Ja, niter er en meget god metode for å sikre at man får god kontakt. Spesielt ved større kabeltverrsnitt med mangetrådet kabel. For 230V er niter anbefalt på mangetrådet kabel for å sikre bra nok (=sikker nok) tilkobling.
Ja, niter er en meget god metode for å sikre at man får god kontakt. Spesielt ved større kabeltverrsnitt med mangetrådet kabel. For 230V er niter anbefalt på mangetrådet kabel for å sikre bra nok (=sikker nok) tilkobling.
Knipex har flere krympetenger til forskjellige nitedimensjoner. Koster litt mer enn 500, men det er de verd.Angående niter så har jeg lurt på å kjøpe noen slike Viablue fra xtreme-cable.no:
![]()
Noen som har tips til en rimelig (maks 500kr) men god krympetang?
Står at man må ha tang for runde hylser for at de ikke skal deformeres..
Det sverger jeg til om jeg kan - en feilkilde mindre, men jeg fortinner da enden på kabel så den blir robust, med mindre det er solid core - da tvinnes det.Uterminert?
hvordan tvinnes en solid corekabel?Det sverger jeg til om jeg kan - en feilkilde mindre, men jeg fortinner da enden på kabel så den blir robust, med mindre det er solid core - da tvinnes det.Uterminert?
Vis vedlegget 379310
Det er jo en helt åpenbar løsning på problemet, men jeg har faktisk også hørt folk si at oksidasjon på vanlig kobberkabel egentlig ikke skal være noe problem i vanlig tørt inneklima. Men som du sier koster det uansett så lite å kappe av noen centimeter og avisolere på nytt at det ikke burde være noe problem.Med rent kobber går det bra lenge, men jeg opplevde en gang at oksidering ga klart hørbare forskjeller mellom høyttalerne. Løsningen var å kappe kabelen og avisolere en gang til. Med en kabel til 35 kr. meteren hadde jeg råd til det.Flere som mener at spader er den beste løsningen og gir best kontakt, men det er også noen ganger vanskelig å få strammet dem skikkelig fast i terminalene som det blir nevnt over her. Bananer er bra så lenge det fortsatt er bra spenn i fjæringene, men har opplevd at det er ganske stor forskjell i de innvendige toleransene i terminalene på forskjellige forsterkere da jeg har brukt de samme kablene ved flere forsterkerbytter.
Men egentlig er vel kanskje den beste termineringen ingen terminering, hvis man har anledning til å skru avisolert kabel fast i terminalene på både forsterker og høyttaler. Velger man sølv eller sølvplettert kobber så bør heller ikke oksidasjon være et problem i følge de som mener at sølv ikke får dårligere ledeevne i overflaten av dette.![]()
Ringkabelsko er meget bra, men det er en del forsterkere der det er umulig å få løsnet mutteren på ht-teminalen og da må man ta til takke med spade.Bananplugger er enkelt og greit, synes jeg.
Og det er ringkabelsko også.
Fascinerende,Geir!Jeg har brukt enormt mange timer på å forsøke og finne ut hvordan diverse termineringer påvirker lyden. Som tidligere nevnt i denne tråden, så syns jeg at kabler med Z-banan som er skrudd eller crimpet låter mer "single point". Syns å merke at lyden på en måte blir mer direkte. Styr unna stor masse i terminalene. Jeg liker også z-banan WBT sølvtinnloddet i retning av nordostkabler. Bruk mikrolite Caig deoxit på pluggene.
Har du prøvd å sammenlignet med speakon?Jeg har brukt enormt mange timer på å forsøke og finne ut hvordan diverse termineringer påvirker lyden. Som tidligere nevnt i denne tråden, så syns jeg at kabler med Z-banan som er skrudd eller crimpet låter mer "single point". Syns å merke at lyden på en måte blir mer direkte. Styr unna stor masse i terminalene. Jeg liker også z-banan WBT sølvtinnloddet i retning av nordostkabler. Bruk mikrolite Caig deoxit på pluggene.
