Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.420
    Antall liker
    2.671
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var en av de tre som fikk delvis medhold men som forventet har Tesla har allerede anket til tingretten, men ønsker behandlingen utsatt til etter avgjørelsen fra et utvalg av de 126 er avgjort.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.252
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er nok blant de 126. Fortsatt fornøyd med bilen, men ikke med å bli lurt til å betale 150' ekstra for en effektoppgradering som viste seg å inneholde 47 hk i stedet for de oppgitte 315 hk. Den er for drøy.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.351
    Antall liker
    1.212
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hva sier vognkortet på Tesla'n da ?

    På i3'n min sier produsenten 170 mens vognkortet sier 100 - kanskje jeg skulle stevne staten for det ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.101
    Antall liker
    10.006
    Sted
    Trondheim
    Vognkortet i min Golf GTE sier 150 hk, VW sier 204 (150 hk på bensinmotoren), mens testing på benk sier 230 hk. Vognkortet oppgir tydeligvis bare antall hk på bensinmotoren og holder elektromotoren utenfor.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.252
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, men det er ikke relevant.

    Produsenten oppga 376 hk for 85D og 691 hk for P85D. Det var informasjonen jeg hadde på bestillingstidspunktet. Det viste seg etterhvert at de tallene ikke er sammenlignbare. En ting er at de er målt på en annen måte enn tallet i vognkortet, men tallene for 85D og P85D er målt på to forskjellige måter uten at dette var oppgitt. Argumentasjonen for at P85D har oppgitt effekt (eller mer) er basert på summen av nominell motoreffekt for de to motorene. Motoren foran i P85D er den samme som de to motorene i 85D. I så fall "har" 85D også 550 hk, ikke 376, og det ble fortsatt oppgitt villedende produktinformasjon. Faktisk tilgjengelig effekt på firehjulsdyno er 422 og 469 hk, ettersom kraftelektronikken er noe oppgradert i P85D. Det betyr at effektoppgraderingen ("P") faktisk ga 469-422 = 47 hk i stedet for de forespeilede 691-376=315 hk som jeg betalte for.

    Jeg liker ikke å bli lurt, og sånt som dette tar jeg gjerne foran en dommer. Ellers har jeg ikke tenkt å forhåndsprosedere saken videre her.
     
    C

    cruiser.tmp

    Gjest
    Hvor mye utslag har dette fått for oppgitt akselerasjon og toppfart på kjøpstidspunktet? Er disse tallene også trikset med?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.224
    Antall liker
    13.726
    Tesla måler med "1-foot-rollout" uten at de opplyste om det (noe de nå gjør). Dog kun for P85D. Det utgjør vel 0.3 sekunder eller deromkring. Andre modeller fra Tesla er målt med 0-100 som alle andre gjør.

    Toppfarten er vel det den alltid har vært (250km/t). Så om jeg husker riktig er den reelle 0-100-tiden for P85D 3.7 sek mot oppgitte 3.4 sek. Til å begynne med var det også en del forvirring mellom talle for 0-60mph og 0-100kmt, siden 60mph er mindre enn 100km/t, men akkurat det er ikke Teslas feil. Når bilen har kjørt 1 fot er farten ca 5km/t så vidt jeg husker (lenge siden jeg las dette, er en veldig lang tråd på elbilforum.no med nøyaktige målinger)

    Uten at det er direkte relevant hører det også med til historien at 85D-modellen (dvs uten "P" foran) først ble oppgitt til 5.4 sek, så etter en softwareoppdatering var den på 4.4 sek. Det er ganske åpenbart at Tesla har gjort mye for å overdrive forskjellen mellom Performance-utgaven og modellen under. Så vi som kjøpte P85D har gjort det på - etter mitt syn - sviktende grunnlag.

    Det bør som forbruker heller ikke være nødvendig å ha innsikt i EU-standarder for måling av effekt i elbiler for å kunne fatte en kjøpsbeslutning. Alle med to åpne øyne burde kunne se at Tesla med vilje har villedet kundene her. Om det er ulovlig er en annen diskusjon, dog.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.252
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Alle med to åpne øyne burde kunne se at Tesla med vilje har villedet kundene her. Om det er ulovlig er en annen diskusjon, dog.
    https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2002-06-21-34#KAPITTEL_4
    Paragraf 16c.

    "Tingen" er her effektoppgraderingen fra 85D til P85D. Det var den kjøpsbeslutningen jeg tok basert på feilaktig og villedende produktinformasjon. Hadde tallene vært oppgitt på sammenlignbart grunnlag, enten det var 550 og 700 hk eller 422 og 469 hk, ville jeg ikke bestilt effektoppgraderingen til nesten 150000 kr. Pris pr hk blir en helt annen enn hva jeg forutsatte.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    824
    Hvordan kan Tesla få aksept for at på vognkort er motoreffekt satt til 16kW eller deromkring; altså en brøkdel av hva de ellers hevder?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.224
    Antall liker
    13.726
    Hvordan kan Tesla få aksept for at på vognkort er motoreffekt satt til 16kW eller deromkring; altså en brøkdel av hva de ellers hevder?
    66kW (=ca 90HK). Det fordi det er "maximum sustainable power output" - en effekt som skal holde i 30 minutter (tror jeg det er). Det er i henhold til regelverket. Det er kun relevant om man kjører på bane eller tilsvarende hvor man gir bånn gass nesten hele tiden. Ser det på ymse videoer fra Neuburgring o.l. hvor bilen etter en stund går i effektbegrensning for å beskytte motoren. Trenger ikke veldig mange hestekrefter for å opprettholde en viss hastighet. Ved motorveikjøring i Norge om sommeren ligger man på ca 25-30 hestekrefter i snitteffekt for eksempel - da holder man greit 110-120 km/t.

    Eneste stedet det ville være av betydning hva som står i vognkorter er i Norge om det hadde vært HK-avgift på elbiler. Norge gjør uansett ingen egen typegodkjenning med tar den fra EU (i praksis Tyskland).

    I parantes bemerket er dette en av grunnene til at det ikke stemmer at Tesla Model S ville ha kostet oppmot 2 millioner med normale norske avgifter - det er vognkortet som styrer HK-avgiften, og for Teslas del er det 90Hk. Avgiftsfritaket etter norsk regelverk i praksis kun mva siden null CO2-utslipp ville gitt en negativ avgift og så ville man fått noe for vekten.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    824
    Rart ikke flere har spekulert i dette; altså kun toppeffekt over en kort periode. Leser at Tesla sin oppgitte effekt holder til å kunne kjøre vedvarende i 150km/t.

    Blir vel også en finuerlig rettsak; man har kjøpt en Tesla med 90hk, men blitt lovet 700hk spisseffekt. Varigheten i spisseffekten er ikke definert noe sted, så Tesla kan i prinsippet gjøre en OTA software oppdatering som gir 700hk i 1picosekund og være homefree?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.420
    Antall liker
    2.671
    Torget vurderinger
    1
    Spiller ingen rolle da den gamle sikringen ligger noen hundre amp under det...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.252
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Standard sikring tillater 1300 A, mens "Ludicrous" slipper gjennom 1500 A før den smeller av. For å regne ut max effekt må man også vite impedansen fra batteriet, dvs hvilken spenning man får ved slike strømmer, og den har vi ikke. Men tallene stemmer ganske bra overens med hhv 469 og 532 hk. En softwareoppdatering som forsøker å slippe gjennom mer vil bare blåse sikringen.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    824
    Jo, vanskelig å få fatt på data her. Tanken var bare om kan Tesla fyre thyristorene sine kort nok, uten å smelte sikring, til å hevde at bilen har sine teoretiske 700hk. Altså hvis oppgitte spisseffekt ikke er definert med en tidsperiode noe sted (i motsetning til de 90HK i vognkortet).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.252
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De pyrotekniske sikringene i Ludicrous-varianten fyrer nokså momentant, så øyeblikkelig overbelastning er ikke veldig aktuelt der. Den har også batterikontakter av inconel for at ikke ting skal smelte. Der tror jeg ikke det er mer å gå på i eksisterende hardware. Den "vanlige" P85D har smeltesikringer med noe større variasjon, så det er en viss risiko ved å ta den nær grensen, men også en viss mulighet for momentan overbelastning. Likevel, kontaktflatene vil bli til sveiseelektroder tidligere enn med en DL, så den fysiske grensen går nok ikke så langt unna de 1300 A. Tror ikke "700 hk i et nanosekund" er en farbar vei.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.208
    Antall liker
    824
    Mulig du har rett; bortsett fra at jeg tror den pyrotekniske sprengsikringen er et mindre problem da den er elektronisk styrt (altså tidspunktet for når man antenner sprengladningen kan justeres. Det kan man ikke med en tradisjonell smeltesikring) Blir interessant hvordan Tesla rydder opp i denne saken.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    En ting som er artig med Model S er det at alle rimeligere demomodeller er tatt bort fra Tesla sine sider men hvis man konfigurerer en rimeligere Tesla (f. eks 75D) får man tilbud om å kjøpe en som har gått svært lite/ny til godt under Finn.no pris.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.252
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mulig du har rett; bortsett fra at jeg tror den pyrotekniske sprengsikringen er et mindre problem da den er elektronisk styrt (altså tidspunktet for når man antenner sprengladningen kan justeres. Det kan man ikke med en tradisjonell smeltesikring) Blir interessant hvordan Tesla rydder opp i denne saken.
    Yes. For all del, jeg er fortsatt godt fornøyd med bilen, men jeg anser at de skylder meg litt penger.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.224
    Antall liker
    13.726
    Forrige uke så jeg for første gang en Model X "live" i Oslo. Om jeg er svært diplomatisk kan den muligens karakteriseres som "mindre pen" i mine øyne...
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.161
    Antall liker
    1.635
    Torget vurderinger
    1
    Enig. Så en for første gang på mandag, og synes vel ikke denne var spesielt elegant. Avbestilte min egen reservasjon på en slik for et år siden, og angrer vel ikke på det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.252
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man først skal ta feil av gass- og bremsepedal, vil jeg foreslå å gjøre det i en annen bil. :)
    Mulig de senere versjonene av autopilot ville forhindret den der. Har naturlig nok ikke testet det i praksis.

    Apropos Model X: Utseendet kan jeg forsåvidt leve med, men de falkevingedørene burde nok blitt igjen på bilutstillingen. En fremtidig Model S med tilhengerkrok hadde dekket hele behovet for min del.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Lurer på hvordan det blir rent praktisk med tanke på eventuelle reklamasjoner hvis man allikevel monterer krok på Modell S. Tenker på sykkelstativ på hengerkula.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det gikk slik det til slutt måtte gå når nerdene fra Silicon Valley skal lage bil, rent estetisk altså. Et slik produkt måtte jo komme til slutt. :rolleyes:
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^ IKKE MOBB 2CV!!!!!!!
    Jeg mobber da ingen av de to bilene? Men de ordene har folk som ikke liker dem omtalt dem med. For eksempel i en artikkel der enten Car, Classic Cars and Sports Car eller Thoroughbreds and Classic Cars en gang rundt 1990 fulgte den europeiske 2CV-klubben på USA-turné. Aldri før hadde så mange av dem vært i det landet, siden den aldri ble typegodkjent som ny bil. Under kjøringen hadde reportasjeteamet radio for kommunikasjon med resten av følget, og plutselig kom det en melding over kanalen til trailersjåførene: "God Damn, there's another one of those half tomatoes in front of me again!" ;)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.252
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lurer på hvordan det blir rent praktisk med tanke på eventuelle reklamasjoner hvis man allikevel monterer krok på Modell S. Tenker på sykkelstativ på hengerkula.
    Det kan gå, men jeg vet at Tesla (amerikanere som de er) har krevd at kunden skal signere på ansvarsfrihet for Tesla bare for å ha montert uoriginale felger på bilen. Sakset fra et annet forum:
    Tesla’s official stands on modifications to the Model S is that they may void the warranty. In this particular instance – seeing as there would be not cutting or drilling to modify the car - I do not believe it would void the warranty. However, if damage ensued from the installation – it would not be covered by Tesla, which is of course what we are looking to protect ourselves from. Below is a little more info.

    At this time, no Tesla-approved tow hitches are available for purchase for either the Roadster or Model S. Although third-party manufacturers offer tow hitches for the vehicles, these products have not been tested for safety by Tesla, and having them installed may void the vehicle warranty. Tow hitches, whether for bikes, trailers, or other vehicles, create complex safety issues for any vehicle and must be properly engineered, tested, and evaluated. Under no circumstances should any Tesla employee recommend third-party tow hitches for customer purchase.
    Å sette på en tilhengerkrok med tilstrekkelig kapasitet for mine behov (båt) vil nok ikke være i nærheten av aktuelt garantimessig, trur eg. Da måtte jeg starte med å skjære og sveise aluminium for å få en bærekonstruksjon mellom bakre subframe og hekken på bilen, gjennom der fotbrønnen for eventuelt bakovervendt barnesete er nå. Deretter ville kjøling og mekanisk slitestyrke på drive unit fort blitt et problem. Typegodkjenning og garanti ville formodentlig begge røket. Det kommer jeg ikke til å forsøke.

    Men det er jo ingen ting i veien for at Tesla selv kan lansere en ny Model S om et par år med heavy duty drive units fra Model X og uten mulighet for bakovervendt barnesete.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Elon Musk er såpass lei maset til nordmennene at han vurderer å hente alle teslaene på tunet til folk,og sette igjen ein slik:)
    Tesla for norske forhold..jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Men til mitt behov med maks 40kg på kula vil vel et eventuelt bortfall av garanti knyttes direkte mot hengerfeste og ikke påvirke garanti på DU?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.391
    Antall liker
    37.252
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Formodentlig. Jeg vet ikke mer enn det som står i sitatet ovenfor. Det er visstnok gjengitt fra en forhandler. Du kan jo høre med Tesla, men jeg regner med at de vil være nokså diffuse og si at det "kan" påvirke garantien.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det lages spesielle hengerfester for ettermontering som er laget slik at en ikke kan ha tilhenger på de, og de funker kun til å hekte sykkelstativ på. De er spesiallaget for elbiler.

    hengerfeste24

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Får håpe noen finner ut av det før jeg må bestemme meg angående 3'er som jeg har reservert eller en SxxD som jeg har falt for.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.393
    Antall liker
    11.230
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn