Terminering - banan eller spade?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.072
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Angående niter så har jeg lurt på å kjøpe noen slike Viablue fra xtreme-cable.no:

Noen som har tips til en rimelig (maks 500kr) men god krympetang?
    Står at man må ha tang for runde hylser for at de ikke skal deformeres..

Sist redigert:

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Angående niter så har jeg lurt på å kjøpe noen slike Viablue fra xtreme-cable.no:

Knipex har flere krympetenger til forskjellige nitedimensjoner. Koster litt mer enn 500, men det er de verd.
    KNIPEX - The Pliers Company. - Produkter

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.026
    Torget vurderinger
    9
    Min erfaring er at spader er uten tvil det beste. Gode terminaler har sekskant for bruk av verktøy til trekke til. Da sitter det som f...
    Bananer er flimsete greier med dårlig kontaktflate. De er også avhengig at de passer sammen med terminalene for at det skal bli god nok kontakt.
    For eksempel kan ikke Cardas terminaler brukes sammen med WBT Next Gen. låsbare banan, der må en bruke "gamle" typen for at det skal bli kontakt...

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Sjekket pris; de koster forbasket mye mer enn 500. :(

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.230
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Fortinning av slike ender er ikke ideelt.
    Kobber vil holde spensten i skruterminalen mens det med tinn blir slapt over tid.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.837
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjører på uten noe her, skrur det skikkelig fast og kontrollerer en gang i året at det sitter skikkelig. Er skeptisk til lodding og annet søl. Og bananer som koster det hvite ut av skjorta fordi det står et eller annet fancy på dem? For å si det som Bender: Kiss my shiny metal ass ;)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    ProAc opererer med en sylindrisk pinne mellom bass- og diskantterminalene på høyttalerne. Det betyr at ProAc-eiere som kjører single wire, er avhengig av å bruke bananplugger i høyttalerenden. Jeg bruker vinklede bananplugger med strammeskrue både mot høyttalerne og forsterkeren - og det sitter som støpt og fungerer helt utmerket.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.829
    Sted
    Smurfeland
    Flere som mener at spader er den beste løsningen og gir best kontakt, men det er også noen ganger vanskelig å få strammet dem skikkelig fast i terminalene som det blir nevnt over her. Bananer er bra så lenge det fortsatt er bra spenn i fjæringene, men har opplevd at det er ganske stor forskjell i de innvendige toleransene i terminalene på forskjellige forsterkere da jeg har brukt de samme kablene ved flere forsterkerbytter.

Men egentlig er vel kanskje den beste termineringen ingen terminering, hvis man har anledning til å skru avisolert kabel fast i terminalene på både forsterker og høyttaler. Velger man sølv eller sølvplettert kobber så bør heller ikke oksidasjon være et problem i følge de som mener at sølv ikke får dårligere ledeevne i overflaten av dette.
    Med rent kobber går det bra lenge, men jeg opplevde en gang at oksidering ga klart hørbare forskjeller mellom høyttalerne. Løsningen var å kappe kabelen og avisolere en gang til. Med en kabel til 35 kr. meteren hadde jeg råd til det.:)
    Det er jo en helt åpenbar løsning på problemet, men jeg har faktisk også hørt folk si at oksidasjon på vanlig kobberkabel egentlig ikke skal være noe problem i vanlig tørt inneklima. Men som du sier koster det uansett så lite å kappe av noen centimeter og avisolere på nytt at det ikke burde være noe problem.

Egentlig er det rart at bransjen ikke kan enes om en felles standard som f.eks. Speakon eller noe annet solid og vettugt som kan gi en garantert god forbindelse på alt av utstyr.

De beste høyttalerterminalene jeg har vært borti for bananplugger er forøvrig de som sitter på SPEC RSA 717-EX, meget tighte og gode, og det hørtes ut som det var en form for kulelager inni dem som spant rundt når man dro ut bananene igjen.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.695
    Bananplugger er enkelt og greit, synes jeg.
    Og det er ringkabelsko også.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.625
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Jeg har brukt enormt mange timer på å forsøke og finne ut hvordan diverse termineringer påvirker lyden. Som tidligere nevnt i denne tråden, så syns jeg at kabler med Z-banan som er skrudd eller crimpet låter mer "single point". Syns å merke at lyden på en måte blir mer direkte. Styr unna stor masse i terminalene. Jeg liker også z-banan WBT sølvtinnloddet i retning av nordostkabler. Bruk mikrolite Caig deoxit på pluggene.

Sist redigert:
    T

TT.

Gjest
    Bananplugger er enkelt og greit, synes jeg.
    Og det er ringkabelsko også.
    Ringkabelsko er meget bra, men det er en del forsterkere der det er umulig å få løsnet mutteren på ht-teminalen og da må man ta til takke med spade.

A

ANM

Gjest
    Jeg har brukt enormt mange timer på å forsøke og finne ut hvordan diverse termineringer påvirker lyden. Som tidligere nevnt i denne tråden, så syns jeg at kabler med Z-banan som er skrudd eller crimpet låter mer "single point". Syns å merke at lyden på en måte blir mer direkte. Styr unna stor masse i terminalene. Jeg liker også z-banan WBT sølvtinnloddet i retning av nordostkabler. Bruk mikrolite Caig deoxit på pluggene.
    Fascinerende,Geir! ;)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    Har du prøvd å sammenlignet med speakon?

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.072
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

Knipex har flere krympetenger til forskjellige nitedimensjoner. Koster litt mer enn 500, men det er de verd.
    Elfa selger denne KNIPEX-tanga til 331kr, men den er kanskje ikke brukenes?
    https://www.elfadistrelec.no/no/kry...r_Buyable=1&page=13&origPageSize=50&simi=97.0

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    De fleste konstruktører vil helst unngå skarpe svinger selv på printbaner.
    Ved installasjoner er også max bøyeradius for kabler oppgitt.
    På smelteverket jeg jobbet på så vi dette ofte i praksis.
    Der var alltid en del krypstrømmer rundt om kring,
    og i tappeområdet kunne rekkverk,ca. 25mm rundjern bli rødglødende i bøyer og svinger.
    Bruker selv Z-banan fra poweramp,men har ikke kommet så langt at jeg har montert
    pluggene på høyttaler.Der er det fremdeles avisolert CO kabel på aller tre høyttaler terminaler,
    dvs. 90 grader.Kan hende jeg ikke bryr meg lenger..........det kommer jo musikk ut allikevel.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7

Elfa selger denne KNIPEX-tanga til 331kr, men den er kanskje ikke brukenes?
    https://www.elfadistrelec.no/no/kry...r_Buyable=1&page=13&origPageSize=50&simi=97.0

Nei, egner seg kun for små kabelsko med plast kappe.

Sist redigert:

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.260
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    @TT:
    Det er en 4 leder solid core der leder 9-3 og 12-6 forbindes til L og R. Beste kabel jeg har laget.

Midas

Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    og i tappeområdet kunne rekkverk,ca. 25mm rundjern bli rødglødende i bøyer og svinger.
    Bruker selv Z-banan fra poweramp,men har ikke kommet så langt at jeg har montert
    pluggene på høyttaler.Der er det fremdeles avisolert CO kabel på aller tre høyttaler terminaler,
    dvs. 90 grader.Kan hende jeg ikke bryr meg lenger..........det kommer jo musikk ut allikevel.
    Vi unngår skarpe svinger på printbaner fordi man får groptæring i knekken hvis man har 90 graders vinkel eller mer, så dette er primært en produksjonsteknisk praksis. Hvis man jobber på RF, og da snakker mange titalls MHz og oppover, så vil en sving på kretskortet tilsvare en del av en runde på en spole og dermed være induktiv -- på godt eller vondt. Dette er frekvensavhengig, slik at dette manifesterer seg ikke før bølgelengden begynner å blir sammenlignbar med størrelsen på "svingen". 20 kHz har bølgelengde på 15km som radiobølger, kanskje 10-12km i en kabel. Man skal ha et seriøst lang sving før det betyr noe for lyden er jeg redd.