Elfa selger denne KNIPEX-tanga til 331kr, men den er kanskje ikke brukenes?Knipex har flere krympetenger til forskjellige nitedimensjoner. Koster litt mer enn 500, men det er de verd.Angående niter så har jeg lurt på å kjøpe noen slike Viablue fra xtreme-cable.no:
![]()
Noen som har tips til en rimelig (maks 500kr) men god krympetang?
Står at man må ha tang for runde hylser for at de ikke skal deformeres..
KNIPEX - The Pliers Company. - Produkter
Nei, egner seg kun for små kabelsko med plast kappe.Elfa selger denne KNIPEX-tanga til 331kr, men den er kanskje ikke brukenes?Knipex har flere krympetenger til forskjellige nitedimensjoner. Koster litt mer enn 500, men det er de verd.Angående niter så har jeg lurt på å kjøpe noen slike Viablue fra xtreme-cable.no:
![]()
Noen som har tips til en rimelig (maks 500kr) men god krympetang?
Står at man må ha tang for runde hylser for at de ikke skal deformeres..
KNIPEX - The Pliers Company. - Produkter
https://www.elfadistrelec.no/no/kry...r_Buyable=1&page=13&origPageSize=50&simi=97.0
![]()
Vi unngår skarpe svinger på printbaner fordi man får groptæring i knekken hvis man har 90 graders vinkel eller mer, så dette er primært en produksjonsteknisk praksis. Hvis man jobber på RF, og da snakker mange titalls MHz og oppover, så vil en sving på kretskortet tilsvare en del av en runde på en spole og dermed være induktiv -- på godt eller vondt. Dette er frekvensavhengig, slik at dette manifesterer seg ikke før bølgelengden begynner å blir sammenlignbar med størrelsen på "svingen". 20 kHz har bølgelengde på 15km som radiobølger, kanskje 10-12km i en kabel. Man skal ha et seriøst lang sving før det betyr noe for lyden er jeg redd.De fleste konstruktører vil helst unngå skarpe svinger selv på printbaner.
Ved installasjoner er også max bøyeradius for kabler oppgitt.
På smelteverket jeg jobbet på så vi dette ofte i praksis.
Der var alltid en del krypstrømmer rundt om kring,
og i tappeområdet kunne rekkverk,ca. 25mm rundjern bli rødglødende i bøyer og svinger.
Bruker selv Z-banan fra poweramp,men har ikke kommet så langt at jeg har montert
pluggene på høyttaler.Der er det fremdeles avisolert CO kabel på aller tre høyttaler terminaler,
dvs. 90 grader.Kan hende jeg ikke bryr meg lenger..........det kommer jo musikk ut allikevel.
Vi unngår skarpe svinger på printbaner fordi man får groptæring i knekken hvis man har 90 graders vinkel eller mer, så dette er primært en produksjonsteknisk praksis. Hvis man jobber på RF, og da snakker mange titalls MHz og oppover, så vil en sving på kretskortet tilsvare en del av en runde på en spole og dermed være induktiv -- på godt eller vondt. Dette er frekvensavhengig, slik at dette manifesterer seg ikke før bølgelengden begynner å blir sammenlignbar med størrelsen på "svingen". 20 kHz har bølgelengde på 15km som radiobølger, kanskje 10-12km i en kabel. Man skal ha et seriøst lang sving før det betyr noe for lyden er jeg redd.De fleste konstruktører vil helst unngå skarpe svinger selv på printbaner.
Ved installasjoner er også max bøyeradius for kabler oppgitt.
På smelteverket jeg jobbet på så vi dette ofte i praksis.
Der var alltid en del krypstrømmer rundt om kring,
og i tappeområdet kunne rekkverk,ca. 25mm rundjern bli rødglødende i bøyer og svinger.
Bruker selv Z-banan fra poweramp,men har ikke kommet så langt at jeg har montert
pluggene på høyttaler.Der er det fremdeles avisolert CO kabel på aller tre høyttaler terminaler,
dvs. 90 grader.Kan hende jeg ikke bryr meg lenger..........det kommer jo musikk ut allikevel.
