Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Har en liten ting jeg lurer på om jeg bør endre. Ble oppringt av en fra forhandleren som ville gå gjennom punktene jeg har valgt, og har anbefalte meg å velge Nokian H. R2 i stedt for Pirelli Sottozero. Her er jeg usikker. Hakka har jo fått gode tester og er et supert vinterdekk, men jeg bor i Bergen og ser ikke for meg at det skal bli så mye kjøring på snødekte veier, ingen fjelloverganger og hytteturer på meg ... men man vet jo aldri hvordan sesogene kan bli. Er jo ikke så mange år siden det var snø sammenhengenede fra november til påske. Det blir nok i alle fall mest plussgradskjøring i vinterdekksesongen, og Hakkaene er jo svært myke og best egnet på skikkelig kaldt vinterføre. Noen som har erfaring med de to alternativene? Greit å slippe å bytte dekk etter et par sesonger fordi gummien ligger igjen i veibanen. Men hvis Hakkaene virkelig er mye bedre og sikrere dekk så er det vel kanskje viktigere?
    Du antar at det ikke blir så mye kjøring utenbys ja. Problemet ditt er bare at du har kjøpt noe som innbyr til kjøring.
    Første test av en superlader, og du er hekta.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Du antar at det ikke blir så mye kjøring utenbys ja. Problemet ditt er bare at du har kjøpt noe som innbyr til kjøring.
    Første test av en superlader, og du er hekta.
    Kommer sikkert til å kjøre på tur med den, gjerne langt også. Men tviler på at det blir i vintersesongen. Biltur er mer en sommeraktivitet for min del. Men valgte nå Hakka likevel da. Der er jo mye masse i en slik bil, og litt krefter så det er mye bedre om den holder seg på veien.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.060
    Antall liker
    10.590
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja, X kommer vel ikke før om et år tidligst, og jeg er ikke noe glad i SUVer uansett, selv om den får stilige dører.
    For en stund siden var ikke du noe glad i bil generelt? :D
    Humpet rundt i en koreansk transportkasse, modell liten, hvis jeg ikke tar feil.
    Det stemmer det. Har aldri vært noe spesielt opptatt av bil, og tok ikke lappen en gang før jeg var 24. Forrige bil var en Matiz, og alle før det var gamle vrak som mer eller mindre varte et år i snitt. Men den jeg har nå har gitt meg litt kjøreglede, og jeg tok den med på langtur til middelhavet. Og er egentlig godt fornøyd med den.

    Men når jeg ser hvor mye det er å spare på en elbil i forhold til å beholde denne så er det nesten litt dumt å ikke hoppe på, og siden det kun finnes én bil som egner seg som bli nr 1... så gir jo valget seg selv. Og med de gunstige prisene disse har i Norge i forhold til alt annet av bil så ser jeg på dette som en sjanse man kun får én gang. Det er for godt til å kunne vare så lenge. Og så lenge det uansett koster godt over 500K så kan man like godt ta steget helt ut, plusse på en del og, og kjøpe noe av de heftigste innen bil. Ca 700 hk og aks som en McLaren F1, og teknologi helt i sota, er det ikke så ofte man finner en anledning til å kjøpe .... ny tilogmed, og ende opp med lavere månedlige utgifter enn jeg har i dag.

    Det forekommer meg som et lite vindu av muligheter har åpnet seg, og da er det bare å realisere før det lukkes.

    I verste fall .. om noe fælt skulle skje er det jo bare å selge igjen. De taper seg mindre enn det meste annet i bil i alle fall, så den økonomiske risikoen er til å leve med. Avskriver jeg den over 12 år er det ikke mer per måned enn jeg sparer på å ikke betale bensin, bompenger og slitereparasjoner som kommer på en gammel bil. Håper på det bli minimalt med verkstedsutgifter på en god stund i alle fall, utenom service.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De jeg kjenner som har Tesla S spiser opp det sparte på nye bakdekk.
    Bare hvis du slår av traction-kontrollen til stadighet. Mulig jeg kjører tantete, men det er ikke synlig slitasje på vinterdekkene mine etter første sesong.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Men den rekkevidden de skryter slik av er bare tull. Eller er det en feil på de Teslane jeg har lånt ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg opplever rekkevidden som realistisk. Med fulladet batteri kan jeg kjøre 400 km eller så i normale trafikkforhold. Har kjørt turer på over 350 km uten lading og uten å ta så mye mer hensyn enn å følge fartsgrensene. Høy hastighet drar mye strøm, så du vil få mange fler kilometer i 60-70 km/t enn i 110.