Jeg har ikke hørt om indusert oppvarming på rekkverk og sånn før, men man har tross alt mye energi lagret i smelten. Når smelten er ledende som flytende metall er det mye flukslinjer som går på kryss å tvers når dette flytter på seg. Litt sånn på samme vis som induksjonsovnen på steikeplata. Jeg tror det er trygt å anta at det ikke har noen betydning for de lave frekvensene og små energimengdene man opererer med i audio.

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2
    Vi unngår skarpe svinger på printbaner fordi man får groptæring i knekken hvis man har 90 graders vinkel eller mer, så dette er primært en produksjonsteknisk praksis. Hvis man jobber på RF, og da snakker mange titalls MHz og oppover, så vil en sving på kretskortet tilsvare en del av en runde på en spole og dermed være induktiv -- på godt eller vondt. Dette er frekvensavhengig, slik at dette manifesterer seg ikke før bølgelengden begynner å blir sammenlignbar med størrelsen på "svingen". 20 kHz har bølgelengde på 15km som radiobølger, kanskje 10-12km i en kabel. Man skal ha et seriøst lang sving før det betyr noe for lyden er jeg redd.

Jeg har ikke hørt om indusert oppvarming på rekkverk og sånn før, men man har tross alt mye energi lagret i smelten. Når smelten er ledende som flytende metall er det mye flukslinjer som går på kryss å tvers når dette flytter på seg. Litt sånn på samme vis som induksjonsovnen på steikeplata. Jeg tror det er trygt å anta at det ikke har noen betydning for de lave frekvensene og små energimengdene man opererer med i audio.

Nå vet ikke jeg hvor mange forsterkerkonstuksjoner du har bak deg,men her er en som har en del erfaring

Richard Dunn Interview — NVA Hi-Fi

Q: Is it true to say that if I have an amplifier that is full of capacitors around the circuit, and if I take them off, I can make the sound as good as I want?

"when you lay out a circuit board with 90 degree turn on the signal path, and then you lay out the circuit board with gental curves on the signal path, the differences are audible."

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

Nå vet ikke jeg hvor mange forsterkerkonstuksjoner du har bak deg,men her er en som har en del erfaring

Q: Is it true to say that if I have an amplifier that is full of capacitors around the circuit, and if I take them off, I can make the sound as good as I want?

"when you lay out a circuit board with 90 degree turn on the signal path, and then you lay out the circuit board with gental curves on the signal path, the differences are audible."
    Mao skal strømmen gå i rett linje, ikke i sving og knekk. På mine høyttalere blir det en knekk på 90 grader uansett om jeg bruker banan, spade eller ingen terminering. Hva skal jeg gjøre, kaste høyttalerne? Muligens kan jeg skru festeskruene helt av og dytte ledningsstumpene inn i hølet (dersom gjengerøret er hult), men her må det jo åpenbart være noe høyttalerprodusentene ikke er klar over?

Også på forsterkeren legges det opp til en knekk på 90 grader. Også disse er på jordet tydeligvis.Går det an å lage et anlegg der alle signaler går i rett linje?

A

ANM

Gjest
    Bare ikke ha for mye gods i svingen. Da går du nemlig glipp av "single point" lyden til Zero!;)

ymir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Antall liker
    5.009
    Torget vurderinger
    2

Mao skal strømmen gå i rett linje, ikke i sving og knekk. På mine høyttalere blir det en knekk på 90 grader uansett om jeg bruker banan, spade eller ingen terminering. Hva skal jeg gjøre, kaste høyttalerne? Muligens kan jeg skru festeskruene helt av og dytte ledningsstumpene inn i hølet (dersom gjengerøret er hult), men her må det jo åpenbart være noe høyttalerprodusentene ikke er klar over?

Også på forsterkeren legges det opp til en knekk på 90 grader. Også disse er på jordet tydeligvis.Går det an å lage et anlegg der alle signaler går i rett linje?

Jøss,ble vist litt ampert.........

Prøv å les en gang til med runde bliller og ikke firkantede.

