consistent manufacturing processes, THE NORDOST CABLE YOU BUY WILL MEASURE AND PERFORM EXACTLY THE SAME AS THE CABLE WHICH THE REVIEWER RAVED ABOUT!"

"measure and perform" før eller etter VIDAR?
Den naturlige tolkningen er at enten er dette bløff, eller så er påstandene om kabelinnbrenning vha Vidar bløff, eventuelt er begge deler bløff. Velg selv, men det er logisk umulig at begge deler er sant.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.578
Alle Nordostkabler er like,
men noen er likere enn andre ....

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
nb skrev:
mutz skrev:

"kabelinnbrenning" er, meg bekjent, et ikke-tema i all annen elektronikkdesign. Det er noe som HiFi-bransjen har funnet ut helt på egenhånd. Det i seg selv burde være en tilstrekkelig indikator på at det neppe har noe for seg. Absolutt alt annet - deri medregnet HiFi-elektronikk - fungerer aldeles strålende uten å ofre problemstillignen en tanke. Dersom "innbrenning" skulle ha slike egenskaper som påstås, ville det være komplett umulig å lage en elektrisk innretning som fungerte etter hensikten. En alternativ forklaring er selvsagt at det gjelder helt andre prinsipper for HiFi-ledninger enn for andre ledninger, det er jo fritt frem for å tro på det om man vil.

Kan noen forresten gi meg en plausibel forklaring på det relativt stabile fenomenet "innbrenning" helt uanvhengig av ledermateriale, tykkelse, flat/tvunnet, isolasjonsmateriale osv? Ved en eller annen magisk inkurie så legger innbrenningen sin behaglige hånd og løfter ledningen til nye høyder helt uanvhengig av hvordan ledningen er konstruert, men derimot svært avhengig av det faktum at den teilfeldigvis kobles til stereoanlegget. Og hvorfor blir det alltid bedre? Siden ingen har en nonenlunde plausibel forklaring på hva som skjer, ville det ikke da være rimelig at det til tider ble dårligere lyd ved innbrenning?

Det samme gjelder for øvrig for "utbrenning". På dette forum diskuteres det til tider i fullt alvor hvor lenge en stakkars signalkabel kan være frakoblet anlegget før den mister godlyden.
Mange gode og relevante poeng her.
Det er kun på SolidKåre at jeg med relativ stor sikkerhet kan si at jeg har hørt forskjeller i forhold til innspilling.

mutz skrev:
Min teori er at jeg hørte rett. Spesielt siden jeg mistet perspektivegenskaper når jeg brukte innspillt kabel på bare en kanal. Dette var lett å høre på Roger Waters "Amused to death" hvor bikkja skal bjeffe godt utenfor høyttaleren ble plassert midt i mellom.

Hva kan dette skyldes? Jeg har en teori, men den kan jeg vel ikke ta i tech-avdelingen. Det får meg til å tro at Vidar muligens kan ha en funksjon.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
mutz skrev:
Syns det er litt lettvindt å henvise til "fysikk". Om produktet skulle vise seg å virke er vel det også pga. fysikk :D Til syvende og sist spiller det ingen rolle hvem som beviser sitt syn. Beviset taler sin egen sak.
Jeg snakker om fysikk, du må gjerne forholde deg til "fysikk", men det blir vel ikke helt det samme.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.542
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Solide Kåre (EKKJ) har PVC som isolasjon/dielektrikum. Det har omtrent så stor tapsfaktor som du kan få i en kabel. Hvis det er noe sted den vanligste teorien om innbrenning skulle ha noe for seg, så måtte det være der. Men...

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
geiraa skrev:
mutz skrev:
Syns det er litt lettvindt å henvise til "fysikk". Om produktet skulle vise seg å virke er vel det også pga. fysikk :D Til syvende og sist spiller det ingen rolle hvem som beviser sitt syn. Beviset taler sin egen sak.
Jeg snakker om fysikk, du må gjerne forholde deg til "fysikk", men det blir vel ikke helt det samme.
;D Ordkløveri av beste merke.
Hvilken del av fysikken henviser du til? Det er jo et stort felt.