    Med fossilbiler er det vanskelig å komme i nærheten av det testforbruket som oppgis i standard kjøresyklus, men med denne er det lett å komme langt under. EPA-syklusen gir et forbruk rundt 0,235 kWh/km i en Model S, men jeg har et snitt på 0,202 hittil (inkludert en vinter, mye motorvei og maaange 0-100) og kan lett kjøre den på 0,180 om det skulle være ønskelig.

    Blyfot?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med tung høyrefot, stor motor og tung bil holder ikke premiumdekk lenge.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Endte opp med denne konfigurasjonen:

    Men har et par uker på meg til å endre på oppsettet.

    19" hjul
    19” Pirelli Vinterhjul sett
    85 kWh Performance Model S
    Aktivert for Supercharger
    Blått Lade Adapter
    Firehjulstrekk med Dual Motor
    Grå metallic lakk
    Karosserifarget tak
    Pianosvart innredning
    Rødt Lade Adapter
    Sort Alcantara taktrekk
    Sorte Neste generasjon seter
    Tech-pakke med autopilot
    Tesla Røde bremsekalipers
    Type 2 offentlig ladestøpsel
    Ultra Hi-Fi lydsystem
    Grattis!

    Har inntrykk av at Michelin dekk har lavere støy enn Nokian, men en stund siden jeg har lest tester. Fet bil er det uansett :)
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplever rekkevidden som realistisk. Med fulladet batteri kan jeg kjøre 400 km eller så i normale trafikkforhold. Har kjørt turer på over 350 km uten lading og uten å ta så mye mer hensyn enn å følge fartsgrensene. Høy hastighet drar mye strøm, så du vil få mange fler kilometer i 60-70 km/t enn i 110.

    Med fossilbiler er det vanskelig å komme i nærheten av det testforbruket som oppgis i standard kjøresyklus, men med denne er det lett å komme langt under. EPA-syklusen gir et forbruk rundt 0,235 kWh/km i en Model S, men jeg har et snitt på 0,202 hittil (inkludert en vinter, mye motorvei og maaange 0-100) og kan lett kjøre den på 0,180 om det skulle være ønskelig.

    Blyfot?

    Tja , kjører med andakt De er vel ikke akkurat sportslig satt opp kan du si så det innbyr vel ikke akkurat til aktiv kjøring.
    Artig å låne litt slikt av og til , men det er slettes ikke noe jeg hadde vurdert å kjøpe . Til det er det alt for upraktisk og så mangler den motor ;)

    Jeg liker Bmw el saken , den er litt mer praktisk som el.bil .
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tja , kjører med andakt De er vel ikke akkurat sportslig satt opp kan du si så det innbyr vel ikke akkurat til aktiv kjøring.
    Artig å låne litt slikt av og til , men det er slettes ikke noe jeg hadde vurdert å kjøpe . Til det er det alt for upraktisk og så mangler den motor ;)

    Jeg liker Bmw el saken , den er litt mer praktisk som el.bil .
    Skjønte ikke helt hva som er mer praktisk med den, bortsett fra at den er mindre og formodentlig lettere å parkere i et P-hus. Jeg kjører ofte ganske langt med mye bagasje, så for min del er Tesla eneste praktiske alternativ.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Gjorde for moro skyld en beregning på hva bilen hadde kostet i avgifter hadde den hatt en bensinmotor med samme ytelse som en P85D

    Brukte vekt, pris og HK fra Tesla, og Co2/Nox tall fra en Audi S8 4,0 TFSI 520 Hk quattro tiptronic (som burde være nær nok)



    [h=3]
    Merverdiavgift:193 750,00
    Engangsavgift:
    Avgift for egenvekt:199 712,84
    Avgift for motoreffekt:667 960,00
    Avgift for CO2:162 035,00
    Avgift for NOx:98,74
    Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy:1 029 806,58
    Bruksfradrag (0 %):0,00
    Totalt i engangsavgift:1 029 807,00
    Vrakpantavgift:2 400,00
    Total i avgifter for dette kjøretøyet:1 225 957,00
    Totalpris for dette kjøretøyet inkl. avgifter:2 000 957,00
    [/h]
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Nå demret det her. Det er selveste katapultutgaven du har bestilt deg ja. De som har prøvd er visst i sjokk enda, og har vanskelig for å prate. 😁
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    jeg ser ingen grunn til at den farkosten du har bestilt skal være fritatt for moms. Motoreffekt, egenvekt(tja), co2, nox kan jeg se. moms? nei.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå demret det her. Det er selveste katapultutgaven du har bestilt deg ja. De som har prøvd er visst i sjokk enda, og har vanskelig for å prate. ������
    Ja, det er ikke så mange tester av den ennå, men et par omtaler finnes. Samt et par artige Youtubesnutter. Ser moro ut :)

