TEST: Primare I15 Prisma – En moderne integrert med alle rettigheter

Primare_I15_Prisma-15.jpg

Primare har integrert sin Prisma streamer i et vidt spekter av sine forsterkere og andre enheter. Vi har testet den i Primare sin mest kompakte integrerte forsterker I15.

På Hortenmessa i 2019 hadde vi i Audiophile.no et hyggelig treff med den da rykende ferske importøren og forhandleren Lydglede, som ble startet noen få måneder tidligere. Lydglede er ledet av Jørgen J. Johansen, en profil som tidligere er kjent fra Soundgarden i Bergen. De startet forsiktig med få merker, men har økt på med et bredere sortiment etter hvert, som de franske høyttalerne Triangle som vi testet en HighEnd stativmodell fra for kort tid siden.

Et av merkede Lydglede hadde med seg fra oppstarten er Primare, og de hadde også fått med seg den høyst engasjerte og engelsktalende markedssjefen til Primare med det norskklingende etternavnet Terry Medalen til Hortenmessa i 2019. Vi fikk en lengre hyggelig prat med Medalen, og det må innrømmes at jeg flakket litt med blikket da han ga uttrykk for at vi sikkert hadde inngående kjennskap til Primare sin streaming-enhet Prisma.

Siden dette møtet har det lagt i mitt bakhode at jeg selvfølgelig må bli oppdatert på Primare sin streamerløsning, og hva er vel da mer nærliggende enn å teste den i en moderne integrert forsterker?

Primare har ellers vært en av de produsentene som har fått hjertet til å banke litt raskere, helt fra jeg for over 17 år siden testet den lekre AV-forsterkeren SPA20. Men Primare sin historie strekker seg helt tilbake til midten av 80-tallet, da Bo Christensen startet et firma som skulle være en annerledes HiFi-produsent. Målsettingen var å skape HiFi-produkter med en eksepsjonell lydkvalitet i et elegant kabinett, og det har de lyktes med hele veien.

Litt Primare-historie

Primare begynte karrieren med 928, en serie med ganske radikalt, minimalistisk og samtidig uhyre moderne design. Enda mer futuristisk var kanskje 200-serien som kom i 1992, selv om enkelt kanskje vil hevde at det var litt over the top.

Men det var vel egentlig med 300-serien i 1994 at Primare sitt designkonsept for ettertiden ble modent befestet, der hovedingrediensene er et tykt frontpanel i aluminium, med en avstandsfuge til resten av kabinettet som er med på å understreke frontens tykkelse, samtidig som det gir et særpreg. Den andre hovedingrediensen i Primare sitt særpreg er de to rattene symmetrisk plassert på hver sin side i frontpanelet. Eller tre, som det var på de første versjonene av 30 og 300-seriene.

15-serien

15-serien er Primare sin innstegsserie, og vi kan vel si at hele serien har beina trygt plantet i den øvre delen av HiFiens....

Les hele testen av Primare I15 Prisma hos Audiophile.no

Primare_I15_Prisma-14.jpg

Kommentarer

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.750
Torget vurderinger
49
Skulle vært Roon ready, da hadde den vært en kandidat.
Men når jeg ser folk har ventet over 2år på at den skal bli Roon ready synes jeg det blir misvisende og si at det kommer snart.

Audiophile.no

Bransjemedlem
Ble medlem
02.06.2020
Antall liker
1.311
Torget vurderinger
0

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.750
Torget vurderinger
49
Kompatibel og Roon ready er to forskjellige ting.

Ser på Roon forum at folk har ventet lenge, men la oss håpe det er rett rundt hjørnet, da denne kunne passet bra hos meg som en alt i ett boks.

Lydglede

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2019
Antall liker
306
Takk til Audiophile.no for grundig test!
Det er bekreftet at Roon Ready på resten av Prisma-produktene er i arbeid, og etter hva vi erfarer er det nå nærstående. Vi gleder oss :)

Primare i presseuttalelse 18.01.21:
"Already being prepared for certification is the SC15 Prisma network player and DAC, CD15 Prisma and CD35 Prisma CD and network players, PRE35 Prisma preamplifier, and I15 Prisma, I25 Prisma, and I35 Prisma integrated amplifiers."

Kristian

Informasjon om bruker

Audiophile.no
Bransjemedlem
Medlem siden
Antall liker
1.311
Link til alle artikler
498
Audiophile.no sine annonser
Audiophile.no
TEST: OnePlus Pad 3 – nettbrettet som vil spise kirsebær med de aller største

TEST: OnePlus Pad 3 – nettbrettet som vil spise kirsebær med de aller største

• 0
På forsommeren lanserte OnePlus sitt nyeste nettbrett. Dette er en toppmodell som åpenbart sikter mot stjernene, og vi har hatt Pad 3 på en grundig test. I fjor sommer lanserte OnePlus...
Fortsett
Audiophile.no
Tandberg Huldra 9, 10 og 11 – Stig Arne si dagbok mai 2025

Tandberg Huldra 9, 10 og 11 – Stig Arne si dagbok mai 2025

• 0
Førre månad, og fleire før der att, lova eg å koma attende til desse uhyre interessante Tandbergane, i dei dagar då dei var på høgda av god lyd ... truleg. Me jobbar vidare med saka! Fleire...
Fortsett
Audiophile.no
Gamle radioar – Stig Arne si dagbok april 2025

Gamle radioar – Stig Arne si dagbok april 2025

• 0
Er gamle radioar på moten att? Me let samlarar vera samlarar, og bryr oss berre om ein ting: Lyden. Og i ølspalta har me 4 boksar og ei tuteflaske. Bang & Olufsen Beomaster 900 (1964-1970) Kva i...
Fortsett
Audiophile.no
Klimax Solo 500 – Ny nestkommanderende monoblokk fra Linn

Klimax Solo 500 – Ny nestkommanderende monoblokk fra Linn

• 3
I begynnelsen av 2024 lanserte Linn en ny flaggskipforsterker, og nå følger den skotske produsenten opp med en nestkommanderende forsterker. Klimax Solo 500 er navnet, og Linn-kjennere ser...
Fortsett
Audiophile.no
600-serie - Nye flaggskipforsterkere fra Mark Levinson

600-serie - Nye flaggskipforsterkere fra Mark Levinson

• 1
Den amerikanske HighEnd-produsenten Mark Levinson har avduket en nye HighEnd-serie. 600-serien overtar stafettpinnen øverst i hierarkiet etter 500-serien, som til nå har vært det ypperste fra...
Fortsett
Audiophile.no
CLARITY 4.2 – Ny uvanlig stativmodell fra RADIANT ACOUSTICS

CLARITY 4.2 – Ny uvanlig stativmodell fra RADIANT ACOUSTICS

• 8
I fjor lanserte Radiant Acoustics den oppsiktsvekkende stativhøyttaleren Clarity 6.2. Nå kommer en enda mer oppsiktsvekkende lillebror, med modellbenevnelsen Clarity 4.2. Det vil si – det er...
Fortsett
Topp Bunn