V

vredensgnag

Gjest
Jeg finner det ubegripelig at hifi-bransjen, både produsenter og blader, kan leve med dette utsagnet, og forvente å bli tatt seriøst:

Som asbjbo påpeker, er enten utsagnet absurd, eller så er påstanden om kablers foranderlighet absurd. Det kan være nyttig å fundere litt over dette.
Her har vi en høyt beundret bransjeaktør som tar fantasipriser for sine kabelprodukter.

Går man til Nordosts nettsted står følgende fantastiske blødme:

Because cable really is a matter of life and death!

Det påpekes at en mengde proffer er avhengige av trådtynne kabler med presisjonstoleranser. Og selv om det ikke bevises, så påstås det at mange av disse kablene kommer fra Nordost.
Her er Nordosts eget språk på hvor kritisk det er med disse kablene:

Nordost applies the same space-age technologies, high-quality materials and exacting production tolerances to hi-fi that are demanded by these other cutting-edge, life or death fields. That means tolerances of less than one-millionth of an inch, with absolute precision and consistency: Cables whose construction must survive extremes of temperature and humidity, attack by chemical solvents and physical abuse that would destroy any other product.
Og deretter det første sitatet: at kablene motstår "trial by fire." Men Nordost er ikke snaue, de klarer å motsi seg selv - kablene overlever "several lifetimes of use" og presterer å lyde enda bedre etter lang tids bruk enn "the day they were made."

Men - i neste setning altså - følgende:

Best of all, thanks to the industry’s most precise and consistent manufacturing processes, THE NORDOST CABLE YOU BUY WILL MEASURE AND PERFORM EXACTLY THE SAME AS THE CABLE WHICH THE REVIEWER RAVED ABOUT
Hvordan i helvete er det mulig, når kabelen lyder bedre etter lang tids bruk enn da den ble laget; når selskapet tilbyr kabelinnbrenning for å få det beste ut av kabelen.
Det er da tydelig at kabler, slik Nordost ser på dem, er innpå levende organismer.

Eller sagt på en annen måte - ring politiet, for dette er hverken fugl eller fisk, men det er fusk.

http://www.nordost.com/submenu.asp?MenuID=3&ContentID=23

Hele superteksten - der setninger som står rett ved siden av hverandre har motsatt innhold!

Because cable really is a matter of life and death!

Ultra-Precision Tolerances and Manufacturing Technologies

Let’s face it: no one’s going to die if their A/V cabling isn’t perfect. On the other hand, astronauts, pilots, surgeons and heart patients all stake their lives—and the lives of others—on the performance of cables thinner than a human hair. And when medical, military and aerospace professionals trust their lives to a cable, they’re putting their trust in Nordost.

Unique among ALL audio and video cable manufacturers, Nordost applies the same space-age technologies, high-quality materials and exacting production tolerances to hi-fi that are demanded by these other cutting-edge, life or death fields. That means tolerances of less than one-millionth of an inch, with absolute precision and consistency: Cables whose construction must survive extremes of temperature and humidity, attack by chemical solvents and physical abuse that would destroy any other product. This “trial by fire” enables Nordost to make products that not only sound better, but products that can withstand several lifetimes of tough use and sound even better than the day they were made. Best of all, thanks to the industry’s most precise and consistent manufacturing processes, THE NORDOST CABLE YOU BUY WILL MEASURE AND PERFORM EXACTLY THE SAME AS THE CABLE WHICH THE REVIEWER RAVED ABOUT!

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Jeg er bare en enkel sjel i et enkelt legeme. Hvis nå innbrenning av kabler hadde vært så kritisk for lyden, hadde det ikke vært mer meningsfylt at kabelprodusentene koblet opp noen tusen kabelsett i slengen og kjørte en kontrollert innbrenning av hele batchen - før de sendte kablene ut på markedet for å bli overlatt til tilfeldige infall hos audiofile rundt omkring i hele verden. Hvem vet hva slike kan og ikke kan finne på? Vel - de får ikke solgt slike dyre innbrenningsmaskiner på den måten. Men du verden hvor gjennomført kvalitetssikrede kabler vi hadde kunnet kjøpe i butikken.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
mutz skrev:
geiraa skrev:
mutz skrev:
Enormt. På generelt grunnlag: elektromagnetisme/elektronikk, mekanikk og (sub-)molekylær fysikk/materialteknologi. Enn du?

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
ch skrev:
geiraa skrev:
mutz skrev:
Kan dere hjelpe meg litt her - hva er fysikk og hva er "fysikk" og hvordan skiller den seg fra fysikk? Og hvor er bevisene?

hilsen forvirret
Jeg må bare tilstå at jeg ikke aner hva "fysikk" er.

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.578
Er det bare jeg som lurer på hvorfor i all verden det skal hjelpe på kabelens lyd montert i anlegget
å ta kabelen ut av anlegget, sende "vidar" gjennom den, og så montere kabelen i anlegget igjen?
Hvis innbrenning skulle ha noe for seg bør vel kabelen sitte i anlegget når den ble innbrent?

V

vredensgnag

Gjest
Egentlig er dette fullstendig uinteressant - men det ligger en viss ironi i at man så lett kan påpeke de logiske inkonsistensene innen HiFi-mytene. Dersom det er slik at komponenter er i konstant endring - ned til at det hele må rekalibreres dersom en kabel flyttes en centimeter fra sitt leie på gulvet - så blir det helt umulig å anmelde noe som helst, siden alt er ulikt.

(Og da har vi ikke en gang kikket på meteorologiske effektpådrag!)

;D

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:
Egentlig er dette fullstendig uinteressant - men det ligger en viss ironi i at man så lett kan påpeke de logiske inkonsistensene innen HiFi-mytene. Dersom det er slik at komponenter er i konstant endring - ned til at det hele må rekalibreres dersom en kabel flyttes en centimeter fra sitt leie på gulvet - så blir det helt umulig å anmelde noe som helst, siden alt er ulikt.

(Og da har vi ikke en gang kikket på meteorologiske effektpådrag!)

;D
Heretter bør det pålegges alle forhandlere å opplyse om hvor lenge kablene brukt på demo har vært til innspilling. Det kan jo bære helt galt avsted om de bare er halvveis til himmelen når en stakkars sjel titter innom butikken for å handle.

N

nb

Gjest
Lurer på om følgende replikkveksling noen sinne har funnet sted på OHFC:

Kunde - Skulle gjerna ha lyttet litt på Valhalla og Odin jeg
GT - Selvsagt

(spiller på begge)

Kunde - de var jo ca like bra, jeg tar den til kun 50.000 jeg da
GT - men husk på at Odin ikke er innspillt. Uinnspillt Odin er ikke så mye bedre enn innspillt Valhalla må vite
Kunde - åja, da så. Da tar jeg den til 100.000 istendefor

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
geiraa skrev:
mutz skrev:
geiraa skrev:
mutz skrev:
Enormt. På generelt grunnlag: elektromagnetisme/elektronikk, mekanikk og (sub-)molekylær fysikk/materialteknologi. Enn du?
Min deltakelse i disse trådene er tuftet på nyskjerrighet. Og kanskje finner jeg en sammenheng mellom det jeg opplever og visse fakta som kan påvises. Jeg syns det er interessant å få input fra de som kan mer fag enn meg selv. På den måten kan jeg snappe opp ny kunnskap, og det er inspirerende for hobbyen. Jeg betviler ikke at du kan din fysikk. Men det er vanskelig å konkludere siden du bare har hintet vagt om dine kunnskaper. For vi har vel ikke fått belyst sammenhengen mellom Vidar og elektromagnetisme/elektronikk, mekanikk og (sub-)molekylær fysikk/materialteknologi.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.784
Torget vurderinger
1
o.t.
mutz skrev:
...
Min deltakelse i disse trådene er tuftet på nyskjerrighet. Og kanskje finner jeg en sammenheng mellom det jeg opplever og visse fakta som kan påvises. Jeg syns det er interessant å få input fra de som kan mer fag enn meg selv. På den måten kan jeg snappe opp ny kunnskap, og det er inspirerende for hobbyen. Jeg betviler ikke at du kan din fysikk. Men det er vanskelig å konkludere siden du bare har hintet vagt om dine kunnskaper. For vi har vel ikke fått belyst sammenhengen mellom Vidar og elektromagnetisme/elektronikk, mekanikk og (sub-)molekylær fysikk/materialteknologi.
Den største lærdomen er kanskje å lære sine egne ører å kjenne ... det er kanskje grunnleggende for hifiinteresserte som ikke bare er prylnisser.

