Bil, båt og motorsykkel Tesla model S

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Det hadde vært interessant om dere kunne ta en skikkelig test med en kalibrert og dedikert dB-måler. iPhone blir litt useriøst, med mindre man bruker samme iPhone til test av flere biler. Det at dere får såpass forskjellige målinger med iPhone, viser bare hvor uegnet den er. Nå som det sommerdekk tid, er det også greit å teste med sommerdekk. Skal man kunne sammenligne skikkelig kan man ikke teste en bil med støysvake vinterdekk og resten med bråkete sommerdekk.
    OK, da har jeg prøvd en gang til. Først grov jeg frem min TES 1350A lydtrykkmåler og kalibrerte den. Det er ganske enkelt. TES'en har en innebygget oscillator, så man setter den i kalibreringsmodus og justerer en liten skrue til displayet viser 94 dB eksakt. Det skulle ikke store justeringen til. Jeg kalibrerte også SPLnFFT på mobiltelefonen, først med den innebyggede rutinen for å sikre at modusene med høyt og lavt gain gir samme resultat, deretter satte jeg på pink noise på stereoanlegget ved 64 dB(A) og justerte gain i SPLnFFT inntil den ga samme resultat som TES'en. Den trengte en justering på -1 dB for å være kalibrert, den også.

    Jeg kjørte en tur med vinterdekkene på for å dobbeltsjekke tallene fra tidligere, deretter byttet jeg til sommerdekk og prøvde igjen. Begge dekksettene er 245/45R19, vinterdekkene Nokian, sommerdekkene Michelin, bilen en 2015 P85D. Måleren ble holdt i høyre hånd, ca midt i bilen med mikrofonen fremover mot instrumentpanelet. Fasiten ble:

    50 km/t: 54 dB(A) på vinterdekk, 55 dB(A) på sommerdekk
    80 km/t: 62 dB(A) på vinterdekk, 64 dB(A) på sommerdekk
    100 km/t: 64 dB(A) på vinterdekk, 66 dB(A) på sommerdekk

    Tallene varierte en del, både med underlaget og helt av seg selv, så dette er en middelverdi. (Mobiltelefonen ga mye mer stabile målinger!) Ved å sammenligne med listen over alle mulige bilmodeller som det ble linket til tidligere, ser vi at Tesla P85D er med klar margin den mest stillegående i hele listen i 50 km/t. Den nærmeste er en BMW 525d på vinterdekk ved 56 dB(A), men Teslaen slår den selv på sommerdekk. Forskjellen på 1 dB(A) tilsvarer omtrent minste hørbare forskjell i støynivå, men den kvalifiserer som hørbar. I 80 km/t havner Tesla derimot litt lenger ned på listen, omtrent midt i feltet av bilene med vinterdekk, mens i 100 km/t er den igjen nær toppen.

    Hvis vi tar gjennomsnittet av de tre hastighetene for å rangere etter ett kriterie, får Tesla på vinterdekk et gjennomsnitt på 60 dB(A), kun slått av den ene BMW'en med 59,6 dB(A) i snitt - og den forskjellen er mindre enn avrundingsfeilen her. Sånt som Audi A7, BMW 535iA, M-B CLS 350 CDI, Jaguar XJ 3.0D osv havner 1-3 dB høyere. På vinterdekk.

    Det mest interessante er at Tesla på sommerdekk får en snittverdi på 61,7 dB(A), omtrent midt i feltet av biler med vinterdekk og bedre enn alt annet på sommerdekk. Den går stillere på sommerdekk enn hva f eks en Audi A6 3.0 TDI quattro gjør på vinterdekk. Hvis jeg leser dekktypene riktig, er nest beste bil på sommerdekk er en Jaguar XJ 3,0D med snittverdi 62,1 dB(A). Den går riktignok litt stillere enn Tesla i 100 km/t (65,5 dB(A)), men igjen er den forskjellen innenfor avrundingsfeilen i mine målinger. Deretter er det et langt sprang ned til tredje beste bil på sommerdekk, en Audi A6 Allroad 3,0 TDI med snitt 63,4 dB(A). Da snakker vi ikke avrundingsfeil, men en hørbar forskjell på halvannen dB. Andre sammenlignbare biler fra prestisjemerkene får snittverdier rundt 64 dB(A) og oppover. Tesla går stillest i klassen.

    Er det flere innvendinger nå?
    Skulle vært artig og sjekket ut min på samme måte. Jeg er rimelig sikker på at støynivå er vesentlig høyere i gammel P85+.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    Høyere er det sikkert med 79dB er veldig høyt. Jeg prøvekjørte en kollegas p85+ før jeg kjøpte. Var ingen problemer å ha en samtale med normal stemme i den i motorveihastighet+. Det hadde det ikke vært med 79dBA
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.767
    Antall liker
    3.057
    Torget vurderinger
    1
    Min S-klasse oppleves stillere enn p85D unntatt ved akselerasjon, om det er tilfelle i absolutt verdi er ikke sikkert men spektrumet på støyen vil nok være mer avgjørende enn noen dB forskjell.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.296
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det skulle ikke forundre meg. Jeg har en slags hypotese om at fraværet av lavfrekvent motorstøy gjør at dekkstøyen ved litt høyere frekvens ikke maskeres og blir mer hørbar. Vet ikke om det er slik, men jeg ble litt overrasket over hvor lave tall dB-meteret viste. Subjektivt kunne bilen fortsatt gjerne hatt litt lavere dekkstøy. Men 245/45 R19 102 Y extra load - jeez, det er noen voldsomme såler på den bilen, hvertfall for oss som engang mente at 185/65 SR14 lavprofildekk var tøft på en Ascona. Bredere dekk, lavere profil, høyere lasterating, høyere hastighetsmerking - alt drar i retning av mer dekkstøy.
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    835
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Det skulle ikke forundre meg. Jeg har en slags hypotese om at fraværet av lavfrekvent motorstøy gjør at dekkstøyen ved litt høyere frekvens ikke maskeres og blir mer hørbar. Vet ikke om det er slik, men jeg ble litt overrasket over hvor lave tall dB-meteret viste. Subjektivt kunne bilen fortsatt gjerne hatt litt lavere dekkstøy. Men 245/45 R19 102 Y extra load - jeez, det er noen voldsomme såler på den bilen, hvertfall for oss som engang mente at 185/65 SR14 lavprofildekk var tøft på en Ascona. Bredere dekk, lavere profil, høyere lasterating, høyere hastighetsmerking - alt drar i retning av mer dekkstøy.
    Da er disse en mulighet: Tesla specific Continental Silent 5P 21' tires - WOW!!!! | Forums | Tesla Motors :) Mente jeg leste et sted at det var 9dB lavere støy ift "normale dekk".

    Bare $1650,-......
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En god grunn til å oppgradere i god hfs ånd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    Solgte min gamle (ikke så gammel da, 2011-modell) Skoda superb stv i dag. Kjørte den for første gang på en måneds tid for overlevering. Det var veldig, veldig rart. Det ristet og bråkte, måtte bremse foran lyskryss selv i oppoverbakke og når jeg gav full gass skjedde ingen verdens ting. Nå er dette langtfra en god bil sånn objektivt sett til tross for å være en svært praktisk familiefrakter, men det føltes som å sette seg inn i steinalderen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.296
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, sånn er det å sette seg inn i Subaruen også. Traktor, type M-F 135.

    Det kom forresten en programvareoppdatering i natt for P85D. Teksten som sto på skjermen i morges var "Insane mode is now even more insane." Barberte 0,1 s av 0-100 (fra 3,4 til 3,3, sto det) og økte topphastigheten til 250 km/t for bruk ved forbikjøringer på Autobahn. Det tilsvarer vel en 20-30 hk ekstra. Oppdateringen ble annonsert allerede i slutten av januar, så det tok sin tid, men det er heller ikke lenge siden man betalte masse penger til biltrimmere for å gjøre sånne oppgraderinger som nå bare rasler inn uten ekstra kostnad.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.177
    Antall liker
    14.724
    Så vidt jeg husker er det en endring i inverteralgoritmen som gir litt bedre aksellereasjon.

    Tesla Model S er for øvrig en fin påminnelse på hvor sentralt programvare faktisk er i en bil. Enhver bil innholder smått absurde mengder programvare, men ingen tenker særlig over det. En oppdatering av Tesla tar nesten to timer. Det er en voksen mengde programvare som installeres på den tiden.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Men mens det finnes x antall luringer som har Vagcom, Tech 2 osv er det litt lengre mellom de som jailbreaker en Tesla..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.296
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bra poeng. Jeg vet ikke eksakt hvor mye software det er i en Tesla, men en typisk moderne toppklassebil inneholder visstnok oppimot 100 millioner linjer kode. Bare midtkonsollen i en Model S med Linux-kjerne, navigasjon, klima, mediaspiller, web-browser og alt det andre som kjører der må være en 20-30 millioner linjer. Til sammenligning inneholder en Boeing 787 14 mill, en F-35 24 mill, og Large Hadron Collider ved CERN 50 millioner linjer kode.

    Million Lines of Code | Information Is Beautiful
    This Car Runs on Code - IEEE Spectrum
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ikke noe uventet på presentasjonen av batteriene. Til hjemmebruk er en 10kWh Power Wall priset til $3500, inkludert montering og omformer. (Kan skaleres med opp til 9 stk. koblet sammen).

    Press Kit | Tesla Motors


    powerwall_front_angle.jpg

    Et greit produkt kombinert med solcellepaneler på taket. Gir de tilstrekkelig effekt kan man klare seg hele døgnet uten å bruke særlig mye fra nettet.

    Har ikke helt oversikt over hvor mye en slik løsning vil koste her hjemme. I UK kan man nå kjøpe et solcellepanel for tak gjennom f.eks. IKEA. prisen vil nok variere mye med størrelse og kapasitet, men i snitt koster de løsningene de selger £5500.

    Her i Norge ligger vel en gjennomsnittlig energiforbruk på rundt 15.000 kWh i året. Pr dag vil vel dette da bli rundt 40 kWh pr døgn. Men forbruket vil jo variere endel med årstid og tid på døgnet.

    Det skal vel litt areal til her hos oss for fullstendig være selvberget med strøm, men man kan i det minste få redusert forbruket betydelig.

    --

    I Oslo (hvis denne kampanjen varer fremdeles) kan man få 40% sponset fra kommunen hvis man vil installere solceller på boligen.

    http://www.solenergi.no/solcellesatsing-i-oslo/

    Burde være fullt mulig for mange å få et kanske bra oppsette til en relativt rimelig pris, i alle fall ikke kostnader som burde skremme hifientusiaster.

    Muligheten for bedre lyd ved å skifte over til batteridrift i huset for kritisk lytting burde være en god grunn for mange til å kjøpe en slik batteripakke selv om man ikke har noen måte å genere energi på selv. $3500 er jo ikke noe som burde skremme vettet av hifientusiaster. Ikke mer enn mange bruker på en ledning.

    Tror jeg poster en tråd om sistnevnte på Generelt, siden dette er godt på utsiden av Model S.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Her bør Tesla kjenne sin besøkelsestid og konstruere noe tykke hageslanger av kabler kombinert med mumbo jumbo reklame. Ren strøm til hifi folket! Enda noe de audiofile kan bruke penger på som utgjør lite eller ingenting (så sant man har oppegående elektronikk).
    tesla-connector.png
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Etter nesten 1,5 år uten bil kan dere ikke lenger ha det gøy på min bekostning fordi jeg ikke har bil. Slapp av, kommer forsatt til å forsette med å sykle.
    Vurderte lenge Tesla, men den ble vraket til fordel for en Toyata Camry. Kjører kun en gang i uken i snitt, så behovet er ikke så stort. Trenger hengerfeste blant annet til frakt av Hifiutstyr og på det punktet kommer Tesla til kort. Tipper jeg får meg en motorsykkel innen en måned for å kos på svingete veier..
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Problemet med motorsykkel er bagasjekapasitet, passasjerkapasitet og kollisjonssikkerhet. Men ytelsesmessig er en litersykkel i en helt annen liga enn en elbil, selv en Tesla. En sedat Honda litersykkel tar 1/4 mile på sub 10 sek og er bygd for kontinuerlig hardkjør.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Problemet med motorsykkel er bagasjekapasitet, passasjerkapasitet og kollisjonssikkerhet. Men ytelsesmessig er en litersykkel i en helt annen liga enn en elbil, selv en Tesla. En sedat Honda litersykkel tar 1/4 mile på sub 10 sek og er bygd for kontinuerlig hardkjør.
    MC er vel mer gøy rett frem og når veien svinger.
    Den største fordelen med motorsykkel kontra Tesla, er at man kommer seg raskerer frem når det er kø.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.296
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kjørte forresten til innerste Dalarna denne uken. Bilen var litt skeptisk og viste flere "bingo warnings" på vei gjennom Bergslagen om at jeg snart var utenfor rekkevidde av alle kjente ladere, så ville jeg virkelig fortsette den veien? Men stikkontakter er oppfunnet i Sverige også, og bilen var like laddad och klar neste morgen. Jeg ladet aldri over "hakket" mellom daglig bruk og langtur, var heller aldri under 34 % batteri. Gjennomsnittlig energiforbruk 0,199 kWh/km.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Førstemann som kjøpte Zero i Norge har allerede vært i bakken....
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg var faktisk nedi bakken da jeg tok lappen på motorsykkel i USA. Sto alikevel...
    Var aldri ute i trafikken under oppkjøring og i den teoretiske testen som var en samtale med spørsmål og svar så fikk jeg nærmest hjelp underveis.

    Ganske morsomt å tenke tilbake på. Bodde på grensen mellom Nord og Sør Carolina og i sistnevnte stat kunne man kjøre uten hjelm. Med klimaet der borte var det et perfekt sted og ha sykkel. Bare et par uker i året jeg ikke kunne bruke den. Her i Norge har jeg aldri vurdert det. Altfor sesong betont.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var faktisk nedi bakken da jeg tok lappen på motorsykkel i USA. Sto alikevel...
    Var aldri ute i trafikken under oppkjøring og i den teoretiske testen som var en samtale med spørsmål og svar så fikk jeg nærmest hjelp underveis.

    Ganske morsomt å tenke tilbake på. Bodde på grensen mellom Nord og Sør Carolina og i sistnevnte stat kunne man kjøre uten hjelm. Med klimaet der borte var det et perfekt sted og ha sykkel. Bare et par uker i året jeg ikke kunne bruke den. Her i Norge har jeg aldri vurdert det. Altfor sesong betont.
    Mc regnskapet mitt er følgende:
    Verditap 0
    Årsavgift 1875
    Forsikring 1800
    Olje og filter 300
    Dekksett annethver år 2500/2

    Så i praksis koster det meg rundt 5000 kroner i året, å kjøpe en halvliter brus om dagen i kolonialen blir dyrere.

    Har en 90 modell Gixxer som nylig har passert 24 000km
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.296
    Antall liker
    40.855
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På vei tilbake gjennom svenske glesbygder la jeg merke til at asfalten er en god del jevnere enn den grove på E6 gjennom Østfold og Follo, så jeg fisket frem den nykalibrerte mobiltelefonen og appen SPLnFFT igjen. Ved konstant 80 km/t varierte lydnivået fra lave 58 dB(A) på en bit eksepsjonelt jevn vei og opp til 62 dB(A) med grovere asfalt. Stort sett pendlet det mellom 59 og 61 dB(A). Det er ikke veldig bråkete, nei.
     
    Sist redigert:

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Om et års tid får vi se hva Model 3 blir for noe.

    Tesla To Debut Model 3 March 2016 | www.rawvehicle.com
    Spørs om ikke Tesla taper mange kunder på å komme så seint med folkemodellen.
    Alt tyder på at Leaf vil ha sin neste modell med dobbel rekkevidde flere måneder før dette. Trolig årskifte 2016/2017. Selv om det er sansynlig at Model 3 blir en mer sportslig og morsom modell, så tror jeg alikevel rekkevidde og pris er mer styrende for de fleste i denne gruppen.

    Vi er også da kommet til en tid hvor avgiftene vil øke for elbiler. Så jo senere man kommer på markedet, jo vanskeligere blir det.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.407
    Antall liker
    1.942
    Rekkevidde??
    Med mindre noen snart setter i gang og bygger ladenettverk er de frakjørt lenge før de får lansert noen bil. Hvem gidder å kjøpe en elektrisk bil som en er avspist med å kunne kjøre til nabokommunen med når Tesla sitt nettverk får deg Europa rundt, gratis? Verdien av dette skjønner dere ikke før dere har prøvd det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om et års tid får vi se hva Model 3 blir for noe.

    Tesla To Debut Model 3 March 2016 | www.rawvehicle.com
    Spørs om ikke Tesla taper mange kunder på å komme så seint med folkemodellen.
    Alt tyder på at Leaf vil ha sin neste modell med dobbel rekkevidde flere måneder før dette. Trolig årskifte 2016/2017. Selv om det er sansynlig at Model 3 blir en mer sportslig og morsom modell, så tror jeg alikevel rekkevidde og pris er mer styrende for de fleste i denne gruppen.

    Vi er også da kommet til en tid hvor avgiftene vil øke for elbiler. Så jo senere man kommer på markedet, jo vanskeligere blir det.
    Målet er å få hele bilparken over på elektrisk. Tesla har frigitt alle sine patenter. De ønsker at flest mulig skal følge etter. De gjorde akkurat det samme med batteriteknologien sin. Dette handler ikke om Tesla vs Leaf eller noe slikt. Dette er et totalt brudd med vrangforestillingene om copyright, enerett, proteksjonisme og slike ting. Det handler om overgangen til en bedre fremtid for oss alle. MOMENTUM.

    Royal Stright Flush og Game Over for de som ødelegger vår felles femtid.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    897
    Om et års tid får vi se hva Model 3 blir for noe.

    Tesla To Debut Model 3 March 2016 | www.rawvehicle.com
    Spørs om ikke Tesla taper mange kunder på å komme så seint med folkemodellen.
    Alt tyder på at Leaf vil ha sin neste modell med dobbel rekkevidde flere måneder før dette. Trolig årskifte 2016/2017. Selv om det er sansynlig at Model 3 blir en mer sportslig og morsom modell, så tror jeg alikevel rekkevidde og pris er mer styrende for de fleste i denne gruppen.

    Vi er også da kommet til en tid hvor avgiftene vil øke for elbiler. Så jo senere man kommer på markedet, jo vanskeligere blir det.
    Målet er å få hele bilparken over på elektrisk. Tesla har frigitt alle sine patenter. De ønsker at flest mulig skal følge etter. De gjorde akkurat det samme med batteriteknologien sin. Dette handler ikke om Tesla vs Leaf eller noe slikt. Dette er et totalt brudd med vrangforestillingene om copyright, enerett, proteksjonisme og slike ting. Det handler om overgangen til en bedre fremtid for oss alle. MOMENTUM.

    Royal Stright Flush og Game Over for de som ødelegger vår felles femtid.
    Dette er vel i beste fall naivt. Musk er forretningsmann han; på lik linje med Nissan. Årsaken til at han slipper sine patenter er kun en strategi for tjene mer penger; feks selge batterier fra den nye fabrikken hans. Antar han innser at bilproduksjon ikke er levedyktig i Teslas ånd. Toyota skjønte vel forøvrig dette og kontret med å slippe hydrogen patenter.

    Ingen Tesla-eiere bryr seg om miljøet og vår felles fremtid.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Om et års tid får vi se hva Model 3 blir for noe.

    Tesla To Debut Model 3 March 2016 | www.rawvehicle.com
    Spørs om ikke Tesla taper mange kunder på å komme så seint med folkemodellen.
    Alt tyder på at Leaf vil ha sin neste modell med dobbel rekkevidde flere måneder før dette. Trolig årskifte 2016/2017. Selv om det er sansynlig at Model 3 blir en mer sportslig og morsom modell, så tror jeg alikevel rekkevidde og pris er mer styrende for de fleste i denne gruppen.

    Vi er også da kommet til en tid hvor avgiftene vil øke for elbiler. Så jo senere man kommer på markedet, jo vanskeligere blir det.
    Målet er å få hele bilparken over på elektrisk. Tesla har frigitt alle sine patenter. De ønsker at flest mulig skal følge etter. De gjorde akkurat det samme med batteriteknologien sin. Dette handler ikke om Tesla vs Leaf eller noe slikt. Dette er et totalt brudd med vrangforestillingene om copyright, enerett, proteksjonisme og slike ting. Det handler om overgangen til en bedre fremtid for oss alle. MOMENTUM.

    Royal Stright Flush og Game Over for de som ødelegger vår felles femtid.
    Dette er vel i beste fall naivt. Musk er forretningsmann han; på lik linje med Nissan. Årsaken til at han slipper sine patenter er kun en strategi for tjene mer penger; feks selge batterier fra den nye fabrikken hans. Antar han innser at bilproduksjon ikke er levedyktig i Teslas ånd. Toyota skjønte vel forøvrig dette og kontra med å slippe hydrogen patenter.

    Ingen Tesla-eiere bryr seg om miljøet og vår felles fremtid.
    Musk har også frigitt alle patentene på batterifabrikken. Alle. Slik at andre kan lage dem også og gjerne billigere.

    Rart er det ikke?

    Hydrogen er en mindre effektiv lagring av energi enn lithiumbatterier ... derfor er det lite som tilsier at dette skal bli noen varig løsing.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.179
    Antall liker
    10.736
    Stengt tatt så er batteriene til Tesla en haug med mobiltelefonbatterier så det kan vel ikke være så mange hemmeligheter rundt dem?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn