Testere av LM Audio 216IA og 218IA søkes - Integrerte rørforsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Mala Audio er blitt distributør i Norge av LM Audio og ønsker i den forbindelse å få testet forsterkerne og få tilbakemeldinger og omtaler. LM Audio er et merke som begynner å få mye særdeles god omtale i statene og som er på vei oppover også i Europa.

LM Audio er en større produsent av rørforsterkere for flere kjente merkevarer og som nå har begynt å lage produkter under egen merkevare(LM Audio, eller Line Magnetic Audio). De produserer blant annet også reproduksjoner av diverse Wester Electric produkter(forsterkere, høyttalere og horn). LM Audio har stort fokus er på solid kvalitet som er ment på å vare, i tillegg til selvfølgelig lyden. Det er ordentlig håndlagde rørforsterkere med point to point oppbygning og håndviklede trafoer. Ikke typisk Kinesiske forsterkere med rimelige materialer og enkle løsninger.

I første omgang er det LM Audio 216IA og 218IA som vil bli tilbudt for utlån for testing og omtale, men andre modeller kan også være aktuelle etter hvert. Forsterkerne kan sendes, men vi foretrekker testere som kan hente.

EDIT: Det har blitt foreslått å gjøre en gruppebestilling med introduksjonsrabatt. Alle som kan være interessert i noe bes ta kontakt med meg på epost eller PM over de neste dagene, så ser vi om det er interesse for det. Om flere enn 5 bestiller får vi til en god rabatt som introduksjonstilbud :)

Mer info om forsterkerne:

216IA:
    LM Audio 216IA - Mala Audio

218IA:
    LM Audio 218IA - Mala Audio

Ta kontakt på PM, mail( sveinung(krøllalfa)malaaudio.no ) eller telefon(909 53 801) for mer info.

216ia.jpg

120829023216.jpg

Sist redigert:

Kommentarer

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Takk for en veldig fin omtale og bilder Chris Andre :)

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Hva er egentlig forskjellen mellom 218iA og 518iA Gold? Lydmessig eller andre ting? Prøver å google det, men finner ikke hva forskjellen mellom de to er??

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Line Magnetic LM518iA:

Da har jeg kommet til vegs ende med utprøving av LM Audio forsterkere fra Mala Audio.

Da jeg leverte den fremragende LM218iA, fikk jeg med meg hjem LM518iA. Denne er en mer påkostet modell ift 218iA; både i utseende og komponentvalg. Den har en likeretter i rør, og kommer med 6V6-rør istedenfor EL34. Men som med 218iA, så kan 518iA veksle mellom EL34, KT88, 6550 og 6V6. Det er bare å stappe i rørene, og forsterkeren ordner resten!

Med LM218iA sin friske og dynamiske spillestil friskt i minnet, var jeg spent på hva 518iA kunne utrette. Etter at den hadde varmet seg opp til arbeidstemperatur, så satte jeg på de samme testplatene på vinyl og digitalt via Audio GD DAC som jeg brukte på 218iA.

Og det måtte en del spilling til, da det var åpenbart at den ikke var innspilt enda. Noe også Sveinung Mala bekreftet. Den hadde stort sett stått i butikken, og kun testet ut litt. Så jeg skal ikke her kjede leserne med hvordan forsterkeren gradvis utviklet seg etter som timene gikk. Jeg skal heller ikke gå i detalj på enhver låt og skive jeg har spilt, men heller forsøke med en oppsummering.
    IMG_0702.jpg

Kvalitet og utseende:
    Både 218iA og 518iA er av veldig høy kvalitet, og begge gjør et solid inntrykk. Noen liker det grå retro-designet til 218iA, andre liker det litt mer jålete utseende til 518iA. Det blir en smak sak, og jeg liker godt begge to. Men skulle jeg velge hvilken jeg utseendemessig liker best, må det bli LM218iA. Jeg liker 50-60-talls design, og 218iA faller godt innenfor. Det har vel noe med at Line Magnetic har latt seg inspirere av gamle gode Western Electric på flere av deres forsterkere.

Volumkontrollen er også litt annerledes. På LM218iA er den en del brattere. Når 218iA hos meg har volumet pekende på ”kl. 21:00-21:30”, så er det temmelig høyt. For å få samme volum ut på 518iA så måtte jeg skru volumet på på ca. kl. 23:00-23:30.