Jeg skal på ingen måte si at det er spesielt enkelt, men viktig for å kunne begynne å sortere lytteinntrykkene, som mange av oss har jeg selv fortsatt langt igjen.

mvh
KJ

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.460
mutz skrev:
geiraa skrev:
mutz skrev:
geiraa skrev:
mutz skrev:
Et par problemer her;
- dokumentasjonen er vag og omtrentlig - Nordost har ingenting på websiden - dette finner en på http://www.audiofederation.com/blog/archives/63;
"The process involves ultra-low frequencies (to condition the core of the conductor), ultra-high frequencies (to condition the surface of the conductor), bouncing the signal ping-pong fashionup and down the length of the cable. The manual then goes on to describe how the VIDAR conditions the rest of the conductor as well as the dielectric area above the conductor."

Og på http://www.upscaleaudio.com/updates/vidar.htm;
"The concept of cable burn-in is well known, as cables sound better when used in a system for a period of time. This is due to changes which occur in the conductor and the insulation material. New cables often have very high levels of electrical charge caused by the production process. This can often result in new cables sounding brittle, bright, and lacking in detail. These charges must be neutralized if a cable is to ever perform optimally.

The VIDAR combines three different functions all in one operation:
It neutralizes charges that build up around the cables and the insulation
It provides a very wide band and deep conditioning into the conductor core, which produces changes in the way signals pass through the metal.
It ultrasonically conditions the surface of the conductors.
"

Dette er så vage og omtrentlige påstander at selv om en finner støtte/forklaring (eller ikke?) i litteraturen for den kvalitative effekten, så blir det lite konklusivt, spesielt siden det mest vesentlige mangler;
- målinger som viser den kvantitative effekten av prosessen.

mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.188
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg skal ikke avskrive at en slik boks kan gjøre noe. Den sender i det minste strøm gjennom en kabel ;)
Men forklaringene som serveres for å få mulige kunder til å tro at dette er løsningen på kabelinnbrenning er bare tull & tøys.
Hvis innbrenning er viktig og at det skal gjøres ved å la det gå strøm i lederen / kabelen, kan en like godt koble et par rett inn i 230V/50Hz og en Osram 25W i andre enden.
Vips, så er den innbrendt.

N

nb

Gjest
Audiomix skrev:
Jeg skal ikke avskrive at en slik boks kan gjøre noe. Den sender i det minste strøm gjennom en kabel ;)
Men forklaringene som serveres for å få mulige kunder til å tro at dette er løsningen på kabelinnbrenning er bare tull & tøys.
Hvis innbrenning er viktig og at det skal gjøres ved å la det gå strøm i lederen / kabelen, kan en like godt koble et par rett inn i 230V/50Hz og en Osram 25W i andre enden.
Vips, så er den innbrendt.
Men da får man jo ikke massert hele frekvensspekteret. Innbrenning slik du skisserer kan resultere i en peak eller dip ved 50Hz - altså totalt ødeleggende for godlyden. Kabelen blir rett og slett et båndpassfilter etter slik behandling.

Heldigvis har man ikke slike problemer med Vidar.

Topp Bunn