     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Må bare innrømme at fristelsen er veldig veldig stor... Kan jo unnskylde det med førtiårskrise, eller noe sånt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    jeg ser ingen grunn til at den farkosten du har bestilt skal være fritatt for moms. Motoreffekt, egenvekt(tja), co2, nox kan jeg se. moms? nei.
    Så lenge det er en donaldbil eller en elektrisk Trabant så er det ingen som reagerer, men med en gang det er en brukbar bil, eller en litt sportslig en, så kommer avgiftstrangen snikende. Jeg er redd du ikke er alene, og at det ikke vil vare så mange år før det er slutt på mulighetene. Det er også derfor jeg slår til nå i stedet for å vente noen år på den mer folkelige Model III. (Som jeg sikkert hadde endt opp med hadde den eksistert i dag).

    Carpe Diem... :)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    I et land hvor misunnelsen har mye bedre vilkår enn kjønnsdriften kan en vel ikke regne med at dette vil vare, men på ett vis vil det også være litt rart om de legger på avgift på den eneste elbilen som kan brukes til annet enn å kjøre på nærbutikken med.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I et land hvor misunnelsen har mye bedre vilkår enn kjønnsdriften kan en vel ikke regne med at dette vil vare, men på ett vis vil det også være litt rart om de legger på avgift på den eneste elbilen som kan brukes til annet enn å kjøre på nærbutikken med.
    Det heller vil nok ikke vare. Om noen år vil det være flere biler med brukbar rekkevidde. Og det er glimrende. tesla har jo allerede lagt ut alle sine patenter til fri bruk for alle. Men enn så lenge er dette den eneste bilen som er brukbar som annet enn ekstrabil/konebil. Og det må vel være ønskelig at flest mulig skal velge bort vanlige biler og kun satse elektrisk.

    Så det gir liten mening i å endre regelverket ennå, men det vil ikke vare evig slik det er i dag. det har aldri vært intensjonene, kun å gi starthjelp til elbilene slik at det skal bygget ut et nettverk av infrastruktur rundt lading og bruk, slik at det vil bane vei for en omlegging av bilparken på sikt. Norge er et foregangsland på elektriske biler, så dette er et svært vellykket prosjekt fra myndighetenes side. De vil nok uansett ikke bli solgt så mange sportsutgaver til at det i seg selv er verdt å endre på vardens kanskje aller beste insentivsystem for overgang til en grønn bilpark.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    som du selv skrev. Hvis bilen var bensinbil ville den kosta 2 millioner. Ser ingen grunn til at en slik bil skal være fritatt moms. CO2 og den slags får være nok.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    som du selv skrev. Hvis bilen var bensinbil ville den kosta 2 millioner. Ser ingen grunn til at en slik bil skal være fritatt moms. CO2 og den slags får være nok.
    Tesla er vel det selskapet i verden som er fremst i elbilverden når det gjelder teknologi, produktutvikling og fremtidsrettede løsninger. De bygger ut et nett av gratis ladere rundt hele Europa slik at det gir mening for folk i den virkelige verden å gå over til denne teknologien.

    Men selvsagt opprører det et dypt sosialistisk sinn at det ikke bare er steinerskolemobiler som får nyte godt av avgiftsfritaket.

    De nye Teslaene med autopilotfunksjoner er vel også noe av det sikreste som vil rulle på veiene, med full overvåkning av trafikken rundt og muligheter for å unngå farlige situasjoner.

    Miljøvennlige, ikke forurensende, trafikksikre, økonomiske og praktiske. Så hvorfor ødelegge for dem bare fordi det finnes modeller som er litt sportslige og moro å kjøre?

    Smålighet er vel sosialismens faste følgesvenn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror jeg ville gått til angrep på janteloven fremfor sosialismen men forøvrig er jeg helt enig i det du skriver Gjestemedlem.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    I et land hvor misunnelsen har mye bedre vilkår enn kjønnsdriften kan en vel ikke regne med at dette vil vare, men på ett vis vil det også være litt rart om de legger på avgift på den eneste elbilen som kan brukes til annet enn å kjøre på nærbutikken med.
    Nærbutikker?
    Du jobber garantert ikke på Forus industriområde utenfor Stavanger (nærmere bestemt 10km).
    Der jobber det 40.000 mennesker med kolossale parkeringsproblemer og kollektivtrafikken er heller ikke egnet til å imponere noen.
    Det er nok 30.000 av disse som ønsker seg en BMW i3.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I et land hvor misunnelsen har mye bedre vilkår enn kjønnsdriften kan en vel ikke regne med at dette vil vare, men på ett vis vil det også være litt rart om de legger på avgift på den eneste elbilen som kan brukes til annet enn å kjøre på nærbutikken med.
    Nærbutikker?
    Du jobber garantert ikke på Forus industriområde utenfor Stavanger (nærmere bestemt 10km).
    Der jobber det 40.000 mennesker med kolossale parkeringsproblemer og kollektivtrafikken er heller ikke egnet til å imponere noen.
    Det er nok 30.000 av disse som ønsker seg en BMW i3.....
    Det tar uansett en time fra Vågen til Forus, tror ikke du får kjørt noe mer sikksakk med en i3 enn med en Tesla.