Lyd:
    Jeg skriver lyd, og ikke lydkvalitet, fordi begge låter helt nydelig i mine ører!

Forskjellene mellom de to er mer en smak sak, enn at den ene er bedre enn den andre. Sånn vil nå i hvertfall jeg se på de to rørforsterkerne. På mine ProAc Response D25 så er LM218iA den unge, freshe, litt gale og rampete. Den bare trøkker til med alt den har. Dynamikk, vanvittig mellomtone som står klokkeklart rett foran meg og det hele er live-aktig fra topp til bunn.

LM518iA er den litt snillere broren. Langt mer veloppdragen, litt mer bakpå og utrolig korrekt og deilig.

For meg så blir LM218iA forsterkeren hvor jeg hele tiden sitter å tramper takten, og ”digger” med. Jeg gleder meg hele tiden til å sette på en ny plate. Og platespilleren min fikk ett skikkelig løft med 218iA.

Med 518iA så blir det mer at jeg lener meg tilbake og nyter den deilige lyden som strømmer mot deg. Lyttetretthet er et fremmedord! Mellomtonen på kvinnestemmer er silkemyk, og artisten har tatt ett steg tilbake fra mikrofonen. Lyden minner meg veldig om det jeg fikk fra Creek Destiny II (som jeg lånte hos Lyric Hifi). Og det er et svært så godt kompliment for LM518iA, siden Destiny II er ranket som et Classe A produkt i Stereophile! Veldig like er de to.

Så var det på tide å varme opp min ombygde Music Angel KT88. Den har en del dyre komponenter innvendig, som f.eks Mundorf sølv/ olje, men også Mundorf Gull/ olje. Den låter ikke helt som alle andre MAer, tror jeg(?) Rørene som sitter på gir og en frisk spillestil med mye dynamikk, og god kontroll i bassen.

Og min MA er nok mer lik spillestilen til LM218iA enn LM518iA, selv om LM218iA gir en god del mer holografi ved at den får høyttalerne til å forsvinne helt.

MA rocker mer enn 518iA, med en klarere mellomtone som er uhyre dynamisk og med trøkke i bassen. Ikke så voldsomt og stramt som 218iA, og ikke så magisk mellomtone, men close! Music Angel og LM218iA minner mer om storebror/ lillebror enn det 218iA og 518iA gjør…i mine ører.

Så det hele blir en smakssak. For alle tre er veldig veldig bra, men de prioriterer litt forskjellig hvordan de presenterer musikken.

Så hva skal man velge?

Har man lyst på en meget god rørforsterker til en svært rimelig penge, så velger du Music Angel KT88 modifisert (Mala). Den tar NOS-rør som en drøm, og der andre må bytte til dyre kabler i oppsettet for å tune lyden, så trenger MA-eiere bare å kjøpe NOS-rør til en relativt billig penge. Den spiser alt fra gamle General Electric rør til Siemens og nye Psvane…Her får man masse rørlyd for pengene, i en godt konstruert rør-forsterker.

LM518iA er umulig å ikke like, da den spiller så deilig og korrekt hele veien. Den oser av kvalitet, og har krefter i massevis. En magisk single ended mellomtone. En forsterker som får deg til å slappe av med cognacen i hånda, og bare nyte plate etter plate.

Så er det storeslem LM218iA. Jeg sier ikke så mye mer, men den har ALLE kvalitetene til 518iA lydmessig synes jeg. Den kan være snill som en pus, men så plutselig blir den en løve. I tillegg har den det lille ekstra på dynamikken og du får en mer underholdende opplevelse. Dette er ikke kun en rocke-forsterker, og jeg har vel ikke hørt på en eneste rocke-plate, tror jeg (med unntak av progressivt fra type Marillion og Fish). Men all musikk som kan nytes live, låter live på 218iA. En jazz-konsert i egen stue, var det som ofte gikk gjennom hodet mitt når 218iA lyste opp foran meg!

Dette har vært utrolig moro og spennende å få lov å teste ut, og en gedigen takk til Sveinung Mala og Tor på Lyric for imøtekommenhet og service! Du og Tor på Lyric Hifi er unike når det gjelder kundebehandling innen bransjen!!!

Og hva kommer så jeg til å oppgradere til etter Music Angel KT88?? Når tiden er inne er jeg ikke i tvil: en Line Magnetic 218iA med Psvane EL34 og Psvane inngangsrør.

Takk så mye for dette, Sveinung Mala!
    IMG_0642.jpg
    IMG_0086.jpg

Sist redigert:

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    LM218iA.jpg

Da var endelig en LM218iA også min etter å ha hentet den hos Mala Audio i kveld.

Beholdt de originale LM 845-rørene, men satt i Psvane EL34 Philips Replica og Psvane 12AX7 T-mk2.

Kjøpte også NeoTech høyttalerkabler, som jeg testet i forrige runde. De låter åpent, stramt og fin detaljering.

Nå nytes vinylen, og bedre blir det vel når alt er innspilt:)

Tusen takk for veldig god service og hyggelige møter, Sveinung!

Sist redigert:

AudioPhysic

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2013
    Antall liker
    167
    Sted
    Stathelle
    Torget vurderinger
    23
    Gratulerer som eier av en utrolig flott forsterker ChrisAndre :)
    Å eie en LM Audio er en stor drøm jeg selv har.
    Men klarer meg nok lenge med MA'n jeg har kjøpt av deg.
    Så får du nyte den gode rør magien med LM Audio :)
    Også håper jeg på flere flotte bilder sammen med resten av anlegget etterhvert.

Sist redigert:

crosswind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Antall liker
    14.208
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Någon som kan svara på om LM Audio mini 218 kommer med rör-gitter? Finner inga bilder med rör-gitter montert.

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Nå har jeg inne LM Audio 216IA ledig for utlån. Ta kontakt ved interesse :)

Kabeldragern

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Antall liker
    1.192
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Hei. Om du er interessert kan jeg teste en av disse store triodeforsterkerne dine mot Mingda MC3008A, MA KT88 og Nelson Pass A40 - på Tannoy studiomonitorer og Lowther horn. Har lang fartstid med rør... Bor på nordvestlandet. PM om dette passer inn i dine planer. :)
    Mvh Asgeir.

svm88

Bransjeaktør
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    49
    Sted
    Røyken
    Torget vurderinger
    9
    Hei. Om du er interessert kan jeg teste en av disse store triodeforsterkerne dine mot Mingda MC3008A, MA KT88 og Nelson Pass A40 - på Tannoy studiomonitorer og Lowther horn. Har lang fartstid med rør... Bor på nordvestlandet. PM om dette passer inn i dine planer. :)
    Mvh Asgeir.
    Flottt! Du kan gjerne få teste for eksempel LM 218IA? Den har vi tilgjengelig :)

MalaAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Da kjører vi i gang ny test rundte på LM Audio 216IA og 218IA. begge står i Trondheim, men kan også sendes :)

MalaAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Ja, forsterkerne kan brukes som effektforsterker. Men er usikker på hvordan de ville klart seg på dine høyttalere, Infinity RS1 er vel en svært vanskelig last og ikke veldig egnet for rørforsterkere.

LM 501IA vil være den beste fra LM Audio til vanskelige høyttalere, det er mulig den ville fungert godt. :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.201
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ja, forsterkerne kan brukes som effektforsterker. Men er usikker på hvordan de ville klart seg på dine høyttalere, Infinity RS1 er vel en svært vanskelig last og ikke veldig egnet for rørforsterkere.

LM 501IA vil være den beste fra LM Audio til vanskelige høyttalere, det er mulig den ville fungert godt. :)
    De er modofisert av Geir Fredriksen så de er vel ikke så vanskelige å drive som orginalt. Og har hørt de skal låte bra me rør. Burnt Island drev de vel med 8watts sleder :) med overraskende bra resultat.

MalaAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Du kan prøve med 218IA. Den er strømsterk og drar dem nok bra hvis en 8watter klarte å drive dem :)

Brutalbass

Fersking
    Ble medlem
    21.09.2014
    Antall liker
    0
    Sted
    Fosnavåg
    Heisann alle sammen:)
    Er splitter ny her på forumet,men har lest og følgt med en god del om LM Audio forsterkere og hva de er istand til å prestere.Bare god omtale jo:p
    Helt ny i rørverdenen men har bestemt meg for at en vakker dag så blir det kjøp uten tvil!
    Den jeg lurer på er 219ia og rørdac 502ca....
    Forsterkeren har oppgraderte PSvane rør western electric 300B replica.
    Forsterker 1 år gammel men dacen er ny.
    Det var en som sa til meg at rør i begge ledd kunne gi formye "rørlyd".
    Hva tror dere guruer?
    Jeg kjører Klipsch RF83.

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Etter ca 6 mnd med LM218iA må jeg bare rose denne rørforsterkeren opp i skyene. Jeg har orginale 845-rørene, men kjører etter anbefaling fra Mala EL34 PHilips Replica Psvane og 12AX7 Psvane. Jeg spiller kun vinyl. Det er en så ekstremt deilig og naturlig oppløsning i øvre mellomtone, og en dynamikk som får frem smilet hver gang. Dette er forsterkeren jeg har vært mest fornøyd med noen gang av alt jeg har hatt de 20 siste årene!

Anbefales på det varmeste!

MalaAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Hei Chrisandre.

kjekt å høre at 218 faller i smak. :)

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har 216iA med originalrør. Hva anbefaler du ved et eventuelt skifte av rør til denne og i tilfelle hvor kan de kjøpes. Er fornøyd som det er, men det er kanskje noe å hente ved skifte av f.eks. smårørene? Kt88?

MalaAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    [FONT=Calibri, sans-serif]Hei Niha

Vil nok være en del å gå på ved å bytte rør ja.

Små rørene kan byttes med:
    [/FONT]
    [FONT=Calibri, sans-serif]Psvane 12ax7t-mk2[/FONT]

[FONT=Calibri, sans-serif]Di store kan byttes med:
    [/FONT]Gold Lion KT88 eller Psvane KT88t-mk2

Detter er rør vi kan bestille til deg.
    Du kan eventulet se om du finner noen:
    RCA 12bh7 black plate, eller eventuelt andre NOS 12BH7
    Disse har vi da ikkje :)

niha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    407
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tips? Da er det de to midterste smårørene som evt. byttes med Psvane 12ax7t-mk2?
    de ytterste smårørene er greie?
    hva vil et bytte til Psvane 12ax7t-mk2 og nye Gold Lion KT88 eller Psvane KT88t-mk2 komme på ved bestilling hos deg?

jokris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Hvilken last er disse forsterkerne stabile ned til ?

tommo21

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2003
    Antall liker
    161
    Torget vurderinger
    26
    På min LM 218ia kjører jeg følgende: 2stk Psvane 845 T MKii, 2 stk Kt88 Gold Lion, 2 stk RCA 5751 Blackplate.

Jeg har prøvd Mullard og Telefunken 12AX7, men er mest fornøyd med 5751. Skal prøve Psvane 12ax7 t mkii etterhvert.

Har også prøvd Mullard El34, RFT EL34(Siemens/Telefunken), RCA 6V6 og også Tungsol 6l6, men er mest fornøyd med KT88 Gold Lion. Ønsker nok kanskje å prøve Psvane sine her også.

Har Shuguang 12AX7B i en phono preamp, som også virker som veldige fine rør.

MalaAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Hei niha

Ja, de to midterste (minste) røren er av typen 12ax7. De ytterste er av typen 12bh7.

12ax7t-mk2 koster 999kr/paret
    Gold Lion KT88 koster 2600kr/4stk
    Psvane Kt88t-mk2 koster 3999kr/4stk

så bare takontakt viss vi kan hjelpe deg med rør :)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.201
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    image.jpg
    image.jpg

Da har jeg fått hentet en LM Audio 218 for å teste den på Infinity RS1. 22 watt klasse A er kanskje ikke all verden med krefter, men etter att Geir F har modifisert RS1 så er de nok ikke veldig vanskelige å dra, og de er delt på ca 150hz.
    Siden denne forsterkeren ikke har egen inngang for å bruke som ren effekt så er pre delen i bruk.
    Skal ikke si noe om lyden etter 5 min, så det kommer litt senere :) Men det er lyd !

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Førsteinntrykk av LM Audio 216ia

Var litt deppa i dag da det ikke lå noen hentelapp i postkassen! Har ventet i spenning i noen dager på forsterkeren som jeg skulle få teste/låne i julen fra Mala Audio.

Heldigvis kjenner de meg på butikken, så fikk beskjed da jeg handlet at det var en stor, tung pakke til meg..
    kunne det være???? Og det var det ������������

Tung var den, ikke bra for en rygg med prolaps, men hjem skulle den.

Koblet opp, lot den stå på noen minutter før jeg satt på musikk. Har ikke kjøpt dac enda, så måtte bruke Bluetoothadapter.

Uansett, for en forskjell fra min tidligere, sletne surroundforsterker!!!!!

Herlig separasjon av instrumenter, vokalist klar i midten, bass klar og kjapp, får ikke noe dypbass på mine rimelige System Audio 1530.

Har enda ikke spilt ferdig Tina Dico som ble første jeg prøvde. Vil ikke ha noe avbrudd i musikken, så bytter ikke artist før jeg må.

Førsteinntrykk??? Kan sammenlignes med forelskelse ������

Skal komme med mer inntrykk senere, men så langt er det vanskelig å beskrive.
    Regner med det er originalrør som står i den, og for meg er dette helt utrolig. Kan det bli bedre med rørbytte er det bare en bonus.

TAKK til Mala for rask respons på min forespørsel om å få teste denne vidunderlige forsterkeren.

OPPDATERING:
    Etter to døgn er jeg vel overbevist om at rør kan være noe for meg ������
    Kari Bremnes sine album får en helt annen "sound" enn jeg er vant til. Klokkeren vokal og instrumentene låter som jeg aldri har hørt før.

Mitt største problem de to siste kveldene har vært å slå av musikken og gå til sengs. Det har vært direkte vanskelig!!!

Har forsøkt begge driftsmetodene og høyttalertilkoblingene, og på mine høyttalere passer det best med ultralinær og 8ohm.

Eneste problemet mitt nå er at denne forsterkeren er dyrere enn jeg hadde planlagt å bruke på forsterker nå. Valgets kval, ny forsterker eller bytte clutch på bilen ������

Sist redigert:

Syncron75

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Vurderer å prøve en rørforsterker for første gang. Jeg eid bortimot 20 forsterkere de siste 15 årene, men aldri hørt på en rør forsterker før.
    LM Audio 216IA er den jeg vurderer sterkest. Høyttalerne jeg planlegger å bruke er PSB Imagine X2T. Har LM 216IA nok power til å drive de tro?
    Eneste jeg er litt skeptisk til er at det ligger 3 stk til salgs på torget. Hva er grunnen til at så mange selger de etter en kort stund? Er den ikke så bra likevel?

eddie1

Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Antall liker
    727
    Torget vurderinger
    8
    Hei eneste grunn til salg for min del er at jeg tok denne i et bytte og den fungerer dårlig i kombinasjon med hjemmekino og barn!
    Ved siden av Leben cs600 så er dette den beste rørforsterker jeg har hatt i hus og jeg har hatt noen innom, svakheten til kt88 er etter min mening mellomtonen men på LM så er den magisk til og være kt88. Den er strømsterk og har en meget solid byggekvalitet og topp finnish.
    Som rørforsterkere flest så er det noe sus/støy på la scala med 104db følsomhet og det er ikke mange forsterkere som er tyst på disse så der er den midt på tre.
    På PSB så vil ikke det være noe problem, den drar RF63 til et brukbart volum så burde ha krefter til dine

Syncron75

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Hei eneste grunn til salg for min del er at jeg tok denne i et bytte og den fungerer dårlig i kombinasjon med hjemmekino og barn!
    Ved siden av Leben cs600 så er dette den beste rørforsterker jeg har hatt i hus og jeg har hatt noen innom, svakheten til kt88 er etter min mening mellomtonen men på LM så er den magisk til og være kt88. Den er strømsterk og har en meget solid byggekvalitet og topp finnish.
    Som rørforsterkere flest så er det noe sus/støy på la scala med 104db følsomhet og det er ikke mange forsterkere som er tyst på disse så der er den midt på tre.
    På PSB så vil ikke det være noe problem, den drar RF63 til et brukbart volum så burde ha krefter til dine
    Ok, det høres betryggende ut. Da blir det nok mest sannsynlig en LM 216IA etter jul en gang, samt et par nye PSB Imagine X2T. :)

Jones67

Medlem
    Ble medlem
    14.07.2013
    Antall liker
    14
    Sted
    Rogaland
    Eg og har stussa på at det ligg såpass mange LM Audio ute på bruktmarkedet.
    einaste forklaringa mi er at hifi-folket er rastlause og stadig må vidare og teste ut noko nytt ;)
    Min LM Audio 216Ia skal iallefall ikkje selgast !
    Den driver mine Harbeth M30 heilt supert. Meir enn nok krefter for mitt bruk

ChrisAndre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.09.2013
    Antall liker
    1.561
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    15
    Er det noen som både har hørt LM218iA og 219iA i samme oppsett. Altså en direkte sammenligning. Jeg har hørt 219iA i annet oppsett, men det blir alltid vanskelig å sammenligne med eget oppsett.

Seskage

Baron af Skage ;)
    Ble medlem
    15.12.2014
    Antall liker
    5.891
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    7
    Sluttrapport etter test av LM Audio 216 iA

Først, en STOR takk til Mala Audio for veldig god service og tusen takk for at jeg fikk prøve denne fantastiske forsterkeren.

Det har vært en fornøyelse å ha den i hus de siste tre ukene. Har sjelden kost meg mer med musikk enn i denne perioden.

Forsterkeren er velbygd og solid, og å se rørene gløde i mørket var en fornøyelse. Enkel justering av bias trekker også opp.

Den har spilt mye musikk for meg denne tiden, har virkelig kost meg med både kjente og ukjente artister.

Lydbildet var varmt, klart og lett å lytte til.

Rolig vokal og akustisk gitar formidler den som jeg aldri har hørt før. Dessverre er nok ikke mine System Audio det ideelle til denne forsterkeren, da musikk med mer "trøkk" ble litt stressende å lytte til i lengden. Det var IKKE forsterkerens feil, den er vel beregnet for mer lettdrevne høyttalere.

Det var ikke med lett hjerte jeg sendte den i retur i dag, for det blir ikke kjøpt rørforsterker denne gang.

Jeg må beholde de høyttalerne jeg har, og da fant jeg det best å gå for det trygge valget, så det ble en Primare i22 m/dac som ble valget denne gang.

Men, jeg har ikke lagt tanken om engang å ha rørforsterker på hyllen. På sikt frister det med et anlegg med rørforsterker og passende høyttalere, kanskje i tillegg til et mer "vanlig" anlegg.

Vil absolutt gi min anbefaling av denne forsterkeren til alle som vurderer å prøve rør, den er meget god.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    781
    Sted
    Nesodden
    Hei!
    Jeg la denne anmeldelsen ut på LM's vennetråd først, men fant ut etterhvert at det egentlig var hit den skulle ... :)

Jeg har hatt LM216 hjemme på prøve, og det var en stor glede! Det er ikke så lett å beskrive lyd, og hva slags opplevelse lyd gir, men når man leser om alle som har testet LM216 (og andre LM-produkter) så er det en del ord som går igjen, og som jeg også vil si er helt treffende! Førsteinntrykket var overveldende, allerede fra hentingen på postkontoret. En meget stor eske som veide 'et tonn', dvs rundt 25 kg. Dette var solide saker! Selve 'unboxingen' var også overbevisende -- en følelse av kvalitet der også -- meget solid. Detaljer, ja, men viktige de også. Når jeg fikk koblet alt opp, og lyttet, var det nok bassen som først og fremst overrasket meg; utrolig aktiv og tilstede, og engasjerende. Diskant og mellomtone synes jeg det er vanskeligere å si så mye om. Jeg er følsom for skarp og hard diskant, og kan vel bare si at det ikke var noe problem. Jeg har forøvrig også et par ganske nye høytalere, de også fra Mala, som er et par store kasser (fountek p3112) med bl.a. 12" bass. Fyldig og fin lyd som jeg tror passer godt til LM. Jeg er i alle fall storfornøyd med de! :) Det jeg merket mest var vel at lyden ikke lenger kom så mye ut av høytalerne, men at den i større grad fylte rommet og ble mer tredimensjonal. Jeg var utrolig nær å bare sende en mail og si at jeg bare ville beholde den her hos meg, men så fikk jeg melding om at nestemann på lista nå gjerne ville prøve den litt, så da måtte jeg sende den av gårde, vel vitende om at det ikke er spesielt vanskelig å få en ny en tilsendt når jeg måtte ønske det. Jeg har fortsatt ikke bestemt meg helt, og lurer litt på om jeg ikke skal prøvelytte litt på LM218 også, før jeg bestemmer meg ... :) DAC-en som blir beskrevet her i tråden høres også veldig fristende ut, og har mange av de samme egenskapene som forsterkeren, høres det ut som.

Time vil sjov!

Edit: Det gikk ikke så mange dager før jeg valgte det eneste rette; sende avgårde en bestilling på denne herlige forsterkeren. Savnet etter god og engasjerende lyd ble rett og slett for stort! Nå går jeg i endeløs spenning og ekstrem rastløshet og venter på å få en bekreftelse på at en pakke er på vei til meg! Ble egentlig lovet at den skulle bli sendt for et par dager siden, så nå nærmer dette seg en stygg form for audiofil tortur av den grusomme sorten! Gleeeeeeder meg ....

Sist redigert:

Syncron75

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Jeg er fortsatt svært nysgjerrig på LM 216 iA. Tenker å teste denne med Tannoy Precision 6.2 eller Revolution DC6T SE. Er Tannoy lettdrevne nok til 216? Ser at noen bruker Rega Brio-R på Revolution DC6T SE og sier at det er mer enn nok, men andre sier at de trenger masse power. Noen meninger ang. dette?

kjetil71

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.12.2004
    Antall liker
    108
    Sted
    Ein plass i Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Test av LM Audio 216IA

Da har tiden min med denne forsterkeren kommet til veis ende, og den må dessverre sendnes videre. Jeg skal prøve å gi en liten beskrivelse av mitt møte med denne kompakte saken fra LM Audio.

Først vil jeg si at forsterkeren er, som andre har nevnt, godt skrudd sammen. Den ga umiddelbart et godt kvalitetsinntrykk. I denne sammenheng står den ikke tilbake for noe. Jeg har vært borti rørforsterkere som har vært 3-4 ganger dyrere enn LM forsterkeren der kvalitetsinntrykket ikke har vært like overbevisende.

Opprinnelig hadde jeg tenkt å teste ut forsterkeren sammen med Living Voice Auditorium R3. Men dessverre lot ikke dette seg gjøre da jeg ikke fikk inn disse høyttalerne tidsnok før forsterkeren måtte sendnes videre. Så jeg koblet opp forsterkeren med det jeg hadde stående. Jeg startet med Spendor A1, og lot forsterkeren varme seg opp i en liten times tid.
    Det første jeg bet meg merke i var en flott og silkemyk diskant som aldri ble hard. Lydbildet strakte seg godt ut på flankene. På gode innspillinger forsvant høyttalerne brukbart godt inn bak lydbildet. Derimot ble de nedre oktaver noe innestengt. Når jeg guffet på litt var det tydelig at disse høyttalerne, med sine 85db følsomhet, ble noe hard kost for forsterkeren, noe som også var forventet. Jeg spilte igjennom alt mulig fra blues til black metal uten å bli helt overbevist.

Så, ut med Spendor A1, og inn med Davis Stentaure LE. Mala anbefaler denne kombinasjonen. Og jeg kan ikke annet enn å bøye meg i støvet, for dette spiller musikk som bare fasan! Med Spendor manglet litt av hurtigheten. Med Davis starter og stopper musikken på en 5-øring. LM vinglet opp med en detaljering, som i min lille verden, er helt uhørt i denne prisklassen. Musikken brer seg godt ut i rommet, og på gode opptak forsvinner høyttalerne i musikkbildet bedre enn hva Spendor klarte å få til.

Etter å ha lyttet et par, tre timer med variert musikk, både på cd og vinyl, bestemte jeg meg for å samenligne LM med en tilsvarende priset transistorforsterker. Så jeg dro frem en Cambridge Audio Azur 841A. LM spilte bedre enn Cambridgen på alle parametere med unntak av nederste oktavene.. Jeg vil ikke si at den ene var bedre enn den andre. På Cambridgen er bassen noe fyldigere og mer ullen. På LM er den mer kontant og detaljert, noe som kan få den til å virke slankere. Så her hviler det på smak og behag.

Detaljeringen på LM er svært bra. Vokaler kommer frem på en overbevisende måte.
    Jeg har tidligere notert meg at kvinnelige vokaler kommer bedre frem enn mannlige vokaler på rørforsterkere. Dette er ikke tilfelle med LM. Den favoriserer ikke noen av dem, og overbeviser i lik grad. Detaljeringen er svært god. Jeg kunne høre artisten trekke pusten på partier som jeg tidligere ikke har hørt på tilsvarende priset utstyr. Den takler siblianter på en god måte, men kunne bli noe grovkornet i mellomtonen på enkelte opptak.

Diskanten er virkelig noe for seg selv. Jeg oppfatter den som svært luftig og frisk. Men jeg oppfatter diskanten som noe kvass på en del eldre opptak. På mer nyere innspillinger er den rett og slett meget bra. Eller delikat, for å sette et dekkende ord på det, men ikke romantisk. Motorhead er fortsatt Motorhead, for å si det slik.

Alt i alt er dette en meget god forsterker. Bedre enn jeg hadde forventet meg. Jeg testet den med rørene den kom med. Med et rørskifte vil den nok skinne enda bedre. Ville jeg så ha kjøpt denne? Om jeg var på utskikk etter en rørforsterker i denne prisklassen; absolutt! Jeg kan ikke komme på et bedre kjøp. Nå skal det sies at min erfaring med rørutstyr er noe begrenset. Jeg har hatt noen utgaver fra diverse produsenter i mitt eie, samt jeg har hørt en del her og der, men ingen av disse ga meg så mye futt, fart og spenning som denne saken fra LM Audio gjorde her hos meg. Og det er muligens her jeg finner et ankepunkt. Jeg savnet fra tid til annen at forsterkeren hadde vært litt mer avslappet på rolig, akustisk musikk. Men la det være sagt; er man ute etter en rimelig rørforsterker som virkelig spiller opp til dans – eller headbanging – eller hva det enn måtte være, så vil jeg driste meg til å si at letingen er over. Anbefales!

Takk til Mala Audio for lånet av denne lille perlen!

Syncron75

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.06.2011
    Antall liker
    84
    Sted
    Kirkenes
    Torget vurderinger
    5
    Da lager jeg litt liv i denne tråden igjen. Nå er det min tur til å låne en LM Audio 216iA fra MalaAudio. Den er på vei til meg, så jeg regner med å få testet den neste helg.
    Jeg har aldri prøvd en rørforsterker før, så dette blir spennende.
    I dag har jeg Primare I22 og Tannoy DC6T SE. Blir gøy å A-B teste 2 forsterkere samtidig. Kommer tilbake med mine inntrykk etter testing.
    Tusen takk til MalaAudio for glimrende initiativ og service. :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…

Informasjon om bruker

svm88
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
49
Link til alle artikler
12
svm88 sine annonser
Bransjenyheter
LM Audio lanserer nye produkter!

LM Audio lanserer nye produkter!

• 7
LM Audio lanserer nå to nye forforsterkere og to nye monoblokker! G2: Forforsterker G33: Monoblokker (300B PSE) 512CA: Forforsterker 503PA: Monoblokker(845 SET) Ta kontakt for mer informasjon...
Fortsett
Bransjenyheter
Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

Junitilbud på alle produkter fra LM Audio!

• 0
Mala Audio kjører junitilbud på alle produkter fra LM Audio! - 20% på alle produkter fra LM Audio. Gjelder alle produkter(lagervarer og bestillingsvarer). - 25% på ved kjøp av forsterker og DAC...
Fortsett
Bransjenyheter
Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

Audio GD lanserer nye integrerte forsterkere!

• 0
Audio GD lanserer i disse dager to meget spennende nye nye integrerte forsterkere, som også er meget gode hodetelefonforsterkere. Mer informasjon: Precision 2: Audio GD Precision 2 - Mala Audio...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

Testere søkes! LM Audio 502CA rørbasert dac!

• 97
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på LM Audio sin DAC. Dette er en meget spennende dac som har fått gode tilbakemeldinger så langt. Vi...
Fortsett
Bransjenyheter
Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

Testere søkes! LM Audio 501IA - Integrert 100W rørforsterker

• 23
Etter en svært vellykket testrunde på LM Audio 216IA og 218IA kjører vi nå i gang testrunde på deres større forsterker LM Audio 501IA. Denne forsterkeren er fra deres mer påkostede Gold serie og...
Fortsett
Bransjenyheter
Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

Radian lanserer kompresjonsdrivere med berylliumsmembran!

• 6
Radian lanserer i disse dager sin nye serie kompresjonsdrivere med berylliumsmembran. De nye driverne er basert på deres tidligere produkter, men med nyutviklede membraner produsert av...
Fortsett
Topp Bunn