Det hadde vært interessant om dere kunne ta en skikkelig test med en kalibrert og dedikert dB-måler. iPhone blir litt useriøst, med mindre man bruker samme iPhone til test av flere biler. Det at dere får såpass forskjellige målinger med iPhone, viser bare hvor uegnet den er. Nå som det sommerdekk tid, er det også greit å teste med sommerdekk. Skal man kunne sammenligne skikkelig kan man ikke teste en bil med støysvake vinterdekk og resten med bråkete sommerdekk.
OK, da har jeg prøvd en gang til. Først grov jeg frem min TES 1350A lydtrykkmåler og kalibrerte den. Det er ganske enkelt. TES'en har en innebygget oscillator, så man setter den i kalibreringsmodus og justerer en liten skrue til displayet viser 94 dB eksakt. Det skulle ikke store justeringen til. Jeg kalibrerte også SPLnFFT på mobiltelefonen, først med den innebyggede rutinen for å sikre at modusene med høyt og lavt gain gir samme resultat, deretter satte jeg på pink noise på stereoanlegget ved 64 dB(A) og justerte gain i SPLnFFT inntil den ga samme resultat som TES'en. Den trengte en justering på -1 dB for å være kalibrert, den også.
Jeg kjørte en tur med vinterdekkene på for å dobbeltsjekke tallene fra tidligere, deretter byttet jeg til sommerdekk og prøvde igjen. Begge dekksettene er 245/45R19, vinterdekkene Nokian, sommerdekkene Michelin, bilen en 2015 P85D. Måleren ble holdt i høyre hånd, ca midt i bilen med mikrofonen fremover mot instrumentpanelet. Fasiten ble:
50 km/t: 54 dB(A) på vinterdekk, 55 dB(A) på sommerdekk
80 km/t: 62 dB(A) på vinterdekk, 64 dB(A) på sommerdekk
100 km/t: 64 dB(A) på vinterdekk, 66 dB(A) på sommerdekk
Tallene varierte en del, både med underlaget og helt av seg selv, så dette er en middelverdi. (Mobiltelefonen ga mye mer stabile målinger!) Ved å sammenligne med
listen over alle mulige bilmodeller som det ble linket til tidligere, ser vi at Tesla P85D er med klar margin den mest stillegående i hele listen i 50 km/t. Den nærmeste er en BMW 525d på vinterdekk ved 56 dB(A), men Teslaen slår den
selv på sommerdekk. Forskjellen på 1 dB(A) tilsvarer omtrent minste hørbare forskjell i støynivå, men den kvalifiserer som hørbar. I 80 km/t havner Tesla derimot litt lenger ned på listen, omtrent midt i feltet av bilene med vinterdekk, mens i 100 km/t er den igjen nær toppen.
Hvis vi tar gjennomsnittet av de tre hastighetene for å rangere etter ett kriterie, får Tesla på vinterdekk et gjennomsnitt på 60 dB(A), kun slått av den ene BMW'en med 59,6 dB(A) i snitt - og den forskjellen er mindre enn avrundingsfeilen her. Sånt som Audi A7, BMW 535iA, M-B CLS 350 CDI, Jaguar XJ 3.0D osv havner 1-3 dB høyere. På vinterdekk.
Det mest interessante er at Tesla på
sommerdekk får en snittverdi på 61,7 dB(A), omtrent midt i feltet av biler med vinterdekk og bedre enn alt annet på sommerdekk. Den går stillere på sommerdekk enn hva f eks en Audi A6 3.0 TDI quattro gjør
på vinterdekk. Hvis jeg leser dekktypene riktig, er nest beste bil på sommerdekk er en Jaguar XJ 3,0D med snittverdi 62,1 dB(A). Den går riktignok litt stillere enn Tesla i 100 km/t (65,5 dB(A)), men igjen er den forskjellen innenfor avrundingsfeilen i mine målinger. Deretter er det et langt sprang ned til tredje beste bil på sommerdekk, en Audi A6 Allroad 3,0 TDI med snitt 63,4 dB(A). Da snakker vi ikke avrundingsfeil, men en hørbar forskjell på halvannen dB. Andre sammenlignbare biler fra prestisjemerkene får snittverdier rundt 64 dB(A) og oppover. Tesla går stillest i klassen.
Er det flere innvendinger nå?