Jeg vil helst ikke ind på mit eventuelle/substantielle (mis)forhold til Fa. Duelund Coherent Audio.
De første og tudegrimme forsøg med gipsstøbning eksisterer stadig flere steder og mine første mange berøringer med Duelundssfæren lærte mig at Steen havde brug for en bedre håndværker end det klientel der til daglig frekventerede hans værksted ..
At støbe en waveguide, kræver at man har en passende modpart og den jeg har reddet mig, ad omveje, er meget for stor.
Det sæt højttalere Steen og jeg byggede sammen, var med Plastilina/modellervoks på ca. 2/5 af fronten.
De skal ikke renoveres for så smutter profet-magien måske en bette anelse?
Allerhøjst skal der nye bølger på basserne og en bedre spole i basfilteret. Steens toroidspole var desværre ikke på alle måder elektrisk perfekt.
Plastilina/modellervoks har det med at tørre ud over tid. I svære tilfælde så forpladerne ser ud som en sudanesisk tørkekatastrofe.
Men nu et par billeder fra projekteringsfasen:
Der blev skåret lidt træ til en mock-up i forholdet 1-3, for at få de korrekte vinkler på aksen af enhederne.
Lytteafstanden udgøres af længden af det gule waterpas og afstanden fra bordkanten til centrum af en ganske stor rulle loddetin(?) udgør her Christians lyttehøjde.
Det dynamiske centrum for hver enhed bliver anslået med en vis sikkerhed og en anelse trigonometri kommer i anvendelse, for at finde et resultat der kan tilnærmes hele grader.
Dette er altsammen vigtige detaljer, hvis Steens filter skal fungere optimalt og en"egoistposition"slipper man altså heller ikke for.