    Jeg reiser med taxi de gangene jeg skal til Forus, langt mer behagelig når man uansett står og stanger i kø.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.908
    Antall liker
    40.142
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det finnes noen gode argumenter for at momsfritaket etterhvert bør fases ut, men misunnelse er ikke et godt argument. Det viktigste er nok at reservedeler med moms og nybil uten moms vil føre til at selv moderate skader på bilen vil føre til at forsikringsselskapet kondemnerer bilen og ber deg kjøpe en ny i stedet. Når størsteparten av energiforbruket og CO2-utslippene på en el-bil ligger i produksjonsfasen blir ikke det spesielt miljøvennlig. Alternativt kunne man innføre et momsfritak på deler og arbeid som gjelder reparasjon av el-bil, men det ville overraske meg veldig om det skjedde.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    I et land hvor misunnelsen har mye bedre vilkår enn kjønnsdriften kan en vel ikke regne med at dette vil vare, men på ett vis vil det også være litt rart om de legger på avgift på den eneste elbilen som kan brukes til annet enn å kjøre på nærbutikken med.
    Nærbutikker?
    Du jobber garantert ikke på Forus industriområde utenfor Stavanger (nærmere bestemt 10km).
    Der jobber det 40.000 mennesker med kolossale parkeringsproblemer og kollektivtrafikken er heller ikke egnet til å imponere noen.
    Det er nok 30.000 av disse som ønsker seg en BMW i3.....
    Det tar uansett en time fra Vågen til Forus, tror ikke du får kjørt noe mer sikksakk med en i3 enn med en Tesla.

    Jeg reiser med taxi de gangene jeg skal til Forus, langt mer behagelig når man uansett står og stanger i kø.
    Kommentaren min gjaldt hva som er vitsen med el biler med kort rekkevidde.
    Vi som bor på Tasta får ihvertfall brukt kollektivfeltet på Madlaveien.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De som har prøvd er visst i sjokk enda, og har vanskelig for å prate. ������
    Likte denne beskrivelsen:

    The physiological effect of stamping on the accelerator in the P85D is genuinely alarming. You would be well advised to push your head back into the headrest, as you simply won't be able to keep it upright unaided. Your vision will distort, your chest will tighten and you'll feel the blood surge up into your torso from your legs. The first time you try a full-bore accelerate run, you may well panic and back off.

    http://www.telegraph.co.uk/motoring/green-motoring/11230721/The-most-desirable-electric-car-yet.html
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    I et land hvor misunnelsen har mye bedre vilkår enn kjønnsdriften kan en vel ikke regne med at dette vil vare, men på ett vis vil det også være litt rart om de legger på avgift på den eneste elbilen som kan brukes til annet enn å kjøre på nærbutikken med.
    Det handler vel ikke bare om misunnelse men og litt irritasjon over:
    - at jeg sponser en sportsbil for fiffen i Asker/Bærum/Stavanger. Det er tross alt ikke en bil som hvermansen har råd til..
    - det handler her ikke om miljøvern men å snike i køen alle steder - det har vi undersøkelser på
    - miljøvennlig strøm ble gjeninnført med El-bilen. Vi har betalt miljøavgift på strøm lenge, da myndigheten har prediket et felle europeisk el marked, men nå er den plutselig ren igjen
    - nesten ingen har en Tesla som eneste bil, men flere biler i garasjen
    - en haug andre ting :p
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    Her i huset er vi vel på snittet, eller kanskje litt over. Så takk for sponsingen du skryter av. Det fiffargumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Om en vurderer en bil til rundt 450-500 laken må en være tilbakestående, eller ha meget spesielle kjørevaner for ikke å vurdere en model S. (Evt være så hemmet av fordommer at en har vanskelig for å tenke klart.)
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.400
    Antall liker
    1.922
    (Jeg tenker da på en standard, til rundt 650 000,- ikke nødvendigvis verstingen.)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    for vanlige mennesker som vurderer en bil til 4-500k så er 150-250k påslag ganske mye.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn