Tester av hifi-utstyr og målinger

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• toneset2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    231
    Ok, avklart.
    Men, så var det spørsmålet som fortsatt står ubesvart slik jeg ser det:

Har du noen gang syntes at det var formidabel lyd i utstyr som måler det du kaller "riktig"?
    Ikke det jeg kan huske, med forbehold om at jeg kan ha storkost meg med en eller annen studiomonitor. Se forøvrig gjennomgang av utstyr/historikk over.

toneset2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    231
    Jeg har en liknende MF forsterker til å drive to passive subwoofere i kinoen. God kraft i de forsterkerne.

jeg hadde best effekt av Lyngdorf/RoomPerfect når jeg plasserte basstårn/subwoofere inntil vegg/hjørner ihht Lyngdorf sin filosofi.
    Hørte Lyndorfs demonstrasjon i Horten. Tror det var i 2019. Det var vel et oppsett som ligner det du beskriver. TDAI-3400 med subwoofere og satellitthøytere kliss inntil vegg i digert rom. Veldig imponerende. Kunne muligens levd med det.

Sist redigert:

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Hørte Lyndorfs demonstrasjon i Horten. Tror det var i 2019. Det var vel et oppsett som ligner det du beskriver. TDAI-3400 med subwoofere og satellitthøytere kliss inntil vegg i digert rom. Veldig imponerende. Kunne muligens levd med det.
    Lyngdorf vil ikke løfte bassen (eller andre frekvensområder) i særlig grad hvis "signaturen" på din høyttaler slik den framstår gjennom kombinasjonen av direkte+rommålinger tilsier at det er "slik de skal låte". Det er jo faktisk litt av markedsføringen til Lyngdorf, som selvfølgelig kommer med visse forbehold og tildels er hype (men litt sant er det nok).
    Men RP justerer i hvert fall fint på peaker ved hjørneplasserte subber (jeg har sikkert målt 50 forskjellige oppsett) samtidig som korreksjon oppover er svært begrenset, noe som i mange (men ikke alle) tilfeller er en god ting. Har selv Lyngdorf på kinoloftet. Ikke helt Trinnov nivå må jeg si, men helt OK så lenge målingene gjøres noenlunde som foreskrevet. Det hadde vært spennende å se hva slags respons du har med dine PMC-er med RP i "Fokus"..

Mulig dette ble litt OT men det var litt av responsen din på tidligere poster som trigget et svar :)

erk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Antall liker
    4.118
    Sted
    Tårnåsen
    Lyngdorf vil ikke løfte bassen (eller andre frekvensområder) i særlig grad hvis "signaturen" på din høyttaler slik den framstår gjennom kombinasjonen av direkte+rommålinger tilsier at det er "slik de skal låte". Det er jo faktisk litt av markedsføringen til Lyngdorf, som selvfølgelig kommer med visse forbehold og tildels er hype (men litt sant er det nok).
    Men RP justerer i hvert fall fint på peaker ved hjørneplasserte subber (jeg har sikkert målt 50 forskjellige oppsett) samtidig som korreksjon oppover er svært begrenset, noe som i mange (men ikke alle) tilfeller er en god ting. Har selv Lyngdorf på kinoloftet. Ikke helt Trinnov nivå må jeg si, men helt OK så lenge målingene gjøres noenlunde som foreskrevet. Det hadde vært spennende å se hva slags respons du har med dine PMC-er med RP i "Fokus"..

Mulig dette ble litt OT men det var litt av responsen din på tidligere poster som trigget et svar :)
    Og en liten PS: Jeg synes ofte magien kommer ved summen av mange bittesmå justeringer. Littegran mer eller mindre tilt, som nesten ikke er synlig på REW-målinger, for eksempel, men som subjektivt er viktige. Lytteposisjonen justert med 10-20cm og plutselig "sitter det". Eller @Snickers-is sin magiske justering av delefilter mellom mellomtone og diskant på Moelva. Litt bedre faserespons men ellers ganske likt. Subjektivt så gikk det fra "ok" til "helt riktig" (i mine ører).

Og PS #2: Du nevnte også Audio Note: Jeg har nylig hørt et AN-anlegg som låter knallfint hos @Atlerovik. Dyrt men deilig. Har også noe AN-utstyr selv. Om prisen står i forhold til ytelse vet jeg ærlig talt ikke, men det gjelder vel ganske mye i "high-end" klassen. Fint låt det i hvert fall og med et knallgodt vinyloppsett da... og som vi alle vet måler jo ikke vinyl særlig godt selv om det legges ned masse kroner (men det låt "deilig", og da bruker jeg bevisst litt subjektive ord) :)

toneset2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    231
    Herlig! Det vi vil h, er jo det beste av begge verdener. Nå har jeg kvittet meg med Lungdorf-utstyret, men jeg husker som sagt at forskjellen mellom RP av/på (og da benyttet jeg Focus og ikke Global) var minimal. Du kunne høre litt oppstramming i bassen, og muligens en tøddel klarere mellomtone. Men det ble nesten på kabelnivå, dette.
    Jeg syntes også det var litt underlig at prosentandelen for korrigering som displayet var så høy. og at verdien varierte såpass mye mellom hver måling selv om jeg ikke hadde gjort endringer i rommet. Det varierte mellom ca. 60 prosent og helt opp til 76-78 prosent. På nettet leste jeg om folk som mente at 11-12 prosent var i høyeste laget...Jeg holdt på til 100 % romkartlegging hver gang - kanskje det var det jeg gjorde feil? Leser at andre anbefaler at du skal stoppe litt over 90-tallet. Mikrofonplasseringene var tilnærmet de samme hver gang, men det er jo vrient å få til helt identiske målepunkter uten bruk av kritt og målebånd. Så det er muligens her feilkilden ligger.
    Likevel var det primært lyden som fikk meg til å skifte til Musical Fidelity uten romkorrigering. Jeg kjøpte Lyngdorf fordi jeg antok at denne forsterkeren var nøytral og ikke hadde noe særlig egenlyd. I tillegg kom jo romkorreksjon og et vell av muligheter for tilpasning til egen smak.
    Dessverre tok jeg feil. Jeg fikk aldri Lyngdorf til å nærme seg mitt ideal (og her snakker vi om de samme høyttalerne jeg har i dag, PMC Fact.8 Signature). Jeg syntes lyden ble for tam og blodløs, og følte behov for å spille høyere enn ører og naboer var komfortabel med. Livet har lært meg at når utstyr bare låter fett på høyt volum, da er det noe galt.
    I dag har jeg det kjøttet på beina jeg trenger, og trøkket er tilbake i den relativt hardtslående musikken (metal, prog, techno) jeg hører på. Trenger ikke spille spesielt høyt, på 70-75db er det full fest. Husker jeg måtte opp i nesten 90 for å føle at det blafret i buksebeina med Lyngdorf, men kom likevel aldri helt dit.
    Igjen: En stor takk til dere kyndige mennesker her på forumet som har tålmodighet nok til å forklare oss hva som egentlig skjer. Vi er alle tjent med reell kunnskap, slik at vi ikke famler i blinde blant synsere og metafysikere.

• Liker
    Reaksjoner: erk

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Herlig! Det vi vil h, er jo det beste av begge verdener. Nå har jeg kvittet meg med Lungdorf-utstyret, men jeg husker som sagt at forskjellen mellom RP av/på (og da benyttet jeg Focus og ikke Global) var minimal. Du kunne høre litt oppstramming i bassen, og muligens en tøddel klarere mellomtone. Men det ble nesten på kabelnivå, dette.
    Jeg syntes også det var litt underlig at prosentandelen for korrigering som displayet var så høy. og at verdien varierte såpass mye mellom hver måling selv om jeg ikke hadde gjort endringer i rommet. Det varierte mellom ca. 60 prosent og helt opp til 76-78 prosent. På nettet leste jeg om folk som mente at 11-12 prosent var i høyeste laget...Jeg holdt på til 100 % romkartlegging hver gang - kanskje det var det jeg gjorde feil? Leser at andre anbefaler at du skal stoppe litt over 90-tallet. Mikrofonplasseringene var tilnærmet de samme hver gang, men det er jo vrient å få til helt identiske målepunkter uten bruk av kritt og målebånd. Så det er muligens her feilkilden ligger.
    Likevel var det primært lyden som fikk meg til å skifte til Musical Fidelity uten romkorrigering. Jeg kjøpte Lyngdorf fordi jeg antok at denne forsterkeren var nøytral og ikke hadde noe særlig egenlyd. I tillegg kom jo romkorreksjon og et vell av muligheter for tilpasning til egen smak.
    Dessverre tok jeg feil. Jeg fikk aldri Lyngdorf til å nærme seg mitt ideal (og her snakker vi om de samme høyttalerne jeg har i dag, PMC Fact.8 Signature). Jeg syntes lyden ble for tam og blodløs, og følte behov for å spille høyere enn ører og naboer var komfortabel med. Livet har lært meg at når utstyr bare låter fett på høyt volum, da er det noe galt.
    I dag har jeg det kjøttet på beina jeg trenger, og trøkket er tilbake i den relativt hardtslående musikken (metal, prog, techno) jeg hører på. Trenger ikke spille spesielt høyt, på 70-75db er det full fest. Husker jeg måtte opp i nesten 90 for å føle at det blafret i buksebeina med Lyngdorf, men kom likevel aldri helt dit.
    Igjen: En stor takk til dere kyndige mennesker her på forumet som har tålmodighet nok til å forklare oss hva som egentlig skjer. Vi er alle tjent med reell kunnskap, slik at vi ikke famler i blinde blant synsere og metafysikere.
    Nå forsøker jeg ikke å gjøre dette om til en PMC tråd, men jeg tror det er noe relevant lærdom fra målekurvene til Stereophile av PMC Fact 8 Signature. Etter å ha bodd en del år England har jeg sett noen typiske stuer. Jeg vil si at det er ganske vanlig med stuer som er en plass mellom ca 20 og 30m2, med heldekningsteppe på gulvet og ellers god møblert. Dermed kanskje både mindre volum og gjerne mer akustisk dempet enn en del moderne norske stuer. Gitt disse forholdene er det naturlig at man lar høyttalerne være litt friske i klangen, for å motvirke demping i rommet. Det neste er at rom på 20-30 m2 gjerne kan behøve litt hjelp under 30-35 hz. sånn sett passer bassløsningen til PMC godt og hvor det relativt i forhold til resten av bassen blir litt løft under dette nivået.

når det gjelder korreksjonen som oppgis for RoomPerfect, så tror jeg den forteller om hvor stor andel av «feil» som rettes. Hvis du feks primært har to kuler i bassen og ellers en fin respons, så kan det tenkes at du får høy korreksjon ved at RoomPerfect justerer disse to peakene. Samtidig kan det være at disse peakene hos deg var nødvendige for å skape en total balanse i lydbildet. Kanskje blir det naturlig å overkompensere litt dersom andre deler av bassområdet er litt i letteste laget. Hvis RoomPerfect korrigerer disse peakene, fordi de isolert sett er litt høye, så kan det tenkes at summen blir litt for slank gjengivelse - eller at det bare tar litt tid til å bli kjent med en ny klang i anlegget.

Sist redigert:

toneset2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.01.2009
    Antall liker
    231
    En plausibel teori. Men hvordan forklarer du at jeg hørte så lite forskjell på RP av/på? Det gjaldt forøvrig både Monitor Audio PL20 og de to PMC-modellene. Brukte alle tre sammen med Lyngdorf.
    Fact.8 er tørrere og ikke så overdrevent frisk i toppen, men grunnleggende sett har de to samme lydsignatur. Og ikke minst har de samme dip i nedre mellomtone. Det er dermed ikke så overraskende at de to oppfører seg noenlunde likt i møte med RP. Men PL200 er et helt annet dyr, og at forskjellen på korrigert/ukorrigert var tilsvarende liten også her (samme rom og utstyr, ingen endringer) overrasket meg.
    Nå skal det nevnes at jeg brukte RP og Lyngdorf i en annen bolig også. Bodde er periode i en sokkelleilighet med et ca. 15 kvadratmeter lytterom til rådighet. Brukte Twenty.22, og da var det dramatisk forskjell på RP på/av. Leiligheten lå i et gammelt trehus, og jeg har tidligere erfart at trevegger/tak kan være mye vanskeligere å hanskes med enn betong og gips. Spesielt dersom rommet er lite. Lyden kastes fram og tilbake, og resultatet blir graut.
    RP fikk ikke ordentlig skikk på det (tror knapt det var mulig), men det ble utvilsomt langt bedre etter et par omganger med målinger og bruk av "Open"-kurven. I dette rommet var det helt uaktuelt å kjøre flatt. Fascinerende å høre hvordan hele frekvensområdet ble strammet opp av romkorrigeringen.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Godeste Paul fra PSAudio lover nå at innen utgangen av 2024, så skal de selv begynne å legge ut detaljerte målinger av produktene de selger.(han nevner AudioPrecision målinger slik eks ASR gjør når de tester)

Blir spennende å se om de lever opp til sine lovnader, og spesielt om andre leverandører kommer til å gjøre det samme. :cool:

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Som produsent ville jeg aldri offentliggjort målinger på egne produkter.
    Fordi:
    Produsenten oppgir viktige data på produktene sine. Spesifikasjoner kalles det.
    Det betyr at produktet vil oppfylle disse spesifikasjonenen med en viss margin.
    Hvis en gjør målinger på et bestemt produkt og legger ut disse flytter en nærmest "lista" hvor grensene går.
    Da kan en kunde komme å si at produktet jeg har kjøpt, ikke er helt der det skal være med referanse til produsentens målinger.
    Slik kan det for eksempel gjøres:
    Legge ved målinger på det aktuelle produktet slik at kunden ser at det er testet mot spesifikasjonene og holder hva som loves.
    Dette vil imidlertid øke prisen vesentlig eller redusere marginene til produsenten tilsvarende.
    På noen produker ligger det ved et "sertifikat" med målinger.
    Ofte er dette bare juks.

• Liker
    Reaksjoner: vim

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    PS Audio /Paul sier noe i videoen om akkurat denne motstanden de hatt i de siste 50 årene, imot å legge ut mere tekniske detaljer/spesifikasjoner. ;)
    -Men tidene har endret seg, også for PS Audio.(og kanskje mange andre produsenter)

For om spesifikasjonene er så gode som produsentene idag sier (aka "stol på oss"), så er det vel ikke noe problem med åpenhet?
    (For de aller fleste produsentene idag måler produktene sine, eneste forskjell er at noen nå skal begynne å legge ut resultatene for kundene sine.)

Og da kan jo produsentene selv legge ut data og tall som de selve mener betyr noe for lyden.:cool:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Åpenhet og sannhet er viktig i disse tider.
    Kudos til PSAudio om de holder det de lover, og starter en trend der produsentene dokumenterer tingene sine bedre. (y)

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    PS Audio /Paul sier noe i videoen om akkurat denne motstanden de hatt i de siste 50 årene, imot å legge ut mere tekniske detaljer/spesifikasjoner. ;)
    -Men tidene har endret seg, også for PS Audio.(og kanskje mange andre produsenter)

For om spesifikasjonene er så gode som produsentene idag sier (aka "stol på oss"), så er det vel ikke noe problem med åpenhet?
    (For de aller fleste produsentene idag måler produktene sine, eneste forskjell er at noen nå skal begynne å legge ut resultatene for kundene sine.)

Og da kan jo produsentene selv legge ut data og tall som de selve mener betyr noe for lyden.:cool:
    Betyr dette at det er kundens produkt med målinger så gjøres tilgjengelig for kunden?
    Bare for kunden?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Betyr dette at det er kundens produkt med målinger så gjøres tilgjengelig for kunden?
    Bare for kunden?
    Om en produsent vil forsøke å holde ting skjult, så gjør de det sikkert slik. ;)
    -Om det hjelper er jo annet spørsmål, og om de da tåler den oppmerksomheten det gir på om de har noe å skjule.

Blir spennende å se hva eks PS Audio gjør, men jeg vil anta at om de skal komme helskinnet gjennom så legger de ut dette som en del av åpen spesifikasjon.:cool:

Flageborg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Antall liker
    3.313
    Torget vurderinger
    0
    Åpenhet og sannhet er viktig i disse tider.
    Kudos til PSAudio om de holder det de lover, og starter en trend der produsentene dokumenterer tingene sine bedre. (y)
    Hvilken "sannhet" er viktigst?
    Hvilke data vil PSAudio oppgi for kabler?
    Hva med målinger av "soundstage" som flere hevder varierer veldig mellom produkter?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Er det riktig av meg å anta at det nok er veldig mange haifai-produsenter og også kunder, som er sterkt imot at produsentene selv legger ut mere data enn kun dimensjoner, eventyr og vekt? 🤭

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.111
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Hvilken "sannhet" er viktigst?
    Hvilke data vil PSAudio oppgi for kabler?
    Hva med målinger av "soundstage" som flere hevder varierer veldig mellom produkter?
    Det er opplagt målinger av teknisk karkter som vil bli lagt ut.
    Ingen synsing.
    Lager PS kabler?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Det er opplagt målinger av teknisk karkter som vil bli lagt ut.
    Ingen synsing.
    Lager PS kabler?
    Tror de gjorde det tidligere, men kanskje en oppvakt kunde stilte de til veggs og lurte på hvorfor man trenger disse superkablene for å få utstyret til å virke best mulig.-For tingen burde jo fungere 100% med det som blir levert med i esken. :cool:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.871
    Sted
    Horten
    Strøm kabler er også viktige.
    Når de lages så komplisert som disse lurer jeg på om de faktisk kan virke bremsende på strømmen🙂
    Heldigvis så går det ikke så mye strøm i disse haifai-apparatene, så skal ikke så mye til for å få nok kobber til det som trengs.

Men likevel vært artig å åpnet kontakten på disse kablene og se hvor mye av de greiene der som er tilkoblet/ikke bare kuttet rett av før kontakten. :cool:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn