Yes, så klart. Tenkte jo helt feil her ;D.jane skrev:En annen ting: Du har beregnet feil spenning ut i fra regulatoren som forsyner katoden. Du må trekke fra spenningsfallet over trafoen, ikke legge det til.
Yes, så klart. Tenkte jo helt feil her ;D.jane skrev:En annen ting: Du har beregnet feil spenning ut i fra regulatoren som forsyner katoden. Du må trekke fra spenningsfallet over trafoen, ikke legge det til.
Vi bygget for en tid tilbake Stuart Yanigers "Heretical preamp". Denne låt veldig bra i min stereo. Det kom endel mere dypbass og litt mindre "buldrebass" av Hereticalen enn av Thai-preampen. Siden det var såpass enkelt å rigge til en katodefølger, den ledige novalsokkelen sto jo bare der, hadde jeg lyst til å prøve om det å la en CF drive utgangstrafoen kunne endre lavfrekvensresponsen fra Thai-preen. Nå prøver jeg denne løsningen med 6j5- gaintrinn, og så evt med et 6v7g gaintrinn om Motron kan trylle frem slike rør, og så skal jeg nok også prøve en variant med ac-kobling mellom gaintrinn og buffer etterhvert.vega65 skrev:Andreas
kan du skrive litt om motivasjonen for denne endringen ?
hva var det som ikke ble tilfredsstillende med "forrige" løsning ?
Kanskje dette hadde latt seg gjøre, bare for å bli kvitt kondisen? Ingen av kildene mine har dc på utgangen, men så må man jo passe på å ikke koble til en kilde som kan ha dét.Slarssen skrev:Synd den DC koblede versjonen ikke lot seg lytte til, men dette blir kanskje testet på nytt etterhvert? - slarssen
Andreas skrev:Kanskje dette hadde latt seg gjøre, bare for å bli kvitt kondisen? Ingen av kildene mine har dc på utgangen, men så må man jo passe på å ikke koble til en kilde som kan ha dét.Slarssen skrev:Synd den DC koblede versjonen ikke lot seg lytte til, men dette blir kanskje testet på nytt etterhvert? - slarssen
Husker aldri hvilken vei de dropper eller hva som er katode/ anode når jeg skal montere dioder. Har sikkert fem like datablader liggende ulike steder på harddisken minwhistler skrev:Er ikke LEDene i det første trinnet opp-ned? Skulle de ikke pekt mot jord og ikke katoden?
Klippet opp en gammel signalkabel som hadde skjerm og SC enkeltleder.Slarssen skrev:Steike, dette ble råtøft, Andreas, vi tåler drøssevis med bilder. Artig de top-cap rørene! Hvilken kabel er det du har brukt opp til toppen? Det måler stabilt og fint eller? Støynivå? lytteinntrykk?
Edit: du har forøvrig en liten feil i skjema; koblingskondisen skal til anoden, og ikke til gitteret på 6V7G![]()
Kult, kult! En skulle jo tro at du fikk endel mikrofoni med de 'coke-bottle' flaskene der, så det er jo bra!Andreas skrev:Klippet opp en gammel signalkabel som hadde skjerm og SC enkeltleder.Slarssen skrev:Steike, dette ble råtøft, Andreas, vi tåler drøssevis med bilder. Artig de top-cap rørene! Hvilken kabel er det du har brukt opp til toppen? Det måler stabilt og fint eller? Støynivå? lytteinntrykk?
Edit: du har forøvrig en liten feil i skjema; koblingskondisen skal til anoden, og ikke til gitteret på 6V7G![]()
Så ikke den feilen, har så mange ulike varianter av det skjemaet liggende nå ;D.
Støy: Hører litt snerr og litt "blåsing" om jeg legger øret mot høytalern. Blåsingen er kun i ene kanalen, så det tror jeg er rør-relatert.
Lytting: Låt bra!
Ellers: Gain på 2x totalt er supert i mitt system, og best av alt: null mikrofoni. Kan hamre i chassiset uten å høre en lyd i HTene.
Tiltakene som er gjort mot mikrofoni er å forsterke topplaten fra 1 til 4mm alu, bedre innfesting av rørsoklene samt passe på at wiringen til soklene "henger" fint i alle tilkoblingene.Slarssen skrev:Kult, kult! En skulle jo tro at du fikk endel mikrofoni med de 'coke-bottle' flaskene der, så det er jo bra!
Da vil du jo endre potensialet på gitteret til katodenivå (6.1V) og hele biasen går fløyten..Slarssen skrev:Kom til å tenke på at det kanskje er mer fornuftig å ha den gitter-lekken til 6922 mellom katode og gitter istedet for mellom jord og gitter?
Woopsideisi, det har du jammen rett i. Man må vel gjerne bruke sjøl-bias en katodemotstand for at dette skulle fungert, og da mister han jo litt spenning igjen. Akk ja, slik går det når man hoster opp litt for kjappe idéer rett fra hofta.jane skrev:Da vil du jo endre potensialet på gitteret til katodenivå (6.1V) og hele biasen går fløyten..Slarssen skrev:Kom til å tenke på at det kanskje er mer fornuftig å ha den gitter-lekken til 6922 mellom katode og gitter istedet for mellom jord og gitter?
Jan E Veiset
Det å hamre i chassiset er vel også en grei måte å sjekke at du har lodda alt?Andreas skrev:... og best av alt: null mikrofoni. Kan hamre i chassiset uten å høre en lyd i HTene.
Ser for meg de to byggemestrene Slarssen og Andreas ypper hverandre med fra hvilken etasje byggverkene kan kastet i bakken og fortsatt fungere...Mbare skrev:Det å hamre i chassiset er vel også en grei måte å sjekke at du har lodda alt?Andreas skrev:... og best av alt: null mikrofoni. Kan hamre i chassiset uten å høre en lyd i HTene.![]()
Slarssen kommer garantert til å finne et pkt som ikke er lodda neste gang han er innom ;D.Mbare skrev:Det å hamre i chassiset er vel også en grei måte å sjekke at du har lodda alt?Andreas skrev:... og best av alt: null mikrofoni. Kan hamre i chassiset uten å høre en lyd i HTene.![]()
Hyggelig at du har store tanker om meg, Roda, men det er altså én av oss som er mestern og én som er lærlingen.RoDa skrev:Ser for meg de to byggemestrene Slarssen og Andreas ypper hverandre med fra hvilken etasje byggverkene kan kastet i bakken og fortsatt fungere...
Stemmer, R. "Min KT66 ville totalt pulverisert denne lille skranglekassa til Andreas hvis jeg hadde sluppet den ned på den fra én meters høyde." ;D ;DRoDa skrev:Ser for meg de to byggemestrene Slarssen og Andreas ypper hverandre med fra hvilken etasje byggverkene kan kastet i bakken og fortsatt fungere...Mbare skrev:Det å hamre i chassiset er vel også en grei måte å sjekke at du har lodda alt?Andreas skrev:... og best av alt: null mikrofoni. Kan hamre i chassiset uten å høre en lyd i HTene.![]()
R
Ahh, endelig en fordel med å ha den sure Balsfjordvinden rett i trynet. Regnbygene treffer stort sett rett på. Tror jeg skal smelle det her opp i salgsannonsen når kåken skal på finn til høsten ;D.Audiomix skrev:Det kan gå over når vinteren har gitt seg og regnbygene ligger i kø ute i havet.