Test denne det er en sånn DR test

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Spill på samme volum
Rickie Lee Jones -Ghetto of my mind (album Flying cowboys)
Spill så
Bob Dylan med Changing of the guards fra Street Legal
Spill så
Coldplay -Yellow fra any album du kan finne.

Hva er det vi hører på?

Spill samme sangene regulert til samme volum, vanskelig, men hører du forskjell?

Jeg aynes det er råd og ha en mening om dette, og at den ikke er særlig positiv med tanke på hva plateselskaper gjør.

Så ett sånn DR sukk mens man sitter på valgvake....
 
Sist redigert:

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.307
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Forstår ikke helt hva du vil fremt til? At det er forskjellig mastergain fra plateselskapet? Det er vel ikke noe nytt.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Spill på samme volum
Rickie Lee Jones -Ghetto of my mind (album Flying cowboys)
Spill så
Bob Dylan med Changing of the guards fra Street Legal
Spill så
Coldplay -Yellow fra any album du kan finne.

Hva er det vi hører på?

Spill samme sangene regulert til samme volum, vanskelig, men hører du forskjell?

Jeg aynes det er råd og ha en mening om dette, og at den ikke er særlig positiv med tanke på hva plateselskaper gjør.

Så ett sånn DR sukk mens man sitter på valgvake....
Tja det vi hører på er (god) musikk fra forskjellige artister og til dels forskjellige epoker...hører selvfølgelig helt klart forskjell på Dylan, Coldplay og Rickie!?
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Trodde dog ikke dette var relatert til Danmarks Radio ;)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.307
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kaller du ditt eget innlegg for latterlig?
Screenshot_20230916_222829_Chrome.jpg

Dette er noe av det merkeligste på lang tid.
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Mastergain på de fleste nyere plater er helt hinsides, det vet vi jo. Hva lurer du på?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.307
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Mastergain på de fleste nyere plater er helt hinsides, det vet vi jo. Hva lurer du på?
Lurer egentlig hva du vil frem til.
At forskjellige album har forskjellig gain? I så fall, velkommen til moder jord.
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
Nei, det er egentlig ikke det eg vil frem til...Album er spilt inn
med ulik kvallitet, Men de kan ikke avspilles i ett lignende dynamisk område som vi regner som '"Live". Det går ikke,..Live er live, avspilt musikk er noe annet.... Det er ikke nubbesjans, alt mellom plate og live er ræva...
 

Knubie

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.06.2020
Innlegg
1.728
Antall liker
719
Sted
Bergen
At ingen i plate bransjen kan føckings forstå at vi liker å høre på musikk! Det er underlig. Det er jo ikke noe vanskelig for de å release noe ukomprimert ved siden av en annen versjon for de som sitter på bussen, eller kontoret med ear buds. Hvor fuckings vanskelig skal det være?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.307
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Ser egentlig ikke det store problemet med dette her. Mye annet i verden som jeg synes er problematisk, men ikke dette.
 

MrSpock

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.03.2007
Innlegg
5.251
Antall liker
5.985
Jeg synes det er et veldig stort problem og skjønner frustrasjonen til Knubie veldig godt. Særlig hvis man er hifi-interesert/audiofil er det skikkelig katastrofe :mad:

Dessverre ikke stort å gjøre med det - annet enn å bruke en del tid & resurser på å finne musikk med god dynamikk.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.307
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg synes det er et veldig stort problem og skjønner frustrasjonen til Knubie veldig godt. Særlig hvis man er hifi-interesert/audiofil er det skikkelig katastrofe :mad:

Dessverre ikke stort å gjøre med det - annet enn å bruke en del tid & resurser på å finne musikk med god dynamikk.
Nettopp, gidder ikke å bruke krefter på noe som "alltid har vært".
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
Denne 16år gamle videosnutten forklarer godt det Knubie prøver å si.

 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.307
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Vet godt hva han mener, men dette er jo "gammelt nytt" - og vi får ikke gjort noe med det. Enkleste løsning er å slutte å lytte til musikk.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Så kan man stille spørsmålet, hvor mye er den enkelte villig til å betale for ekstra kvalitet? Musikk er jo et produkt for massekonsumpsjon og markedet generelt er lite kritisk.
Får inntrykk av at svært mange såkalte lydentusiaster også vil ha indrefileten for grytekjøttpriser.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.307
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Må heller strebe etter å ha et anlegg som tåler de forskjellige kvalitetene så godt som mulig.
 

karmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.07.2012
Innlegg
343
Antall liker
1.070
Vet godt hva han mener, men dette er jo "gammelt nytt" - og vi får ikke gjort noe med det. Enkleste løsning er å slutte å lytte til musikk.
Får ikke gjort noe med det. Men han har lov til å synes det er noe dritt ? Eller tar du fra den retten 😅.

Må heller strebe etter å ha et anlegg som tåler de forskjellige kvalitetene så godt som mulig.
Ja, og det er vel derfor det mikses som det gjør. Alt høres likt ut igjennom en blåtann høyttaler og reiseradio.


Får inntrykk av at svært mange såkalte lydentusiaster også vil ha indrefileten for grytekjøttpriser.
Hvor mye mer arbeid er det å mikse et
Album med et normalt dynamisk skille ?
VS et album mikset for reiseradio og blåtann høyttaler ?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.307
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Får ikke gjort noe med det. Men han har lov til å synes det er noe dritt ? Eller tar du fra den retten 😅.



Ja, og det er vel derfor det mikses som det gjør. Alt høres likt ut igjennom en blåtann høyttaler og reiseradio.




Hvor mye mer arbeid er det å mikse et
Album med et normalt dynamisk skille ?
VS et album mikset for reiseradio og blåtann høyttaler ?
Har jeg sagt at jeg tar fra han den retten?
Eneste jeg mente var at det er rart å ta opp noe som alle vet om og "tar for gitt"
Å mikse et album med god lydbilde tar faktisk mye lenger tid, de fleste bryr seg ikke om det da som du sier, mesteparten hører gjennom små og ofte ganske så dårlige høyttalere.
 

karmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.07.2012
Innlegg
343
Antall liker
1.070
Neida, du har ikke det. Det var en spøk, men tenkte mer at det er lov å klage uten at det nødvendigvis hjelper noe.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.475
Antall liker
35.307
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jo for all del..
Tenkte å starte et protesttog mot 2. Verdenskrig.
 

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Innlegg
1.664
Antall liker
1.411
Torget vurderinger
2
Her handler det vel bl.a om plass? Hvor mye plass tar et album mikset for «de fleste» musikk-konsumenter vs. hvor mye mer plass tar et album for den (i sammenhengen) «bittelille» andelen HiFi-entusiaster…og hvor mye er vi villige til å betale for den ekstra plassen? Da dette startet (sånn for enkelhetsskyld; slutten av ‘80 - begynnelsen av’90 tallet) ble mesteparten av musikken gitt ut på cd, nesten ingen ville kjøpt en dobbelt-cd med samme antall sanger til ca dobbelt pris for noe bedre lyd!? Ja, jeg vet det finnes plater med god lyd, og teknikkere som vet hvordan trylle frem fantastisk lyd og gjør dette. Noe kompresjon, for plassbesparelse, men ikke så mye at det dreper musikken? Det er de utgivelsene vi får lete frem, og bli glade når vi finner av favorittartistene våre.

btw dette gjelder forsåvidt på vinyl også? Jeg har noen plater hvor det er klemt inn dobbelt antall spor pr. side, og de låter (nesten uten unntak) flatt og kjedelig…

I Declare: The war is over! Lets enjoy the music.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hvor mye mer arbeid er det å mikse et
Album med et normalt dynamisk skille ?
VS et album mikset for reiseradio og blåtann høyttaler ?
Så du tenker det er tilfeldig at markedet tilsynelatende domineres av slett håndverk?
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

karmann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.07.2012
Innlegg
343
Antall liker
1.070
Så du tenker det er tilfeldig at markedet tilsynelatende domineres av slett håndverk?
Jeg vet ikke hva de får betalt, jeg vet ikke hvor mange timer det tar en mikse person og ratte inn et album med et fornuftig nivå.

Men ja, kan være penger er et tema, som det pleier. Men det er nok flere ting som gjør dette og det er vel 40 år siden denne "krigen" startet.

Vi får vel bare starte produksjonen selv, miks og musikk. Du spiller blokkfløyte og jeg munnharpe🙃
 

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Innlegg
10.609
Antall liker
14.570
Sted
Langesund
Alle (nesten)høre på musikk og en promille har anlegg som får fram dynamisk kontrast fult ut. De blir ikke prioritert, enkelt og greit. For min del løser jeg det med å skru godt ned på volumet på komprimert musikk.
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
540
Antall liker
642
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg vet ikke hva de får betalt, jeg vet ikke hvor mange timer det tar en mikse person og ratte inn et album med et fornuftig nivå.

Men ja, kan være penger er et tema, som det pleier. Men det er nok flere ting som gjør dette og det er vel 40 år siden denne "krigen" startet.

Vi får vel bare starte produksjonen selv, miks og musikk. Du spiller blokkfløyte og jeg munnharpe🙃
Så du mener det er en effekt av Walkmann?
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Vi får vel bare starte produksjonen selv, miks og musikk. Du spiller blokkfløyte og jeg munnharpe🙃
...eller slutte å kjøpe masseprodusert søppel og begynne å betale for musikken?

Folk synes sikkert jeg er en tåpe som betaler tusenvis av kroner på musikk som kan streames for ører. Men ønsker man kvalitet, må man faktisk støtte de som gjør en god jobb.
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
540
Antall liker
642
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
...eller slutte å kjøpe masseprodusert søppel og begynne å betale for musikken?

Folk synes sikkert jeg er en tåpe som betaler tusenvis av kroner på musikk som kan streames for ører. Men ønsker man kvalitet, må man faktisk støtte de som gjør en god jobb.
Så du kjøper ny musikk? :cool: Trodde det gikk mye i brukt hos deg :)
 
Sist redigert:

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
540
Antall liker
642
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hvorfor stiller du et personlig spørsmål i generell debatt? :unsure: Nytter ikke slenge på smilefjes, spørsmålet er åpenbart ladet!
Hvis ditt ønske er å støtte musikkbransjen, gjør man det nok fint også med streaming fra f.eks. Qobuz. Hvis du supplerer med å kjøpe nye LP/CD`er også, jo bedre jo flere. :)
 

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Innlegg
5.278
Antall liker
3.331
Torget vurderinger
49
Vet godt hva han mener, men dette er jo "gammelt nytt" - og vi får ikke gjort noe med det. Enkleste løsning er å slutte å lytte til musikk.
Gammelt nytt for oss gamlinger ja, ikke alle som har vært medlemmer siden begynnelsen av 2000😎
For nye hifi interesserte kan det jo være en frustrerende ting å oppdage.
Legge mer penger i kvalitets utgivelser var et bra tips Derrick👍
Komme seg ut i frisk luft pleier å hjelpe på frustrasjonen.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Hvis ditt ønske er å støtte musikkbransjen, gjør man det nok fint også med streaming fra f.eks. Qobuz.
Tror du at du støtter den delen av musikkbransjen som vi snakker om her ved å bruke et par skarve tusenlapper i året på en "eat all you can" musikkbuffé?
 

Proethifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.04.2023
Innlegg
540
Antall liker
642
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Tror du at du støtter den delen av musikkbransjen som vi snakker om her ved å bruke et par skarve tusenlapper i året på en "eat all you can" musikkbuffé?
Når jeg starter å kjøpe musikk CD/LP, så støttet jeg nok mest musikkbransjen med å kjøpe for en større summ en ved streaming/per år.
Men etter som det ikke er ubegrenset med plass hvor jeg bor, er det nok nå streamingen som støtter musikkbransjen mest, da jeg ikke har så mye fysisk plass til å lagre fysisk musikk…

Men jeg har nok kjøpt mest brukte CD`er i de siste, og de støttet velg kun butikken som selger dem.
:)
 
Topp Bunn