Teori bak kabelinnbrenning/Vidar

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.784
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
...
Hvis innbrenning er viktig og at det skal gjøres ved å la det gå strøm i lederen / kabelen, kan en like godt koble et par rett inn i 230V/50Hz og en Osram 25W i andre enden.
Vips, så er den innbrendt.
... eller utbrent ... eller så går sikringen (forhåpentlig). Isolerende gummihansker og kontrollerte omgivelse anbefales for denne framgangsmåten. ;)

Jeg er forøvrig helt enig i at dersom vi snakker om noen potensiell effekt av innbrenning, så snakker vi også om strøm. Et litt tryggere alternativ er evt. en 5V 500VA trafo (sirkumsarium) og noe passende ballast til 5V 100A - stå i tilfelle klar med brannslukker (CO2 - ikke vann!) i den ene handa og av/på-bryter i den andre.

mvh
KJ

Groove

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
217
nb skrev:
Audiomix skrev:
Jeg skal ikke avskrive at en slik boks kan gjøre noe. Den sender i det minste strøm gjennom en kabel ;)
Men forklaringene som serveres for å få mulige kunder til å tro at dette er løsningen på kabelinnbrenning er bare tull & tøys.
Hvis innbrenning er viktig og at det skal gjøres ved å la det gå strøm i lederen / kabelen, kan en like godt koble et par rett inn i 230V/50Hz og en Osram 25W i andre enden.
Men da får man jo ikke massert hele frekvensspekteret. Innbrenning slik du skisserer kan resultere i en peak eller dip ved 50Hz - altså totalt ødeleggende for godlyden. Kabelen blir rett og slett et båndpassfilter etter slik behandling.

Heldigvis har man ikke slike problemer med Vidar.
;D God humor!!

V

vredensgnag

Gjest
Søtt - lavfrekvent til kjernen i kabelen, og høyfrekvent til ytterlaget.

"This little electron is destined for the bass, and this little electron is going to make the cymbals sing!"

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:

"This little electron is destined for the bass, and this little electron is going to make the cymbals sing!"
Men hvor lav er "ultra-low" og hvor høyt er "ultra-high" ? Kanskje det er spesielle frekvenser som kun Nordost har tilgang til?

Og så tar den også "a very wide band and deep conditioning into the conductor core" så da har de tydligvis allerede glemt sin påstand om at det kun er lavfrekvenser som går i kjernen.

Kanskje "bouncing ping-pong up and down the cable" er en litt omstendelig betegnelse på vekselstrøm?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.188
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
nb skrev:
vredensgnag skrev:

Men hvor lav er "ultra-low" og hvor høyt er "ultra-high" ? Kanskje det er spesielle frekvenser som kun Nordost har tilgang til?

Og så tar den også "a very wide band and deep conditioning into the conductor core" så da har de tydligvis allerede glemt sin påstand om at det kun er lavfrekvenser som går i kjernen.

Kanskje "bouncing ping-pong up and down the cable" er en litt omstendelig betegnelse på vekselstrøm?
Det er slikt "ultra low tech talk" vi liker å lese ???
Jeg så en annen slik boks en gang. Den genererte ikke frekvenser under 200Hz. Der forsvant bassen tenkte jeg ;)
Den besto av en eller flere støygeneratorer (frekvenser >200Hz) og noen power op amp til å drive strøm gjennom kabelen.
Kunne også spille inn kondensatorer.
Innspilling av motstander er ikke så aktuelt ser det ut til.

LydGeir

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Antall liker
25
Sted
Tromsø
mutz skrev:
Min deltakelse i disse trådene er tuftet på nyskjerrighet. Og kanskje finner jeg en sammenheng mellom det jeg opplever og visse fakta som kan påvises. Jeg syns det er interessant å få input fra de som kan mer fag enn meg selv. På den måten kan jeg snappe opp ny kunnskap, og det er inspirerende for hobbyen. Jeg betviler ikke at du kan din fysikk. Men det er vanskelig å konkludere siden du bare har hintet vagt om dine kunnskaper. For vi har vel ikke fått belyst sammenhengen mellom Vidar og elektromagnetisme/elektronikk, mekanikk og (sub-)molekylær fysikk/materialteknologi.
Hei. Jeg skal ikke hevde noen spesiell kompetanse, mine kommentarer bunner i en genuin interesse for emnet samt en generell skepsis til selskaper som leverer nobelprissøknader i markedsføringen. Jeg kjenner ikke til Vidar utover det jeg har lest (her og ellers), men de utdragene av beskrivelsen som bl.a. fremkommer i denne tråden øker bare skepsisen.

V

vredensgnag

Gjest
Stakkars kabler. De skal fryses ned, eller i mikrobølgeovnen, varmes opp i stekeovnen, brennes inn med VIDAR, spilles inn over 1000 timer, pakkes inn i dielektrikk av riktig farge, kobles til bananer, spader, plugger eller gå med rein tråd i connector, de skal biwires og triwires, de skal legges på spesialklosser langsetter gulvet, det er viktig at de ligger geometrisk/symmetrisk/speilvendt, er på millimeteren like lange, er tykke, nei, tynne, nei, flate, nei vevde og flate og tynne, solid-core, woven core, threaded core eller parallell core. Det må skilles mellom kabler til ulike frekvenser, og man må være ytterst kritisk med å matche materiale til musikktype, for ikke å si rom, og de må kobles til filtre, eller gå filterløse, og noen ganger er filteret en enkelt liten motstand, men jammen er den sjeldent fin, for den må pakkes inn i en gjev trekloss.

Kabler både vinner og taper seg over tid, men de kan friskes opp, eller også er de blitt langt bedre enn de var da de ble lagd, bare fordi du har brukt dem. Men du kan smøre dem inn, massere dem, glatte dem ut, eller kveile dem i helt bestemte mønstre.
De må være 3m lange, eller 4.5 meter eksakt, noen ganger kan de være 1.8m lange, men enkelte ganger må de være en funksjon av frekvensresponsen i rommet, og da er det ikke millimeternøyaktighet vi snakker om, da er det finere graderinger som skal til.

Og er vi nå sikre på at de veier like mye, kablene? Hva med et lite avvik der, hva har det av katastrofal effekt på de små nyansene vi er ute etter? De må være av kobber, nei av gull, nei av en blanding, men helst med sølv. Er du gal, platina er løsningen, om ikke aluminium.

Det er ikke lett, men det skal helst være dyrt.

Og etter alle disse videreverdighetene, og alle mulige slags påstander om de enorme forskjellene som ulike kabler bevirker i ulike anlegg, er det ennå ikke en kjeft som kun ved hjelp av ørene har klart å skille en enkel liten Monsterkabel som koster det man ville betalt for et par CDer fra en kabel som koster det du ville gitt for å få bandet til å spille til fødselsdag, sølvbryllup og begravelse.

L

lark

Gjest
vredensgnag skrev:
Stakkars kabler. De skal fryses ned, eller i mikrobølgeovnen, varmes opp i stekeovnen, brennes inn med VIDAR, spilles inn over 1000 timer, pakkes inn i dielektrikk av riktig farge, kobles til bananer, spader, plugger eller gå med rein tråd i connector, de skal biwires og triwires, de skal legges på spesialklosser langsetter gulvet, det er viktig at de ligger geometrisk/symmetrisk/speilvendt, er på millimeteren like lange, er tykke, nei, tynne, nei, flate, nei vevde og flate og tynne, solid-core, woven core, threaded core eller parallell core. Det må skilles mellom kabler til ulike frekvenser, og man må være ytterst kritisk med å matche materiale til musikktype, for ikke å si rom, og de må kobles til filtre, eller gå filterløse, og noen ganger er filteret en enkelt liten motstand, men jammen er den sjeldent fin, for den må pakkes inn i en gjev trekloss.

Kabler både vinner og taper seg over tid, men de kan friskes opp, eller også er de blitt langt bedre enn de var da de ble lagd, bare fordi du har brukt dem. Men du kan smøre dem inn, massere dem, glatte dem ut, eller kveile dem i helt bestemte mønstre.
De må være 3m lange, eller 4.5 meter eksakt, noen ganger kan de være 1.8m lange, men enkelte ganger må de være en funksjon av frekvensresponsen i rommet, og da er det ikke millimeternøyaktighet vi snakker om, da er det finere graderinger som skal til.

Og er vi nå sikre på at de veier like mye, kablene? Hva med et lite avvik der, hva har det av katastrofal effekt på de små nyansene vi er ute etter? De må være av kobber, nei av gull, nei av en blanding, men helst med sølv. Er du gal, platina er løsningen, om ikke aluminium.

Og etter alle disse videreverdighetene, og alle mulige slags påstander om de enorme forskjellene som ulike kabler bevirker i ulike anlegg, er det ennå ikke en kjeft som kun ved hjelp av ørene har klart å skille en enkel liten Monsterkabel som koster det man ville betalt for et par CDer fra en kabel som koster det du ville gitt for å få bandet til å spille til fødselsdag, sølvbryllup og begravelse.
Klipp ut, ramm inn og heng opp. Kabelpoesi på sitt aller beste, vredensgnag. Knakende godt formulert ;D ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.542
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Hvis vi skal legge godviljen til (og det skal vi kanskje), så finnes det et lite fnugg av konvensjonell teori i dette. Den vanlige forklaringen på hvorfor innbrenning skulle ha noen som helst virkning har med elektrostatisk lading av isolasjonen å gjøre. Enkelte isolasjonsmaterialer har polare molekyler, som for eksempel PVC. Da finnes det i det minste en fysisk mekanisme som kan rugge litt på polymerkjedene i et elektrisk felt. Dette har nok en sammenheng med at PVC har såpass høy tapsfaktor, ettersom dette også er en mekanisme for å tappe energi fra signalet. Minner om mutz' observasjon om at EKKJ (tykk PVC-isolasjon) høres ut til å påvirkes av innbrenning.

De "bedre" isolasjonsmaterialene som f eks teflon er ikke polare, så teflonisolasjon burde være suverent hevet over sånt. Jeg har vanskelig for å se at et elektromagnetisk felt skulle påvirke teflonet i det hele tatt. Da er det jo ganske interessant at Nordost også gjør et stort nummer ut av at de bruker teflon som isolasjon i produktene sine. Det burde gjøre dem tilnærmet immune mot "innbrenning", om dette nå skulle ha noen som helst fysisk realitet.

Når det gjelder påstander om at "innbrenning" skulle endre krystallstrukturen i materialet, så tviler jeg på at dette skjer før man setter på så mye effekt at kobberlederne varmes opp til 4-500 grader, minst. Da vil isolasjonen ha smeltet for lenge siden. Don't try this at home, kids.

V

vredensgnag

Gjest
Det beste er nok å gjøre hva man kan for å unngå kabler.

Høyttaleren er en motor som driver luft, for å skape lydbølger. Få kilden tettest mulig på ht, og eliminér kabler - såfremt man da ikke tilhører den skolen som mener at kabler må til?

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:

;D
For en som mener det er små, men viktige forskjeller mellom kabler burde jeg vel føle meg truffet.
Må likevel inrømme at du er innom spikeren.

L

lark

Gjest
Hvis man tøyer fantasien litt, kan man da si at effekten av dielektrikumet i en kabel kan sammenlignes med "etterslepet" i bildet på en LCD-tv? Dvs. at LCD-pixelene er trege med å slå seg på og av slik at man får etterslep i bildet ved raske bevegelser?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.542
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Da tøyer man ganske mye, men, ja, det er noe i analogien. Men vi snakker om veldig, veldig korte etterslep, sånn at konvensjonell elektroteknikk vil si at dette først har praktisk betydning ved ganske mange megahertz. Og virkningen av den eventuelle innbrenningen er en høyereordens effekt på dette igjen, altså den påståtte endringen over tid av noe som får betydning et sted oppe i radiofrekvensene. Merkelig nok er ikke de som designer radiofrekvente systemer (hvor sånt som skin effect, refleksjoner og dielektriske tap er beinharde realiteteter) spesielt opptatt av innbrenningseffekter.

Se
http://www.sigcon.com/Pubs/news/4_5.htm
og ikke minst
http://www.sigcon.com/Pubs/edn/SoGoodBarbedWire.htm

L

lark

Gjest
Jeg har ingen tro på innbrenning av kabler. Derimot er jeg påpasselig med å ALLTID orientere kablene nøyaktig Øst-Vest med korrigering for jordens magnetiske nordpol. Dette for å sikre at kablene blir liggende nøyaktig 90 grader på jordens magnetfelt. Det er svært få som er klar over betydningen av dette. Dette er nok årsaken til at en kabel kan låte flott i ett anlegg, men dårlig i et annet :)

N

nb

Gjest
vredensgnag skrev:

Bortsett fra det med vekten, så har vel alt du ramser opp i fullt alvor blitt nevnt på dette (og sikkert alle andre) forum. Mye rart har blitt hevdet, men jeg tror enda ikke noen har sagt at lik vekt er viktig. Men det er kanskje en så selvsagt konsekvens av symmetri mellom høyre og venstre side at ingen har tatt seg bryet med å påpeke noe så innlysende.

Ellers leser jeg fra OAS utmerkede reportasje fra KV at Nordost ikke funket i det hele med Marten. Kanskje lyden av ingenting ikke var noe å hige etter, eller kanskje det viste seg å ikke være lyden av ingenting alikevel. Fortsettelse følger sikkert.

RBN

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.05.2007
Antall liker
1.603
lark skrev:
Jeg har ingen tro på innbrenning av kabler. Derimot er jeg påpasselig med å ALLTID orientere kablene nøyaktig Øst-Vest med korrigering for jordens magnetiske nordpol. Dette for å sikre at kablene blir liggende nøyaktig 90 grader på jordens magnetfelt. Det er svært få som er klar over betydningen av dette. Dette er nok årsaken til at en kabel kan låte flott i ett anlegg, men dårlig i et annet :)
Jeg har hengt mine høyttalere i taket og strekt kablene skikkelig slik at jeg eleminerer dette problemet. Jeg er derimot påpasselig med at kroppen ligger 90 grader på.

L

lark

Gjest
Det er en enda bedre, løsning. At jeg ikke har tenkt på det :eek: :eek:

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Antall liker
6
Kan man få Vidar på hjemlån?
Da kan jeg i så fall brenne inn elektonikken min, spoler i delefiltre, høyttalerelementer osv.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
8.061
Sted
Holmestrand
nb skrev:
Audiomix skrev:
Jeg skal ikke avskrive at en slik boks kan gjøre noe. Den sender i det minste strøm gjennom en kabel ;)
Men forklaringene som serveres for å få mulige kunder til å tro at dette er løsningen på kabelinnbrenning er bare tull & tøys.
Men da får man jo ikke massert hele frekvensspekteret. Innbrenning slik du skisserer kan resultere i en peak eller dip ved 50Hz - altså totalt ødeleggende for godlyden. <b>Kabelen blir rett og slett et båndpassfilter etter slik behandling.</b>

Heldigvis har man ikke slike problemer med Vidar.
Siden kabelen nå har blitt et båndpassfilter så er vel effekten målbar og derved enkel å dokumentere?

Dette betyr vel også at etter å ha spilt musikk (som jo ikke er organisert som et velorganisert frekvensspekter) så må den repareres med ny Vidar-behandling? Hvor ofte må dette i så fall gjøres?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.212
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
vredensgnag skrev:

Jeg har ikke ledd så godt som dette siden Pareliuses klassiker:
http://www.hifisentralen.no/cgi/yab...lay;board=kabler;num=1164393035;start=275#285

N

nb

Gjest
xerxes skrev:
Dette betyr vel også at etter å ha spilt musikk (som jo ikke er organisert som et velorganisert frekvensspekter) så må den repareres med ny Vidar-behandling? Hvor ofte må dette i så fall gjøres?
Sannsynligvis ganske ofte. Kan også bli slitsomt om man har spillt Beatles som har ekstrem-stereo med instrumentene kun i en kanal. Kanskje en kabel blir utbrent i deler av frekvensspekteret om man har litt ensidig musikksmak.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
Voff skrev:
65finger skrev:
Et godt innlegg! fint om noen "ekte objektivister" kunne komme på banen og forklare virkning/mangel på virkning. Alt for mange med sort belte i hersketeknikk, med påstånder som vås, snåsaeffekt osv uten å begrunne hvorfor.

Det er vel grunn til å tro at ting ikke "virker" dersom det ikke finnes forklaring på hvorfor?
Det hadde jo vært trist for både skolene og vitenskapen dersom det ikke var behov for mer kunnskap. ;)

Synes det er spennende lesing om innbrenning. Det interessante er jo at dersom forholdet mellom leder og dielektrum har betydning for lyden, så er det jo også grunn til å tro at hvordan man stiller opp kablene også har lydmessig betydning. En kabel i bøy vil jo øke presset mot dielektrumet på dene side og avta på den andre. Er det derfor kabelløftere også kan ha noe for seg?

V

vredensgnag

Gjest
Det er altså nødvendig å forstå hvordan elektronene "beveger" seg, før man kommer med altfor mange teorier. Bøy på kabelen kunne hatt betydning dersom det går en strøm av elektroner gjennom kabelen, som vann fra A til B, men det går altså en puls i begge retninger gjennom elektronene som alt er i kabelen, og disse dyttes frem og tilbake. Kabelen inneholder en mengde frie elektroner, like mange som det er atomer i kabelen, og det er en helvetes masse atomer i kabelen.

Et elektron som hadde klart å bevege seg gjennom hele kabelen ville gått med en hastighet på maks et par cm i sekundet, men vi vet at en puls går gjennom med en hastighet som tilsvarer 70-80% av lyshastigheten. (Bare spør Nordost)

Et audiosignal har en positiv og en negativ halvsyklus - i den positive dytter forsterkeren elektroner inn i kabelen, i den negative trekkes de tilbake til forsterkeren og til og med ut av høyttaleren. Dette gjentas så et antall ganger i sekundet, hos oss vanligvis 50.
Pga. det enorme reservoaret med frie elektroner i kabelen er det høyst usannsynlig at elektronene som går ut av forsterkeren noensinne kommer frem til høyttaleren. Selv om du spiller i flere timer.

Tenk på det, litt. Og forhold det til sånn ca. 99.9% av mytene rundt hva kabler gjør.

For å si det med Bruce Rozenblit, i boken Audio Reality: I fear that some cable manufacturer is going to read this and claim that "their cables contain special audiophile grade electrons that will improve the performance of any speaker." It wouldn't make any difference. the electrons are merely messengers that transfer the energy of the audio signal, via their voltage, into a load. All of the electrons are the same.

Så nei, kabelløftere har ingen ting å si.

N

nb

Gjest
Finnes det forresten noen andre felt hvor man retningsbestemmer vekselstrøm?

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
653
Nei, det gjør ikke det. (Skal ikke trekke inn Poyntings vektor her, den "pointer" faktisk, artig språklig sammentreff).

Men jeg vet om folk som er så til de grader utekniske at de prøvde å få til hevertvirkning fra gulvet og opp på bordet, etter å ha sett det motsatte demonstrert en gang før. Ja, det var vin i ballongen, men det er ingen unnskyldning.

Elektronene går ikke som vin i hevertslangen, de bare står og rugger litt på seg. Usikker på om det regnes i millimeter eller ennå mindre, det er et greit lite regnestykke.

Kan også prøve å knipe igjen slangen. Det går greit med heverten, men mindre virkning på høyttalerledningen.

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
vredensgnag skrev:
Det er altså nødvendig å forstå hvordan elektronene "beveger" seg, før man kommer med altfor mange teorier. Bøy på kabelen kunne hatt betydning dersom det går en strøm av elektroner gjennom kabelen, som vann fra A til B, men det går altså en puls i begge retninger gjennom elektronene som alt er i kabelen, og disse dyttes frem og tilbake. Kabelen inneholder en mengde frie elektroner, like mange som det er atomer i kabelen, og det er en helvetes masse atomer i kabelen.

Et elektron som hadde klart å bevege seg gjennom hele kabelen ville gått med en hastighet på maks et par cm i sekundet, men vi vet at en puls går gjennom med en hastighet som tilsvarer 70-80% av lyshastigheten. (Bare spør Nordost)

Et audiosignal har en positiv og en negativ halvsyklus - i den positive dytter forsterkeren elektroner inn i kabelen, i den negative trekkes de tilbake til forsterkeren og til og med ut av høyttaleren. Dette gjentas så et antall ganger i sekundet, hos oss vanligvis 50.
Pga. det enorme reservoaret med frie elektroner i kabelen er det høyst usannsynlig at elektronene som går ut av forsterkeren noensinne kommer frem til høyttaleren. Selv om du spiller i flere timer.

Tenk på det, litt. Og forhold det til sånn ca. 99.9% av mytene rundt hva kabler gjør.

For å si det med Bruce Rozenblit, i boken Audio Reality: I fear that some cable manufacturer is going to read this and claim that "their cables contain special audiophile grade electrons that will improve the performance of any speaker." It wouldn't make any difference. the electrons are merely messengers that transfer the energy of the audio signal, via their voltage, into a load. All of the electrons are the same.

Så nei, kabelløftere har ingen ting å si.
Må si at jeg fikk lite ut av det du skriver. :'( Synd når du åpenbart bruker så mye tid på å forklare meg alt dette.

Tråden tar opp forholdet mellom leder og isolasjon og om isolasjon påvirker lyden. Noen nevner teflon som bedre isolasjonsmateriale enn pvc pga. materialegenskapene. Karbon fungerer både som diffusor og absorbent på strøm, litt avhengig av konstruksjon og burde vært interessant som isolasjonsmateriale. Oyaidee bruker karbon i sine kabler. Men dersom noen kabelprodusenter lager kabler med diamanter (karbon) som isolasjonsmateriale, tror jeg at mange her på sentralen får hjerteinfark selv om det teknisk sett og lydmessig sett skulle vært en interessant konstruksjon.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.784
Torget vurderinger
1
frans skrev:
...
Tråden tar opp forholdet mellom leder og isolasjon og om isolasjon påvirker lyden. Noen nevner teflon som bedre isolasjonsmateriale enn pvc pga. materialegenskapene. Karbon fungerer både som diffusor og absorbent på strøm, litt avhengig av konstruksjon og burde vært interessant som isolasjonsmateriale. Oyaidee bruker karbon i sine kabler. Men dersom noen kabelprodusenter lager kabler med diamanter (karbon) som isolasjonsmateriale, tror jeg at mange her på sentralen får hjerteinfark selv om det teknisk sett og lydmessig sett skulle vært en interessant konstruksjon.
Den største utfordringen er desverre fortsatt å etablere en metode for å kommme fram til om variasjon i kabler, konstruksjon, metaller, isolasjonsmaterialet, skjerming, kontakter, geometri, terminering etc. påvirker vår oppfatning av lyd utover det som kan forutsees av kabelaturets elektriske «primæregenskaper» (LCR +/- inn/utstrålt støy) i samvirke med tilsluttet utstyr. Inntill «vi» har etablert at kabler påvirker lyden utover det som kan forventes av de primære elektriske egenskapene, så er det vanskelig å belyse de mer «obskure» sidene av problemstillingen.

mvh
KJ

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.542
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
vredensgnag har nok rett. Elektronene går ikke spesielt langt. De svinger frem og tilbake (vekselspenning). Hvis vi skal være enda mer presise, kan vi børste støvet av Maxwells bølgeligninger og beskrive signalet som en elektromagnetisk bølge som utbrer seg med lederen som en guide for bølgen. Signalet er vekselspenning, så det vil være snakk om et elektromagnetisk felt med vekslende retning. Feltet overfører kraften fra ett elektron til det neste.

Hvis forsterkeren skyver ett elektron inn i den ene enden av kabelen, så vil det elektronet skyve på neste elektron, og så videre, inntil et helt annet elektron ramler ut av den andre enden. Neste halvpuls fra forsterkeren har negativt fortegn, og da vil den suge tilbake elektronet sitt, som så drar med seg det neste, og så videre, helt til elektronet som nettopp datt ut på den andre siden dras tilbake inn i kabelen. Elektronene går stort sett ingen steder.

Men det elektromagnetiske feltet trenger også gjennom isolasjonen og omgir hele kabelen, så en del av alt dette foregår altså ute i isolasjonen og i luften omkring kabelen. Det er derfor ikke helt spinnvilt å mene at de dielektriske egenskapene til isolasjonen påvirker signalet, men spørsmålet er hvor mye og fra hvilken frekvens.

Les denne, så blir det sikkert klarere:
http://www.ece.msstate.edu/~donohoe/ece3324notes10.pdf
;)

Forresten: Jeg måtte da prøve kabelløftere jeg også. Lagde noen søte små hengekøyer av O-ringer i neoprengummi spent mellom to aluminiumsstenger som står i en kloss av bøketre, med polyurethanknotter på undersiden for avkobling av eventuelle mekaniske vibrasjoner. Hørte ikke et dugg forskjell.

V

vredensgnag

Gjest
Kabelløfterne mine ble bygd i 1908, et flott tregulv i parkett, uten dette ville kabelen hengt ned til naboen.

;D

Nettopp, asbjbo - det er det elektromagnetiske feltet som omslutter kabelen vi burde være oppmerksomme på, men kabellektyren berører sjelden dette.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
14
Jeg kjøpte et par Nordost Flatline Gold høyttalerabler hos Oslo Hifi Senter for under to uker siden. Jeg håpte disse skulle gi bedre lyd til anlegget mitt. Jeg testet de derfor mot mine ca 4 år gamle WireWorld Orbit. Begge kablene er 2x3 meter. Jeg kan høre forskjell på de to kabelsettene, men synes det er vanskelig å beskrive i detaljer hva som skiller de. Det jeg kan si er at Nordost-kabelen virker skarpere enn WW-kabelen, men ikke akkurat mer detaljert.

Jeg har byttet på kablene flere ganger og hørt på de samme låtene. Jeg er fortsatt mer fornøyd med min litt eldre WW. Men jeg ringte OHFS og forklarte hva jeg hadde opplevd, og lurte på hvilke alternativer jeg hadde siden jeg ikke synes kabelen tilførte noe i anlegget mitt. Han jeg snakket med sa da følgende:

Kabelen er ikke innspilt. Jeg skal være snill med deg, så ta de med hit og så skal jeg koble dem på en maskin som spiller de inn (er dette den berømte VIDAR?) Da vil de bli mye bedre...

Blir det så stor forskjell. Blir de mindre skarpe/lyse i klangen?

Han sa at årsaken til at det høres slik ut var at WW-kabelen skjuler mye av lyden. Jeg synes jeg hører like mye av detaljene i f.eks Cohen Live from London. Det er mulig jeg ikke har audiofile ører, men men..

Jeg bor utenfor Oslo og må reise litt for å levere og hente de. Lønner det seg å reise tur retur for å få de innbrent? Tar dette lang tid med denne Vidar?

Jeg tror ikke Nordost sin Flatline Gold er en dårlig kabel. Jeg har heller ikke hatt negative erfaringer med OHFS, utover det at andre hifi-aktører synes det ofte er greit at man deponerer utstyr for at kjøperen skal prøve de på eget oppsett.

Anlegget de er spilt på: Onkyo CD, RME ADI-2, COPLAND integrert, Monitor Audio GS 10.

harhau

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.07.2007
Antall liker
1
kjetil200 skrev:
Han sa at årsaken til at det høres slik ut var at WW-kabelen skjuler mye av lyden.
Tror heller du bør finne en annen Hifi-butikk. Denne skjuler mye av sannheten. ;D

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
14
Den tanken har dukket opp. Har ikke noe særlig kunnskap om Nordost og med mindre noen har erfaringer med at de forandrer seg, så tror jeg ikke det er kabelen for meg.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.542
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
kjetil200 skrev:
Han sa at årsaken til at det høres slik ut var at WW-kabelen skjuler mye av lyden. Jeg synes jeg hører like mye av detaljene i f.eks Cohen Live from London. Det er mulig jeg ikke har audiofile ører, men men..

Jeg bor utenfor Oslo og må reise litt for å levere og hente de. Lønner det seg å reise tur retur for å få de innbrent? Tar dette lang tid med denne Vidar?
Jeg ville spart turen, med mindre det var for å få tilbake pengene. Du er jo mer fornøyd med de du hadde fra før og da er dette kanskje et bomkjøp. Innbrenningen ville jeg hoppet elegant over. At WW "skjuler mye av lyden" - phah. I høyden er det noen tiendedeler av en dB forskjell ved enkelte frekvenser som følge av ulike elektriske egenskaper ved de to kablene.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.08.2009
Antall liker
251
Torget vurderinger
14
Tja, bomkjøp, det viser seg at det ikke var noen oppgradering i alle fall. Ikke til min type musikk eller smak. Men, jeg fikk iallefall inntrykk av at de ikke var spesielt interesserte i å gjøre om kjøpet uansett. Blir vel liggende å støve ned i orginal innpakning sammen med kvitteringen, frem til jeg kan gi dem til en slektning :-\

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Men hvis de tilbyr å brenne inn kabelen gratis for deg, er ikke det en glimrende mulighet for å finne ut om Vidar fungerer slik de vil ha det til? Så kan du jo poste resultat her. Hvis du bestikker Posten lar de seg nok overtale til å frakte de for deg ;)

Asbjørn

bjos

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.08.2008
Antall liker
58
Sted
Grimstad
eller du kan mulignes tyne ut noen kroner ekstra, med å selge den på bruktbørsen, ferdig innbrendt:)

L

Lydarne

Gjest
Jeg ville nok ikke være helt afvisende over for at indbrænding eller brug af et kabel kan gøre en forskel, for det første nedbrydes ting fra dag 0, men jeg tror nu ikke det er der man skal lede, som det er nævnt tidlige i tråden er et kabel også at betragte som en langstærkt kondensator, med de to ledere som plader og isoleringen som dialektrika, noget der er 100% sikkert er at en eletrolyt kondensator bliver bedre til at lade op og lade af når den er blevet brugt et stykke tid, men den når efter et stykke tid et niveau hvor den ikke bliver bedre, eller retter sagt det begynder faktisk langsomt at gå den anden vej.

Nu ved jeg godt af en elektrolyt kondensator ikke helt det samme som en almindelig kondensator, men en almindelig kondensator skal også hele tiden vende molekylerne i sit isolationsmateriale for at bevarer ladningen, disse molekyler er polariserede, og vender sig efter hvilken polaritet der tilføres kondensatoren, molekylerne kaldes skinladninger, om man kan forstille at disse skinladninger er lidt træge i begyndelsen når materialet er helt nyt og at de bliver hurtige og bedre til at ændre retning og når et vist maximum ligesom elektrolyt kondensatoren, og det så herefter vil går den anden vej, ja, jeg ved ikke nok til fuldstændig at udelukke det, men jeg har da tit skiftet kondensatorer ud og bilder mig da ind at der gå et stykke tid inden den falder helt til ro og ikke ændre lyd mere.

En anden mulighed er også at i de fleste ting til hifi indeholder en smule magnetiske materialer som magnetiseres med tiden af den strøm der går, jeg arbejdede engang med at oplade magneter det gjorde man med en meget kraftig AC maskine af en slags, men jeg mener også at man gjorde det en hvis tid, et par minutter måske, så var magneten fuldt opladet og der var ikke mere at hente, magnetisme påvirke strøm det er er faktum. om noget ligende som det beskrevende også sker når hi-fi tages i brug, ja, jeg ved ikke nok til at udelukke det.

Men skulle der være noget om indbrænding kan jeg kan ikke rigtig se årsagen til at man ikke selv skulle kunne klarer det, men det er da muligt at den der Vidar maskine kan gøre det hurtigere.

Topp Bunn