Jeg har ikke hørt om indusert oppvarming på rekkverk og sånn før, men man har tross alt mye energi lagret i smelten. Når smelten er ledende som flytende metall er det mye flukslinjer som går på kryss å tvers når dette flytter på seg. Litt sånn på samme vis som induksjonsovnen på steikeplata. Jeg tror det er trygt å anta at det ikke har noen betydning for de lave frekvensene og små energimengdene man opererer med i audio.
Mao skal strømmen gå i rett linje, ikke i sving og knekk. På mine høyttalere blir det en knekk på 90 grader uansett om jeg bruker banan, spade eller ingen terminering. Hva skal jeg gjøre, kaste høyttalerne? Muligens kan jeg skru festeskruene helt av og dytte ledningsstumpene inn i hølet (dersom gjengerøret er hult), men her må det jo åpenbart være noe høyttalerprodusentene ikke er klar over?Vi unngår skarpe svinger på printbaner fordi man får groptæring i knekken hvis man har 90 graders vinkel eller mer, så dette er primært en produksjonsteknisk praksis. Hvis man jobber på RF, og da snakker mange titalls MHz og oppover, så vil en sving på kretskortet tilsvare en del av en runde på en spole og dermed være induktiv -- på godt eller vondt. Dette er frekvensavhengig, slik at dette manifesterer seg ikke før bølgelengden begynner å blir sammenlignbar med størrelsen på "svingen". 20 kHz har bølgelengde på 15km som radiobølger, kanskje 10-12km i en kabel. Man skal ha et seriøst lang sving før det betyr noe for lyden er jeg redd.De fleste konstruktører vil helst unngå skarpe svinger selv på printbaner.
Ved installasjoner er også max bøyeradius for kabler oppgitt.
På smelteverket jeg jobbet på så vi dette ofte i praksis.
Der var alltid en del krypstrømmer rundt om kring,
og i tappeområdet kunne rekkverk,ca. 25mm rundjern bli rødglødende i bøyer og svinger.
Bruker selv Z-banan fra poweramp,men har ikke kommet så langt at jeg har montert
pluggene på høyttaler.Der er det fremdeles avisolert CO kabel på aller tre høyttaler terminaler,
dvs. 90 grader.Kan hende jeg ikke bryr meg lenger..........det kommer jo musikk ut allikevel.
Jeg har ikke hørt om indusert oppvarming på rekkverk og sånn før, men man har tross alt mye energi lagret i smelten. Når smelten er ledende som flytende metall er det mye flukslinjer som går på kryss å tvers når dette flytter på seg. Litt sånn på samme vis som induksjonsovnen på steikeplata. Jeg tror det er trygt å anta at det ikke har noen betydning for de lave frekvensene og små energimengdene man opererer med i audio.
Nå vet ikke jeg hvor mange forsterkerkonstuksjoner du har bak deg,men her er en som har en del erfaring
Richard Dunn Interview — NVA Hi-Fi
Q: Is it true to say that if I have an amplifier that is full of capacitors around the circuit, and if I take them off, I can make the sound as good as I want?
"when you lay out a circuit board with 90 degree turn on the signal path, and then you lay out the circuit board with gental curves on the signal path, the differences are audible."
Mao skal strømmen gå i rett linje, ikke i sving og knekk. På mine høyttalere blir det en knekk på 90 grader uansett om jeg bruker banan, spade eller ingen terminering. Hva skal jeg gjøre, kaste høyttalerne? Muligens kan jeg skru festeskruene helt av og dytte ledningsstumpene inn i hølet (dersom gjengerøret er hult), men her må det jo åpenbart være noe høyttalerprodusentene ikke er klar over?Vi unngår skarpe svinger på printbaner fordi man får groptæring i knekken hvis man har 90 graders vinkel eller mer, så dette er primært en produksjonsteknisk praksis. Hvis man jobber på RF, og da snakker mange titalls MHz og oppover, så vil en sving på kretskortet tilsvare en del av en runde på en spole og dermed være induktiv -- på godt eller vondt. Dette er frekvensavhengig, slik at dette manifesterer seg ikke før bølgelengden begynner å blir sammenlignbar med størrelsen på "svingen". 20 kHz har bølgelengde på 15km som radiobølger, kanskje 10-12km i en kabel. Man skal ha et seriøst lang sving før det betyr noe for lyden er jeg redd.De fleste konstruktører vil helst unngå skarpe svinger selv på printbaner.
Ved installasjoner er også max bøyeradius for kabler oppgitt.
På smelteverket jeg jobbet på så vi dette ofte i praksis.
Der var alltid en del krypstrømmer rundt om kring,
og i tappeområdet kunne rekkverk,ca. 25mm rundjern bli rødglødende i bøyer og svinger.
Bruker selv Z-banan fra poweramp,men har ikke kommet så langt at jeg har montert
pluggene på høyttaler.Der er det fremdeles avisolert CO kabel på aller tre høyttaler terminaler,
dvs. 90 grader.Kan hende jeg ikke bryr meg lenger..........det kommer jo musikk ut allikevel.
Jeg har ikke hørt om indusert oppvarming på rekkverk og sånn før, men man har tross alt mye energi lagret i smelten. Når smelten er ledende som flytende metall er det mye flukslinjer som går på kryss å tvers når dette flytter på seg. Litt sånn på samme vis som induksjonsovnen på steikeplata. Jeg tror det er trygt å anta at det ikke har noen betydning for de lave frekvensene og små energimengdene man opererer med i audio.
Nå vet ikke jeg hvor mange forsterkerkonstuksjoner du har bak deg,men her er en som har en del erfaring
Richard Dunn Interview — NVA Hi-Fi
Q: Is it true to say that if I have an amplifier that is full of capacitors around the circuit, and if I take them off, I can make the sound as good as I want?
"when you lay out a circuit board with 90 degree turn on the signal path, and then you lay out the circuit board with gental curves on the signal path, the differences are audible."
Også på forsterkeren legges det opp til en knekk på 90 grader. Også disse er på jordet tydeligvis.Går det an å lage et anlegg der alle signaler går i rett linje?
Tror ikke e-verdiene har noe å si så lenge du ikke separerer metallene og putter dem i syre for å generere strøm. Eventuelt dynker utstyret i syre - da vil metallene oksydere temmelig fort så lenge begge eller alle metaller er i kontakt med hverandre, og er eksponert for syren samtidig.Crimping å foretrekke. Det finnes bananer med et stykke metall eller hylse i starten av bananen. For å utføre en skikkelig crimp med disse må et stort press, da med et kvalitetsverktøy, utøvdes slik at hylsen låser kabelen og da blir stående i samme stilling etter crimp. Metallene fra kabelen og hylsen blir så sterkt forbundet at overgangsmotstanden blir minimal.
Speakon er suverene plugger. Min forsterker har disse pluggene ut. Jeg kan bekrefte at denne utgangen er meget god. Speakon pluggene har en meget god skrueforbindelse. Virker litt som en crimp.
Lodding har den ulempen at du vil få en overgang med 3 forskjellige metaller. Disse overgangene finnes forøverig overalt i forsterkeren.
Jeg vet ikke om dette betyr noe i praksis da, men vil bare nevne dette. Alle metaller har en egen e-verdi. Jo større denne forskjellen er mellom metallene, jo større problem oppstår etter min mening. Dvs at det skapes en spenning mellom metallene.Tinn, bly og kobber ligger vel et stykke fra hverandre e-messing. Er veldig på gyngende grunn nå. Bare en tanke fra min side...
Det er tidlig på dagen, men denne er kanskje dagens: (militærskadet, og kan ikke skrive....). Hahaha!Kommer litt ann på hvordan anlegget står. Men jeg har erfart at jeg har subba borti kabler med fot/støvsuger og at spadeplugger har løsnet, det er jo begrensa hvor mye man vil stramme til. Og om man har kjipe terminaler av plast kan disse fort ryke!
Bananplugger av Z-typen der hele pluggen ekspanderer er jo garantert forbindelse (militærskadet, og kan ikke skrive ko%&kt). viablue har noen små fine som enkelt kan skrus eller loddes på om man vil.
Spader man være kjekt om man skal lage seg jumpere til HT med dobble kontaker.