"and then you lay out the circuit board with gental curves"

"Bruker selv Z-banan fra poweramp,men har ikke kommet så langt at jeg har montert
    dvs. 90 grader.Kan hende jeg ikke bryr meg lenger..........det kommer jo musikk ut allikevel"

ls.jpg

Fin den signalkabelen fra biltema:)

pw.jpg

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    341
    Crimping å foretrekke. Det finnes bananer med et stykke metall eller hylse i starten av bananen. For å utføre en skikkelig crimp med disse må et stort press, da med et kvalitetsverktøy, utøvdes slik at hylsen låser kabelen og da blir stående i samme stilling etter crimp. Metallene fra kabelen og hylsen blir så sterkt forbundet at overgangsmotstanden blir minimal.

Speakon er suverene plugger. Min forsterker har disse pluggene ut. Jeg kan bekrefte at denne utgangen er meget god. Speakon pluggene har en meget god skrueforbindelse. Virker litt som en crimp.

Lodding har den ulempen at du vil få en overgang med 3 forskjellige metaller. Disse overgangene finnes forøverig overalt i forsterkeren.
    Jeg vet ikke om dette betyr noe i praksis da, men vil bare nevne dette. Alle metaller har en egen e-verdi. Jo større denne forskjellen er mellom metallene, jo større problem oppstår etter min mening. Dvs at det skapes en spenning mellom metallene. :) Tinn, bly og kobber ligger vel et stykke fra hverandre e-messing. Er veldig på gyngende grunn nå. Bare en tanke fra min side...
    Tror ikke e-verdiene har noe å si så lenge du ikke separerer metallene og putter dem i syre for å generere strøm. Eventuelt dynker utstyret i syre - da vil metallene oksydere temmelig fort så lenge begge eller alle metaller er i kontakt med hverandre, og er eksponert for syren samtidig.
    Med så vanvittig mange overganger mellom tinn kobber og gull på printkort så ser jeg ingen problem med å lodde terminalene også - bortsett fra at dette blir litt mer permanent enn banan eller spade.
    Er det kontakt, så er det kontakt, men en skal ha såpass god kontakt at det ikke blir varmegang i kontaktflatene. Det har ikke vært et problem med hverken banan eller spade. Begge er like gode - dvs. gode nok.

Vidar

Bjørge

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.01.2013
    Antall liker
    25
    Sted
    Vestfold
    Kommer litt ann på hvordan anlegget står. Men jeg har erfart at jeg har subba borti kabler med fot/støvsuger og at spadeplugger har løsnet, det er jo begrensa hvor mye man vil stramme til. Og om man har kjipe terminaler av plast kan disse fort ryke!
    Bananplugger av Z-typen der hele pluggen ekspanderer er jo garantert forbindelse (militærskadet, og kan ikke skrive ko%&kt). viablue har noen små fine som enkelt kan skrus eller loddes på om man vil.

Spader man være kjekt om man skal lage seg jumpere til HT med dobble kontaker.

olavr

Medlem
    Ble medlem
    09.01.2016
    Antall liker
    6
    Spader må skremmendes ofte ettertrekkes om man er borti dem, banan e jo fint når man tester kabler eller annet utstyr.
    Ekspanderes bananplugger gir vell liten kontaktflate, men det låter jo fint og er en god løsning på tunge eller stive kabler.

kjetil200

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.08.2009
    Antall liker
    251
    Torget vurderinger
    14
    Kommer litt ann på hvordan anlegget står. Men jeg har erfart at jeg har subba borti kabler med fot/støvsuger og at spadeplugger har løsnet, det er jo begrensa hvor mye man vil stramme til. Og om man har kjipe terminaler av plast kan disse fort ryke!
    Bananplugger av Z-typen der hele pluggen ekspanderer er jo garantert forbindelse (militærskadet, og kan ikke skrive ko%&kt). viablue har noen små fine som enkelt kan skrus eller loddes på om man vil.

Spader man være kjekt om man skal lage seg jumpere til HT med dobble kontaker.
    Det er tidlig på dagen, men denne er kanskje dagens: (militærskadet, og kan ikke skrive....). Hahaha!

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har en ødelagt bananplugg. Kun den indre taggen står igjen. Den gir suveren kontakt når jeg skrur til. Jeg har vurdert å ødelegge de andre bananpluggene også. :cool:

Men i dag: Ut i sola for å leke.....:cool: 8) ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn